Nyhetstråd

_K2_
HYARD 10.11.2017 kl 06:07 33802

Fra De Tvindende Tomlers Club: Noen lenker til nytt stoff i gammelt forum, og en splitter ny nyhet.

- Tråd: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2416148 - Anbud 470 MNOK?

- Tråd: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2412143 - diverse nyheter

- Er Havyard i spill? Innlegg fra havsula i tråden over har en interessant lenke: http://forum.hegnar.no/post.asp?id=21865983

- 8/11 2017, Romsdals Budstikke (betalingsmur): http://www.rbnett.no/pluss/2017/11/08/Fjord1-skal-bygge-seks-nye-ferjer-15573788.ece -
"Fjord1 skal bygge seks nye ferjer - Tar en avgjørelse i løpet av få uker."

- 9/11 2017, Skipsrevyen: https://www.skipsrevyen.no/fjord1-skal-bygge-4-5-nye-ferger/ - Fjord1 skal bygge 4-5 nye ferger
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
FelixAnton
23.03.2018 kl 19:03 15669

Ja, definitivt et selskap for den langsiktige, men vil tro vi på ganske kort sikt vil kunne se en rask kursøkning til kr 20.-, når flere får øynene opp for selskapet og dets samlede triggere. Tenker det var noen sunnmøringer på kjøpssiden etter forleden dags artikkel i Sunnmørsposten. Vi må nok se mot prisingen på kr 33,50,- per aksje, når Havyard gikk på børs i 2014, for å se hva vi kan forvente på kort til mellomlang sikt. Etter det skal vi videre opp godt over kr 40,- før aksjonærene som var med fra start vil kunne begynne å få betalt for investeringen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Akkumulerer
27.03.2018 kl 11:08 15402

Ser at det igjen pågår en diskusjon om hvor skip innen "Havila" konsernet skal bygges. Nå gjelder det de nye hurtigruteskipene til ca 750 mill per stykk. Historisk, med Sævikene på begge sider av bordet, kan vi konkludere med at endelig avgjørelse vil være tatt i Havyards interesse. Om de ikke får hele anbudet vil det trolig være med bakgrunn i at det forventes en for lav inntjening. Et sannsynlig scenario er at skrogene blir bygget i utlandet (i denne prosessen kan ikke Havyard konkurrere på pris), og at resterende (rosinen i pølsen) blir levert og montert av Havyard konsernet i Norge når skrogene er ferdigbygget. I sistnevnte ligger avansen men også reders behov for kvalitet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
01.05.2018 kl 20:09 14847

Nye Husavik er "på lufta"! :)

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:5.332/centery:61.124/zoom:16

Iflg. opprinnelig plan skal den være ferdig i midten av mai. Nå går det slag i slag fremover.

I april var det også to Fjord1-ferjer innom i Leirvik for rep./vedlikehold,
jobber på fra en drøy uke til litt over 14 dg.

De som følger Havyard på Facebook har fått med seg at det er god aktivitet, også innen MMC,
som jeg innbiller meg kan være relevante for Nekst-prosjektet på Florø. Og der rørte det på
seg igjen i uka som gikk:

Intrafish-27. apr. 2018
http://www.intrafish.no/nyheter/1480809/kan-utlose-investeringer-paa-3-milliarder
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
03.05.2018 kl 16:18 14754

I går la MF Ivar Aasen til for vedlikehold i Leirvik, og enkelte interessante nyhetsflash finnes i denne tråden:
https://nytt.forum.hegnar.no/thread/5183/view
(Stikkord: NES, miljødept., stortingsvedtak.)
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
13.05.2018 kl 15:49 14583

Revidert nasjonalbudsjett vil foreslå å øke Gieks garantiramme for skipsbyggelån med to mrd:
https://e24.no/makro-og-politikk/torbjoern-roee-isaksen/revidert-budsjett-regjeringen-oeker-gieks-garantiramme-for-skipsbyggelaan-med-to-mrd/24331382

Bedre og bedre. Da blir vel dette fasiten, heller mer enn mindre om det blir noen endring.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
15.05.2018 kl 00:36 14476

Litt gammelt nytt, 10.04.2018:
https://sysla.no/maritim/olympic-bestiller-ny-traler/

Stig Remøy's Olympic har bestilt tråleren "Hardhaus" for levering fra Cemre Shipyard i Q4 2019.

"Det er Rolls Royce som har utviklet tråleren, og ifølge Olympic har [en] lagt vekt på
at mye av utstyret om bord skal komme fra lokale leverandører på Sunnmøre.
Tilsammen skal norske leverandører få kontrakter for ca 150 millioner kroner".

Måtte jo være midt i blinken for MMCFP dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Kaffetorsken
18.05.2018 kl 14:23 14360

"Med et dusin ferger og verdens største brønnbåt i ordreboken har alle de ansatte ved Havyard i Leirvik fått jobbene sine tilbake."

https://www.skipsrevyen.no/article/alle-tilbake-i-jobb-hos-havyard/
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
18.05.2018 kl 18:54 14322

Takk, godt nytt, og de holder med andre ord skjema.

Førstemann ut av de tre fergene med design fra Multi Maritime, MF "Husavik",
ble for øvrig døpt nå mandag 14/5, korpsmusikk og stas.

Her en lenke til foto av de neste to skrogene i serien, timestamp 15. mars 2018.
Disse er Leirvik i løpet av Q2.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/28954249_10156092934099323_7986667789168539473_o.jpg?_nc_cat=0&oh=401db1beaeb1a825257b6204724f6637&oe=5B8E3DF6
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Kaksi
22.05.2018 kl 09:43 14073

Ikke dårlig, to nye båter til Havyard ser det ut til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
22.05.2018 kl 14:18 13668

Spennende tider - tommelen opp for GIEK!

Igår, 2018-05-21 12:08, ankom forøvrig "Onyx" Leirvik, den samme som slepte Husavik-skroget i januar.
Mulig den kom med nr.3 av skrogene med design fra Multi Maritime.
Så vidt jeg kan se av bildene, gikk denne av beddingen i Tersan for ca 3 uker siden,
Cemre Shipyard har video av hendelsen på FB.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Akkumulerer
22.05.2018 kl 14:33 13654

Noen som har en formening om når det er vanlig at oppgjør foretas ifbm overlevering av ferdige bygg? Første fergen ble levert til Fjord1 14.mai og vil da ikke være inntektsført i 1.kvartal om betaling skjer ifbm overlevering.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
d12m
22.05.2018 kl 15:12 13637

dobbelpost..
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
22.05.2018 kl 17:14 13603

Her er Google's oversettelse av siden hvor spanjolene funderer om kystrutebåtene med Havyard-design.
Storyen er fra 18/5, og muligvis opphavet til senere artikler i norsk presse.

Det er litt "om og men" der, og det fremgår at man avventer finansiering. Uttalelsene kommer fra "konsulterte sektorkilder",

https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=es&u=http://www.farodevigo.es/economia/2018/05/18/barreras-busca-astillero-construir-ferris/1893601.html&prev=search

Spennende greier.

Firdaposten hadde en story 16/5, "Aukar garantiordning som er viktig for Havyard Leirvik" (betalingsvegg) hvor dette stod å lese:
"Det blir lettare for Havyard Leirvik å posisjonere seg, seier verftseigar Per Sævik, etter at regjeringa no plussar på ..."

https://www.firda.no/nyheiter/naringsliv/politikk/aukar-garantiordning-som-er-viktig-for-havyard-leirvik/s/5-15-589015

Dette må jo handle om GIEK, som fikk rammene økt fra 5 til 7 mrd i revidert nasjonalbusjett. Det er flere om beinet, javisst, men Vard har så vidt jeg forstår det allerede fått tilsagn ifbm bygging av en rekke cruiseskip. Cruiseship er i det hele tatt "hotte greier" nå om dagen. Krysser fingrene for at Havyard får napp,
i så fall er ordreboka for 2020 full på et blunk,
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
10.06.2018 kl 21:22 14197

100-årsjubileum for verftet i Leirvik ble feiret i går, gratulerer så mye!
Og i formiddag 12:10 norsk tid la Husavik ut på prøvetur, klikk "Past track" for å spore posisjon siste 24 timer:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:5551109/mmsi:257042930/vessel:HUSAVIK
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
14.06.2018 kl 05:11 14091

11.06.2018 - Skipsrevyen om 100-årsjubileet:
https://www.skipsrevyen.no/article/921-kom-i-bursdag/

12.06.2018 - Sysla, Første skrog i 936-serien fra Havyard Design sjøsatt:
https://sysla.no/maritim/den-forste-av-fem-havyard-ferjer-sjosatt-tyrkia/
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
20.06.2018 kl 09:10 13943

Nå ligger MF Husavik til kai nær ferjesambandet Husavik - Sandvikvåg,
hvor den skal erstatte gamleferja Vågsøy.

Lenger sør er Onyx på vei fra Cadiz til, i første omgang, Rotterdam: ETA 22/6 14:00 UTC.
Gjetter den sleper første skroget med Havyard-design,
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
saulus
22.06.2018 kl 10:23 13850

Oslo (TDN Direkt): MMC First Process har inngått kontrakt for levering av en stor fiskehandteringspakke til en ny brønnbåt som er kontrahert av Alsaker Fjordbruk på Onarheim, ifølge en melding fredag.
...
Med denne kontrakten har MMC First Process en ordrereserve på rundt en halv milliard, med leveranser langt ut i 2019.

Hegnar.no kaller det rekordkontrakt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
22.06.2018 kl 17:59 13772

Ordvalget stammer fra pressemeldingen, børsmeldingen med den ble publisert i dag kl. 09 sharp:
"Rekordkontrakt til MMC First Process"
https://newsweb.oslobors.no/message/454304

Kontraktsum er ikke oppgitt men av størrelsen på 'fish handling' ordrebok pr. Q1 så gjetter jeg 150 mill. +

Havyard er en maritim helgardering :)

I Leirvik ligger fortsatt de to færøyske fiskebåtene "Tummas T" og "Finnur Fridi" på n'te uke,
samt to ferjeskrog under utrusting.

Og Onyx nærmer seg fortsatt Rotterdam.
Hvis neste etappe er LEA, Leirvik, er det første av de 5 større ferjeskrogene på slep.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
22.06.2018 kl 18:33 13757

http://streaming.softclass.net/paulmartens/erasmus1.php?autostart=false&w=640&h=480

Hvis jeg har beregnet riktig, dukker Onyx opp nede til vestre i webkameraet om noen minutter,
så sant den holder kursen. Klikk i bildet hvis ting ikke rør på seg der.

Onyx nå:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:3474078/zoom:14
Call Sign: 9HA3841


Edir: Close, but no cigar. Onyx gikk baut - snudde.
Det er flere kamera langs kanalen, dog..

Edit 2
Webkamera-oversikt, Rotterdam havneområde:
https://www.portofrotterdam.com/en/the-port/recreation/webcams

Edit 3:
Gjettet nok feil om Onyx: Den har solbadet i Rotterdam i 3 strake dager, ingen aktivitet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
22.06.2018 kl 21:12 13708

NES vies stor oppmerksomhet i en interessant artikkel MarineLink publiserte idag (engelsk).
God reklame for Havyard:

https://www.marinelink.com/news/odins-eye-quiet-trawler-438825
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Kaffetorsken
04.07.2018 kl 13:52 13457

Kursen har tatt ferie, men driften går. Norwegian Control Systems og NES fikk også ordre på kontrakten MMC FP fikk. Ordrebok på 585mill i Q3 & going forward.
https://www.metalsupply.no/article/view/611118/kontrakt_inngatt_med_alsaker_fjordbruk
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Kaksi
05.07.2018 kl 19:10 13380

Nok en kontrakt, 1 brønnbåter + opsjon på 1 til
https://newsweb.oslobors.no/message/455135
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
05.07.2018 kl 19:59 13365

Supplerer fra NTS' børsmelding om samme:
"Nybygget har en pris på i overkant av 300 millioner kroner".

Ordreboka har dermed vokst med ca. 450 millioner de to siste ukene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
06.07.2018 kl 11:51 13280

Finansiering av forrige runde ferjer er avklart,
"Fjord1 har fått GIEK-garanti for finansiering av ni elferger":
https://e24.no/naeringsliv/fjord1-har-faatt-giek-garanti-for-finansiering-av-ni-elferger/24387130

06.07.2018, 11:04:45
MMC FP - ny stor kontrakt for levering av fiskehåndteringspakke
https://newsweb.oslobors.no/message/455228
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
d12m
09.07.2018 kl 23:49 13073

Meget lovende nyhet. Dette er helt nytt skipssegment for de og det er neppe feil å ha flere bein å stå på.

"– Samarbeidet med Royal Actic Line A/S har vært svært fruktbart og jeg ser ikke bort fra at det vil komme flere muligheter for Havyard innenfor dette segmentet, sier salgsdirektør Gisle Vinjevoll Thrane. Zamakona Yards i Spania skal bygge skipene, med levering i 2020."
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Kaksi
16.07.2018 kl 11:04 12920

Gode nyheter for Havyard:
https://newsweb.oslobors.no/message/455673

Havyard MMC og First Process har fått en ordre på en prosessfabrikk for ombordproduksjon, ifølge en børsmelding mandag.

Fabrikken skal om bord i den nye tråleren til Havfisk AS som skal leveres fra Vard vinteren 2020, opplyses det.

Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
21.08.2018 kl 11:52 12184

Ny dato for halvårsrapport: Mandag 27.08.2018
(Opprinnelig 28/8)

https://newsweb.oslobors.no/message/457655
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Kaksi
05.09.2018 kl 14:59 11763

Hva skjer, det var da voldsomt til nedgang på Havyard.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Havsula
05.09.2018 kl 16:09 11742

Den har reagert veldig dårlig på kontraktene som kom i vår/sommer. Her må inntjeningen bli bedre og det raskt, helst en meget positiv 3.kvartalsrapport.
Solgte meg ut med tap på 13-14tallet i sommer, men skal vurdere ny inngang når/om den går under 10 igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Akkumulerer
06.09.2018 kl 08:44 11669

Særs skuffende utvikling fra MMC FP. Og da står vi egentlig bare igjen med et skipsverft, skipsdesign og elektropakker. Er usikker på om det vil generere nok overskudd til at markedet vil bli fornøyd. Ser at Ulstein og Kleven sliter i samme segment.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Kaksi
18.09.2018 kl 17:38 11395

Design og bygging av to nye vindmølleskip: https://newsweb.oslobors.no/message/459525
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
20.09.2018 kl 04:43 11296

Løst og fast fra nyhetsbildet, oppsamlingsheat:

6.6, fra Cemre Shipyards FB-side:
"NB59 Hadaroy is the first vessel was launched at Cemre II Shipyard area. Also she is Havyard’s first of a total of 12 ferry designs for Fjord1."

De færøyske båtene "Finnur Fridi" og Tummas T" som ankom Leirvik hhv. 26. og 27. mai, dro hjem først 9. og 14. juli.
Gjetter oppgjør Q3.

15.07(?) - "Anonymous Tug" ankom Leirvik. Stor båt. Ble tatt på land, kort opphold. Leverte antagelig Hadarøy-skroget.

11.08, fra Cemre Shipyards FB-side: "NB60 Denize iner... She meet the sea!"
https://www.facebook.com/cemretersanesi/photos/a.10152642695454323/10156474971269323/?type=3&theater

Sunnmørsposten 21.08: Havyard-selskap med nytt navigasjonssystem
https://www.smp.no/naeringsliv/2018/08/21/Havyard-selskap-med-nytt-navigasjonssystem-17367382.ece

Kystmagasinet 30.08: Ny innfrysingsmetode gir makrellen nytt liv
"MMC First Process har utviklet et system for lakefrysing av makrell. Det halverer energiforbruket og "...
https://www.kystmagasinet.no/nyheter/ny-innfrysingsmetode-gir-makrellen-nytt-liv/

Ordrelisten ved norske verft ved utgangen av august 2018:
http://maritimt.com/ordre/2018/ordre2018-08.pdf

Sysla 03.09: 13 skip på 16 månader: God kontroll, seier konsernsjefen
https://sysla.no/maritim/13-skip-pa-16-manader-god-kontroll-seier-konsernsjefen/

Newsweb 13.09: Nye skipsbyggingskontrakter for Havyard
https://newsweb.oslobors.no/message/459403

Skipsrevyen 14.09: Verdens største brønnbåt er i rute
(Merk fotografen)
https://www.skipsrevyen.no/article/verdens-stoerste-broennbaat-er-i-rute/

Verftet i Leirvik 10.09-16.09:
- Opal (MMSI 248219000) innom fra Tyrkia, formodentlig med Cemres NB60, skrog nr. to i Havyard 936-serien.
- MF Austrått kom på lufta for første gang, nr. to av de tre med design fra Multi Maritime.
- Torghatten Nord sin "Hålogaland" ankom verftet 16.09, fortsatt til kais pr. 20.09 (etter en tur på land).

iLaks.no 17.09: Fiskehåndtering v/MMC First process AS på Marine Harvests nye «Aqua Tromøy»
https://ilaks.no/marine-harvests-nye-bronnbat-ankommer-myklebust-verft-mandag/

Newsweb 17.09: Havyard størst på vindmølleskip - info vedrørende kontrakt publisert 13.09.2018
https://newsweb.oslobors.no/message/459525
Vindmølleskip nr. 6 og 7 for Esvagt + opsjon på ett til i samme kontrakt.
Blir Havyards BN 146 og 149. God start på ordreboka for 2021, BN 149 leveres i Q1 der.

Sunnmørsposten 19.09: Amerikanere kommer til Norge og Ålesund for å lære om ferjer og havneindustri
Delegasjon fra Washington State Department of Commerce og Port of Seattle avbildet foran nye MF Husavik.
Tor Leif Mongstad siteres i artikkelen:
https://www.smp.no/nyheter/2018/09/19/Amerikanere-kommer-til-Norge-og-Ålesund-for-å-lære-om-ferjer-og-havneindustri-17539800.ece

Edit: Korrigerte en dato
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
20.09.2018 kl 12:56 11242

Heisann.. Fjord1 vant 4 fylkesveisamband, Romsdalspakken :)
https://www.fjord1.no/Aktuelt/Fjord1-er-tildelt-Romsdalspakken
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Kaksi
24.09.2018 kl 15:04 11123

Milliardkontrakt tilHavyard fra Havila kystrute.
https://newsweb.oslobors.no/message/460048
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
28.09.2018 kl 09:33 10943

Sharing is caring - eller omvendt. Jeg tolker vel dette som et heidundrende innsidekjøp:
https://newsweb.oslobors.no/message/460336
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
13.10.2018 kl 00:39 10704

08.10.2018: MMC First Process skal levere fryseri og ombordproduksjonsfabrikk til "Remøybuen" (ca. 90 fot/28M).
Leveransen inkl. alt fra mottaksbinge til ferdig produkt i lasterom. Båten leveres fra Vard Aukra Q4 '19.
https://www.kystmagasinet.no/nyheter/mmc-first-process-selger-fryseri-og-fabrikk-til-remoybuen/

12.10.2018: Havyard Design & Solutions er nominert til industridesignpris i klassen "Beste grønne design"
ifbm. konferansen Industrial Design Conference (IDC) på Giske.
Prisene deles ut 18/10 i samarbeid med Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Stiftelsen Design og arkitektur Norge (DOGA) og NTNU.
https://www.smp.no/naeringsliv/2018/10/12/20-bedrifter-kan-vinne-priser-under-industridesignkonferanse-17683296.ece

Edit:
En til - M/F Hålogaland ligger fortsatt i Leirvik. Bladet Vesterålen 24.09.2018:

Gullesfjordferga blir hybrid
"KVÆFJORD: M/F Hålogaland er under ombygging til batteridrift.
- Ombyggingen skjer på verkstedet Havyard i Sognefjorden, opplyser Sundbakk."
www.blv.no/nyheter/gullesfjordferga-blir-hybrid-1.2495101 (betalingsmur)
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Kaksi
15.10.2018 kl 18:24 10582

Norwegian Electric Systems and Norwegian Control Systems have received a record order for deliveries of hybrid electric propulsion systems and control systems from bridge to propellers for Havila Kystruten. This is the world’s largest delivery of battery package to ships.
https://www.havyard.com/news/record-order-will-result-in-greener-shipping-on-the-world-heritage-fjords-five-years-before-the-deadline/
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
_K2_
15.10.2018 kl 19:57 10550

Editert: Er dette inkludert i milliardkontrakten - eller i tillegg til?
Havyard er jo helt i tet på dette, også internasjonalt. Og vekker behørig interesse:
En relatert story fra i dag, Teknisk Ukeblad 15. okt. 2018

"Kjøper verdens største batteripakker: Per Sævik mener Kystruten kan bli utslippsfri om få år
Metoden er landstrøm, store batterier og hydrogendrevne brenselceller.
Havila Kystruten skal ha 6,1 MWh batteripakke som gjør det mulig å seile utslippsfritt i ca. 4 timer i 10 knop, eller ca. 2 timer i 12 knop." (Betalingsmur)
https://www.tu.no/artikler/kjoper-verdens-storste-batteripakker-per-saevik-mener-kystruten-kan-bli-utslippsfri-om-fa-ar/448690

Og Sysla 15.10.2018:
https://sysla.no/maritim/per-saevik-regjeringen-vil-ha-utslippsfrie-fjorder-2026-vi-er-klare-2021/

For øvrig hyggelig at Torghatten Nord har markert seg som stamkunde - med ombyggingen av M/F Hålogaland til hybrid.
Havyard/NES hadde jo tilsvarende ombygginger av M/F Melshorn og M/F Vardehorn for dem i 2016/17.

I "Romsdalspakken" kan det forresten også komme hybrid-oppdrag:
Pakken består av 4 samband med minst 7(?) båter, men foreløpig har Fjord1 bare sett for seg ett nybygg der.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare