Frontline - fikk dere med dere denne?

Marketwatch
FRO 27.03.2019 kl 12:10 3625

Verdens største råvaretradere leier tankskip over en lav sko

Det formelig gløder av telefonene på de store råvaretradernes befraktningsdesker. Rederne kan glede seg over høyere rater, og meglerhus varsler estimatendringer.


Produkttanker. Foto: Anatoly Menzhiliy / Shutterstock / NTB scanpix.
Produkttanker. Foto: Anatoly Menzhiliy / Shutterstock / NTB scanpix.
annonse

Artikkel av: Are Strandli
27. mars 2019 - 10.30
Lest av
2383

annonse

De siste dagene har flere av verdens råvaregiganter virkelig vært på offensiven i time charter-markedet for å sikre seg tonnasje til frakt av råolje og oljeprodukter.

Det viser en oversikt fra den nettbaserte verdivurderingstjenesten VesselsValue.


Trader-rush

Clearlake Shipping, et heleid datterselskap av sveitsiske Gunvor Group, har hyret inn hele fem produkttankere på to dager - én LR2-tanker og fire MR2-tankere.

To MR2-tankere er sluttet på ettårs-kontrakter med dagrater på henholdsvis 13.950 dollar og 14.250 dollar, mens én er tatt inn på en treårs kontrakt til 14.500 dollar dagen.

LR2-tankeren er sluttet til 19.400 dollar pr. dag i seks måneder, mens den siste slutningen er gjort til 17.000 dollar pr. dag for tre måneder.

Nederlandske Trafigura Beeher har tatt en Aframax fra greske Capital Maritime & Trading i ett år til 20.500 dollar pr. dag, samt en splitter ny LR2-tanker fra Hafnia til 22.000 dollar dagen i ett år.

Sveits-baserte Cargill har tatt søsterskipet til sistnevnte på en tilsvarende kontrakt.

Vitol, den britiske råvaretraderen med hovedkvarter i Geneve, har hyret inn en Suezmax-tanker i 2,5 år til 23.000 dollar pr. dag, mens amerikanske Chevron har fikset en VLCC- Very Large Crude Carrier - til 33.000 dollar pr. dag i ett år.

Åpner for økning av estimatene

Pareto Securities skrev i en oppdatering tirsdag at dealene utført av Trafigura, Cargill og Cehvron alle er gjort til rater over meglerhusets nåværende estimater, mens Suezmax-kontrakten ligger litt under.

- (...) vi noterer oss at andre kvartal (for de fleste segmenter) vil begynne bedre enn ventet - med positive tankestimat-revideringer som sannsynlig på dette punktet, het det i oppdateringen.

Spotratene for VLCC-er lå tirsdag på rundt 28.000 dollar pr. dag etter en liten nedgang den seneste uken, mens Suezmax-ratene var under 4.000 dollar. For Aframaxene lå spotratene i området rundt 10.000 dollar pr. dag, mens det i produkttanksegmentet ble kvotert rater på rundt 15.500 dollar for LR1-tankere og 14.600 dollar for MR-tankere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Darlingen
28.03.2019 kl 11:25 3409

Bra info for oss som allerede har fylt opp med FRO-aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
29.03.2019 kl 12:15 3235

Svært positiv CEO på DNB Markets tv idag!
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Empire
29.03.2019 kl 12:40 3178

Haha

Han har vært Bull hele veien ned, så det skulle vært rart om han plutselig skiftet mening nå. Men denne gangen så kan man kanskje ta CEO sine ord litt mer til etterretning. At det er lysere tider i tank nå, enn det var i siste del av 2016, 2017 og 2018 er det liten tvil om. Hvis man f.eks sammenligner ratene for de to første månedene av 2019 mot 2018, så er det ganske pen lesning.

På den andre siden så leveres det fryktelig mye skip i 2019 og det har vært veldig lite skip på spikersiden så langt i det nye året.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
habbiten
29.03.2019 kl 15:59 3068

Synes ikke akkurat at ordreboken er skremmende, selv om en del skip blir levert i år. Hvis eksporten fra USA skal øke så mye som det skrives om så kommer det til å bli manko på skip.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Empire
29.03.2019 kl 16:38 3024

Hvor stor er ordreboken for de større skipene og hvor mye er levert hittil i år?

Hvor mye skal eksporten øke i år fra Us?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2019 kl 16:41 2800

Jeg vil tro at de relativt høye ratene frem til nå, samt forventninger om nytt driv i ratene i løpet av sommeren og videre gjennom høsten/vinteren 2019/2020, er en viktig forklaring på hvorfor skrapingen har stoppet helt opp. Tror skrapingen vil ta seg opp etterhvert som vi nærmer oss dato for de nye IMO reglene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
habbiten
31.03.2019 kl 17:07 2762

Mener å ha lest at VLCC ordreboken er på litt over 90 skip. I artikkelen jeg poster link til her sied det at det er 20% flere eldre skip enn størrelsen på ordreboken.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/En-trend-vi-nesten-aldri-ser-paa-denne-tiden
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2019 kl 18:47 2680

Interessant artikkel. 2019 blir utvilsomt spennende.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
fjellmann1
31.03.2019 kl 20:50 2575

Enig i det, men hvordan kan de påstå at Ordreboka er rekordlav med rundt 70 VLCC for levering i 2019 og 30 i 2020???
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2019 kl 11:10 2344


Dagens melding fra DnB Market:
Økt amerikansk eksport til Europa, på bekostning av lavere eksport til Asia, resulterer i kortere seilingsdistansenr og behov for mindre tonnasje. Dette legger igjen press på spotratene.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/To-aksjetips-fra-DNB-Markets
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2019 kl 16:34 2072

FRO er sterk i dag også, opp til 58,95 og snart kommer kurs 60kr.
K
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
fjellmann1
04.04.2019 kl 20:58 1955

har ratene kollapset helt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare