BørsXtra: Sterk prisøkning i vente, XXL, TRVX kl 13

Slettet bruker
VISTIN 28.03.2019 kl 11:43 888

XXL: SP1M kutter kursmålet til NOK26 (36), gjentar selg

EIA SPÅR SNARLIG PRISØKNING: Om oljetradere og konsumenter er bekymret over de nye maritime drivstoff-reguleringene som trer i kraft fra nyttår så har de ikke startet å presse opp prisene på ‘low-sulphur middle distillate fuels’. Skip som ikke har installert såkalte scrubbers (som renser svovelutslippet fra drivstoffet) må gå over fra tradisjonell bunkersolje til det samme drivstoff som benyttes til diesel, flybensin og oppvarming . Som et resultat av etterspørselsøkningen er det mange analytikere som forutspår et solid underskudd på denne type drivstoff noe som skal få prisene til å stige. Andre analytikere tror på en mer begrenset virkning.

EIA antar i rapport utgitt i går at prisendringer som følge av IMO 2020 vil begynne å skje fra sommeren 2019, deres hovedtese er sterk prisøkning på diesel/flybensin – hovedsakelig i 2020 – men påpeker stor usikkerhet.

Så langt har de nye reglene og analysene hatt liten påvirkning på priser og posisjonering fra hedge fond. For dieselolje har faktisk fondenes anslåtte net bullish posisjoner falt betraktelig fra oktober og prissettingen på europeisk diesel fra 2020 og utover året gir ingen indikasjon på antatt tilbudsunderskudd. Iht Financial Times er tradere redde for å ta posisjoner inntil de får større klarhet i hvordan markedet vil utvikle seg og markedet blir beskrevet som paralysert.

Effekten av de nye reguleringene kan bli såpass betydelige at de fikk egen omtale av de amerikanske myndigheters årlige "Economic Report of the President" som ble utgitt tidligere i mars. Der ble det påpekt at global bunkerolje utgjør ca 5 prosent av den totale olje-etterspørselen og at skifte av drivstofftype av shippingindustrien i 2020 kan medføre signifikante forstyrrelser i spesifikke produktmarkeder. Rapporten forutser et underskudd på 200,000-600,000 fat per dag for IMO2020-kompatibel drivstoff noe som "will likely trigger higher prices, though estimates of price shocks to fuels including diesel, gasoline and jet fuel vary substantially". (Reuters)

I Norge har børsnoterte Vistin tatt store bets på at prisforskjellen mellom bunkersolje og IMO-kompatibelt drivstoff vil øke – så langt med store urealiserte tap.

TARGOVAX I DAG: Targovax kommer til oss på live Q&A kl 13 i dag. Selskapets aksjekurs var for en uke siden oppe i NOK 10,9 etter flere spennende nyheter, men etter rettet emisjon til kurs NOK 7,0 (med minstetegning 100k EUR) har aksjekursen falt ned til emisjonskursen. Sendingen kan du følge her: http://bit.ly/2HPDTd5. Vi har fått inn mange gode spørsmål, men du kan også legge inn nye/oppfølgende spørsmål i kommentarfeltet i løpet av sendingen.

DNB: Citi oppgraderer aksjen fra hold til kjøp – kursmål NOK 193.

Ønsker du å motta info når det kommer nye muligheter fra vårt InvestorPitch-konsept der enkelte unoterte selskap på kapitaljakt kan få presentere seg ? Da er det bare å legge inn emailadresse her: https://bit.ly/2SbhCZT

Disclaimer: The Information is based on information obtained from public and non-public sources that Xtrainvestor believes to be reliable but which Xtrainvestor has not independently verified, and Xtrainvestor makes no guarantee, representation or warranty as to its accuracy or completeness. Xtrainvestor, its holding company or staff in Xtrainvestor may perform services for, solicit business from, hold long or short positions in, or otherwise be interested in the investments (including derivatives) of any company mentioned in the publication or report. The Information is not an offer to buy or sell any security or other financial instrument or to participate in any investment strategy. No liability whatsoever is accepted for any direct or indirect (including consequential) loss or expense arising from the use of the Information.
007 James Bond
28.03.2019 kl 14:55 782

Det er viktig å notere seg nøkkeltall på forfallsdatoene til vistins trader per 31.03.19. Når regnskapet kommer, kan man bedre regne seg fram til økonomisk status på et hvilket som helst tidspunkt senere.