NAS - Max 8 problemene kan bli en gullgruve for NAS

gmtrade
NAS 01.04.2019 kl 17:33 11407

Hei,

Gjør comeback her på forumet, da jeg har kjøpt NAS idag.
Solgte meg ut og var ferdig med selskapet i fjor høst - trodde jeg.

Har fulgt Max 8 saken i media og tror dette kom som sendt fra vår herre for selskapet. Her har selskapet fått mulighet til å kansellere haugevis med ulønnsomme avganger, mulighet til å kreve erstatning for innstilte flygninger som i utgangspunktet driftes med tap, muligheter for utsettelser av leveranser, og kanskje også forhandlingsrom for prisreduksjon, og eventuelt kansellering av fremtidige leveranser. Dette vil lette trykket på selskapet og gi mulighet for raskere å komme i balanse og vise til solid overskudd.

Bjørn er nå på veg til USA for å drøfte disse tingene med Boeing. Her blir det spennende tider fremover.

Mitt tips er at vi ser NAS over 70 kroner, allerede i år.

NB! Det er lite trolig at vi så bunnen i dag, men jeg klarte ikke vente lengre. Regn med at aksjen må godt ned på 30 tallet før det snur opp.

GM
Redigert 21.01.2021 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
01.04.2019 kl 17:37 8011

Tror du kalkulerer riktig. Kan nok hende at det blir litt turbulens framover, men det betyr ikke at det ikke vil roe seg og vi kommer derfor til å komme opp mot gamle høyder, sånn småningom ...
Slettet bruker
01.04.2019 kl 17:41 7982

Får vente til neste emisjon så kjøper jeg meg inn på kr 10.
clanz
01.04.2019 kl 17:41 7979

Gullgruve at de kansellerer fly med at det styret det innebærer?

Det er ikke lenge til påske... da de trenger alt de kan få... og NAS har allerede tegnet leasing avtale for et Airbus A330-300 aircraft from Evelop Airlinesfly i 3 mnd. Og det er lite trolig at de får dekket alt av Boeing.... og vedvarer max-ene på bakken til sommersesongen snakker vi store tap.
Redigert 01.04.2019 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2019 kl 17:44 7956

Kjøpte aksjer idag! Nas skal nok opp til minst 100 kr før 2020! Og budet kan komme, og da Kjos har fått vannet ut aksjene sine så mulig han tar imot ett tilbud på 150-200 kr! Da har vi gjort ett kupp! PS! Skal doble antallet hver 3 kr den faller!
Slettet bruker
01.04.2019 kl 17:46 7935

Mange storfisken nå som er livredde for at den skal ta av på børsen! 50% opp på en dag er ikke umulig! Kommer Kjos til enighet med Boeng så fyker den opp!
abbos
01.04.2019 kl 17:53 7898

Mange desperate som sitter i klisteret nå ?
gmtrade
04.04.2019 kl 08:46 7531

Svært delte meninger om NAS fremtid. Dagens trafikktall er etter min mening meget gode og viser at selskapet vil komme greit gjennom MAX krisen. Står fortsatt på at dette vil bli meget bra utover året. Et av selskapets største problem har vært den meget aggressive leveranseplanen av nye fly. Her finns det nå muligheter til endring om kortene spilles rett. Ser noen hevder at Boeing ligger nede og ikke kommer til å gjøre opp for seg i særlig grad. Ber disse lese seg opp på selskapets status og finansielle situasjon. Kan nevnes at de har inne bestillinger på 5000 MAX fly. Hvert fly med en listepris rundt 120mill dollar. Noen som tror de ikke kommer til å rydde opp her? Tipper bunnen settes i meget nær fremtid. Deretter starter stigningen mot minst 100 kroner neste år.

Gm
Hugoil
04.04.2019 kl 09:12 7440

Enig med både gmtrade og abbos.
Slettet bruker
04.04.2019 kl 20:45 7194

Nei det er ikke svært delte meninger om NAS
Det er stort sett enighet om at selskapet er i kjempe trøbbel og at aksjen ikke skal opp
Mindre fyllingsgrad og stort underskudd enda
Ny emisjon må til dersom de ikke blir solgt
Selskapet er nå en total fiasko
Redigert 04.04.2019 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2019 kl 20:57 7145

Utrolig viktig for selskapet at Kjos holder seg i bakgrunnen og holder kjeft alt han sier er med på å dra ned aksjekursen.
Kise er snart ferdig som styreformann noe som kan være med på å løfte kursen hadde kjus trukket seg tilbake tror jeg kursen
ville løftet seg betraktelig men de ser ut til at den gamle gnukken har tenkt å fortsette til alt er rasert.
gmtrade
08.04.2019 kl 16:49 6832

Da er første skritt tatt på veien til at Bjørn Kjos blir pensjonist. Tror det er en bra - og rett - manøver. Mulig Kjos er syk, eller kjenner alderen tynger. Uansett spiller det ingen rolle. Hans medvirkning til det siste halvårets kollaps gjør at det er fornuftig å legge opp til en gradvis overføring av ansvar for å drive selskapet videre. Norwegian 2.0. Ser noen over her hevder at det er enighet om at NAS skal ned. Det er ikke slik jeg ser det. Flere store har solgt ut masser av emisjonsaksjer. Da er det greit å tenke på at alle aksjer som selges kjøpes av andre som vurderer situasjonen annerledes. De som kjøper mener NAS er forholdsvis billig nå og skal oppover i tiden fremover. Jeg er i alle fall positiv med et perspektiv på 3-6 måneder, men risikoen er likevel høy for at det kommer en knekk lengre ned. Mange er nervøse og kan fort lempe ut ved negative nyheter. Oljeprisen er også høy og tynger ytterligere. Handle med forsiktighet.

Gm
Marianne
08.04.2019 kl 17:03 6776

Kursen falt rett ned da nyheten om ny nestleder kom
Slettet bruker
08.04.2019 kl 18:37 6543

Spørs når 737 Max fly er tilbake i lufta, strekker det seg utover sommeren vil NAS gå på store tap er min tips.
Hugoil
08.04.2019 kl 19:32 6406

Jeg økte med 50% på dagens melding om deputy CEO. DAgens prolongerte forløp og den heldige dippen på meldingen gir en veldig fin og symmetrisk Omvendt Hode Skulder.

Hvordan er det med budmulighet på Bank Norwegian?
Redigert 08.04.2019 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Hugoil
08.04.2019 kl 19:54 6329

Blir spennende om det kommer noen nyheter rundt JV med Airbus snart.
Ja kostnadskuttprogrammet også, hvor de bare på 6mnd fom. oktober nå har inne ca 20% av target 2mrd,-.
Redigert 08.04.2019 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
gmtrade
08.04.2019 kl 20:20 6247

Jeg økte også litt på slutten i dag. Tror denne meldingen 'blir' positiv når markedet får fordøyet den. Nå er folk overnervøse og dumper for å være på den sikre siden. 2019 blir et 'vinn eller forsvinn' for NAS. Da jeg selv flyr 70-100 turer med Norwegian i året og et meget fornøyd med selskapet håper jeg på vinn. Har fløyet mye med NAS etter Max8 problemene og ikke merket noen forskjell. Business as usual. Heller fullere fly. Flyr igjen i morgen tidlig..

Blir noen spennende og nervepirrende børsuker fremover, men det er vel derfor vi holder på med dette!

Gm
Hugoil
08.04.2019 kl 23:45 5932

Ang. den første linken, så passer det jo bra at NAS rudnt årsskiftet? utsatte leveranse av var det ca 5 b737 fra 2020 til 23-24. Imens har de også Airbus-fly å selge.

Ang. den andre linken, så er det veldig spennende ifm Joint Venturet med asia-aktøren og Airbus.

Ang. dagens deputyCEO, så tror jeg NAS har funnet sin nye mangeårige CEO. Karlsen er meget dyktig, kreativ og hardarbeidende (jeg mener, jobb er et herlig liv:) med meget god oversikt og gode lederegenskaper. I et best-case, så kan de ha spart inn 1mrd,- i kostnadskuttprogrammet innen kommende des-januar (og skal vi grovt anslå 2mrd året etter). Dette kicker inn som en annuitet i verdivurderingen.
Redigert 08.04.2019 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2019 kl 13:17 5655

Ingen tvil om at markedet er tilstede for mindre fly som kan fly langt, bruker lite og er nye og moderne.
NAS har muligheten til å være blant de første som kan begynne ordentlig å levere flyreiser med slike fly.
Det heter å innta og erobre markedet.
Boeing skal slutte med 747. Airbus skal slutte med A380.
Slettet bruker
09.04.2019 kl 13:17 5647

NAS=RAS dessverre
Slettet bruker
09.04.2019 kl 13:53 5680


Incredible buying opportunity at 39.2 Kr hard to believe but true ....
disippelen
09.04.2019 kl 13:55 5650

Er markedet så skeptiske til Karlsen som nestor?
Slettet bruker
09.04.2019 kl 14:04 5604

MAX-flyene handler om en flyindustri som trimmer seg for å kunne tilby mer økonomiske fly.
Fly som bruker mindre, kan fly lengre og får med seg flest mulig ombord i forhold til disse egenskapene/behovene.
På kortdistanse tilpasser flyprodusentene seg tilsvarende.
Det handler om for flyselskapene å kunne produsere en setekilometer billigst mulig.

Jumbojeten og A380 er i ferd med å gå ut av tiden. De henger ikke med økonomisk lenger.
Slettet bruker
09.04.2019 kl 14:12 5565


Does anyone know why the absurd reason that the price fell below 40 Kr? I am applying a bank credit to put all the money here! It seems absurd to me, I do not believe that this is perpetrated by public investors! It must be some kind of manipulation to scare the investors .... The truth is that the price is ridiculous ....
Slettet bruker
09.04.2019 kl 14:17 5532

Kjøper med begge hender her!
Slettet bruker
09.04.2019 kl 14:22 5496

Kjøpt en lot til her å.
Slettet bruker
09.04.2019 kl 14:27 5471

Problemet er vel at markedet p.d.d ikke har noen info om noe som helst i Norwegian. Tenker uansett utfall av kvartals tallene vil aksjen gå 10 % siden mye av usikkerheten vil være borte rundt ting... Jeg tror ikke på noe tvangssalg av aksjeposten til verken Kjos eller andre... Bankene er i dette selskapet ikke tjent med tvangssalg siden verdiene da vil utraderes totalt..
Slettet bruker
09.04.2019 kl 14:40 5403

Det er kun shortere som tjener penger. Dersom aksjer fortsatt faller 15%-20% hjelper det ikke med en rally når Q1 resultater kommer ut (om det er rally). Burde ikke kommet i dette gamet men nå sitter jeg til the bitter end.
Slettet bruker
09.04.2019 kl 14:43 5384

RAS ferdig snakka.. Vondt i magen av å tenke 20 tallet dersom det skjer.. I så fall helt sykt..
Slettet bruker
09.04.2019 kl 14:44 5366

Robothelvete. Ferdig snakka
kimh
09.04.2019 kl 14:45 5352

Why do you believe it should be higher price on the stocks? It keeps going down, but you are yelling buy. Let us know why you think this is a good paper to continue owning. Just yelling out doesn't help.
Slettet bruker
09.04.2019 kl 14:52 5684

La robotene steke i sitt eget fett!
tickerlover
09.04.2019 kl 15:11 5591

Ikke akkurat.

Boeing 747 er jumbojeten som er gammel og utgått.

Airbus 380 derimot er en nytt kjempefly som floppet helt nylig.
A380 er kostnadseffektivt isolert sett, men så store fly er ikke fleksible i rutekombinasjoner. Og dermed er gevinsten borte.

Flyselskapene trenger kombinasjonen av kostnadseffektivitet og fleksibilitet.
Derfor vil B737 MAX'en komme sterkt tilbake og bli mest brukt sammen med A320.
Redigert 09.04.2019 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2019 kl 20:11 5363

Tangible Book Value is 86.27 Kr !
Fair value is : 84.65 Kr !
IAG is interesting to make business together or take the whole company ... Summer is here, the company can be refinanced... I use to fly in Norwegian as many people like and we don't like the other ones....
CS_invest
09.04.2019 kl 21:53 5262

Kommer ikke at sette meg på et 737-max. Feilkonstruksjon - som er betinget av økonomer frem for ingeniører. Der kan gjerne (økonomer?) harcellere om 747 - men den er nå statistisk MEGET trygg. Også 380 airbuss. Også eldre737.

737 max - definitivt ikke - pga. dette er en feilkonstruksjon (for store motorer feil plassert - hvor elektronikk skal kompensere, og hvor atter en gang dagens "helte": dvs. IT-idioter som neppe har noe annet end spillerfaring - får lov til at ta over og ta styring FRA erfarne piloter...

Kan si det så klinkende klart - at jeg kommer ikke at sette meg på et fly (som 737 -max) hvor denne digitalitis-idioti(megalomani) får kombinere med like store idioter fra BI eller noe tilsvarende i USA! Andre får gjere som de vil - men jeg vil i alle fall ikke akseptere at bli drept pga. slike komplette idioter får (av designere og Board i Boing) lov til at overstyre erfaring og sund fornuft (les: kompetent kaptein med typisk 7-14000 timer i luften - kontra de par hundre timer It-idiotene som programmerer styresystemene til flyene har...!!)

I mine øyne - så burde både styre i Boing og programmører for 737-max bli etterforsket under anklage for DRAP!
dreamliner
09.04.2019 kl 22:11 5220

Ja, leste nettopp en artikkel på New York Times, og når jeg leser den så skjønner ikke jeg hvordan man skal få disse flyene på vingene igjen.
pedro1
09.04.2019 kl 22:38 5138

Kjos tar hele familien med seg , ingenting å være redd for !!!!!!