Blackout-årsaken på Viking Sky ?

Slettet bruker
27.03.2019 kl 16:00 1671

TV 2 siterer i ettermiddag anonyme ekspertkilder på at manglende tilførsel av smøreolje skal ha vært årsaken til at cruiseskipet Viking Sky mistet motorkraften på Hustadvika lørdag ettermiddag.

Ifølge kanalens kilder vil sikringssystemene om bord automatisk stanse motorene om man mister smøreoljetrykket, for å hindre at motorene havarerer.

Skipet fikk store motorproblemer i det dårlig været.
__________________________________________________________

Hvis det er slik, bør ikke kapteinen, andre på broen og/eller i maskinrommet kjenne til dette ?
Og da unngå å utsette skipet for store bevegelser som kan utløse dette ?

Eller har vi med en F-fl å gjøre, hvor datasystem ble slått av og på ?
Slettet bruker
27.03.2019 kl 16:17 1652

https://www.vgtv.no/live/173818/direkte-16-00-derfor-fikk-viking-sky-blackout

Ja, det er nå bekreftet av Sjøfartsdirektoratet at årsaken til blackout'n var lavt smøreoljetrykk.
Og dette ble ikke utløst før Hustadvika. Der ble alarmen for dette utløst, som førte til motorstansene.
_________________________________________________________________________

Spørsmålet er da om besetningens kjennskap til denne anordningen i skipet og hvordan den virket ?
Slettet bruker
27.03.2019 kl 16:38 1625

https://www.aftenposten.no/norge/i/8mpl8Q/Viking-Sky-blackouten-Lavt-oljetrykk-var-arsaken

Nå ble jo årsaken funnet. Og det er bra.
Men, det er jo litt forbausende at rederiet tydeligvis ikke har vært på det rene med hvordan
smøreoljepumpene virket.
Man var like ved å havne i fjæresteinene. Flaks og dyktighet reddet en ut av knipa.
Kbkristi
27.03.2019 kl 17:52 1576

Går det virkelig an å konstruere et skip slik at motorene stopper i et uvær hvor du virkelig trenger motorkraft? Dette må jo rett og slett være en design-feil!
Hva med alle skipene som jobber i storm og orkan i Norskehavet? Skulle motorene ha stoppet hver gang det blåste skikkelig, så har redningstjenesten hatt det travelt fra høst til vår.
Redigert 27.03.2019 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
mnn
27.03.2019 kl 17:55 1569

Hvordan er det på slike motora er ikke det motorolje i hver enkelt motor eller er det en felles tank?
Slettet bruker
27.03.2019 kl 18:21 1538

Havarikommisjonen har en litt annen approach til dette :

17:32 VG 27.03.19

Havarikommisjonen tar ikke stilling til konklusjon
Avdelingsdirektør Dag Sverre Liseth i Statens havarikommisjon for transport sier til VG at SHT ikke vil ta stilling til informasjonen Sjøfartsdirektoratet kom med onsdag - som konkluderte med at lavt oljetrykk var en direkte årsak til «Viking Sky»-ulykken i Haustadvika lørdag.

– SHT gjennomfører en uavhengig undersøkelse av denne ulykken. Vi jobber nå med å hente inn informasjon og sammensette og analysere våre funn i forbindelse med hendelsen:
– Vi vil først redegjøre for våre funn når den endelige rapporten foreligger, og vi tar ikke stilling til Sjøfartsdirektoratets konklusjon som kom i dag, sier han til VG.
___________________________________________________________

Jeg er enig med debattantene her om at en sånn mekanisme for smøreoljetank og smøreoljepumpe, er underlig. Og dette sett
hen til at det er et havgående cruiseskip det er tale om. Hva om skipet hadde vært 4000 km fra land et sted, med virkelig lang
avstand til nærmeste slepebåt ? Og omgitt av grunner.
Og her påstår man at det var litt lav smøreoljestand, men innenfor angitte merker. Skal det også være en springende variabel ?
Dvs. hvor smøreoljenivået ligger innenfor merkene.
kodenavn
27.03.2019 kl 18:30 1529

Er det virkelig mulig. Det er bare italienere som kan klare å komme opp med en så idiotisk konstruksjon. Det burde være den enkleste sak av verden å konstruere en tank hvor det laveste punkt gikk til oljepumpa, og som var uavhengig av rulling i sjø/tank. Amatører.
cath
27.03.2019 kl 18:34 1520

Hver motor har sin systemtank og egen pumpe eller påhengt pumpe. Syntes dette høres merkelig ut. Alle skipsmotorer både hoved og hjelpemotorer har alarm og shutdown funksjon på hver motor. Først går alarmen på low level på systemtanken. Hvis det er for lite eller ved slingring kan pumpa suge luft og alarm på lavt oljetrykk. Dersom trykket synker videre får du enda en alarm og shut down på maskin.Slik har det vært på alle fartøyer i en generasjon minst. Dette var jo en av forutsetningene for vaktfritt maskinrom på 60tallet. Alle maskinister vet vel at går du ut i dårlig vær og slingring må du sørge or at du har nok olje på systemene.Dette høres for dumt ut for gamle chiefer. Har jo det samme på bilmotorer.
Slettet bruker
27.03.2019 kl 18:36 1514

Hvis det er sånn kodenavn, så kan vi være over i data av og på, og FFO.
Det var jo helt sprøtt at skipet var svært nær ved å havne i fjæresteinene.
Ble reddet av to ankre ute hvor ett eller begge etterhvert fikk tak.
Og hvordan fikk man igang en motor ?
NilsAB
27.03.2019 kl 18:38 1503

Både sjøfolk og maskinister på denne tråden ser jeg ??? Mister du smøreoljetrykket så må maskineriet stanses, enten på automatikk helst, eller ved at motorene skjærer seg.... Uten at jeg vet fasit så er det mye som kunne skjedd, pumpe som stoppet, rør som har sprukket, tette filter, og sikkert hundre andre ting, giver for trykk, feil i data, etc... Er komikveld å lese disse Båt og Fly trådene!
Frontmasta
27.03.2019 kl 18:53 1468

Det er feilkonstruksjon av tanker, nivåfølerene er feilplasert, bedre med pumper i oljetankene, en sugepumper. Er luftingen fra tanken forsvarlig utført mon tro.

Det er vel ikke bare italienere som kan klare å komme opp med en så idiotisk konstruksjon..............
cath
27.03.2019 kl 18:54 1467

Sant nok. Det merkelige er jo at de hadde 1 motor opperativ og 3 som sto.
cath
27.03.2019 kl 19:23 1448

På nyhene nå. Shut down pga for lite olje på systemtankene. 4 motorer med hvert sitt system som kreves for å kople motorer ut inn etter behov for kraft (fart). Var båten tom for smøreolje?.Ufattelig.
Slettet bruker
27.03.2019 kl 20:36 1396

Komikveld ? ; Sjøfartsdirektoratet har oppgitt lavt smøreoljetrykk som blackout årsak. Da er det
ikke 100 andre ting. Men at noen har Neil Armstrong bilder på veggen i skuta si, det har vi sett.
OZZY
27.03.2019 kl 20:41 1381

På fossilmotorer er det viktig å ha nok olje i motorene. Man må ikke være rakettforsker for å skjønne dette. AMATØRER
Slettet bruker
27.03.2019 kl 21:15 1343

Komikveld? Ja.
Hvordan greide de å ha for lite olje på 4 uavhengige motorer med uavhengig smørolje systemer? Hvor lang tid tar det å fylle mer olje? Er det en ventil på lager tanken og en ventil nede ved sumptanken til motoren og det tar cirka 5 minutter? Og de klarte bare å få i gang en motor. Denne forklaring fra Sjøfartsdirektoratet er mer en merkelig. Jeg ser frem til mer fra havarikommisjonen.
Slettet bruker
27.03.2019 kl 23:04 1303

Det er ikke dette som er tema OZZY. Lavt smøreoljetrykk derimot.
Det amatørmessige er å ha smøreoljeanordninger som ikke tåler sjøgang,
slik at alarm og motorstans utløses.
Hvis ikke hele eventet egentlig har en annen forklaring da ?