Proton On Site

Ajax1
NEL 02.04.2019 kl 21:54 2310

Jeg synes det er et merkelig fenomen med NEL, det er mange aksjonærer i selskapet, derfor også en trading aksje. Men at noen over tid som ikke ser liv laga for hydrogen som energibærer, og spesielt anser NEL som et oppblåst, overpriset og et overvurdert selskap innom området bruker så mye energi og tid på å skrive om et selskap de ikke tror på, og som blir lest av så relativt få, se det forstår jeg ikke helt ?
Tigeren kommer av og til med litt interessante nyheter (for dem som ikke googler hydrogen hele døgnet), og også egne betraktninger om selskapet NEL sitt potensiale som virker inspirerende, men Tigeren mister troverdighet med all info om egen fortreffelighet som investor, dertil mye uvettige prognoser i nær fremtid.
Jeg har prøvd meg som trader på OSE. For det meste har det gått bra, eller ok. Men NEL er et vanskelig papir å trade, tro meg ?
Jeg synes det er synd at noen selskap på HO blir umulig å få istand en reflektert tråd om vekst og utviklingsmuligheter. Jeg vet godt at det finnes andre kanaler enn HO for saklig info om NEL. Men jeg har likevel alltid likt HO fordi det er gratis, og der utveksles mye nyttig info.
For mange selskap som lever et rolig liv på HO, men likevel har mange aksjonærer, og ofte selskaper som har større verdi enn NEL en tur innom HO for bli oppdatert om sine investeringer nyttig ? I NEL er det ikke like enkelt for en usikker investor å finne ut om pengene skal satses på NEL, og hydrogen?
Jeg oppretter ny tråd på HO fra tid til annen (det selv om jeg for en tid tilbake sa at dette var mitt siste innlegg på HO?) De siste årene har det mest vært NEL tråder ?
Jeg tror at vi en inne i en energi revolusjon og at det grønne skiftet er på vei til å bli tredd nedover ørene på oss. Der blir Hydrogen en faktor. Og når det er snakk om hydrogen så er NEL størst på området ? Men det er mange skjer i sjøen ?
Men jeg trigger potensialet til at NEL virkelig kan bli et industri/selskap eventyr økonomisk ?
Det at NEL er gjeldsfri mener jeg er en undervurdert faktor.
Med så mange mulige kontrakter som kan komme fremover så rekker det lenge for kapasiteten til NEL hvis bare noen av disse blir inngått . Yara kan bli den største etter Nikola.
Men alt som ikke er underskrevet på, levert, og betalt er jo usikkert ?
Nei det er ikke lett å være aksjonær ?, spesielt ikke i NEL ?
Når det gjelder Proton On Site så har ikke mitt innlegg noe annet med det å gjøre enn at det er en del av NEL: https://www.protononsite.com
Takk for oppmerksomheten ? De som ikke sovnet ?
Redigert 19.01.2021 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2019 kl 22:03 2257

Herlig. En investor som puster med magen.

Jeg tror ikke ett eneste menneske som har klikket seg inn på en NELtråd kan si seg uenig med dine betraktninger om det grønne skiftet. Jeg har heiet på hydrogenfremstøtet som en fredsprisvinnende tech. Men jeg mener du er helt på jordet i din påstand om at NEL er størst i verden. Les tråden om Hannovermessen, eller om du har tid, kikk på noen av videoene deres på deres youtubekanal. https://www.youtube.com/user/H2FCHannover/videos?flow=grid&view=0
Norviking
02.04.2019 kl 22:14 2178

Bra innlegg Ajax1
Mye sant i det du nevner bla om det grønne skiftet og mange som undervurderer hydrogen.
Men ok dem om det.
Vi som har vært med en stund har jo hatt en eventyrlig reise allerede og jeg tror den vil fortsette i lang tid

Er også enig i dine betraktninger vedr Tigeren
Det blir rett ut for mye av ham
Jeg gidder ikke lese et eneste innlegg av ham lenger for han "bruker opp energien min"
Han flooder NEL trådene og masseproduserer både innlegg og nye tråder i et slikt tempo at man skal nesten tro han "går på noe"
Blir for useriøst for meg iallefall
Slettet bruker
02.04.2019 kl 22:24 2104

Feilet med Proton var at NEL som tapsolag investerte i et annet tapsolag. Nå går begge bolag med store tap. Og jeg tror ikke vi vet om det er "gamle" NEL, eller Proton, som bidrar mest til tappet`? Jeg vet det ikke, men tenker på det. Många mener at NEL burde få solgt Proton till envher pris.

Ett annat generalfel man gör som investor i NEL og grön energi er at man tror at firma ska gå bra för at det er miljövenlig osv. Men så ser man andra uträkningar där NEL aldrig kan gå med vinst og sen vet man ikke vad man ska tro.

Kanske en bra regel på forum vore att om man ska hausa, så må det vara på god grunn, t ex at man vet at NEL går med vinst, og tvärtom förstås.
Redigert 02.04.2019 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2019 kl 22:58 1950

Et av hovedargumentene for alkaliske elektrolysører presentert på Hannovermessen, var at dette var en sikker og godt utprøvd teknologi, og ikke minst økonomisk foretrukket. Proton driver med PEM, en oppfinnelse fra 60-tallet, mens alkaliske kom på 1800tallet
Ajax1
03.04.2019 kl 08:56 1710

Når det gjelder verdi så er nå NEL det største hydrogen selskapet i verden ?
Anywhere
03.04.2019 kl 09:56 1560

Og nettopp verdien er det flere av oss som har problematisert. Det er fortsatt slik at dersom man investerer i noe, så gjør man det ut fra at egenkapitalen forventningsvis avkaster seg mer enn trygge sikre obligasjoner eller statskasseveksler.
I NEL er verdien nå så høy at selskap innen 3 år (dersom man gidder vente så lenge på rimelig avkastning på 6-7%) må øke omsetning radikalt, ja, vi snakker 10-dobling. Dessuten må det snus til overskudd på prosjekter og ikke underskudd som i dag. Foreløpig er selskapet langt, langt bak i en slik løype. De uttrykker endog fornøydhet med øket omsetning på 8% år for år... og da med solide underskudd.
Min utfordring er at jeg ikke ser hvordan NEL skal få til noe i nærheten av det jeg nevner (det er egentlig fysisk umulig), og menigheten som lukker seg inne på forum der OZZY og Tigeren (som ser ut som samme person) bare er opptatt av å hausse en aksje som man forventer hver dag skal gå 20%, ikke evner å si et edruelig ord om produksjonsvolumer og resultatmarginer.
Er NEL-investorer fullstendig annerledes og investerer bare fordi det er noe grønt skjær over aksjen??
Redigert 03.04.2019 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
JosefK
03.04.2019 kl 15:18 1351


Så har da heller ingen av dem noe med hverken volumer eller marginer å gjøre.

Det man vet er at

- Danmark vil spytte ut 300 tankstasjoner årlig ved full kapasitet
- Notodden er oppgradert til 40 MW per år og skal utvides til 360 MW per år
- Bruttomarginen ligger på ~30%

Ajax1
05.04.2019 kl 16:03 1179

Dagen idag for NEL er nok preget av at Nikola og PCELL ikke kom til enighet om avtale. Det at PCell ikke fant det mulig å signere avtale med Nikola på disse vilkår er blitt tolket som om avtaler NEL har gjort med Nikola knapt blir til salt i suppen ? Produkter som NEL selger til Nikola, og produkter fra PCell er veldig ulike.
NEL har ikke produktet som PCell selger. NEL sine produkter skaper hydrogen, og distribuere det. PCell sine produkter forbruker det for å skape elektrisk energi.
Men jeg tror bestemt at NEL og PCell kunne ha mye å snakke om når det gjelder å samordne sine virksomheter ?