Har elbil nå, men sjekker fortsatt dieselprisene - plagsomt!

30.03.2019 kl 18:44 1354

Jeg har hatt min Tesla Model 3 i en ukes tid nå - fantastisk bil! Jeg sliter imidlertid litt rent psykisk for jeg sjekker fortsatt diesel- og bensinprisen på alle bensinstasjonene jeg passerer. Det er jo fullstendig bortkastet, og jeg sier til meg selv - Brit dette må du slutte med! Etter utallige år bak rattet i kostnadskrevende, drivstoffslukene bensin- og dieselbiler har jeg altså opparbeidet en ryggmargsrefleks som nå, helt unødvendig, tapper meg for energi. Er det noen her på HO-forumet som har lignende erfaringer, som kanskje vet hvor lenge jeg må slite med dette, eller er det fagpersoner innen psykiatrien som kan gi meg gode råd?

Som en følge av overgangen til elbil er jeg nå i en helt annen økonomisk situasjon, så denne bekymringen for drivstoffprisene er jo så 2018 for mitt vedkommende - lader jo gratis på jobben. Noen som kan hjelpe meg her?
Redigert 30.03.2019 kl 22:14 Du må logge inn for å svare

Annen økonomisk situasjon? Du har brukt nesten en halv million for å bli kvitt drivstoffutgifter på ca 20 tusen i året (om du har gjennomsnittlig kjørelengde)?

Tesla er kult, men tror mange kjøpere må ha hatt dyre biler i utgangspunktet for å få det til å bli økonomisk å kjøpe så dyr bil.
30.03.2019 kl 20:02 1297

Det ble litt penger til meg gjennom bilbyttet også Ecotricity. BMW'en jeg solgte var ikke av de billigste, og den var noe av årsaken til at det var nødvendig å fylle tanken når dieselprisen var lav.
30.03.2019 kl 20:42 1270

Du glemmer å se på drivstoffprisene etter hvert, men hvis du likevel legger merke til de er det med motsatt effekt på psyken når de stiger.

Griper meg ellers av og til i å tenke «stakkars» når jeg ser folk i digre diesel-SUV’er av merker som Volvo og BMW.
Redigert 30.03.2019 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Veien
30.03.2019 kl 20:52 1251

Så du har gått fra 7'er til 3'er ? Tesla 3 er jo inpirert av BMW 3 serie.
Hva er så fantasisk med Tesla Model 3 ?
Det fins kun en skjerm på dashbordet. Hvordan går det ?
Setene ?
30.03.2019 kl 21:10 1232

Fra BMW 4'er til Tesla 3'er - Veien. Det digitale ved Teslaen er fasinerende. Forleden fikk jeg 5% "trimming" via nettet! Ingen BMW jeg har vært borti kan måle seg med det trøkket du får når pedalen aktiviseres. Null krenging og 100% gocart-feeling når du drar til på svingete vei - herlig! Er ikke skjerm mer naturlig for oss alle etter hvert Veien, enn knotter?
Brande_n
30.03.2019 kl 22:39 1166

Det er jo ikke drivstoffprisene som betyr noe. Men bilbyttet. I overgangen til ny bil betaler man en premie som er dyr.
Redigert 30.03.2019 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
.777.
31.03.2019 kl 09:22 1081

Du må omstille hjernen din. Det er en prosess som tar litt tid, men gradvis får du mer enn nok med rekkeviddeangst, ladeangst, galopperende strømpriser, og ventetid på Tesla verkstedet, og da vil hjernen gå inn i en slags selvoppholdelsesdrift og automatisk sortere vekk alt som er av mindre betydning for deg.
KentaH
31.03.2019 kl 09:36 1057

Begrenset nybilgaranti

Bilen din er beskyttet av en Begrenset nybilgaranti i 5 år eller 100.000 km, hva som enn inntreffer først. Batteri- og drivenheten i bilen din er dekket i tidsperioden:

Model S og Model X – 8 år (unntatt det opprinnelige 60 kWT-batteriet produsert før 2015, som dekkes i en periode på 8 år eller 200.000 km, avhengig av hva som inntreffer først).
Model 3 - 8 år eller 160.000 km, avhengig av hva som inntreffer først, med minimum 70 % retensjon av batterikapasiteten i løpet av garantiperioden.
Model 3 med lang rekkevidde-batteri – 8 år eller 192.000 km, avhengig av hva som inntreffer først, med minimum 70 % retensjon av batterikapasiteten i løpet av garantiperioden.

Begrenset Rustgaranti for Model 3
Dennebegrensede rustgarantien for Model 3gir dekning mot gjennomrusting av karosseriplater (hull som oppstår fra innsiden ut) som en følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år, uansett kjørelengde.

Unntak:

Kjøretøy som er rustbehandlet, som for eksempel antirust- og understellsbehandling;
Korrosjon fra defekter i materialer som ikke er produsert, tilført eller installert av Tesla, som forårsaker perforering i karosseripaneler eller chassiset fra innsiden ut;
Overflate- eller kosmetisk korrosjon som forårsaker perforering av karosseripaneler eller chassiset fra utsiden inn, som følge av for eksempel stensprut eller riper;
Korrosjon forårsaket av, på grunn av, eller som følge av ulykker, misbruk, forsømmelse, feil vedlikehold eller bruk av kjøretøyet, installasjon av tilbehør, eksponering for kjemiske stoffer eller skade som følge av force majeure, miljø, brann, eller feil oppbevaring.
KentaH
31.03.2019 kl 10:10 1000

Model 3 garantien har ikke ubegrenset kjørelengde,,det blir dyrt
mishka
31.03.2019 kl 10:13 995

Hehe, jeg har det på samme måten. Når jeg ser en politibil i høyre felt når jeg kjører i 160 så rykker det fortsatt til i høyrefoten omtrent som et elektrisk hundehalsbånd selv om det er ingen fare. Merkelig hvor dypt slikt sitter.

Litt of topic, men denne Teslabjørn fikk sin model 3 i går og videoen er ute på youtube. Er dette ment å være promotering av Tesla? Personlig fikk jeg helt gåsehud når fyren snakker om å selv skulle etterisolere for støy. Her er litt fra kommentarene under videoen fra fansen:

"Looking forwards to see if you can soundproof the M3."

"Congratulations.
That sound proofing story sounds very interesting to learn more about what can be done in the aftermarket space."

"I can sleep inside my model 3 panel gaps"

"Perfect car is only for perfect guy.
Perfection is so flat and boring.
Tesla will be good until not perfect."

Er disse folka helt hjernevaska??? Etter å ha stått i kø for å motta en bil som blir levert på en parkeringsplass i pøsende regnevær så er de fortsatt fans enda bilen er full av småfeil som skal flikkes på av "aftermarket" etterpå?

Uansett god undeholdning:

https://www.youtube.com/watch?v=vA1IKCOppzg
Redigert 31.03.2019 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
31.03.2019 kl 11:08 943

Det er noe med vanene en har ja. Syes det er godt å høre knatringen når/hvis dieselbilen starter.
For ikke å snakke om når en gir på litt og ser en svart røyksky i speilet. Det siste tyder på at en ennå sliter med å bli kvitt den gode følelsen våre forfedre hadde når de sendte røyksignaler til hverandre.

Greit å slippe å betale for diesel og bensin når avskrivning uansett blir veldig høy.

Tviler f.eks på at verdien på en Tesla 3 vil være mer enn lommerusk på en bil som er over ti år gammel.

Disse bilene faller jo fra hverandre pga den dårlige byggekvaliteten.
KentaH
31.03.2019 kl 13:58 860

Model3 er en utgiftsbombe,,vent å se