Evakuering av skip - hva kan vi lære ?

Slettet bruker
EVAKUE 26.03.2019 kl 13:18 952

MV Viking Sky hadde 1373 personer ombord.
Det tar tid å evakuere en og en med helicopter.

Kunne vi hatt et større redningsfartøy f.eks ? Bare reiser spørsmålet.
I høy sjø duger ikke de vanlige redningsskøytene.
Et fartøy som er stort, men enkelt mht. innmat. Som kan gjøre seg
stabilt ved å fylle ballasttanker. Som ikke behøver å koste allverden.
Bare reiser spørsmålet. Dette kunne hatt en kombinert kystvaktrolle.
Kunne man da brukt en klokke til å løfte f.eks. 10 - 15 personer ad
gangen fra cruiseskipet til en sånn redningsbåt ? Eller hatt en form
for fleksibel langgang, noe i den genren f.eks. fly har for nødevakuering ?
Bare reiser spørsmålet for mulig videreutvikling av løsning.
En redningsbåt som virkelig er bygget for ikke å få motorstopp.

Hendelsen ved Hustadvika bør være en påminnelse om behov for
beredskap langs norskekysten i fremtiden. Svært mye tyder på at
vi vil få en fremvekst av skipstrafikk gjennom Nordøstpassasjen. Og
dette kan mye mulig komme raskere enn man hittil har forestilt seg.
I 2018 var det 76 dager seilingsåpent. Forlenget med hhv. ca 3 og 1
dag i begge ender med litt isbryting. Så 80 dager åpent totalt. I 2006 var
det ingen dager isfritt åpent. De nærmeste 3 sommersesongene vil fortelle
oss hvor dette bærer.
Potensialet er 200 - 220 dager åpent i året litt frem i tid. Det kan gi
betydelig skipstrafikk i Nordøstpassasjen. Da blir det behov for en
beredskap som står i stil.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Singularity
26.03.2019 kl 14:07 932

Det beste er vel helikopter, men kjøre flere evakueringsplasser samtidig. På Viking Sky (over 200m langt) burde man kunne ha 4 parallelle evakueringer gående... Men det vil også ta tid (og flere helikoptere)...
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2019 kl 14:35 907

Skipet var 227,3 meter langt. 28,8 meter bredt.
Det må være ganske skremmende å bli løftet opp slik i sånt vær.
Og hva om det kommer noen reale vindkast når helicoptere er så lavt over skipet ?
Hva om et helicopter hadde styrtet der ?
Så en passasjer miste en sko på en video. Så ut som den falt på skipet.
Kunne vært artig å høre hva som skjedde med den skoen. Ble den sendt
med en senere helicoptertur ?
De kunne muligens hatt flere enn ett helicopter gående på på likt ?
Og hva om det hadde vært langt til egnet anbringelsessted ?

Tenk om skipet hadde havnet i fjæresteinene ? Det kunne gått hull
i skroget i de bølgene. Skipet tatt inn vann. Og skipet kantret.
Nærmest en ny Costa Cordia ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Zorin
26.03.2019 kl 14:37 903

Jeg er helt enig i at beredskapen langs kysten må opp. Men det koster penger. Og når man vet at de fleste Cruiseskipene ikke legger igjen stort i Norge og cruiserederen - for det overnevnte cruiseskipet - Torsein Hagen kun betalte 60.000 i skatt, så sier det seg selv det blir lite i statskassen til slike investeringer. Her burde redningsapparatet sendt en enorm regning til rederen. Hvis de bestemmer seg for å legge alle turene utenom Norge etter den regningen så er ikke det et tap spør du meg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
26.03.2019 kl 16:47 860

At tre av fire motorer ikke virker er vel litt spesielt.

Norge har en lang kystlinje og man kan ikke forvente store redningshelikoptre til enhver tid står klar overalt til enhver tid. Egntlig ganske utrolig at et helikopter greier å stå stille nok over et skip i bevegelse i liten storm og likevel klare å hente folk opp. To slepebåter hjalp også til da man fikk startet motorene igjen. Egentlig litt imponert. Særlig i forhold til en viss fregatt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare