IRON-token

Sorlandsinvest
ELE 31.03.2019 kl 12:08 3844

(tråd for å diskutere IRON-token)

Vi har sett at interessen for kryptovaluta har gått rett ned det siste året. ELE har (i hvert fall uttalte) planer om å lansere IRON-token snart.
Jeg har fått med meg at flere mener at hele token-greia bør forkastes og legges i skuffen. Jeg er uenig, og her er grunnene mine:

1. Ja, det er ikke interesse for dette NÅ, men det kan ikke utelukkes at det kommer til å bli interesse i FREMTIDEN.

2. Det har blitt brukt tid og penger for å forberede dette, kjipt å forkaste dette nå.

3. OM det blir interesse for slike tokens i fremtiden, så må selskapene som skal utnytte muligheten være posisjonert. Da er det viktig at ELE har en token som er online, og ikke sette i gang med prosesser på nytt - ergo bruke 1 år til på å få høringsuttalselser fra den ene og den andre, skrive om white paper osv.

4. Om Element lanserer tokens nå, må det kommuniseres KLART og TYDELIG at det er svak interesse for dette nå, og at token kommer ikke til å generere milliarder av kroner på nåværende tidspunkt - men heller at dette er posisjonering i tilfelle det kommer ny kryptoboom.

5. Hvis ikke ELE lanserer IRON-token nå, så kommer det til å dukke opp en haug med IRON-tokens på null tid om det en gang i fremtiden blir interesse for slikt. Kinesere og østeuropeere bryr seg ikke om white paper er godkjent av Finanstilsynet - og kommer til å ta innersvingen på ELE og andre seriøse aktører.

6. I og med at de ennå ikke har jernmalmproduksjon, bør tokens som selges i TGE prises slik at risikoen unngås mest mulig - altså til spotpris jernmalm - slik at ved eventuelle krav om leveranser, kan ELE kjøpe i markedet og levere uten å tape penger.


Så - jeg mener at:
ELE må lansere IRON-token, kommunisere at dette er en posisjonering mot eventuelle fremtidige interesser, sørge for at kostnaden med å drifte systemet med tokens er minimal, og jobbe mot at tokens blir omsettelige på STOR kryptobørs (typ Binance eller noe liknede, og ikke Midt-Gudbrandsdalen og omegn crypto exchange).

Hva tenker dere?
Redigert 20.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
nopetter
31.03.2019 kl 12:54 3806

Jeg gidder ikke å gå i detaljer ser bare at du må lese deg mer opp i prosessene som har skjedd.

Dette har bla jeg og risotto diskutert flere ganger. Jeg tror du har misforstått dette med bla Iron tokens og interessen for dette og hvilke utstedere som kan brukes. Det er finanstilsynet som godkjenner hvilken form for tokens som kan godkjennes. Element fikk ikke godkjent asset backed tokens fordi leveransene til kjøperne ikke kunne dokumenteres godt nok. Derfor måtte de gå for det mer uklare utility tokens og dette har markedet forkastet som ubrukelig, med rette. Og siden de ikke klarer å få AMI igang så er vi ved status quo.

CMT og tokens HUB kan risotto forklare hvis han gidder.
Mrgjerstad
31.03.2019 kl 13:45 3753

Den så venter på noe godt, venter ikke forgjeves
Men d kjem ann på auge så ser selføgelig,?
Blockchhain er kommet får å bli.
Slettet bruker
31.03.2019 kl 14:13 3711

Blockchain er fint det, men hva har det med et ubrukelig token å gjøre?
Shotgun
31.03.2019 kl 14:15 3695

Enig. Veldig interessant! Det er fryktelig mange interesante prosjekter innen krypto. Mange spennende coin og tokens og investere i. Iron token er ikke en av disse...
Slettet bruker
31.03.2019 kl 14:18 3687

Er liksom det ultimate forsvaret det der, hver gang noen nevner noe negativt om krypto. "Blockchain er flott! Kommet for å bli!"

Ja, og den A4 sida jeg tok ut av printeren og skrev noen tall på har verdi fordi papir var en fantastisk oppfinnelse....................
Shotgun
31.03.2019 kl 14:24 3665

Det var nok uttalelsene om kryptovaluta som gjorde at mange sitter i denne revesaksen nå. Skulle nesten tro at Element skulle konkurere med eos og ethereum på måten de markedsførte seg på. De har vel ikke fått til så mye annet enn å trykke fryktelig mange aksjer.
Kurt
31.03.2019 kl 14:26 3662

Element skal opp. Hold på aksjene deres, evt. kjøp mer.
nopetter
31.03.2019 kl 14:27 3655

Grunnen til at IRON TGE ble lansert var at jernmalm ikke blir tradet på noen børs som LME eller i råvare børsene på Hong Kong og Shanghai. Kineserne er hovedaksjonærer i alle disse tre børsene og de har null interesse for dette da de ser at de vil miste kontrollen med en krypto råvare børs. Og de sitter med mer enn 90% av alle jernmalm lagrene I verden.

Jernmalm blir idag kun solgt fra produsent til et smelteverk. Ideen med Iron tokens hva å lage råvaren mer tilgjengelig for andre markedsaktører enn disse og gjøre den mer kommersiell. Det blir som å eie kryptovaluta og som kan trades 24/7-365

Shotgun
31.03.2019 kl 14:33 3634

Joda, tanken er bra. Men det blir vel en såkalt "stable coin"? Som trades mot jernmalm? Hvorfor skal element tjene mye på dette?
Smarte blockchain hjerner bruker ikke lang tid på å lage tokens.
Skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest mye om dette prosjektet :-)
Redigert 31.03.2019 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2019 kl 14:57 3600

Poenget var vel at Element skulle selge tokens for fremtidig leveranse som de selv skulle stå for. Og dermed sikre inntjening eller noe sånn... Ga aldri helt mening. Hvorfor en seriøs aktør skulle kjøpe seg et token uten noen garanti for levering fikk jeg aldri noe svar på, spurte vel første gangen i 2017 eller noe. Og at de må i tillegg først veksle penger over til krypto for så å kjøpe tokens, hele greia var bare snål.

Men, jeg fikk beskjed om å holde tåta, dette hadde jeg ikke noe greie på. Finansgeniene hadde funnet ut hvordan alt fungerte og når whitepaper kom skulle jeg få så hatten passet.
Shotgun
31.03.2019 kl 15:07 3586

Hehe, som sagt er tanken bra. Det hørtes veldi tungvint ut for folk som ikke allerede er godt kjent med krypto...
Prisen blir vel pumpet opp av tradere i starten slik at de som skal kjøpe seg jernmalm kjøper dyrt og ender opp å sitte med noen verdiløse tokens..
nopetter
31.03.2019 kl 15:08 3580

WP var et salig makkverk. De måtte omskrive WP da FT ikke godkjente søknaden og det står noe kryptisk om at de kunne lever jernmalm fra to deponier i Kina. Det komiske i dette er at kineserne iallfall offisielt har lagt ned forbud mot denne typen krypto løsninger. Derfor foregår all kinesisk handel med kryptovaluta via utenlandske foretak.
Shotgun
31.03.2019 kl 15:10 3574

Ang kinesisk forbud. Har du kilder? Jeg lurer på om det egentlig var et falskt rykte som ble spredd rundt.
nopetter
31.03.2019 kl 15:41 3542

Jeg vet at jeg la ut linker om dette for ca 6 mnd siden. I praksis så er det asiatene som har vært i førersete i krypto mining segmentene.
Shotgun
31.03.2019 kl 15:50 3533

Ja. Det kommer til å være mye verdiskapning i kryptoselskapene, så tviler sterkt på et land som kina ønsker å forby dette. Da starter de bare opp i et annet land og betaler skatt til det landet.
Kurt
31.03.2019 kl 16:26 3493

Plutselig kommer det en ny melding om tokens. Bare minner om denne:

https://www.hegnar.no/TV/video/0b365194-00080348-4991127f

Her gjelder det å være fullastet med aksjer.
rischioso
31.03.2019 kl 16:26 3492

Ser at TS og de fleste andre med unntak av NP ikke helt har skjønt hva token prosjektet til ELE bestod av og nå består av, men jeg skal igjen gjenta meg selv for n-te gang og denne gang noe forenklet:

(1) Først meldte selskapet at de skulle utstede en asset backed token noe som sendte kursen opp til over 6 på forventninger om en betydelig kapitaltilgang og dette var i en periode låneforpliktelsene hos ABO var på et langt lavere nivå - 50mnok vs 500mnok.

(2) Så fikk de som NP var inne på av en eller flere grunner ikke godkjent asset backed token da de bl.a ikke kunne garantere fremtidig leveranse siden de hverken hadde lisens eller produksjon ved AMI noe jeg kommer tilbake til nedenfor (*).

(3) Så strukturerte de token delen uavhengig av AMI gjennom at de gikk fra asset backed tokens til utility tokens da utility tokens går under radaren for de strenge reglene når det kommer til finansielle instrumenter og omsettelige verdipapirer, men problemet her er at de ikke skal selge fra egen gruve - men formidle for andre gruveeiere mot en kommisjon noe som ikke vil gi på langtnær den kapitaltilgangen som asset backed token ville ha gitt med salg fra egne gruver - ikke en gang i nærheten. Sammen med utility tokens så skulle det etableres en hub for alle tokens de solgte slik at de fikk en fee for hver handel utført på deres SmartCommodityTM plattform noe som sammen med kommisjonen for å formidle salg fra andre gruver skulle generere en inntekt. Så fremkom det av WP at tokenholderne kun på visse vilkår var garantert fremtidig leveranse noe som naturlig nok drepte hele ideen for hvem vil investere i en fremtidig leveranse som ikke er garantert ...
Denne 180 graders vendingen var noe markedet ikke likte og demed satte kursen nesa nedover og noe senere ble nedgangen ytterligere trigget etter at den store låneavtalen med ABO ble gjennomført og ABO startet sitt betydelige nedsalg og resultatet kjenner vi da kursen nå står i knappe 25 øre ...

(4) CMT andelene om de blir en realitet vil kunne åpne for det man i utgangspunktet hadde et ønske om å gjøre nemmelig tokenisering/asset backed tokens med salg av råvarer i fra egne gruver - dette vil være mulig siden det er eksisterende produksjon i diverse gruver pr idag og således vil fremtidig leveranse garanteres. Men igjen - det er helt avhengig av at det blir kjøpt eierandeler noe som gjenstår og se alternativt at hele avtalen blir kansellert noe som vil fjerne den muligheten ...

* En annen ting man kan stille spørsmål ved som jeg var inne på lengre oppe (*) er hvorfor fikk Canamex lov til å selge asset backed tokens/security tokens (Goldusa) når de hverken hadde lisens eller produksjon for egne gruver?

Fordi de inngikk en alianse med andre gullprodusenter som hadde nettopp lisenser og produksjon slik at fremtidig leveranse kunne garanteres.

Så hvorfor gjorde ikke ELE det på samme måte for det kan ikke ha vært ukjent siden både ELE og Canamex brukte HarmonyChain som rådgiver?

Det kan bunne ut i at ELE ikke klarte å få til en alianse med andre IRON gruveeiere og dermed gikk de for utility token som et påskudd for ikke å innrømme at asset backed tokens feilet.

Hva har så skjedd med Iron utility token?

Også denne var avhengig av en allianse med andre som hadde lisens og produksjon for å kunne formidle en garantert leveranse selv om det kun var på kommisjonsbasis. Når vi så leser WP så har de gått vekk i fra en garantert leveranse - kun i noen tilfeller for de tokeneierne som eide et visst antall tokens osv ... Mao, før WP var ferdig (02.07.18) så meldte de at de var måneder unna å sikre kontrakter med andre Iron produsenter siden hørte man ikke noe mer om dette noe som er hele 9 mdr siden. Med det i minnet så gir WP en mening om at de hadde gått vekk i fra garantert leveranse noe som igjen bekrefter at de aldri fikk noen partnere/alianser på plass og dermed feilet også denne ideen.

Kilde:

https://www.elementasa.com/nyheter

---------------------------

Svindel, uvitenhet eller annet - alternativt i en kombinasjon?

Det er noe den enkelte selv får bedømme ...

Fortsatt god helg!
Redigert 31.03.2019 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Shotgun
31.03.2019 kl 16:27 3487

De er mye flinkere til å trykke aksjer enn tokens kan det se ut til...
Kurt
31.03.2019 kl 16:32 3474

Dersom meldingen kommer kan rekorder brytes hva gjelder intradag oppgang på OSE. Her snakker vi +1000% potensial på første dag.
Idiotikontroll
31.03.2019 kl 16:41 3459

Huff. Hva får deg til å tro det? Hvem vil kjøpe tokens av ett selskap som har null troverdighet. ELE har jo bevist gang på gang at de ikke representerer aksjonærer men lånegiver. Vi sitter revesaksa, og ABO har 100 mil aksjer klare til å drepe enhver gladnyhet som blir børsmeldt. Vil anbefale alle å holde seg unna.
Shotgun
31.03.2019 kl 16:42 3456

Ja minst! Hvorfor skal de tjene så mye på tokensene? Man deltar i ico, så di som deltar kan tjene eller tape på det ut ifra om kursen går opp eller ned. Kan ikke se interessen her skal bli stor.
Jeg kan jo utstede bjørneskinn tokens dersom jeg ønsker. Men tviler på folk vil kjøpe disse før de ser at jeg har skutt bjørnen.
Idiotikontroll
31.03.2019 kl 18:35 3352

Djeees. Velger dere bevisst bare å se bort i fra det faktum at det skal trykkes godt over 100 mill aksjer i ELE på denne transjen. Mest sannsynlig kommer antall aksjer til å dobles.

Ja aksjen er oversolgt og heller ikke er den priset riktig. Det har dere helt rett i. Og hadde det ikke vært for transje 3 så ville nok triggernyheter nå ha tent fyr på raketten. Men slik er det desverre ikke.
Slettet bruker
31.03.2019 kl 19:04 3326

Komisk å se hvordan baissere bruker hele helgen på ELE mens sola skinner ute.

På rekke og rad poster baissere innlegg dagen lang og bare gjentar seg selv.
Virker nesten som en eller annen desperasjon.

Hvem bruker feks all sin tid på et fotballag de ikke heier på.
Ganske komisk, ikke sant :D
Slettet bruker
31.03.2019 kl 19:09 3316

Vil du se noe komisk? Sjekk kursgrafen til Element ?
Mrgjerstad
31.03.2019 kl 19:12 3306

Cph2500 skrev 100 procent enig
BitTorrent Local Token BTT Surges By 600% Since ICO

By Prashant Jha


The BitTorrent network launched its own BTT token on the TRON platform and the ICO saw the token being sold out in few minutes. The latest reports show that the prices of the BTT token have surged by over 600% since the ICO was conducted on 28th January.

BitTorrent, which is a peer-to-peer file sharing platform, launched its token in January 2019, and the Initial Coin Offering saw the BTT token being sold out in a matter of few minutes. The BitTorrent community is aiming to develop a worldwide decentralized network of content sharing platform based on blockchain technology.
Slettet bruker
31.03.2019 kl 19:29 3275

I morgen starter et spennende Q2.
Flere avklaringer står for tur, som kan gi opptur.
Mrgjerstad
31.03.2019 kl 19:31 3269

Slik skal IRON-token fungere

Enkelt forklart vil én IRON-token gi rett til ett tonn jernmalm som inneholder 62 prosent jern.
Utstederen av IRON-token vil være et norsk datterselskap av Element som vil ha sikkerhet i jernmalm gjennom aksjepant i Elements aksjer i Ambershaw Metallics.
Sikkerheten til IRON-utstederen skal sikre at den har tilstrekkelige verdier til å kunne levere jernmalm på forespørsel fra de som eier token.
Fra et juridiske perspektiv vil de som eier token imidlertid ikke ha juridisk rett til de sikrede eiendelene, altså aksjene i Ambershaw Metallics eller levering av jernmalm. For å kunne motta fysisk levering vil eiere av token bli pålagt å bytte inn et minimum antall tokens. På forespørsel om levering vil IRON-utstederen, altså datterselskapet til Element, kjøpe den mengden jernmalm i markedet og sikre leveranse til de som eier tokens.
Kilde: Element
Idiotikontroll
31.03.2019 kl 19:47 3249

Hei. Jeg har en god del aksjer i ELE. Var med fra ca kr 3,80 til 6,15 og ned til 0,26. Har hele tiden tenkt at det er viktig å tenke langsiktig. I løpet av tiden jeg har vært aksjonær i ELE har antall aksjer gått fra 50 mill til 150 mil. Verditapet på beholdningen har tapt seg betydelig.

Selskapet har ikke levert på mye av det de har meldt at de skal levere. Det har også vært en internprosess i ELE som ikke er ett børs-selskap verdig. Selskapets lånegiver driver aktivt med shorting av aksjer i selskapet. Dette er lånegivers metode for å tjene penger på transjene sine. Og ja til slutt... det ligger flere 100 mill aksjer klar til konvertering.

Dette er ikke baising men fakta. Sku ønske det ikke var slikt, men sånn er det,
Redigert 31.03.2019 kl 19:49 Du må logge inn for å svare
Shotgun
31.03.2019 kl 20:01 3220

Disse skal vel trades på en børs? Hva skjer dersom verdien på tokensene blir for lav, slik at man blir nektet kjøp at ett tonn jernmalm med en token? "Fra et juridiske perspektiv vil de som eier token imidlertid ikke ha juridisk rett til de sikrede eiendelene, altså aksjene i Ambershaw Metallics eller levering av jernmalm."
bamsemums
31.03.2019 kl 20:08 3209


ELE skroter CMT-avtalen.
Hiver 10M NOK rett ut av vinduet.

En annet poeng : Kunne ikke denne meldingen kommet for flere uker siden?
Redigert 31.03.2019 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
oddivar
31.03.2019 kl 20:14 3192

Der kom meldinga som skulle ha kommet for 6 mnd. siden.
Shotgun
31.03.2019 kl 20:20 3179

Jeg synes det er imponerende at et selskap kan leve av å trykke nye aksjer. Ledelsen er sikkert fornøyd bare de for lønn og pensjon.
Slettet bruker
31.03.2019 kl 20:28 3161

Grei melding fra ELE i kveld.

Da er det spørsmålet avklart og de fjerner både usikkerhet og en betalingsforpliktelse i forhold til CMT.
Andelene ELE eier kan de selge hvis betingelsene er til stede.
Slettet bruker
31.03.2019 kl 20:31 3152

Da starter ELE Q2 med den første av flere avklaringer.
tommbakk
01.04.2019 kl 00:58 2965

Jo...de har også klart å lokke til seg en rekke aksjonærer på feil premisser (noe Beitnes er god på...hele hans karriere er basert på ulike scams/luftslott), og som så har blitt rævkjørt.

...vel, og Grue har vært hos frisøren.

Ting ser unektelig bra ut. ;D
tommbakk
01.04.2019 kl 01:07 2958

Klart du ble bedt om å holde kjeft.

Helt ærlig, det fremstår som lettere å kunne føre en saklig debatt med de mest fanatiske medlemmene av IS kontra de mest "rettroende" i ELE-menigheten.

Det er bare å glemme det. De ser det de vil se.