Fullstendig krakk i bruktmarkedet for EV ?

yuppie
26.03.2019 kl 21:13 1165

Til tross for at jeg er selverklært petrolhead har jeg ingenting imot EV til sitt bruk. I den forbindelse har jeg lekt litt med tanken om en EV som daily driver, og da er det en lett brukt eGolf 300km versjon som er mest interessant. Dette er tross alt en av svært få elbiler som ikke ser ut som en lekebil OG i tillegg har nærmere 100års know-how i ryggen når det kommer til byggekvalitet. Jeg har ikke faktagrunnlaget foran meg, men det synes å være en eksplosjon av EV på finn.no bare siden nyttår. Dette gjelder ikke bare eGolf, men også alt av Tesla, BMW I3 og Jaguar IPace - også når man ser bortifra de åpenbare amatørflipperne som florerer. En titt på elbilforum.no bekrefter mitt inntrykk, og der er det follk som teller annonser dag for dag samt forteller om ingen / svært liten respons og dumping av priser. Min spådom er at vi kun har sett begynnelsen, og de som taper mest er åpenbart de som MÅ selge sine millionteslaer når de innser at det ikke er gratis med EV lenger. Alle oppegående mennesker vet jo at det dyreste med bilhold er avskrivning, men det kan set ut som om opplevelsen av 15-20 tusen besparelser i bom / drivstoff per år har vært det viktigste for mange. Regningen mange vil få i fanget når bilen selges vil bli heftig for mange i tiden som kommer. Min konklusjon: Det billigste er fremdeles en pent brukt riktig utstyrt bensin bil i golfklassen med noen år på nakken (for se som klarer å motstå saueflokkens hig etter EV).
Hektar
26.03.2019 kl 21:31 1127

Bygger seg opp en stor backlog der etter hvert, men det er nok ikke krise forsåvidt ennå. At det kommer til å bli verre, ja det er ganske sikkert. Tidlige modeller som vil forbigås noe voldsomt i kvalitet innen få år selger som varme hveteboller akkurat nå, hva skjer når alle disse skal over på det neste nye?

Snakker om millionteslaer, tenk på de som har tatt seg opp lån for å kjøpe det her? Jeg er stygt redd at det vil være mange skrekkoverskrifter og sørgehistorier om dette.
yuppie
26.03.2019 kl 21:39 1083

Du har nok rett i at det ikke er noen krise enda, men jeg tror svært mange EV eiere har liten / ingen erfaring med bilhold, og er åpenbart naive herfra til den grønne evigheten hva gjelder kjøp og salg. Hvor mange av de som skal selge sin eGolf / i3 tror du har en TM3 til levering rett rundt hjørnet ? Jeg tror det er et betydelig antall. Et enda viktigere spørsmål - hvem er alle de som skal overta deres "gamle" biler (2-3 år gamle) ? Finnes disse kjøperne egentlig ? Time will show. Jeg står klar jeg - men da skal det være så billig at de gråter når salgsmelding signeres :) Folk har handlet biler som om det er mobiltelefoner - dvs. de går i skuffen etter et par år. Sluttregningen er imidlertid langt høyere i disse tilfellene.
RadivS
26.03.2019 kl 21:42 1055

Spørs jo litt på behovet. Jeg kjører 60 km hver vei til jobb, og sparer ca 35 000 kun i drivstoff, i tillegg kommer bom og billigere drift ellers av kjøretøyet. Så for meg snakker vi 55-60 000 i året. Da er valget enkelt! Så får man ha en bensinbil til kosekjøring i helgene!
Zorin
26.03.2019 kl 21:43 1042

Det er et STORT marked for brukte elbiler. Så stort at Finn.no sier at mer enn 300k søker hver måned etter el-bruktbiler. Så stort har det blitt at Finn.no utvider nå søkeparametrene.

https://www.elbil24.no/nyheter/snart-kan-du-filtrere-pa-rekkevidde-og-hengerfeste-pa-finn/70911313
yuppie
26.03.2019 kl 21:45 1037

I ditt tilfelle er jeg enig at EV er en nobrainer - spørsmålet er om det er nok kjøpere der ute til å ta imot et vanittig økt tilbud av brukte elbiler. Hvis ikke må prisene dumpes, og da tror jeg mange regnestykker ikke er like pene lenger..
yuppie
26.03.2019 kl 21:47 1022

Javel, dersom markedet er så stort som du mener finner jeg det merkelig at NY PRIS florerer i annonsene, samt at eiere rapporterer om at bilene trekkes tilbake fordi de får så lite for bilene at de heller vil kjøre bilen "ned". Sistnevnte er klassisk selvbedrag, og gjør ikke tapet mindre. Husk også at antall søk ikke nødvendigvis korrelerer med antall salg. Har selv hatt biler med 3-4 tusen treff på en måned uten at den har blitt solgt av den grunn.
Zorin
26.03.2019 kl 21:53 988

Sant nok det. Men Finn.no mener at dette har noe for seg. Det er jo derfor de gjør denne store endringen. Jeg hadde forøvrig heller ingen problemer med å få solgt den gamle elbilen min når jeg kjøpte meg ny et halvår siden.
yuppie
26.03.2019 kl 21:55 976

Bil til rett pris selges raskt - hvis ikke er det gjerne feilpriset. Sikkert mange som får solgt, men du refererer til 6mnd siden. Mitt inntrykk er at tilbudet har akselerert bare siden juletider..
mishka
26.03.2019 kl 22:11 941

Problemet er nok ikke i første rekke brukte Teslaer, men typisk gamle Leafer som pga batterislitasje begynner å få så kort rekkevidde at den blir mindre og mindre brukbar for færre og færre. Antagelig er elbil mye mer bruk og kast enn vanlige biler. Her er bare et par tekster sakset fra finn.no på leafer SOM BARE ER 6-8 ÅR GAMLE:

"Stort sett hel og fin. Men noen skraper her og der. Et hull i passasjerdøra foran."
What!! Hull i døra. Så få døra skiftet da! Men nei bruk og kast.
Forresten, hvordan er det mulig å få noen skraper her og der og et hull i døra på drøyt 100k.km??

Eller denne:
"Nissan leaf selges til redusert pris grunnet defekt PTC-heater og DC/DC. Vifte til klimanalegget fungerer, men avgir ingen varme."
Er det så forbasket vanskelig å fikse da? Eller skal man kjøre om vinteren uten varme?

Og det er 1672 stk til salgs på finn for øyeblikket. Det tallet virker utrolig høyt til å være en enkelt modell.

Tydelig at elbiler brukes som rullende søppelkasser for folk som har null interesse av å ta vare på bilen. Polering er nok et fremmedord. Disse folka snakker nok i stedet om "kvalitetstid". Uansett ikke mye miljøvern i å kaste 6-8 år gamle elbiler. Og vi snakker om biler med under 100k.km. på telleren. Av disse 1672 bilene er det bare 33 stk. som har gått over 100k.km!
Redigert 26.03.2019 kl 22:29 Du må logge inn for å svare

Enig, markedet for elbiler med kort rekkevidde er nokså druknet og prisene er for høye på mye.
Odi.1
27.03.2019 kl 09:12 736

En miljøkattastrofe av dimensjoner , EL biler = skape gigantiske fjell med søppel. Andre land forstår selvsagt dette men ikke fanatikeren i Norge.

Dessuten må de nå få STOPPET dette gigantiske søppel forurensingen med Vindmøller over hele Naturen i Norge , dette er SKANDALE av dimensjoner!
Finnes det ikke en eneste ansvarlig politiker igjen i politikken ?? ( uansett parti )
Gnomen
27.03.2019 kl 11:03 632

Her har Opel ++ tulla det fullstendig til for seg, og bokstavligtalt blitt forbikjørt av sine konkurrenter