Sparebank 1 eide BN Bank kutter forbrukslån.

Martin10
BNBANK 28.03.2019 kl 21:48 662

Endre Jo Reite leder av privatmarked i BN Bank opplyser at de slutter med forbrukslån. Dette 2,5 år etter at de startet med lånetypen. Jeg tar av meg hatten, og takker på vegne av alle de som kommer i uføre på grunn av nevnte type lån, både helsemessig og økonomisk. Alle forstår det forretningsmessig profitable i å låne inn penger mot en rente på 1 - 2% rente, for å snu seg rundt og kreve 5 til 10 ganger betalte renter for å låne ut de samme pengene.

Det problematiske i dette er at det rammer personer som har lave inntekter, som er sårbare i forhold til å beholde sitt bosted, eller som er kandidater til Luksusfellen.

Jeg har savnet bankvesenets etikk og moral i den vekst vi har sett innen forbrukslån. Takk til BN bank som viser vei, og blir et eksempel til etterfølgelse.
Martin10
29.03.2019 kl 08:38 609

3% av lånebeløpene representerer forbrukslån, samtidig som disse 3% innebærer 13% av betalte renter. BN Bank fant ut at 1 av 100 kunder var kvalifisert til å motta forbrukslån. Hvordan er situasjonen for de 99% som ikke fyller kravene?