REC - hvor går prisene nå?

Sa2ri
REC 27.03.2019 kl 06:50 21289

I dag kommer nok en ukentlig oppdatering fra pvinsights.com, en oppdatering som er viktig for noen - for andre helt uviktig. Ser man utviklingen på sunsirs den siste tiden, er prisene på vei nedover og har nå falt under 70' YUAN. I skrivende stund viser siste oppdatering (25.03) 68.000 YUAN (http://www.sunsirs.com/uk/prodetail-463.html).

Enkelte hevder at tilgang til det Kinesiske markedet er alfa og omega for REC - det er det helt sikkert, men med disse prisene betyr det jo strengt tatt ingen ting å få tilgang til dette markedet.

På litt sikt kan sikkert prisene gå nordover, men spørsmålet blir uansett når? Og, er man sikker på at prisene går nordover og ikke fortsetter enda mer sørover?

Kjør debatt, og ha en fin dag i solen.



Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
bel68
28.03.2019 kl 14:24 7815

otern Rec har mange kunder Butte har 70% av markedet i verden Rec består av 3 fabrikker 2 stk i USA og en i Kina
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2019 kl 14:35 7779

enig at ingen av oss vet, men i mellomtiden får man håpe at nicket lektor ikke underviser den oppvoksende generasjon :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
mofi1
28.03.2019 kl 14:40 7760

Ja, hvis vår «lektor» mot formodning skulle ha tatt sin grad i norsk, må det ha skjedd en alvorlig glipp:-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Randers
28.03.2019 kl 14:40 7751

MK, 12:07 - "Randers, Forhold deg til sak. Du må kunne klare å forholde deg til folk som er uenig med deg."

-Jeg har forholdt meg til sak. Og saken er at du tror REC ville fått $10/kg for sin FBR-A i Kina.
Dette er en helt feil oppfatning av deg.

Jeg kan gjenta kommentaren min:

"REC ville ikke fått 10/kg for FBR-A (6-8N) NÅ. Særlig ikke siden beste
pris på 9N i hht PVin er 10,4/kg - og det er innen Kina."

https://forum.hegnar.no/thread/24792/view/423394/0

-Når 9N+ selges for så lavt som $7,56/kg - så kan du selv gjøre deg opp en mening om hva
REC evn ville fått for å dumpe FBR-A fra lager til Kina. Men de ville ikke fått over 7/kg i DAG.

https://forum.hegnar.no/thread/6213/view/422674/0

-Og da var jeg ferdig med temaet - saklig og greit

----

-Ser noen blander inn Butte, etc. Det som er tema på denne tråden oppfatter jeg å være ML sin FBR-A
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
MorganKane
28.03.2019 kl 14:50 7703

Otern,

Bra, nå får vi en saklig diskusjon. Enig i at enkelte dumper ned til ca. 8 dollar. Dette påvirker imidlertid neppe hele markedet som helhet, i hvertfall ikke i det litt lengre bildet. Fordi; Det blir mye snakket om økt kapasitetsutbygging. Men når man diskuterer det så må man også vurdere nedstegning. Dette ble også omtalt på q4 presentasjonen til REC. I en overgangsperiode, mens de gamle produsentene fortsatt tømmer lagrene, vil det da bli press nedover, men jeg tror det blir raskt spist opp utover i Mai. Når det gjelder nåværende forhold så er jeg enig i at det er problematisk at REC kun har en kunde (det er jo derfor REC ligger der den ligger), men husk mitt utgangspunkt er at en endelig avtale gjør at REC får fri tilgang til Kina. Kina har til og med hintet om å øke importen av pilysilicon. Dette må da i såfall skje på rettferdige vilkår. Og fakta er fortsatt at REC er blant de absolutt billigste produsentene, hvis ikke den billigste (ref tidligere REC presentasjon i år). Så lenge etterspørselen er på 4-500 000 tonn har det lite å si hva de billigste 200 000 blir produsert/solgt til.

Uansett, etter hva jeg forstår på deg forventer du en salgspris på 8 usd/kg. Det er alt for lavt mener jeg, men selv da, med en kostpris pris på 7,5 usd/kg blir ebitda på 10 millioner (når de har fått igang full drift). I et tidligere innlegg så sa jeg at MS ved full tilgang til Kina går minimum litt i pluss. Selv med dine tall så virker det fortsatt å være tilfellet. Og i tillegg kommer altså butte...

Ps! Du har gode poenger i forhold til at det er ett stykke frem til at REC har full produksjon, men se på verdien til REC i dag. Hva mener du REC er verdt i dag utifra det scenarioet jeg har lagt frem? Jeg tror de også får finansiert oppskalleringen i driften ved å midlertidig tømme lager (Kina lover å øke importen og det vil da skje relativt fort) samt eventuelt butte.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
MorganKane
28.03.2019 kl 14:57 7676

Og i forhold til cash. Sammenlignet med q4 vil full produksjon og dine salgspriser (8 usd/kg) og mine kostpris er (7,5 usd/kg) øke cashflowen fra MS med ca 12-15 millioner per q. Da har man god tid til å vente til markedet stabiliserer seg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Wisecoboy
28.03.2019 kl 15:28 7598

Rec i rødt mens resten stiger pent, :-)

https://finance.yahoo.com/quotes/JKS,CSIQ,FSLR,swvk.de,SPWR,WCH.DE,REC.OL/view/v1/

Ser at shortandelen fortsatt øker , ikke lett å dra kursen opp hvis det lempes millioner av aksjer dag etter dag, får tro på st shorterne snart er fornøyde/ tomme og at det kommer en gladmelding innom kort
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2019 kl 15:35 7575

Et spørsmål til dere her som sikkert har mye mer aksjeerfaring enn jeg - anta at det blir emisjon og at tegningsrettigheter fordeles etter eksisterende eierskap. Ville dere benyttet en gitt sum penger til å kjøpe aksjer nå eller vente til en emisjon og benytte tegningsrettigheter?
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
28.03.2019 kl 16:02 7516

Hvorfor skal det bli utstedt tegningsretter? Hvis det kommer en emisjon blir det en rettet (krise)emisjon og det er ikke gitt at eksisterende aksjonærer får muligheten til å delta i en rep.emi.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
otern
28.03.2019 kl 16:26 7449

Tror vi må forholde oss til hva som faktisk er nå situasjonen og ikke fokusere for langt frem i tid. Kassa til REC begynner å bli rimelig slunken og de er nødt til å bli ekstremt kortsiktige i alle sine valg. Det er godt mulig prisene snur i mai eller juni, men ingen kan si det med sikkerhet. Det er godt mulig det kommer en handelsavtale, men ingenting er sikkert med Trump og Kina. For å bevare cash og redusere usikkerheten, virker det fornuftig å stenge ned produksjonen i noen måneder(Ref Q4).

Du forutsetter fri tilgang til Kina og rettferdige vilkår og det er fair nok. Men vi er ikke der enda og REC må overleve til vi kommer dit. Som du sikkert har registrert er det et kraftig skifte fra multi til mono. REC må bevise at FBR-B kan produsere med denne kvaliteten i stor skala og så må nok ML også oppgraderes med denne teknologien(med tilhørende CAPEX). Jeg tviler på at ML overlever på sikt i sin nåværende form. Ref dine cashflow estimater forutsetter dette 100% produksjon en gang i fremtiden og det hjelper ikke REC i de nærmeste kvartalene. Operasjonell cashflow fra ML vil mest sannsynlig være negativ ut året. Her må brannen slukkes, få kontroll på situasjonen, før man kan begynne gjenoppbyggingen av selskapet. Forhåpentligvis blir det en avtale med Kina snarlig og da kan den mest prekære utfordringen være løst. En slik melding vil selvfølgelig løfte aksjekursen til nye høyder. Som tidligere nevnt, tror jeg REC vil melde om nedstengning før kinafloken er løst. Vi får se hva som inntreffer først
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2019 kl 16:59 7770

Da kan du kanskje svar på hvorfor rec velger ikke å stenge?? Vet de mere enn oss tror du eller er de komplett idioter??
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
otern
28.03.2019 kl 17:32 7678

Ikke vet jeg. TT sa vel at de visste mer om kinaforhandlingene enn de fleste, men nå har det gått 28 dager og det er fremdeles ingen avtale....... Hvis planen er å drive videre uten å be eierne om mer penger, synes jeg de lever farlig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
kongkveite
28.03.2019 kl 17:36 7666

REC Kan sikkert låne noen mill om nødvendig
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2019 kl 18:13 7608

Tror selskapet fint vet hva dem gjør selv, sier seg selv at de hadde stengt for lengst hadde det vært så dårlig stelt som noen her inne elsker å lage sine egne historier/spekulasjoner og vridninger på . Virker som noen her inne tror selskapet er komplett tilbakestående i sine avgjørelser. Vi husker også at rec måtte splitte recsil og recsol for og vise markedet reele verdier, da kursen den gangen også var helt på trynet
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
MorganKane
28.03.2019 kl 20:50 7427

Otern,

MS blir stengt (midlertidig frem til markedet blir bedre, eventuelt at batterikunder kommer på banen) hvis ikke det kommer til en tilfredsstillende avtale. Der kan jeg være enig. Men de stenger neppe før det foreligger et endelig svar. Dette kommer aller aller seinest under G20 møter i juni, men sannsynligvis mye før. Man burde kanskje ha stengt sjappa midlertidig ved forrige månedsskiftet når det ble klart at det ble utsettelse på forhandlingene, men sånn ble det ikke. Jeg er rimelig sikker på at de har fått temmelig klare signaler fra Lighthizer at dette blir bra. Du kan også lese dette utifra 'takkebrevet' til REC hvor de takker Trump administrasjonen for å insistere på null tariffer for polysil industrien. Vel, så lenge det blir en avtale da...

Uansett, jeg kan selvfølgelig ikke garantere for at det blir full fart og grønne skoger fra juni og videre fremover. Hvis jeg kunne det så hadde kursen garantert allerede vært det doble/ tredoble. Men igjen, det hadde vært greit å høre hva du mener sjappa er verdt. Både med og uten ML. Nå er hele REC verdt i overkant av 1,5 milliarder, inkl JV, Butte og ML. Foreløpig, ved et åpent marked, mener jeg det er behov for nok både mono og multi. Og bare for moro skyld; la oss si at det kommer en avtale som gjør at de får solgt 20000+ MT i året fra og med slutten av april, hvor raskt kommer de i full produksjon og hva tror dere gjennomsnittlig salgspris, kostpris og ebitda for MS blir (for Q3 og q4 i 2018 og 2019)? Og Randers, se bort ifra SG&A. Det kan vi ha i en egen bolk (slik som REC selv gjør), så blir det lettere å se hvor uenigheten ligger.

Skulle gjerne visst hva dere mener om batteriindustrien også. Når eventuelt det kan starte å bli en viktig butikk? Har dere egentlig noe som helst anelse? Gjerne med utgangspunkt i dagens konkrete planer hos de ulike bilprodusentene, inkl kina (disse ligger lett tilgjengelig på nett, men stikkord er flere titalls millioner el biler totalt hvert år i løpet av 3-4 år sammenlignet med ca 1 mill i 2018). Og hva de fleste aktører sier er mest sannsynlig batteriløsning. Det er selvfølgelig et par 'hvis', men sånn er det jo for alle bedrifter hvor verdien ligger i fremtidig potensiell vekst. Som nevnt ved 0,60 kr er sjappa totalt verdt 1,5 milliarder. Sammenlign gjerne med Scatec som snart er verdt det ti-doble....
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
otern
28.03.2019 kl 22:48 7314

Mr Kane,

Vi får satse på at REC klarer å gå på sparebluss inntil en handelsavtale er i boks. Tror det er vanskelig å sette en fornuftig pris på ML, da vi kanskje må forutsette at ASP må være rundt $10, for at solenergi skal være konkurransedyktig med andre alternativer? Mulig REC må gjøre større investeringer for å oppgradere til FBR-B/C teknologi, samt fullføre RX 24/25? Når ML er tipp topp, bør anlegget produsere 25'MT av mono kvalitet i året med en margin på minst $2 pr kg. På sikt bør ML genererer $50 MUSD pr år og Butte bør nok gjøre tilsvarende. JV bør minst kunne levere tilsvarende resultater som ML. Hvis FBR-B ikke funker, blir det straks litt mer utfordrende.........

Det er lov å tro og håpe når det gjelder batterier, men det er vel som du skriver fremdeles helt i tåka om REC har trukket vinnerloddet. Det eneste jeg vet er silisium er overlegent grafitt, men det gir samtidig noen utfordringer. Det store spørsmålet er hvilken form, størrelse og renhet silisiumet må ha? Er det pulver, EG chunk, granular eller ren silane? Hvis det er silane eller granular, så har vi kanskje vunnet i lotto da det kun er SK Materials med 2' MT Silane kapasitet. GCL sitt FBR anlegg produserer vel fremdeles mest støv og lite granular...:-). Batteriprodusentene holder nok kortene tett til brystet, men når de først faller ned på en teknologisk løsning går det nok styggfort. Forøvrig vil jeg tro at eksplosjonen av EV, vil gi FZ produksjonen i Butte kraftig medvind.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
hill
28.03.2019 kl 23:13 7262

Nye positiv melding angående handelskrigen:

På handelsfronten har USA og Kina gjort fremskritt på alle områder som diskuteres i handelssamtalene, også når det gjelder tvungen teknologioverføring, ifølge Reuters onsdag, som viser til kilder. Visse hindre gjenstår dog i samtalene.

USAs handelsrepresentant Robert Lighthizer og finansminister Steven Mnuchin ankommer Beijing på torsdag for en ny runde med samtaler med kinesiske myndighetspersoner for å arbeide frem en avtale som kan stanse den pågående handelskonflikten, ifølge CNBC.

https://www.dn.no/bors/usa/wall-street/borskommentar/svak-oppgang-pa-wall-street/2-1-576245
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
questi
29.03.2019 kl 08:18 7074

Det er flere faktorer til at et panel blir bra enn om det er bygd med poly-krystaller eller mono-krystaller :)
Varmeavlednings-evne til panelet er feks en faktor.
Så selv FBR-A fra MosesLake som blir til poly-krystall og brukt av en dyktig panel produsent, vil kunne oppnå mirakler :)

https://www.solarquotes.com.au/blog/poly-vs-multi-crystalline-solar-panels-lets-put-this-argument-to-bed/

https://www.solarquotes.com.au/blog/chinas-top-runner-program/
Ser man på diagrammet under viser det seg at panelprodusenter til de beste sol-farmene (TopRunners) i Kina får ca 17-18 % energieffektivitet, uansett om de er mono eller poly :)

På lang sikt spår jeg at man vil se en utvikling mot 50%-50% fordeling, rett og slett fordi de faktiske forskjellene er marginale.. og forbrukerpreferanse skyldes mest markedsføring. For å kunne utnytte markedet gjelder det å beholde begge segmenter, både de som ønsker det lille ekstra.. og de som alltid går for det som er billig og bra nok.



Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
MorganKane
29.03.2019 kl 08:38 6999

Otern,

Ja, vi får håpe det. Jeg tror det kan gå raskere enn de fleste tror. Time will show.

Du nevner i størrelsesorden 100usd mill pluss i ebitda. Jeg tror ikke det blir utvidelse med det første. Først så skal sår slikkes, men med det tempoet som er i forhandlingene nå så tror jeg 100 mill usd ebitda lett blir oppnådd i 2019 (hvis polysil markedet blir betraktelig bedre, kan det også bli 150-200). I den forbindelse, Scatec har omtrent 100 mill usd pluss (litt over 900 mill nok), men er verdsatt til 10 milliarder. Ca 6 ganger verdien av REC. Jeg tviler på at REC går 6gangern frem til 2019 (eller 10gangeren ved 150 mill usd pluss), men viss ebitda på 100 mill usd pluss (150 mill pluss) så skal den kraftig opp for å si det sånn.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
MorganKane
29.03.2019 kl 08:59 6933

Questi,

Spot on!
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
nemi's
29.03.2019 kl 14:11 6797

REC blør 1mill NOK i ebitda tap om dagen fra ML, og det har nå gåttt 45 dager siden Q4-presentasjonen da TT sa at hans "insight" i forhandlingene gjorde ham forhåpningsfull til resultatet den uka (da US var i Kina).

Og som alle dere muppets vel har fått med dere i dag, men som ingen av dere ønsker skal bli referert her. Jeg gjør det likevel:

29/3:
The negotiations could be extended for weeks, or even months, said White House economic adviser Larry Kudlow. “This is not time-dependent. This is policy and enforcement-dependent,” Kudlow said in in Washington on Thursday. “If it takes a few more weeks, or if it takes months, so be it."

https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3003687/us-china-trade-war-talks-hit-ground-running-dinner-diplomacy
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
MorganKane
29.03.2019 kl 15:08 6718

Nemi,

Enig. Men ikke glem at Butte går litt mer i pluss. Og Randers, jeg vet at SA&G kommer i tillegg. Slapp av. Spørsmålet er, igjen, hva tror dere ebitda blir ved ML hvis markedet åpner seg. La oss holde Butte stabilt på 50 Mill pluss.

Og Nemi, er du ikke enig at vi er nærmere en avtale nå enn vi var før dette møtet i Beijing? Det er åpenbart at man ikke kan si noe bestemt når endelig avtale vil underskrives, da hadde jo møtene neste uke i DC vært meningsløse. Poenget er at det rimelig klart at dette går riktig vei.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
kongkveite
29.03.2019 kl 15:09 6721

Eller ... en løsning blir annonsert allerede neste uke☠️☠️☠️
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
robro
29.03.2019 kl 15:14 6718

Skulle ikke kinas visestatsministeren til USA i helgen
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
MorganKane
29.03.2019 kl 16:05 6650

Shorten øker. Rart de skal få lov til å tråkke aksjen ned på slutten. Det gir ingen mening egentlig. Bare være tålmodig å vente på reelle nyheter (polysil priser er forsåvidt det, men små i sammenlignet med handelskrignyheter, i hverfall mindre fall i det korte bildet)
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2019 kl 18:31 6563

Jeg tør ihvertfall ikke stå igjen på perongen når denne settes i bevegelse.

Det kan bli trist å ikke være ombord da.

Og at det snart kommer melding eller en twitter fra Donald er vel bortigmot bombesikkert.

Ha litt tålmodighet nå folkens og dere skal bli rikelig belønnet.

Hipp og hei og heia REC som kommer til å gå flere 100 % !
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
nemi's
29.03.2019 kl 22:54 6422

Så er 2018 tallene fra GCL poly klare. Det blir ikke vanskelig å få kjøpt billig høykvalitets polysil fra proppfulle lager i Kina i 2019. Det er i hvert fall sikkert.

https://www.pv-magazine.com/2019/03/29/gcl-poly-posts-68m-net-loss-for-2018/
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2019 kl 23:19 6386

Skulle like å vite hvorfor noen tar et bet for short, akkurat NÅ For meg ser det ut skal lysnes, både i forhold til US/China avtale - og det voksende markedet i batteri markedet, men hva vet jeg, jeg er er av en av de amatørene som er STUCK med en aksje som faller!
PS skulle holdt på Tomra aksjene som jeg solgte for 2 dager siden :(
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Petersen2
30.03.2019 kl 16:18 6167

Les Randers sine betraktninger.
1. Mulig aksjespleis
2. Mulig emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2019 kl 17:10 6107

Skulle det ikke komme noe håndfast samarbeide med en etter annen batteri leverandør, så er det bare å stenge ned ML for godt. Hvis disse batteri produsentene, også er lokalisert i Kina? Kan det være ett poeng å få fjernet tollen, ellers er det 0 vits.
Kinamann lurer vel Trump til å tro at dette med å fjerne denne tollen er gull verdt. For så å få det dobbelte i lette tilbake. ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
MorganKane
30.03.2019 kl 17:18 6094

Nemis,

Ta deg sammen!

1. Er du fortsatt av den oppfatning at en handelsavtale er lenger unna i dag enn det var på onsdag? Hvorfor tror du både kinesiske og amerikanske børser gikk i taket på fredag? Det er ikke pga den generelle økonomien går bra. Sunsir lenkene dine er informative, men alt det andre du legger ut er bare pjatt og svada. Det er ikke engang cherry picking. Det er bare latterlig. At du fant en artikkel som kort fortalt sa at eksakt dato for signering av handelsavtalen ikke var bestemt ennå og trodde du virkelig hadde funnet noe negativt (samtidig som verdens børser gikk i taket) sier det meste.

2. Og denne siste artikkelen din, om GCL sitt årsresultat (igjen med noen innledende ord hvor du praktisk talt genierklærer deg selv). Har du egentlig peiling om hva den artikkelen egentlig sier? Er det i det hele tatt noen hjemme der oppe i toppetasjen hos deg? Uansett, det er mange ting av interesse i denne artikkelen, og alle er faktisk gode nyheter for REC. Skal ikke gå igjennom alt her, men følgende fire punkter er kanskje viktigst: a) GCL går dundrende underskudd. Samtidig som gjennomsnittelig salgspris for polysil i 2018 for GCL var hele 11,73 usd/kg. Hvis REC hadde fått 11,73 usd/kg og full drift så hadde de gått helt vilt i overskudd. Hvor vilt? Jeg mener da at ebitda hadde vært på ca 100 mill usd for ML alene (og Butte er allerede en pengemaskin). REC er altså helt rå, best i klassen, og med like konkurransevilkår, som forhåpentligvis kommer med handelsavtalen, ville både ML, Butte og JV vært pengemaskiner. Enig? b) GCL gikk altså dundrende underskudd 2018, til tross for salgspris på nesten 12 usd/kg. De må gå enda mer dundrende underskudd nå. Hva forteller det deg? Jo, at prisene må opp. Ingen kan gå dundrende underskudd i det uendelige. Siden GCL er en av hovedaktørene i Kina så er dette er helt herlige nyheter for REC! En god, dvs rettferdig, handelsavtale vil få REC til å blomstre på svært kort sikt. c) Produksjon av polysil var ned 17% samtidig som salg og produksjon av waffers var opp. Det betyr at lagrene faller. Som igjen lover godt for REC's fremtid d) Kapasitetsudvidelse. Igjen så virker det som om du ikke har peiling. Les artikkelen. Den sier egentlig fire ting i) dagens fabrikk nær østkysten har kapasitet på 70 000 MT, ii) dagens fabrikk går med dundrende underskudd til tross for relativt høye polysilsalgspriser. iii) Ny fabrikk i vest har kapasitet på 60 000 MT, iv) fremtiden er fabrikken i vest. Slik jeg ser det vil dermed den østlige fabrikken stenges. Dette er både i tråd med at kina ikke ønsker energikrevende produksjon i øst, at denne fabrikken går dundrende underskudd med 12 usd/kg, samt at fabrikken i vest vil sette en 'ny' kinesisk standard (som er dårligere enn dagens REC standard). Produksjonsnedgangen på 17% i 2018 støtter dette ytterligere. Reell Kapasitetsudvidelse er altså - (minus) 10 000 MT. Skjønner du matematikken? Det vil skape prisvekst alene. Som jeg har nevnt før, når du vurderer kapasitetsudvidelser må du også vurdere nedleggelser. Capish?


3. Et spørsmål til slutt. La oss si at handelsavtalen gikk i boks, REC fikk full tilgang til Kina og at REC, gitt en liten økning i polysilprisene, fikk ebitda på 175 mill usd/år pluss fra q4 (hvorav 100 fra ML ved salgspriser på 12 usd/kg). Scatec som også er i 'fornybar/fremtidsbransjen' har ebitda på ca 110 mill usd/år og verdsatt til ca 10 milliarder (DNB hadde nylig til og med kjøpsanbefaling og kursmål på drøyt 11 milliarder tror jeg). REC er i dag verdsatt til drøye 1,6 milliarder. Hvis REC har ca 50% bedre ebitda enn Scatec, hva mener du REC da hadde vært verdt? Enig i at det er noen 'hvis' her, men poenget mitt er å prøve å få deg til å vurdere risk/reward. Og da må du vurdere tre ting samtidig (går det tror du?). Nemlig verdi ved suksess, verdi ved feiling og prosentmessig sjanse for suksess/feiling. Jeg vet vi er uenige om de to siste punktene (antar at du mener det er 100% sjanse for feiling og 0 verdi eller noe i den dur, men korrigere meg gjerne hvis jeg tar feil), men lurer også på om vi er uenig om det første.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2019 kl 19:24 5981

Hvorfor svare Nemi i det hele tatt?. Ansatt her for og kopiere de artikkelene han finner som er litt negative, men passer seg for og legge ut alle de som er positive. Samtidig passer han på å legge ut litt negativt om selskapet og aksjonærene hver gang. Kun spam fra et nick som er totalt uinteressant i mine øyne.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
nemi's
30.03.2019 kl 19:30 5965

Slapp av. Du bruker så mastete adjektiver, og virker så hjelpeløst lite begavet i dine uttalelser. Så ro ned. Jeg har fulgt selskapet lenge og skal gi deg litt feedback, enn om i roligere former.

"La oss si at handelsavtalen gikk i boks".

Sukk. Vi har ikke lenger slike diskusjoner om REC og FBR her inne. Det er derimot en forutsetning for en enhver diskusjon om Renewable Energy Company som fortsatt selskap av solar polysil. Som du kanskje har forstått så vil REC raskt avvikle FBR-produksjonen i ML i motsatt fall. Det er et faktum. Og "i boks" er vel også upresist, eller hva? Spørsmålet vi egentlig er opptatt av, er hvorvidt REC oppnår samme konkurransevilkår som produsenter fra EU og Sør-Korea. Vi vet per i dag at amerikanske medier i 2019 har ikke omtalt terminerte polysil tariffer fra US, men *reduserte* polysil tariffer som mulig utfall av at kineserne angivelig skal kjøpe mer energi, herunder polysil, fra US. Så vi vet altså ikke om US dessuten vil tillempe solartariffene på celler og paneler fra Kina etter Section 201 slik at det vil kunne bli en reell og fremtidig solaravtale US-Kina. Og det er heller ingen fagpresse som tør å spekulere ene eller andre veien om nettopp dette.

Regner også med at du egentlig skjønner at GCL's rapporterte 11.73 $/kg i 2018 også omfatter et første halvår der prisene lå over det dobbelte av det de er i dag. Så er det sagt, for du mener visst å forstå matematikk. GCL produserer i realiteten for lager, akkurat som REC.

Og vit nå også: frem til 2015 mens REC solgte FBR til Taiwan og Kina med tildels full produksjon fra ML, sa ledelsen at de brukte mer enn seks månder å kvalifisere en ny FBR-kunde til å tilpasse wafer-produksjonen sin til FBR. Dette ble gjennomført ved at REC med økt Capex hadde sine ansatte kontinuerlig i perioden hos kunden for å bygge produksjonslinjene, sikre resultat under ingotproduksjonen, opplæring rundt logistikk og mottak av granulsekker, samt HMS. For at wafer-kunder skal gidde å øke Capex til å oppgradere produksjonslinjene sine til å også å bruke FBR må det nødvendigvis også være lønnsomt for dem fremover. Og det vet vi svært lite om fra 2020, når REC ev. igjen har kunder å selge til i Kina. Ikke minst fordi høykvalitets polysil lar seg kjøpe billig i Kina, og wafer-kundene som ikke produsere polysil selv (GCL) allerede har inngått fordelaktige langtidskontrakter med Daqo, Tongwei, OCI og Wacker. Vi vet dessuten at den globale polysil produksjonen av polysil har vært antatt å bli redusert med 25% i årene 2018-2022 (4g/w -> 3g/w). Alt tyder fortsatt på dette, også vel inne i 2019. Så klart er det derfor et vidt åpent spørsmålet hvorvidt utenlandske produsenter vil kunne konkurrere mot kinesiske polysil lavkostnadsprodusenter inn i neste tiår i Kina når dette markedet allerede er blitt så konsolisert blant kinesiske produsenter i verdikjeden. Og det siste vi faktisk vet om om akkurat det, og som du kanskje så, 19/3 presenterte Tier1 produsenten Wacker 2018-resultatet av det nå begredelige polysil salget sitt til Kina.

Så drøm jeg ikke bort når det gjelder ML og fremtidig solar polysil produksjon. Prøver jeg å si. La være å fantasere om fremtidige polsyil priser. Vi vet ikke. Eller som en kjent SB1-analytiker nylig uttalte: han var usikker på om REC ville være konkurransedyktige i Kina selv om ML produserte 100%.

Om Butte sa May i februar at REC møtte sterk konkurranse for EG-polysil (i Kina). Og TT sa silangass-kundene ønsket å differensiere mellom leverandører for sin leveransesikkerhet. Vekstmulighetene for Butte synes ikke akkurat å være opplagte, og 45MUSD ebitda YoY er det bare å juble for.

Når det gjelder hva REC-aksjen er verdt, så bør du lytte til analytikere som følger selskapet tett. Du vil da se at 0.6 er greit gjengs i dag. Og du kan jo spørre deg om det til dagens kurs ikke da allerede er priset inn en forventning om at "handelsavtalen går i boks", og som gjør at ML etter hvert kan produsere 50% (men også med påkrevd økt Capex for å kunne levere til FBR-B til kinesiske mono-produsenter). Er du ikke enig i kursmålet på 0.6, bør det vel også bety at om handelsavtalen ikke går i boks, så er blir dette nøytralt mottatt av markedet. Vel, det tror ikke jeg. Jeg tror vi da faller 30% raskt fra dagens kurs, og med usikkerhet rundt restruktureringskostnader og opphør i ML.

Generelt bør du være klar over at det finnes dyktige analytikere på REC. De har hatt veldige mye rett. I virkeligheten, altså. Så ro ned og les deg opp. Gjelder deg også, Takeoff.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2019 kl 19:31 5958

Svaret til MK er veldig reflektert og bra. Vi trenger flere som han:)
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2019 kl 19:53 5930

Tja, Meyer mener Rec burde prises til 2,- per aksje med tilgang til Kina. Det kan jo skje at avtalen går i dass, men ekspertene har tro på handelsavtale innen juni. Verdien av rec i dag, dekker jo knapt Yulin:)
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
MorganKane
30.03.2019 kl 19:59 5559

Haha,

Sorry Nemi, dette gidder jeg rett og slett ikke å lese. God helg?
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
MorganKane
30.03.2019 kl 20:11 5544

Takk Flyers,

Det som forundrer meg er at alle de som mener selskapet ikke har noen fremtid ikke vil estimere noen verdi på selskapet hvis REC faktisk lykkes. De er livredde for å si noe om potensialet. Vi er jo alle enige om at per i dag går det dårlig. Jeg mener imidlertid det er potensialet som er heftig her. Det vet selvfølgelig de også. Det er forsåvidt fair at man har forskjellige meninger om sannsynligheten for at ting lykkes. Eller hva som må oppgraderes først etc etc. Men det er noen ugler i mosen når folk verken vil vurdere fremtidens potensielle verdi opp mot sammenlignbare selskaper (for eksempel Satec) eller hva nedsiden er (verdi uten ML). For ett år siden var polysil prisene opp mot 15 usd. Det er jo ikke helt usaklig å mene at de skal opp igjen dit. For meg er det naturlig å diskutere hva selskapet da er verdt. Ta for eksempel Flng (eller hvilken som helst annen shippingaksje for den saks skyld). Jeg hører sjeldent at man ikke diskuterer hva ratene blir neste vinter når verdien på det selskapet vurderes. Jeg sluttet å lese nemis innlegg når hun begynte å kværrulere om hva jeg mente når jeg skrev 'boks'. Haha, snakker om håpløs dame?
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
30.03.2019 kl 21:34 5451

@nemi's:

Stå på, og takk for et informativt innlegg. Regner med at du har forstått at MorganKane er samme nick som AntonBerg. Otern også om jeg ikke tar helt feil (kjekt å diskutere med seg selv).

Ønsker alle en riktig god helg!
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2019 kl 22:00 5414

Hva mener du? Er MorganKane samme nick som AntonBerg? Hva betyr egentlig det du skriver? Er ikke rart det blir uenigheter når flere av de som skriver er såpass upresise i formuleringene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare
bel68
30.03.2019 kl 22:45 5365

Alle som er short er uenig no med MK Rec er fremtiden om noen år er Rec en industri gigant og 57% barriere er snart over og da går Rec mange 100% og vi får tidenes short boble til å sprekke
Redigert 21.01.2021 kl 04:36 Du må logge inn for å svare