BørsXtra onsdag: Slik fungerer dødsspiral-lån, spår børscrash

Slettet bruker
ELE 27.03.2019 kl 10:34 2863

SPÅR VERITABELT BØRSCRASH: Det IT-ledede oppsvinget på børsene nærmer seg slutten, mener SEBs strategiteam. De tror disrupsjonsfasen med positive skalafordeler og økende overskudd grunnet teknologiskiftet er på hell og tror at aksjemarkedet i prosessen vil falle 60–70 prosent. Hver gang en disrupsjonsfase er over, har aksjemarkedet falt tilbake til en brøkdel av den foregående toppen, målt som andel av BNP. Det skjedde på 1910-tallet, på 1930- og 40-tallet, og på 1970-tallet. – En sekulær reprising av aksjemarkedet vil ta det ned fra 175 prosent av BNP til ned mot kanskje 50 prosent, mener SEB som tror at dette kan skje innen to år. (FA)

DØDSSPIRALLÅN: Det har vært mye diskusjoin om såkalte dødsspirallån som norske aktører som Element, Induct og Lavo har gjort bruk til tross for sterke advarsler. Avtalene om slike lån fungerer normalt slik – litt forenklet beskrevet: Selskapet inngår avtale med långiver om en låneramme med et antall lån (transjer) som igangsettes over tid. Lånene skal kunne konverteres til viss aksjekurs – normalt laveste kurs i låneperioden før konvertering og gjerne også med rabatt (f.eks 5 prosent eller minimumsbeløp) til dette. Långiver sørger samtidig for at de har fått tilgang på å låne et betydelig antall aksjer.

Transje 1 – f.eks NOK 5 mill utbetales. Långiver begynner dermed å pøse ut lånte aksjer i markedet som normalt presser kursen nedover. Dersom långivers shortsalg trekker prisen ned fra eksempelvis kurs 100 til kurs 90 før de velger å konvertere kan långiver dermed a) konvertere til kurs 90 minus rabatt 5 prosent lik kurs 85,5 og b) tilbakelevere de shortede aksjene med de nye de har mottatt. Ettersom de har solgt på kurs 100 til 90 (la oss si snitt 95) har de dermed en gevinst per aksje på 95-85,5 = 9,5.

Så er det straks på den igjen. De låner ut transje 2, gjør igjen bruk av avtalen om å låne inn aksjer og går short ved å pøse disse ut i markedet. Kursen faller, men långiver kan uansett konvertere til godt under laveste pris de har fått for sine shortede aksjer i perioden. Ny gevinst og klar for transje 3 osv osv.

I Elements tilfelle har dette bidratt til stadig lavere kurser og aksjen er ned 95 prosent siste året. Långiver har her sikret at rabatten til laveste aksjekurs i perioden ved konvertering alltid uansett skal rundes ned til nærmeste tiøre. Når da den gjennomsnittlige aksjekursen nå faller fra 40 øre til straks under 30 øre i låneperioden (kun én dag i perioden er tilstrekkelig) - medfører dette punktet at långiver kan konvertere denne låne-transjen til 20 øre per aksje før (de allerede solgte) aksjene tilbakeleveres. Plutselig har de fått rabatt på inntil 35 prosent % på laveste kurs i perioden.

Termen dødsspiral benyttes derfor fordi metoden gjerne medfører at enhver ny lånetransje innebærer nytt kursfall grunnet at långiver kan shorte aksjer med garantert gevinst.

Det har vært sterk kritikk mot långivere i slike lån, men etter denne skribents syn bør man på ingen måte frata de ulike selskapenes styremedlemmer og ledelse for tilsvarende sterk kritikk. Dette var en kjent problemstilling før avtalene ble inngått, mye omskrevet i internasjonal finanspresse og hvis sluttresultat var nøye beskrevet inne på XI av et medlem med kjennskap til metoden fra et svensk tilfelle. Element-sjefen Cecilie Grue uttalte til DN i juli 2018 at «– Det er viktig å understreke at Alpha Blue Ocean er i samme båt som våre aksjonærer.» - noe som det sterkt betviles at dagens øvrige aksjonærer kan si seg enig i. Induct og Lavo er for øvrig inne i en tvist med sin långiver.

En annen problemstilling er at flere aksjonærer mener å kunne dokumentere at de lånte aksjene (shortposisjonene) i slike avtaler ikke har vært meldt inn til rette myndigheter iht gjeldende regler.

SUPPLY: Relativt få forsyningsskip er tatt ut av opplag så langt i år. Det bidrar til at markedet holder seg stramt. – Dette bekrefter det vi har sagt om at det er svært få båter som kan bli tatt ut av opplag uten at rederiene må investere betydelige beløp i dokking og klassing. Dagens kontrakter dekker dessverre ikke dette, sier skipsmegler Wilhelm P. C. Blystad i Clarksons Platou Offshore. De venter derfor at spotmarkedet og markedet generelt for PSV-er vil se bra ut for rederne gjennom våren, sommeren og høsten, mens markedet for ankerhåndteringsfartøy vil være mer volatilt. (FA)

SUBSEA 7 / AKER SOLUTIONS. Goldman Sachs tar opp dekning av Subsea 7 med kjøpsanbefaling og kursmål NOK 132. De oppgraderer Aker Solutions fra nøytral til kjøp med kursmål NOK 54.

NORSK HYDRO: Morgan Stanley nedjusterer kursmålet på aksjen til NOK 47 (52).

SP1M ANBEFALER: SpareBank 1 Markets-analytiker Tommy Johannessen anbefaler kjøp av Seabird Exploration, PGS, Spectrum, Aqualis, Aker Solutions og Subsea 7

ORKLA: DNB nedgraderer aksjen fra hold til selg, kursmålet kuttes til NOK 62 (69).

HUSK TARGOVAX: Targovax kommer til oss på live video Q&A kl 13 på torsdag. Sendingen kan du følge her: http://bit.ly/2HPDTd5. Send gjerne inn spørsmål til selskapet via contact@targovax.com

Ønsker du å motta info når det kommer nye muligheter fra vårt InvestorPitch-konsept der enkelte unoterte selskap på kapitaljakt kan få presentere seg ? Da er det bare å legge inn emailadresse her: https://bit.ly/2SbhCZT

Disclaimer: The Information is based on information obtained from public and non-public sources that Xtrainvestor believes to be reliable but which Xtrainvestor has not independently verified, and Xtrainvestor makes no guarantee, representation or warranty as to its accuracy or completeness. Xtrainvestor, its holding company or staff in Xtrainvestor may perform services for, solicit business from, hold long or short positions in, or otherwise be interested in the investments (including derivatives) of any company mentioned in the publication or report. The Information is not an offer to buy or sell any security or other financial instrument or to participate in any investment strategy. No liability whatsoever is accepted for any direct or indirect (including consequential) loss or expense arising from the use of the Information.
Redigert 20.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Kurt
27.03.2019 kl 10:36 2845

Jeg har et snitt på 4 kr på denne. Ser endelig ut til at jeg skal kunne selge med gevinst, ettersom de kjører en spleis. Kanskje åpner den så høyt som 5 kr?
FAR100
27.03.2019 kl 10:49 2812

Historien skal gjenta seg.
spleis 20:1 så kurs ca 4 som skal falle igjen til 10-20 øre igjen. Stakkars naive aksjonærer

https://newsweb.oslobors.no/message/472999

Aldara
27.03.2019 kl 10:52 2799

Er det ikke artig at de som nesten alltid jamrer og hutrer og spyr edder og galle alltid står utenfor....
Man kan jo begynne å lure?
Sorlandsinvest
27.03.2019 kl 11:05 2757

Kurt - du vet at :
om du har 10.000 aksjer med snitt på 4 kroner (som du har betalt 40.000 kr for)
og det kjøres splitt 20:1
så får du 500 nye aksjer - om det åpner på 4 kroner da, så er disse verdt 2000 kr. For at du skal selge med gevinst, må kursen over 80 kroner.
Kurt
27.03.2019 kl 11:13 2730

Hmmm... Uansett kan jeg si at jeg solgte på høyere kurs enn jeg kjøpte på, dersom noen spør. Hver aksje jeg selger, selges med gevinst. Sånn sett selger jeg med gevinst. Men noen meldinger om tokens i mellomtiden vil gjøre det enda bedre.
Idiotikontroll
27.03.2019 kl 11:24 2680

Uten å henge ut noen i denne tråden. Men jeg tror det er denne type masse Grue og gjengen satser på når de skal kjøre dødspiraldansen på nytt igjen etter spleisen.
Slettet bruker
27.03.2019 kl 11:26 2671

Himmel og hav, jeg håper virkelig ikke du er alvorlig nå? Du taper hinsides på hver aksje du selger med det utgangspunktet.
Bene
27.03.2019 kl 12:01 2609

Lol
Møyfrid
27.03.2019 kl 12:11 2583

Sjelden jeg tar printscreen av HO, men hert kunne jeg ikke annet. Det skal i glass og ramme.
dreamliner
27.03.2019 kl 12:34 2532

Tror dette er det mest vanvittige som man har sett noen gang på Oslo Børs. Element tilføres en masse penger mot at aksjene nulles og de som tilfører selskapet pengene er egentlig ikke disse BO, men alle aksjonærene som kjøper aksjer fra BO mens kursen raser nedover selv om aksjene reelt sett til slutt vil bli null verdt.
nopetter
27.03.2019 kl 12:45 2491

CEO som springer på stiletthælene for BO må fjernes umiddelbart hun har vist seg å være fullstendig udugelig i det hun holder på med, det er hun som har godkjent dette sammen med tidligere styre og styreleder, jmf slike uttalelser så har hun enten viledet aksjonærene med vilje eller så har hun ikke skjønt en dritt av hele låne avtalen Cecilie Grue uttalte til DN i juli 2018 at «– Det er viktig å understreke at Alpha Blue Ocean er i samme båt som våre aksjonærer.» - noe som det sterkt betviles at dagens øvrige aksjonærer kan si seg enig i.
Slettet bruker
27.03.2019 kl 12:54 2465

Hjelper ikke å være i samme båt når flere auser vann opp i båten.. Dette er en av de mest absurde selskapene jeg har vært borti. Meget fasinerende rett og slett. Får håpe det går bra til slutt for alle aksjonærene. Det å rote seg borti ABO er helt sinnsykt. De bryr seg kun om egen fortjeneste. Er ikke sikkert de vet hva element driver med engang.
Kurt
27.03.2019 kl 16:43 2362

Husk at CEO jobber med en strategigjennomgang nå. Kan komme nyheter om tokens som sender kursen til himmels. Her gjelder det å kjenne sin besøkelsestid.
Møyfrid
27.03.2019 kl 16:50 2351

Av og til klarer jeg ikke helt å forstå om folk er ironiske, sarkastiske eller dønn alvorlige.

Hvem er du av disse, Kurt?

"Strategigjennomgang"? Av et menneske som ikke en gang kan sende ut en korrekt børsmelding?

Hva skal ny strategi være? Bestikke First Nations? Leiesoldater på Mindoro? Eller kanskje kjøpe opp ABO, ved hjelp av kredittkort?

Steike.
Kurt
27.03.2019 kl 16:54 2336

Som sagt har jeg snitt på 4 kr her, så jeg prøver å finne grunner til at Element skal opp. Det er skjerfemannen som sender denne nedover daglig.
Redigert 27.03.2019 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2019 kl 17:02 2312

Man kan undre sig over hvorfor folk bliver ved med at sætte penge i dette svindelforetagende.
Tilbage i høsten sad top 20 på ca 45%, for bare en måned siden 40%, nu 32%.
Man kan tænke sig de har indset realiteterne og sælger sig ud. Og hvad gør hobby investorer og raketforskere? de køber sig op.
Hallejua