Boligbygger nekter å rette avvik i noen av sameiets leiligheter

Bruker
26.03.2019 kl 02:36 3134

Bor i sameiet som har 24 rekkehus leiligheter. Alle A leiligheter er på første etasje mens B leiligheter er på 2 og 3 etasjer. Jeg har fått dette brevet fra kommunen:

''Branntekniske krav er gjennomgått av X AS (valgte konsult firma for å sjekke branntekniske) og kommunen legger derfor til grunn at også de ovennevnte leilighetene er omfattet av X AS sine funn. Dette innebærer at de ovennevnte leilighetene har avvik tilknyttet gjeldende branntekniske krav. Disse forholdene må rettes. Y AS (boligbygger) har påtatt seg ansvaret for retting for noen av boligene. For de øvrige boligene må eier selv sørge for at avvik rettes.'' Y AS (boligbygger) vil rette avvik i de leiligheter de har ferdigstilt, men er ikke ansvarlige for de andre enhetene som ikke Y AS har ferdig stilt.

Nå har jeg 5 spørsmål:
1- Hvor på boligkjøpskontrakten eller andre steder kan jeg sjekke om hvem har ferdigstilt min leilighet? På kjøpskontrakten har jeg ett brev fra kommunen som sier at kommunen har gitt ferdigattest til boligbygger firma.

2- Har boligbygger rett å nekte å rette avvik pga. at de har ikke ferdigstilt leiligheten min? Boligene ble bygget i 2011 mens jeg kjøpte 2017?

3- Hvis det kommer kostnader med å rette avvik, kan de andre leilghetene på sameiet nekte å bidre til kostnader siden deres leiligheter er ikke omfattet av problemet?

4- Er det noen forsikringer som kan dekke utgiftene?

5- Har forrige eieren som jeg kjøpte bolig fra ansvar til å dekke kostnader hvis han viste om dette problemet ved salg av leiligheten til meg?

Takk.

PS: Etter sameietmøte ble det avslørt at tidlige eieren viste om denne saken (Branntekniske krav) siden 2016 mens vi kjøpte leiligheten i 2017 men verken selger eller megler nevnte ikke noe om denne saken muntlig eller skriftlig. Selgeren klarte å spare mye med å innredde tredje etasje selv (han er snekker) uten å få jobben utarbeidet av utbyggeren da tredje etasjen er ikke byggemeldt til kommunen ennå. Utbyggeren har samme sak hos mange kommuner med samme problem (Branntekniske krav) som er nevnt på media. Nå skal jeg sjekke om denne saken og tilknyttet advokatsavgifter til å ta saken mot tidlige eieren kan bli dekket av forsikringer? (innbo eller forsikringer gjennom jobb)

PS1: Som ble sagt før var ferdigattestene på alle leilighetene trukket pga. dårlig brannsikkerhet i 2018. Nå har utbyggeren tilbudt sameiet å rette avviket og etablere brannvarslere og romningsvei på leilighetene som de har byggemeldt selv kostnadfritt mens bare få leiligheter inkludert våre leiligheter (som var byggemeldt av tidligere eiere og ikke utbyggeren) kostnader må dekkes av eierne selv! Sameiet har akseptert løsningen siden de har fått et beløp som erstatning av advokats kostnader (20% av hva som sameiet har betalt til advokaten (7 digits number!) som kunne ikke gjøre noe med saken endelig!) + retting av lelighetene som var byggemeldt av utbyggeren selv. Sameiet bryr ikke seg om våre leiligheter spesielt vår leilighet som vi kjøpte uten å vite om dette problemet.

Nå skulle jeg sjekke om jeg kan bruke eierskiftforsikringen siden jeg viste ikke om denne saken ved kjøp av boligen og har ingenting å gjøre med denne kostnaden. Hvordan må jeg ta saken videre og formulere saken til forsikringen? Finnes det en annen løsning som dere kunne tenke på? Kanskje hus forsikring?
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
noprofit
26.03.2019 kl 10:25 3009

Høres underlig ut, men kan det være at Utbygger har gitt boligkjøpere et alternativ??? At det ferdigstiller boligen selv, isåfall vil du ha en eventuell sak mot tidligere selger, som jeg ser det, men på den annen side skjønner jeg ikke at boligbygger ikke må sørge for det helt essensielle (som brann teknisk konstruksjon).

Regner med at det er utbygger som må fikse dette.

Foreslår at du går sammen med alle de andre i samme situasjon i bygget ditt og hyrer en advokat for å gå igjennom det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
tor_berg
26.03.2019 kl 10:29 3003

Ferdigstillelsesattesten er den du har kopi av på kjøpskontrakten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Bruker
26.03.2019 kl 12:38 2961

Takk for svar. I dag skal jeg og de andre påvirkede eiere ha ett møte for å høre litt mer om saken. Jeg skal sjekke om når denne saken (problemet med Branntekniske krav) dukket opp og når den forrige eieren fikk vite om det fordi han sa ingenting om dette når jeg kjøpte boligen. Har en person (ikke firma) tillatelse for å utstede ferdigattest?! Den forrige eieren har sitt eget firma men jeg har ikke noe ferdigattest fra andre firmaer det er kun ett ferdigattest fra kommunen som er utstedt til Boligbykkeren.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Bruker
26.03.2019 kl 12:39 2960

Jeg har kun en ferdigattest på kjøpskontrakten som er utstedt av kommunen til utbyggeren og nevner alle leilighetene og ikke kun noen av leilighetene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
noprofit
26.03.2019 kl 14:01 2920

Du har nok en sak mot tidligere eier også dersom han visste om det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
26.03.2019 kl 14:17 2895

En ting er krav mot forrige eier, dersom han kjente til saken.
Men hvis ikke så må man vel rette kravet mot den som solgte boligen da den var ny. Altså ikke til de som fysisk bygde den, du trenger ikke tenke på hvem det egentlig var som ferdigstilte boligen, bare hvem den ble solgt av. Det er jo da firmaet som solgte boligene som ev da retter kravet videre til de som bygget. Og det vel finnes en kjøpekontrakt fra da boligen var ny?
Jeg tenker at dersom det virkelig er opprinnelig selger (da boligen var ny) som påberoper seg at det ikke var de som ferdigstilte så er det bare et trekk for å forvirre og utsette. Kanskje er kravet foreldet allerede?
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Bruker
27.03.2019 kl 23:43 2767

Etter sameietmøte ble det avslørt at tidlige eieren viste om denne saken (Branntekniske krav) siden 2016 mens vi kjøpte leiligheten i 2017 men verken selger eller megler nevnte ikke noe om denne saken muntlig eller skriftlig. Selgeren klarte å spare mye med å innredde tredje etasje selv (han er snekker) uten å få jobben utarbeidet av utbyggeren da tredje etasjen er ikke byggemeldt til kommunen ennå. Utbyggeren har samme sak hos mange kommuner med samme problem (Branntekniske krav) som er nevnt på media. Nå skal jeg sjekke om denne saken og tilknyttet advokatsavgifter til å ta saken mot tidlige eieren kan bli dekket av forsikringer? (innbo eller forsikringer gjennom jobb)
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Bruker
27.03.2019 kl 23:44 2768

Etter sameietmøte ble det avslørt at tidlige eieren viste om denne saken (Branntekniske krav) siden 2016 mens vi kjøpte leiligheten i 2017 men verken selger eller megler nevnte ikke noe om denne saken muntlig eller skriftlig. Selgeren klarte å spare mye med å innredde tredje etasje selv (han er snekker) uten å få jobben utarbeidet av utbyggeren da tredje etasjen er ikke byggemeldt til kommunen ennå. Utbyggeren har samme sak hos mange kommuner med samme problem (Branntekniske krav) som er nevnt på media. Nå skal jeg sjekke om denne saken og tilknyttet advokatsavgifter til å ta saken mot tidlige eieren kan bli dekket av forsikringer? (innbo eller forsikringer gjennom jobb)
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2019 kl 00:00 2755

For det første er det klanderverdig av kommunen å gå inn i slike privatrettslige forhold. De må gjerne informere om at noen får dette dekket, men derifra til å si at de andre må dekke det selv har de ingen myndighet eller kompetanse til å si noe om. Men det er neppe noe poeng å jakte på kommunen.

Videre er det jo slik at kjøper kan rette ett erstatningskrav til selger, gitt at det kan dokumenteres at denne visste om mangelen. Men at noen sier noe blir litt påstand mot påstand. Hvis det er sendt ut papirer eller annen kommunikasjon om dette på Mail eller annet til selger så er det bedre.

Har du fått noe kostnadsoverslag på jobben som må gjøres ?

Med mindre du kjøpte en forsikring knyttet til kjøpet er det neppe annet enn rettshjelp du kan få dekket av innboforsikringen.

Vær også ops på foreldelsesfristen dersom du vurderer å kjøre på med en sak.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
tor_berg
28.03.2019 kl 09:46 2652

Uten at jeg er jurist eller boligekspert, vil jeg tro at trådstarter har en god sak mot selger.
Er det nevnt i referater fra tidligere sameiermøter er det en klar mangel på boligen som selger burde ha kjenskap til.
Er usikker på om det noen sak mot utbygger, tidsfristen har vel gått ut, spørsmålet i forhold til utbygger er hva styret/eier foretok seg før fristen gikk ut.

Forøvrig bør Ts lese gjennom prospektet ekstra nøye en gang til og passe på at det ikke står med liten skrift nederst på side xx om dette. Sleipe meglere/selgere kan jo ha opplyst om det gjennom formuleringer som "kjøper oppfordres til å lese sameierreferater som kan får ved kontakt med styre". Å skjule feil ved eiendomssalg er like vanlig som å legge til noen m2 på arealet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Bruker
11.04.2019 kl 00:36 2500

Jeg har sjekket selgerens egen erklaringsskjemaet. Selgeren har skrevet i et hjørne at ''sameiet er i tvist mot Utbyggerene X'' uten ekstra forklaring og jeg så ikke det. Selgeren sa ingenting om det ved kjøpet men han klarte å skrive det på skjemaet. Kan dette frigjøre ham fra ansvaret? I tillegg utbyggeren sier at de som har innreddet luftetasje (tidligere eier som har spart ca. 300000 ved å innredde selv) er ansvarlig til å rette avvikket siden utbyggeren har ikke byggemeldt den etasjen. Utbyggeren har ikke nevnt noe om godkjente løsning til brannsikkerhet (romningsvei) på prospektet når de solgte leiligheten til tidligere eier. Kan dette frigjøre utbyggeren?
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
tor_berg
11.04.2019 kl 09:44 2393

Jeg vil da tro at du ikke har noen god sak mot selger. Er det snakk om mye penger bør du likevel få en jurist til å se på saken.

Hvor mye utgifter er det snakk om? Hva er egentlig feilen? Må det bygges en rømningstrapp, eller er det nok med en utslagbar stige?
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Bruker
17.06.2019 kl 18:30 2145

Takk for svar! Som ble sagt før var ferdigattestene på alle leilighetene trukket pga. dårlig brannsikkerhet i 2018. Nå har utbyggeren tilbudt sameiet å rette avviket og etablere brannvarslere og romningsvei på leilighetene som de har byggemeldt selv kostnadfritt mens bare få leiligheter inkludert våre leiligheter (som var byggemeldt av tidligere eiere og ikke utbyggeren) kostnader må dekkes av eierne selv! Sameiet har akseptert løsningen siden de har fått et beløp som erstatning av advokats kostnader (20% av hva som sameiet har betalt til advokaten (7 digits number!) som kunne ikke gjøre noe med saken endelig!) + retting av lelighetene som var byggemeldt av utbyggeren selv. Sameiet bryr ikke seg om våre leiligheter spesielt vår leilighet som vi kjøpte uten å vite om dette problemet.

Nå skulle jeg sjekke om jeg kan bruke eierskiftforsikringen siden jeg viste ikke om denne saken ved kjøp av boligen og har ingenting å gjøre med denne kostnaden. Hvordan må jeg ta saken videre og formulere saken til forsikringen? Finnes det en annen løsning som dere kunne tenke på? Kanskje hus forsikring?
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare