Nyhetstråd
Fra De Tvindende Tomlers Club: Noen lenker til nytt stoff i gammelt forum, og en splitter ny nyhet.
- Tråd: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2416148 - Anbud 470 MNOK?
- Tråd: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2412143 - diverse nyheter
- Er Havyard i spill? Innlegg fra havsula i tråden over har en interessant lenke: http://forum.hegnar.no/post.asp?id=21865983
- 8/11 2017, Romsdals Budstikke (betalingsmur): http://www.rbnett.no/pluss/2017/11/08/Fjord1-skal-bygge-seks-nye-ferjer-15573788.ece -
"Fjord1 skal bygge seks nye ferjer - Tar en avgjørelse i løpet av få uker."
- 9/11 2017, Skipsrevyen: https://www.skipsrevyen.no/fjord1-skal-bygge-4-5-nye-ferger/ - Fjord1 skal bygge 4-5 nye ferger
- Tråd: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2416148 - Anbud 470 MNOK?
- Tråd: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2412143 - diverse nyheter
- Er Havyard i spill? Innlegg fra havsula i tråden over har en interessant lenke: http://forum.hegnar.no/post.asp?id=21865983
- 8/11 2017, Romsdals Budstikke (betalingsmur): http://www.rbnett.no/pluss/2017/11/08/Fjord1-skal-bygge-seks-nye-ferjer-15573788.ece -
"Fjord1 skal bygge seks nye ferjer - Tar en avgjørelse i løpet av få uker."
- 9/11 2017, Skipsrevyen: https://www.skipsrevyen.no/fjord1-skal-bygge-4-5-nye-ferger/ - Fjord1 skal bygge 4-5 nye ferger
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
FelixAnton
12.11.2017 kl 17:53
18051
Re K2, Havyard er ikke i spill, innlegget fra Havsula refererer til en artikkel fra Nett.no med dato tilbake til 2014. Artikkelen omtaler prosessen rundt børsnoteringen hvor Sævik mente at en prising på 811 millionar kroner var alt for lavt for Havyard. Han gikk likevel med på å selge seg ned, men langt mindre enn først tenkt. Havyard gikk da på børs med en kurs på kr 33,50 og prising på kr 811 millioner. Nå er kursen på kr 16.- og Havyard prises til ca 396 millioner! Med tanke på det grønne skiftet, og Havyards unike posisjon ifht Fjord1, en ordrebok som kan stå til kr 50.- i kurs, ser jeg denne doblet i kurs innen sommeren. Etter det tror jeg vi skal videre...
Tar med de to siste innleggene fra "gamle Forum siden":
Innlegg av: uritse (11.11.17 16:50 ), lest 151 ganger
Ticker: HYARD
RE^1: HYARD: Anbud 470 MNOK?
Det har vært veldig stille fra Havyard i det siste. Noen som har vært i kontakt med dem? Har prøvd men uten lykke.
Innlegg av: FelixAnton (12.11.17 13:09 ), lest 56 ganger
Ticker: HYARD
RE^1: HYARD: Anbud 470 MNOK?
Ikke unaturlig at det er stille fra selskapet hvis man tar med i tanke; verftskonferansen som har vært denne uken, 3.kvartal som skal fremlegges 23.november, Fjord1 som skal ha ytterligere seks ferger og fire ombygginger for å innfri krav til fergematriell på strekningene selskapet har vunnet anbud på den siste tiden. Sistnevnte kontrakter er estimert til 1,2 milliarder og det ligger an til at disse kontraktene inngås før jul. I tillegg kommer anbud som nevnt i denne tråd “PO-II - 370/ZZP-3/36/17”, og mange andre potensielle kurstriggere.
Når det gjelder 3.kvartal blir det, blant annet, interessant å se om de oppjusterer verdiene i Vestland Offshore. At kursen ligger på kr 16.- viser bare at det finnes juveler selv i disse høydeskrekk tidende...
Tar med de to siste innleggene fra "gamle Forum siden":
Innlegg av: uritse (11.11.17 16:50 ), lest 151 ganger
Ticker: HYARD
RE^1: HYARD: Anbud 470 MNOK?
Det har vært veldig stille fra Havyard i det siste. Noen som har vært i kontakt med dem? Har prøvd men uten lykke.
Innlegg av: FelixAnton (12.11.17 13:09 ), lest 56 ganger
Ticker: HYARD
RE^1: HYARD: Anbud 470 MNOK?
Ikke unaturlig at det er stille fra selskapet hvis man tar med i tanke; verftskonferansen som har vært denne uken, 3.kvartal som skal fremlegges 23.november, Fjord1 som skal ha ytterligere seks ferger og fire ombygginger for å innfri krav til fergematriell på strekningene selskapet har vunnet anbud på den siste tiden. Sistnevnte kontrakter er estimert til 1,2 milliarder og det ligger an til at disse kontraktene inngås før jul. I tillegg kommer anbud som nevnt i denne tråd “PO-II - 370/ZZP-3/36/17”, og mange andre potensielle kurstriggere.
Når det gjelder 3.kvartal blir det, blant annet, interessant å se om de oppjusterer verdiene i Vestland Offshore. At kursen ligger på kr 16.- viser bare at det finnes juveler selv i disse høydeskrekk tidende...
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
14.11.2017 kl 17:37
17810
Takk for info. Syntes prisen var litt lav, ja.
Her er forresten gårsdagens nykomling i Enhetsregisteret:
https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=979329903
Her er forresten gårsdagens nykomling i Enhetsregisteret:
https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=979329903
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
01.01.2018 kl 20:18
17367
Godt Nytt År, nå begynner det:
NRK 10. desember 2017 kl. 15:27 "Ny ferge til Austevoll"
MF «Husavik» gikk av beddingen ved verftet i Tyrkia i går. Nå skal fergen ferdigstilles hos Havyard Leirvik før hun til våren settes i rute mellom nettopp Husavik i Austevoll og Sandvikvåg i Fitjar.
https://www.nrk.no/hordaland/ny-ferge-til-austevoll-1.13818572
-----
Fjord1 - Søknadsfrist : 07.01.2018
Skipsførar i samband Husavik - Sandvikvåg, p.t. MF Vågsøy - Fjord1 - Maritim Drift
Fjord1 har ledig stilling som skipsførar i sambandet Husavik - Sandvikvåg, p.t MF "Vågsøy". Frå mai/juni 2018 vil nybygget MF "Husavik" vere på plass i sambandet. ...
https://karrierestart.no/ledig-stilling/935442
NRK 10. desember 2017 kl. 15:27 "Ny ferge til Austevoll"
MF «Husavik» gikk av beddingen ved verftet i Tyrkia i går. Nå skal fergen ferdigstilles hos Havyard Leirvik før hun til våren settes i rute mellom nettopp Husavik i Austevoll og Sandvikvåg i Fitjar.
https://www.nrk.no/hordaland/ny-ferge-til-austevoll-1.13818572
-----
Fjord1 - Søknadsfrist : 07.01.2018
Skipsførar i samband Husavik - Sandvikvåg, p.t. MF Vågsøy - Fjord1 - Maritim Drift
Fjord1 har ledig stilling som skipsførar i sambandet Husavik - Sandvikvåg, p.t MF "Vågsøy". Frå mai/juni 2018 vil nybygget MF "Husavik" vere på plass i sambandet. ...
https://karrierestart.no/ledig-stilling/935442
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
02.01.2018 kl 01:13
17306
Lenke til verftet i Leirvik sett fra MarineTraffic: Tilsynelatende to båter inne der for øyeblikket.
Gjetter at fergeskroget nevnt i forrige post også er på plass men det sender ikke posisjon ennå.
Litt artig å følge med på uansett.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:5.325/centery:61.122/zoom:15
Gjetter at fergeskroget nevnt i forrige post også er på plass men det sender ikke posisjon ennå.
Litt artig å følge med på uansett.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:5.325/centery:61.122/zoom:15
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
d12m
08.01.2018 kl 22:50
17247
Fjord1 vant anbud på nordmøre idag for fire fergesamband
Neteland vil ikke gå inn i detaljer på hvor mange nye ferjer de vil bygge, men sier at det er flere.
– Det blir nok en del nye ferjer, ja, sier han.
Neteland vil ikke gå inn i detaljer på hvor mange nye ferjer de vil bygge, men sier at det er flere.
– Det blir nok en del nye ferjer, ja, sier han.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Offshoren
17.01.2018 kl 09:33
17080
Havila har lagt inn anbud på hurtigruteanbud. De har hentet inn tilbud fra flere verft i innland og utland:
http://www.vikebladet.no/naeringsliv/2018/01/17/S%C3%A6vik-inn-i-kampen-om-hurtigruta-15917807.ece
http://www.vikebladet.no/naeringsliv/2018/01/17/S%C3%A6vik-inn-i-kampen-om-hurtigruta-15917807.ece
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Offshoren
17.01.2018 kl 13:40
17076
Kan Havyard påta seg å bygge så svære skip?
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
d12m
17.01.2018 kl 14:31
17061
De kan ihvertfall designe dem
"Skipene er designet av Havyard Group ASA. De er 125 meter lange og 20 meter brede, og kan ta omtrent 700 passasjerer."
"Skipene er designet av Havyard Group ASA. De er 125 meter lange og 20 meter brede, og kan ta omtrent 700 passasjerer."
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
17.01.2018 kl 15:15
17037
Interessant nytt. Gjetter designjobben ble gjort i Q4.
Reparasjonsaktivitet på verftet i dag:
Name: RO FJORD
IMO: 9544542
MMSI: 257430000
Vessel Type: FISH CARRIER
LEIRVIK (UTC +1)
Arrival (LT) 2018-01-17 09:20 LT (UTC +1)
Departure (LT)2018-01-17 14:03 LT (UTC +1)
Name: ONYX
IMO: 9752400
MMSI: 256159000
Vessel Type: OFFSHORE SUPPLY SHIP
LEIRVIK (UTC +1)
Arrival (LT) 2018-01-17 13:29 LT (UTC +1)
Reparasjonsaktivitet på verftet i dag:
Name: RO FJORD
IMO: 9544542
MMSI: 257430000
Vessel Type: FISH CARRIER
LEIRVIK (UTC +1)
Arrival (LT) 2018-01-17 09:20 LT (UTC +1)
Departure (LT)2018-01-17 14:03 LT (UTC +1)
Name: ONYX
IMO: 9752400
MMSI: 256159000
Vessel Type: OFFSHORE SUPPLY SHIP
LEIRVIK (UTC +1)
Arrival (LT) 2018-01-17 13:29 LT (UTC +1)
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
17.01.2018 kl 17:13
17023
En liten inside-handel også i dag:
17.01.2018 16:59:25 OB,ABM HYARD Notification of trade
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=442514
(Folk er gærne som selger på dette nivået.)
17.01.2018 16:59:25 OB,ABM HYARD Notification of trade
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=442514
(Folk er gærne som selger på dette nivået.)
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
19.01.2018 kl 16:09
16938
"Som den observante leser sikkert har oppdaget": Onyx, som ankom Leirvik 17/1 kl.13:29
var slepebåten som kom med det første ferjeskroget! Det som nå blir den nye ferja
på strekningen Husavik - Sandvikvåg.
Leveransen var ca. 3 uker forsinket pga. værforhold, men som det står:
"Kittang [er] trygg på at de skal klare det. Inntil da betjener MF Vågsøy strekningen."
Enkelt og greit.
Noen spekulerte i at forsinkelsen kunne medføre ekstrakostnader. Havyard roser seg normalt av punktlighet men værforhold er klassisk "force majeure". Får neppe konsekvenser av betydning.
Sysla har for øvrig oppdatert artikkelen om saken:
https://sysla.no/maritim/er-den-nye-austevoll-fergen/
var slepebåten som kom med det første ferjeskroget! Det som nå blir den nye ferja
på strekningen Husavik - Sandvikvåg.
Leveransen var ca. 3 uker forsinket pga. værforhold, men som det står:
"Kittang [er] trygg på at de skal klare det. Inntil da betjener MF Vågsøy strekningen."
Enkelt og greit.
Noen spekulerte i at forsinkelsen kunne medføre ekstrakostnader. Havyard roser seg normalt av punktlighet men værforhold er klassisk "force majeure". Får neppe konsekvenser av betydning.
Sysla har for øvrig oppdatert artikkelen om saken:
https://sysla.no/maritim/er-den-nye-austevoll-fergen/
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Kaffetorsken
27.01.2018 kl 20:26
16834
Innsidekjøp av Jakupovic Nedim Daglig leder HPR- Havyard Production
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=443002
1000aksjer virker lite, men mtp at en polsk toppleder lønn er ca 10000kr i mnd ? Så er dette av betydelig innsats for Nedim og vi kan anta at ting går bra i Polen ?
https://no.tradingeconomics.com/country-list/wages?continent=europe
[Edit: Fikset mnds lønn]
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=443002
1000aksjer virker lite, men mtp at en polsk toppleder lønn er ca 10000kr i mnd ? Så er dette av betydelig innsats for Nedim og vi kan anta at ting går bra i Polen ?
https://no.tradingeconomics.com/country-list/wages?continent=europe
[Edit: Fikset mnds lønn]
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Blå
27.01.2018 kl 20:38
16822
Havyard diskuteres også her: https://www.aksjetips.no/
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
28.01.2018 kl 00:39
16805
Kaffetorsken: Bra du kommenterte!
Jeg tenkte bare "heh?" da jeg så meldingen. Funderte over formatet og glemte hele greia.
En polsk gjennomsnittslønn tilsvarer i dag ca 10k NOK.. Han tjener nok noe mer, men det er slett ingen symbolsk handel, snarere en "tommelen opp fra Polen",
Kjøpte litt mer forleden her og, forresten.
Jeg tenkte bare "heh?" da jeg så meldingen. Funderte over formatet og glemte hele greia.
En polsk gjennomsnittslønn tilsvarer i dag ca 10k NOK.. Han tjener nok noe mer, men det er slett ingen symbolsk handel, snarere en "tommelen opp fra Polen",
Kjøpte litt mer forleden her og, forresten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
04.02.2018 kl 03:32
17282
Smånytt medio januar ++
18.01
VO sin "Ocean Fortune" fikk nylig forlenget kontrakten med PGS 80-100 dager.
Søsterskipet “Ocean Mermaid” er i oppdrag for Shearwater min. neste 6 mnd.
http://vestlandoffshore.no/ocean-fortune-ocean-mermaid/
26.01
Vestnes Ocean i Florø skal levere innredning til tråleren for France Pélagique med levering des. 2018
http://www.maritimsfj.no/news/detail/2018/01/26/vestnes-ocean-har-signert-kontrakt-med-havyard/
01.02
Torghatten Nord sin MS Røsund (byggeår 1977) har ligget på verftet i Leirvik siden 1. februar.
18.01
VO sin "Ocean Fortune" fikk nylig forlenget kontrakten med PGS 80-100 dager.
Søsterskipet “Ocean Mermaid” er i oppdrag for Shearwater min. neste 6 mnd.
http://vestlandoffshore.no/ocean-fortune-ocean-mermaid/
26.01
Vestnes Ocean i Florø skal levere innredning til tråleren for France Pélagique med levering des. 2018
http://www.maritimsfj.no/news/detail/2018/01/26/vestnes-ocean-har-signert-kontrakt-med-havyard/
01.02
Torghatten Nord sin MS Røsund (byggeår 1977) har ligget på verftet i Leirvik siden 1. februar.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
FelixAnton
04.02.2018 kl 12:41
17243
Et par til:
- Reidar Nordli laster videre med nye 10k i forrige uke.
- Ellers spennende om det kan komme noen nye kontrakter ut av NES sin tur til Vancouver med Innovasjon Norge. Målet for turen var, for NES, å selge elektrisk ferger.
- MMC FP er med på Sølvtrans sin simulator som trener mannskap i bruk av utstyr på land. Kan skaffe mange nye kunder (flere selskap kommer til å benytte simulatoren), utstyret de trener på er levert i sin helhet fra MMC FP.
- Reidar Nordli laster videre med nye 10k i forrige uke.
- Ellers spennende om det kan komme noen nye kontrakter ut av NES sin tur til Vancouver med Innovasjon Norge. Målet for turen var, for NES, å selge elektrisk ferger.
- MMC FP er med på Sølvtrans sin simulator som trener mannskap i bruk av utstyr på land. Kan skaffe mange nye kunder (flere selskap kommer til å benytte simulatoren), utstyret de trener på er levert i sin helhet fra MMC FP.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
04.02.2018 kl 22:54
17171
Interessant nytt. Brønnbåt-simulatoren er for øvrig verdens første og behørig omtalt i utenlandsk lakse- og maritim presse.
Må nesten ta med denne fra 25/1, oppfølger av tildelingen i november: Nå er fornalitetene i orden vs. fylket,
antall nybygg.oppgis å bli 5 og kontrakten gjelder fra 1. januar 2020.
"Fjord1 signerte torsdag milliardkontrakten «Nordmørspakken» med Møre og Romsdal fylkeskommune"
https://www.firdaposten.no/lokalnytt/fjord-1/samferdsle/fjord1-signerte-milliardkontrakt/s/5-16-211009
Litt kultursnop og kontroverser på tampen: Svelenes plass i det grønne skiftet
https://www.nrk.no/sognogfjordane/her-skal-dei-lage-15.000-sveler-i-aret-1.13857524
https://www.nrk.no/sognogfjordane/skeptisk-til-ferjesveler-i-automat-1.13858513
Må nesten ta med denne fra 25/1, oppfølger av tildelingen i november: Nå er fornalitetene i orden vs. fylket,
antall nybygg.oppgis å bli 5 og kontrakten gjelder fra 1. januar 2020.
"Fjord1 signerte torsdag milliardkontrakten «Nordmørspakken» med Møre og Romsdal fylkeskommune"
https://www.firdaposten.no/lokalnytt/fjord-1/samferdsle/fjord1-signerte-milliardkontrakt/s/5-16-211009
Litt kultursnop og kontroverser på tampen: Svelenes plass i det grønne skiftet
https://www.nrk.no/sognogfjordane/her-skal-dei-lage-15.000-sveler-i-aret-1.13857524
https://www.nrk.no/sognogfjordane/skeptisk-til-ferjesveler-i-automat-1.13858513
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
06.02.2018 kl 22:14
17067
05.02:
Nord-koreanske "valuta-agenter" avslørt ved det polske verftet Nauta, omtales som slaver.
Havyard og GIEK har gjort omfattende undersøkelser ifbm. nåværende kontrakt, ikke funnet kritikkverdige forhold:
https://e24.no/naeringsliv/havyard/havyard-jobber-fremdeles-med-nord-korea-tilknyttet-verft/24251948
Googlet litt: Over 100.000 nord-koreanere jobber utenlands for å omgå sanksjonene og skaffe valuta til hjemlandet,
500 av dem er i Polen. Teknisk Ukeblad hadde oppslag om det i fjor:
https://www.tu.no/artikler/polske-myndigheter-om-arbeiderne-fra-nord-korea-de-far-i-alle-fall-handle-i-butikken-pa-egen-hand/376197
06.02:
Høy aktivitet i MMC FP fremover, lagerarbeider søkes:
https://www.webcruiter.no/WcMain/advertviewpublic.aspx?oppdragsnr=3700582105
Og litt nytt på nytt: 7/2 har "Røsund" ligget på verftet i Leirvik en uke.
Venter på deler eller er det en litt større jobb?
Nord-koreanske "valuta-agenter" avslørt ved det polske verftet Nauta, omtales som slaver.
Havyard og GIEK har gjort omfattende undersøkelser ifbm. nåværende kontrakt, ikke funnet kritikkverdige forhold:
https://e24.no/naeringsliv/havyard/havyard-jobber-fremdeles-med-nord-korea-tilknyttet-verft/24251948
Googlet litt: Over 100.000 nord-koreanere jobber utenlands for å omgå sanksjonene og skaffe valuta til hjemlandet,
500 av dem er i Polen. Teknisk Ukeblad hadde oppslag om det i fjor:
https://www.tu.no/artikler/polske-myndigheter-om-arbeiderne-fra-nord-korea-de-far-i-alle-fall-handle-i-butikken-pa-egen-hand/376197
06.02:
Høy aktivitet i MMC FP fremover, lagerarbeider søkes:
https://www.webcruiter.no/WcMain/advertviewpublic.aspx?oppdragsnr=3700582105
Og litt nytt på nytt: 7/2 har "Røsund" ligget på verftet i Leirvik en uke.
Venter på deler eller er det en litt større jobb?
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
09.02.2018 kl 19:35
17101
27.11.17 Skipsrevyen om NES, ble denne snappet opp tidligere?
https://www.skipsrevyen.no/designer-elektrisk-system-til-miljovennlig-megayacht/
02.02.18 Firda:
"Full aktivitet på Havyard Leirvik. Den første av tre elektriske ferjer som skal utrustast for Fjord1
er på plass, og dei andre kjem snart. Til våren reknar dei med at alle dei permitterte er tilbake
i full sving att. Ferja dei jobbar på no skal heite Husavik." (Betalingsmur)
https://www.firda.no/hyllestad/naringsliv/industri/havyard-reknar-med-a-ha-alle-tilbake-pa-jobb-i-lopet-av-varen/s/5-15-528508
Røsund ligger fortsatt i Leirvik, og om 19 dager får vi fasiten for 2017.
https://www.skipsrevyen.no/designer-elektrisk-system-til-miljovennlig-megayacht/
02.02.18 Firda:
"Full aktivitet på Havyard Leirvik. Den første av tre elektriske ferjer som skal utrustast for Fjord1
er på plass, og dei andre kjem snart. Til våren reknar dei med at alle dei permitterte er tilbake
i full sving att. Ferja dei jobbar på no skal heite Husavik." (Betalingsmur)
https://www.firda.no/hyllestad/naringsliv/industri/havyard-reknar-med-a-ha-alle-tilbake-pa-jobb-i-lopet-av-varen/s/5-15-528508
Røsund ligger fortsatt i Leirvik, og om 19 dager får vi fasiten for 2017.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
12.02.2018 kl 00:39
16996
31.01.18
Peter Hermanrud tror på oppsving for skipsverftene:
https://sysla.no/maritim/onsdag-trur-pa-oppsving-skipsverfta/
09.02.18
Jan Berg rundet 70 år i helga, grunnleggeren av Norwegian Electric Systems:
https://www.skipsrevyen.no/elektrogrunder-med-internasjonal-suksess-i-shippingbransjen/
Røsund ligger fortsatt i Leirvik og det er 17 dager til Q4 slippes.
Peter Hermanrud tror på oppsving for skipsverftene:
https://sysla.no/maritim/onsdag-trur-pa-oppsving-skipsverfta/
09.02.18
Jan Berg rundet 70 år i helga, grunnleggeren av Norwegian Electric Systems:
https://www.skipsrevyen.no/elektrogrunder-med-internasjonal-suksess-i-shippingbransjen/
Røsund ligger fortsatt i Leirvik og det er 17 dager til Q4 slippes.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
14.02.2018 kl 01:04
16867
12.01
Fjord1 har ett år på å avklare hvilke ferger som skal gå på Nordmøre.
(Kommentarfelt nederst på siden.)
https://www.tk.no/nyheter/samferdsel/ferge/fjord1-har-ett-ar-pa-a-avklare-hvilke-ferger-som-skal-ga-pa-nordmore/s/5-51-396559
13.02
"Varsel om utslepp av støy/støv". Sandblåsing?
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/27973131_1796840833680359_3822737183679200249_n.jpg?oh=3e25639721904d790946e35b0745cc3c&oe=5B12A9A5
Røsund ligger fortsatt på verftet, og det er to uker til Q4.
Fjord1 har ett år på å avklare hvilke ferger som skal gå på Nordmøre.
(Kommentarfelt nederst på siden.)
https://www.tk.no/nyheter/samferdsel/ferge/fjord1-har-ett-ar-pa-a-avklare-hvilke-ferger-som-skal-ga-pa-nordmore/s/5-51-396559
13.02
"Varsel om utslepp av støy/støv". Sandblåsing?
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/27973131_1796840833680359_3822737183679200249_n.jpg?oh=3e25639721904d790946e35b0745cc3c&oe=5B12A9A5
Røsund ligger fortsatt på verftet, og det er to uker til Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
15.02.2018 kl 21:44
16780
29.01 - 01.02
Lokale representanter fra Havyard på seminar i Kroatia:
https://www.marinelink.com/news/universities-organizes433978
06.02 - 08.02
Norwegian Control Systems på "European Dynamic Positioning Conference"
og "Annual Offshore Support Journal Conference", London
13.02
Havyard hadde stand i Grieghallen på den vestlandske Karrieredagen
14.02
Nyeste oversikt over ordrelistene ved norske skipsverft ser bra ut:
http://maritimt.com/ordre/2018/ordre2018-02.pdf
Røsund ligger en halv båtlengde lenger nord på verftet i Leirvik, og det er under to uker til Q4.
Lokale representanter fra Havyard på seminar i Kroatia:
https://www.marinelink.com/news/universities-organizes433978
06.02 - 08.02
Norwegian Control Systems på "European Dynamic Positioning Conference"
og "Annual Offshore Support Journal Conference", London
13.02
Havyard hadde stand i Grieghallen på den vestlandske Karrieredagen
14.02
Nyeste oversikt over ordrelistene ved norske skipsverft ser bra ut:
http://maritimt.com/ordre/2018/ordre2018-02.pdf
Røsund ligger en halv båtlengde lenger nord på verftet i Leirvik, og det er under to uker til Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
FelixAnton
15.02.2018 kl 22:00
16794
Takker og bukker _K2_.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
17.02.2018 kl 00:46
16696
Hyggelig hvis noe fatter interesse :)
En snutt til:
Siden 12. februar har Røsund hatt selskap av en førøysk tråler i Leirvik .
Mulig den har feil på AIS'en. Den sendte en kort periode i går, før den forsvant igjen.
VESTURLEIKI, tråler, Færøyene, ca. 40m, byggeår 1988
Avg. Jatnavegur (FO) 2018-02-10 13:40
Ank. Leirvik (NO) 2018-02-12 07:08
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:5.331/centery:61.123/zoom:15
Edit:
Vesturleiki forsvant fra Leivik-kartet men siste registrerte posisjon er fortsatt verftet:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:181654/zoom:14
En snutt til:
Siden 12. februar har Røsund hatt selskap av en førøysk tråler i Leirvik .
Mulig den har feil på AIS'en. Den sendte en kort periode i går, før den forsvant igjen.
VESTURLEIKI, tråler, Færøyene, ca. 40m, byggeår 1988
Avg. Jatnavegur (FO) 2018-02-10 13:40
Ank. Leirvik (NO) 2018-02-12 07:08
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:5.331/centery:61.123/zoom:15
Edit:
Vesturleiki forsvant fra Leivik-kartet men siste registrerte posisjon er fortsatt verftet:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:181654/zoom:14
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
18.02.2018 kl 19:23
16533
Gåten Vesturleiki lot seg google.
04.02
"Skipet skal til hovedoverhaling i Norge, der de blant annet skal sandblåse hele båten.
Arbeidet starter 12. februar og antas å ta ca. 5 uker."
http://jn.fo/vesturleiki+skal+til+hovudsumvaeling+i+norra.html
04.02
"Skipet skal til hovedoverhaling i Norge, der de blant annet skal sandblåse hele båten.
Arbeidet starter 12. februar og antas å ta ca. 5 uker."
http://jn.fo/vesturleiki+skal+til+hovudsumvaeling+i+norra.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Kaffetorsken
19.02.2018 kl 18:57
16453
Artikkel om Havyard Ship Technology i Klassekampen delt på Havyard sine facebook sider
"alle de permiterte er tilbake i jobb"
- https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/28161872_1803696109661498_5849833053690865651_o.jpg?oh=3f0fa68c05726b35fe453c2813f891d4&oe=5AFF84BF
"VESTLAND CYGNUS kontrakt med Merkur vindpark"
- http://vestlandoffshore.no/vestland-cygnus-reports-merkur-duty/
"alle de permiterte er tilbake i jobb"
- https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/28161872_1803696109661498_5849833053690865651_o.jpg?oh=3f0fa68c05726b35fe453c2813f891d4&oe=5AFF84BF
"VESTLAND CYGNUS kontrakt med Merkur vindpark"
- http://vestlandoffshore.no/vestland-cygnus-reports-merkur-duty/
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
19.02.2018 kl 21:32
16409
God nyhet fra KK, de glimter til. Hyggelig stemningsrapport og :)
Hvis de føler for litt gravejournalistikk kunne de jo prøve å finne noe om Røsund-jobben.
"Venter på deler"-teorien min er nok feil, det har gått nesten 3 uker siden ankomst.
Hvis de føler for litt gravejournalistikk kunne de jo prøve å finne noe om Røsund-jobben.
"Venter på deler"-teorien min er nok feil, det har gått nesten 3 uker siden ankomst.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
20.02.2018 kl 03:49
16379
MDG har stemplet Fergefri E39 for "utdatert samferdselspolitikk".
Per Sævik har uttalt noe sånt som man kan drive ferjer der i 100 år for prisen av ferjefri E39.
Og anslagene blir stadig mer astronomiske, nå snakkes det om 340 milliardar. Mye bompenger, det.
Statens Veivesen har stukket finger'n i jorda:
Strekningen Kristiansand – Trondheim kan tidligst bli ferjefri i 2050.
Hvis bevilgningene allerede nå økes med tre til seks ganger mer enn det som er satt av frem til 2024.
KK igjen:
http://www.klassekampen.no/article/20180220/ARTICLE/180229996
Per Sævik har uttalt noe sånt som man kan drive ferjer der i 100 år for prisen av ferjefri E39.
Og anslagene blir stadig mer astronomiske, nå snakkes det om 340 milliardar. Mye bompenger, det.
Statens Veivesen har stukket finger'n i jorda:
Strekningen Kristiansand – Trondheim kan tidligst bli ferjefri i 2050.
Hvis bevilgningene allerede nå økes med tre til seks ganger mer enn det som er satt av frem til 2024.
KK igjen:
http://www.klassekampen.no/article/20180220/ARTICLE/180229996
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
24.02.2018 kl 17:19
16196
Røsund dro retning Bodø i morges, etter en prøvetur på kryss og tvers ved Leirvik i går kveld.
Så langt mener jeg vi vet dette om Q1-aktivitet:
- MMC: Fryseanlegg til to russiske trålere (av 4)
- HPR: Elektroarbeid for STX France (første cruiseskip av 4)
- NES: Design/installasjon, batteridrift på to Havila-båter
- HST: Div. arbeider på "Ro Fjord, "Røsund", "Vesturleiki", "Ampere"
.. og Q2:
- Husavik for Fjord1
- HPR: Elektroarbeid for STX France > RENTEL (vindkraftstasjon)
Jf. https://www.havprod.com/successful-sail-away-of-the-sub-station-for-rentel-wind-farm-by-stx-france/
Og så er det jokerne da:
- Design av hurtigrute. Q4 '17 ?
- Oppskriving av Vestland Offshore: Refinansieringavtale med DNB/GIEK varer ut 2020.
Ihvf. halve flåten holdes i løpende oppdrag, økende.
Syns det ser ut som Havyard eier ca 14% av VO, men andelen er altså fortsatt nedskrevet til 0.
Edit: 26/2
La til Ampere på Q1; Norled la ut driftsmelding 25/2 om "verkstedopphold inntil videre" for ferje på Amperes strekning (Lavik-Oppedal).
Så langt mener jeg vi vet dette om Q1-aktivitet:
- MMC: Fryseanlegg til to russiske trålere (av 4)
- HPR: Elektroarbeid for STX France (første cruiseskip av 4)
- NES: Design/installasjon, batteridrift på to Havila-båter
- HST: Div. arbeider på "Ro Fjord, "Røsund", "Vesturleiki", "Ampere"
.. og Q2:
- Husavik for Fjord1
- HPR: Elektroarbeid for STX France > RENTEL (vindkraftstasjon)
Jf. https://www.havprod.com/successful-sail-away-of-the-sub-station-for-rentel-wind-farm-by-stx-france/
Og så er det jokerne da:
- Design av hurtigrute. Q4 '17 ?
- Oppskriving av Vestland Offshore: Refinansieringavtale med DNB/GIEK varer ut 2020.
Ihvf. halve flåten holdes i løpende oppdrag, økende.
Syns det ser ut som Havyard eier ca 14% av VO, men andelen er altså fortsatt nedskrevet til 0.
Edit: 26/2
La til Ampere på Q1; Norled la ut driftsmelding 25/2 om "verkstedopphold inntil videre" for ferje på Amperes strekning (Lavik-Oppedal).
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Kaksi
26.02.2018 kl 09:43
16062
Ballastvannrensing:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Styrer-mot-milliardsalg
Stort marked, bør bli bra for HavYard/MMC Green også
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Styrer-mot-milliardsalg
Stort marked, bør bli bra for HavYard/MMC Green også
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
26.02.2018 kl 11:56
16027
Takk, ja, ikke å forglemme: Deadline er satt og pågangen øker.
Har sett MMCGT nevnt langt nede i utstyrlista for enkelte nybygg, ellers er det stille fra den kanten.
Retro-fit jobbene er for mange og små til å få egen pressedekning.
25.02 kl 22:00 la forresten verdens første batteridrevne ferge, MF Ampere, til ved verftet i Leirvik.
Ampere ble levert av Fjellstrand til Norled i 2015, design og installasjon for batteridrift v/Siemens.
Båten har hatt problemer med driftsavbrudd nærmest fra dag en, over 300 bare i fjor.
Får håpe Havyard kan få skikk på den.
Til sammenligning har det ikke vært rapportert driftsproblemer med hverken MF Melshorn eller MF Vardehorn,
som Havyard bygget om til batteridrift i 2016.
Har sett MMCGT nevnt langt nede i utstyrlista for enkelte nybygg, ellers er det stille fra den kanten.
Retro-fit jobbene er for mange og små til å få egen pressedekning.
25.02 kl 22:00 la forresten verdens første batteridrevne ferge, MF Ampere, til ved verftet i Leirvik.
Ampere ble levert av Fjellstrand til Norled i 2015, design og installasjon for batteridrift v/Siemens.
Båten har hatt problemer med driftsavbrudd nærmest fra dag en, over 300 bare i fjor.
Får håpe Havyard kan få skikk på den.
Til sammenligning har det ikke vært rapportert driftsproblemer med hverken MF Melshorn eller MF Vardehorn,
som Havyard bygget om til batteridrift i 2016.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
01.03.2018 kl 04:06
15837
Ad Q4:
HPR skuffet stort, resten av segmentene ser lovende eller direkte gledelige ut.
I sum omtrent som ventet, og arbeidskapitalen er fortsatt innenfor obligasjonskravet. Full steam ahead.
"Finansakrobatikken" med Vestland Offshore Invest og Vest Nord Group AS har jeg ikke rukket å se på,
leste Q4 først sent i går kveld. Rekk hånden i været hvis du vet hvem som eier VO for tiden.
HPR skuffet stort, resten av segmentene ser lovende eller direkte gledelige ut.
I sum omtrent som ventet, og arbeidskapitalen er fortsatt innenfor obligasjonskravet. Full steam ahead.
"Finansakrobatikken" med Vestland Offshore Invest og Vest Nord Group AS har jeg ikke rukket å se på,
leste Q4 først sent i går kveld. Rekk hånden i været hvis du vet hvem som eier VO for tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Kaffetorsken
01.03.2018 kl 11:05
15742
Power solutions overrasket! Vet de har mye å gjøre, men de leverte sterke tall
https://www.norwegianelectric.com/news--media/green-success-for-norwegian-electric-systems/
Ang Vestland offshore så er jeg usikker.
Per sævik sitter i begge styrene (se link under) og begge er eid av samme advokat firma? (Wikborg Rein Services AS, som igjen er eid av Wikborg, Rein & Co Advokatfirma DA) Kan hende at eierskapet ikke er helt oppdatert.
https://www.proff.no/roller/vest-nord-group-as/b%C3%B8nes/transport/IF6Y2AH08ND/
https://www.proff.no/selskap/havila-kystruten-as/fosnav%C3%A5g/transport/IF6TRHZ08ND/
https://www.norwegianelectric.com/news--media/green-success-for-norwegian-electric-systems/
Ang Vestland offshore så er jeg usikker.
Per sævik sitter i begge styrene (se link under) og begge er eid av samme advokat firma? (Wikborg Rein Services AS, som igjen er eid av Wikborg, Rein & Co Advokatfirma DA) Kan hende at eierskapet ikke er helt oppdatert.
https://www.proff.no/roller/vest-nord-group-as/b%C3%B8nes/transport/IF6Y2AH08ND/
https://www.proff.no/selskap/havila-kystruten-as/fosnav%C3%A5g/transport/IF6TRHZ08ND/
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
05.03.2018 kl 12:07
15573
05.03
Havyard wins new ferry-contracts
Havyard Design & Solutions shall deliver design for seven battery-powered ferries to be constructed for Fjord1 ASA, and where five of the ferries will be constructed at Havyard Ship Technology's shipyard in Leirvik i Sogn.
The ferries to be built at Havyard's own shipyard shall be delivered in 2019.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=445825
Havyard wins new ferry-contracts
Havyard Design & Solutions shall deliver design for seven battery-powered ferries to be constructed for Fjord1 ASA, and where five of the ferries will be constructed at Havyard Ship Technology's shipyard in Leirvik i Sogn.
The ferries to be built at Havyard's own shipyard shall be delivered in 2019.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=445825
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Kaksi
12.03.2018 kl 16:22
15570
Innsidekjøp av finansdirektør: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=446297
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Kaksi
21.03.2018 kl 13:01
15251
Nytt innsidekjøp: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=447143
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Kaffetorsken
21.03.2018 kl 17:18
15188
Noen som har Sunnmørsposten og ønsker å dele? Så havyard dele denne http://www.smp.no/nyheter/2018/03/20/%E2%80%93-En-revolusjon-for-fiskeindustrien-16325420.ece
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Nornodemocracy
23.03.2018 kl 15:01
15081
https://sysla.no/maritim/havila-og-hurtigruten-fikk-kontrakter-pa-kystruten/
– En merkedag
Nå er det altså klart at departementet innstiller på at Sævik får full pott.
De fire skipene er nyutviklede design fra Havyard Design AS, som er en del av Havyard Group ASA, som igjen er kontrollert av Sævik-familiens holdingselskap Havila Holding AS.
Skipene er omtrent 125 meter lange og 20 meter brede. De kan ta omtrent 700 passasjerer.
– En merkedag
Nå er det altså klart at departementet innstiller på at Sævik får full pott.
De fire skipene er nyutviklede design fra Havyard Design AS, som er en del av Havyard Group ASA, som igjen er kontrollert av Sævik-familiens holdingselskap Havila Holding AS.
Skipene er omtrent 125 meter lange og 20 meter brede. De kan ta omtrent 700 passasjerer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
_K2_
23.03.2018 kl 17:45
15022
For et utmerket konsern Havyard er :)
Fant forresten dette på en amerikansk bekjents FB-side forleden,
kommentaren lød "oh man, oh man, oh man".
Mye godord og til dels interessante innspill i debatten under:
https://electrek.co/2018/03/05/all-electric-ferries-battery-packs/
Fant forresten dette på en amerikansk bekjents FB-side forleden,
kommentaren lød "oh man, oh man, oh man".
Mye godord og til dels interessante innspill i debatten under:
https://electrek.co/2018/03/05/all-electric-ferries-battery-packs/
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare