BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,7% TIL USD 3.763/DAG

Sa2ri
GOGL 26.03.2019 kl 12:07 5635

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,7% TIL USD 3.763/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er ned 6,7 prosent til 3.763 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
PSP, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
26.03.2019 kl 13:14 5459

Vet ikke hva jeg skal si, men dette ser ikke helt bra ut. Her fra Twitter akkurat nå:

"Freight futures am update Capesize down ~3% Panamax down ~3%"

"VALE DAM DISASTER HAS IMPACTED 2019 OUTPUT BY 92.8M TONS: VALE"
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
laser
26.03.2019 kl 13:50 5343

Må ligge enorme lagre som kan tæres på i Kina. Lokale råvarer er vesentlig mer forurenset og av svakere kvalitet enn import. Før eller siden må import-behovet melde seg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Surik
26.03.2019 kl 14:05 5291

Ja de trekker på lagrene. Lavere stål marginer pga jernmalm prisen.
Men på et tidspunkt må de bygge lager igjen.
Snart er det ihvertfall business as usual down under:
https://www.reuters.com/article/us-australia-cyclone-rio-tinto/rio-tinto-bhp-group-restart-some-operations-after-cyclones-idUSKCN1R70J1
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Surik
26.03.2019 kl 14:29 5213

Dvs stål verkene som har drift trekker på lagrene. Fortsatt bare ca 60% kapasitet (restriksjoner pga forurensning).
Nå løftes dette utover våren og da strammer det seg til.
https://af.reuters.com/article/commoditiesNews/idAFL3N21C1WB
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2019 kl 15:07 5091

Finnes fremdeles ordet kurs manipulering, eller gjelder ikke det lenger ? Merkelig handler nå synes jeg da.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
26.03.2019 kl 15:19 5056

Hva tenker du på? Det er ofte så mye merkelig at man knapt aner hva som kan kalles normalt...
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
26.03.2019 kl 15:59 4956

BULK:BALTIC DRY-INDEKSEN -0,9% TIL 683 POENG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 0,9 prosent til 683 poeng, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

Baltic Dry -0,9%
Capesize -6,7%
Panamax +1,5%
Handysize +1,2%
Supramax +0,4%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
26.03.19 683 3.763 8.440 6.856 9.298
25.03.19 689 4.035 8.313 6.778 9.258
22.03.19 690 4.180 8.241 6.723 9.199
21.03.19 695 4.511 8.105 6.637 9.038
20.03.19 709 5.306 7.730 6.582 8.829
19.03.19 712 5.684 7.419 6.534 8.727
18.03.19 721 6.041 7.283 6.480 8.705
15.03.19 730 6.387 7.108 6.437 8.709
14.03.19 677 5.321 6.771 6.389 8.714
13.03.19 654 4.813 6.627 6.323 8.750
12.03.19 647 4.526 6.755 6.295 8.762
11.03.19 645 4.325 6.971 6.209 8.768
08.03.19 649 4.236 7.195 6.163 8.777
07.03.19 657 4.263 7.454 6.114 8.767
06.03.19 664 4.409 7.550 6.037 8.696
05.03.19 663 4.535 7.436 5.937 8.605
04.03.19 669 4.897 7.249 5.791 8.514
29.02.19 664 5.065 6.953 5.728 8.434
28.02.19 658 5.290 6.548 5.646 8.329
27.02.19 651 5.576 6.055 5.543 8.215
26.02.19 649 5.807 5.746 5.401 8.135
25.02.19 637 5.747 5.518 5.311 8.068
22.02.19 634 5.873 5.370 5.206 7.933
21.02.19 630 5.988 5.296 5.110 7.736
20.02.19 622 6.095 5.229 4.988 7.393
19.02.19 635 6.646 5.147 4.845 7.159
18.02.19 643 7.135 5.061 4.644 6.862
15.02.19 639 7.308 5.029 4.544 6.529
14.02.19 628 7.342 4.988 4.486 6.161
13.02.19 608 7.284 4.919 4.372 5.634
12.02.19 598 7.326 4.828 4.285 5.345
11.02.19 595 7.561 4.714 4.229 5.038
08.02.19 601 7.911 4.618 4.202 4.870
07.02.19 610 8.230 4.506 4.198 4.840
06.02.19 629 8.757 4.439 4.268 4.837
05.02.19 629 8.722 4.442 4.264 4.911
04.02.19 634 8.748 4.435 4.365 5.049
HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2019 kl 16:33 4871

Bare plutselig kjøp på alt opp til 42,74, for så rett ned til 42,24. Ikke helt vanlig for denne. Men du har jo rett, ikke mye som er normalt nå om dagen. Så for vi se hva som skjer når været roer seg, det blir skrevet litt om malm produksjon som gjenopptas.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2019 kl 17:54 4744

Kjepet - har du solgt deg ut? Savner rateoppdateringer mm. fra deg :-)

Ps tror alle med is i magen vil bli rikelig belønnet om 1, 3, 6 og ikke minst 12-28 måneder!
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.03.2019 kl 18:54 4645

Hvordan i alle dager kan du se for deg at aksjonærene skal bli rikelig belønnet om 1-3 mnd, Sector. Hele bulkflåten går med dundrende underskudd. Tror du at dagrater på under $ 4.000 er noen spøk? Gogl taper ca 10 cent pr aksje dette kvartalet, så om 3 med er det ikke noe utbytte, og har aksjonærene flaks, så slipper de å betale penger til rederiet!
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2019 kl 19:08 4618

Stikkord: Vale og handelskonflikt løses :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.03.2019 kl 19:21 4598

Allikevel vil de tapte pengene i Q1 aldri komme tilbake. I tillegg må Gogl generere en plass mellom 20-30 millioner dollar i pluss før det skal klinge mynt i kassa til aksjonærene igjen. Så det må skje utrolig mye positivt på kort tid. Undrenes tid er kanskje ikke forbi :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Surik
26.03.2019 kl 20:51 4466

Kjøp heller nå enn når bulkflåten går med dundrende overskudd og "alle" er positive og mener det skal opp, opp, opp.
Da skal man selge fortere enn svint for da kommer nedturen brutalt.
Du skal ikke se bort fra at Sector vil tjene godt på GOGL-aksjene sine når uværet har lagt seg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.03.2019 kl 21:01 4442

Uvær vil alltid gå over, og jeg er glad for innspill. Men jeg selv er redd for at kursen er altfor høy nå med tanke på at Gogl taper penger hver eneste dag. Og det vil ta sin tid å bygge opp et pent overskudd igjen. Ingen så vel for seg at handelskrigen skulle vare så lenge som den har gjort. Vi har også sett at hvert eneste forsøk på kursløft er blitt slått kraftig tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2019 kl 22:46 4274

Trøster meg også med at DNB og øvrige meglerhus har kurmål 59-90, innsidekjøp siste halvår fra eier
(Fredriksen) samt adm dir i selskapet ligger fra 45-62 :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
26.03.2019 kl 22:59 4247

Tipper vi skal en tur under 40 og ned mot 35 før det kommer et løft igjen. Ser man på ratene kontra kursen i GOGL burde kursen allerede vært vesentlig lavere. Vi får se hva fremtiden bringer men 2019 kan allerede være «kjørt».
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Surik
27.03.2019 kl 07:30 4060

Nå åpner ihvertfall Australia igjen.
https://www.tradewindsnews.com/drycargo/1740111/aussie-iron-ore-ports-back-in-action-after-veronica
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2019 kl 08:15 3980

Takk Surik, da bør vi få en fin oppgang igjen i ratene enten i dag eller i morgen, og bunn da satt for denne gang. Vale next, så løsning handelskonflikten, så kan vår og sommer bare komme.

Ps tipper vi ser flere innsidekjøp fremover ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Surik
27.03.2019 kl 09:56 3834

Skal ikke se bort fra det nei.
Vale kommer med tall i kveld etter stenging NYSE, tenkte jeg skulle ta en titt på det. De kommer antakelig med noen betraktninger rundt produksjon og eksport fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2019 kl 09:58 3818

Kritisk havn for tørrlastmarkedet er gjenåpnet

Port Hedland, verdens største eksporthub for jernmalm, er "open for business" igjen etter herjingene til syklonen «Veronica». 

Port Hedland, Australia. Foto: FMG.

Artikkel av: Are  Strandli

27. mars 2019 - 09.29


Som følge av syklonen «Veronica» besluttet havnemyndighetene i Pilbara-regionen i nordvest-Australia fredag å stanse alle shippingaktiviteter fra Port Hedland, verdens største eksporthub for jernmalm.

Sammen med havnene Dampier og Cape Lambert, står Port Hedland for rundt 57 prosent av de totale jernmalmvolumene fraktet via sjøveien, og rundt 48 prosent av alle Capesize-laster, ifølge Cleaves Research.

«Veronica» bidro dermed til å sende capesize-ratene ned til et nytt bunnpunkt tirsdag. Fallet var på 6,7 prosent til 3.763 dollar - et nivå som ikke er sett siden markedet bunnet ut for vel tre år siden.

Heldigvis for markedet er slike stormer av svært forbigående art, og Fortescue Metals Group opplyser at Port Hedland ble gjenåpnet tirsdag morgen lokal tid, og at Fortescue gjenopptok frakt av malm lagret ved havnen senere samme dag.

Syklonen førte også til at jernbanedriften i området ble midlertidig stanset lørdag, men denne ventes å bli åpnet igjen onsdag. 

Det opplyses at gruve- og prosessoperasjonene har fortsatt gjennom helgen og at det er tilstrekkelig med lagret jernmalm ved Port Hedland til at shippingaktivitetene kan starte opp igjen.

- Fortescue jobber nå med kunder for å lage nye planer om forsendelser som ble utsatt som følge av nedstengningen av havnen, skriver selskapet. 

Også havnene Dampier og Ashburton er åpne igjen, ifølge TDN Direkt. 

I tillegg til syklonen som var av svært kortvarig karakter, tynges tørrlastmarkedet av stor usikkerhet knyttet til gruvegiganten Vales eksportkapasitet i etterkant av demningsulykken for rundt to måneder siden. 

Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Surik
27.03.2019 kl 11:03 3691

Sett denne?
https://www.youtube.com/watch?v=ptzcye304oU

Gir et bilde på hvor viktig Australia er for capesize segmentet :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
sheepman
27.03.2019 kl 11:40 3604

Hva skjedde med kursen nå?
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2019 kl 12:08 3529

Endelig! :-)
......
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +10,8% TIL USD 4.169/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 10,8 prosent til 4.169 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

PSP, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2019 kl 12:08 3527

Det er noen som forsøker å tvinge fram salg, men det er ikke store omsetningen i går og i dag. Så det er tydligvis ett vanskelig spill de driver med.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2019 kl 12:15 3491

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
Mulig derfor, hva vet jeg
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2019 kl 12:16 3482

Da kan vel ting begynne å gå seg til. Hvis ikke denne 700 posten skal fortsette da.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
mern1
27.03.2019 kl 13:00 3331

Det meste som kan gå galt har vi vel vært gjennom nå og mener vi nå har passert bunnen. Det sees vel flere triggere fremover nå
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
27.03.2019 kl 13:20 3271

BULK:BALTIC EXCHANGE TC-INDEKSER VIL IKKE INKLUDERE SCRUBBER-SKIP FRA 1. APRIL
Oslo (TDN Direkt): Baltic Exchange har besluttet å legge til avklarende ordlyd til beskrivelsene av capesize-, panamax-, supramax, og handysize-skip som bekrefter at skipene som inngår i handelsplassens timecharter-indekser ikke er utstyrt med scrubbere, ifølge en melding onsdag.

Dette vil bli innført fra 1. april 2019, opplyses det.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2019 kl 14:03 3139

Det er jo bra. Blir litt mer opplyst av det, ikke som Feks FLNG som jo har høyere rater på nyere skip. Synes det er greit med like markeds opplysninger. Sånn som det er blitt nå, så er det jo rein lotto.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
holysmoke
27.03.2019 kl 14:12 3101

Burde kanskje hatt en index MED scrubbere og en uten. Alternativt hvis det etterhvert etableres en noenlunde stabil premie for scrubbere så kan vi regne selv..
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2019 kl 15:58 2896

Noen ganger er det noe Dxx å ikke ha mer penger. Ser ut som en desperat kamp om noe inndekning nå, så akkurat nå hadde det vært greit å hatt litt mer. cash
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
pipers75
27.03.2019 kl 19:59 2656

BULK(KORR): BALTIC CAPESIZE-INDEKS +4,5% TIL USD 3.931/DAG


14:09


(Endrer indeks etter korrigering fra Baltic Exchange)

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 4,5 prosent til 3.931 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Mollen
27.03.2019 kl 21:33 2522

Har det endelig snudd nå ? Vet vi noe om ratene i morgen ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare