-- Eiendom: Salget Av Eiendom Går Så Det Suser

Slettet bruker
HJEM 03.04.2019 kl 06:28 1666

– Hadde aldri forventet den reaksjonen

Siste uken i mars, den som fulgte etter rentehevingen, ble den med desidert mest aktivitet hittil i år, forteller Privatmegleren-sjef Grethe Meier. Hun forventer at onsdagens boligpristall viser en oppskriftsmessig oppgang.

– Jeg hadde aldri forventet den reaksjonen. En renteøkning vil jo normalt sett ha negativ effekt på boligmarkedet, men ikke denne gangen. Uken etter ble omsetningsmessig den desidert sterkeste hittil i år og en av de aller beste vi har hatt totalt, sier administrerende direktør Grethe Meier i Privatmegleren til E24.

Forklaringen? Meier kan bare spekulere, men sier det er nærliggende å tro at renteheving var fullt ut diskontert inn i markedet, og at nedjusteringen av den lange rentebanen – altså Norges Banks forventning om hvilket nivå styringsrenten vil ligge på i årene som kommer – ble nedjustert.

Jeg tror dette fyrte opp under et allerede veldig godt boligmarked og gjorde optimismen enda større, sier hun.

https://e24.no/privat/bolig/eiendomsmegler-opplevde-kraftig-omsetningsvekst-etter-renteheving-hadde-aldri-forventet-den-reaksjonen/24594851



Redigert 20.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
paneldata
03.04.2019 kl 10:27 1615

Hva er tolkningen av mange omsetninger egentlig? At mange selgere ønsket seg ut? Eller at mange kjøpere ønsket seg inn?
Slettet bruker
03.04.2019 kl 16:14 1549

Tror økningen i omsetning handler om eldre som hadde planer om å selge seg ut innen 1 eller 2 år selger nå istedet, da de sannsynligvis får samme pris nå. Yngre som ser for seg at de skal leie ut i 30 år+ kjøper seg inn.

Tipper endel eldre også bekymrer seg litt for situasjonen til butikker, det er 500.000 personer ansatt i butikker i Norge, og 30% av alle butikker går i minus. Så her kan det ryke 50-100k jobber hvis den økte renten gjør at butikker må stenge. Mange av EU borgerene som jobber i butikker bor gjerne i de litt slitne utleiemaskinene som er på markedet nå.
Hassan77
03.04.2019 kl 20:22 1479

Jeg går it ifra at tolkningen du etterspør er noenlunde slik: Mange omsetninger i et fallende marked betyr mange selgere som ønsker å selge seg ut.
Mange omsetninger i et stigende marked betyr mange kjøpere som ønsker seg inn.
YOLOptimist
03.04.2019 kl 22:49 1432

Det er gjerne rett før smellen prisene er høyest ;)
Hassan77
03.04.2019 kl 22:58 1423

YOLOptimist,
antar du selv har solgt på topp som vanlig og leier i på vente av det store krakket? Etter tips fra dine eiendomsmeglervenner som hadde ørkentørke på visningene denne måneden :-)
Slettet bruker
04.04.2019 kl 13:53 1341

Når krakket kommer....sitter gjeldsnissene med skjegget i postkassa!
Onkel_S
04.04.2019 kl 23:48 1259

Effekten av å nærme seg påsken slår nok kraftigere inn i omsetningen og aktiviteten enn en meget godt varslet renteendring.
Kanskje hun fortsetter med å la seg overraske over ennå større aktivitet i den forgangne uken og enda enda større neste? Det blir nesten 900 bruktboligvisninger nu til helga, noe som er mer enn 20% høyere enn noen av de tidligete visningshelgene dette året. Grunnen ser man i kalenderen.
Slettet bruker
09.04.2019 kl 23:32 1145

Onkel - fikk du med deg det eksakte tallet for antall visninger bruktbolig denne helgen ? Ser at det er solgt 390 på mandag/tirsdag - som er høyt - årsbeste tror jeg - men det er vel ganske normalt for årstiden. Kanskje kommer vi tett på 500 salg ila onsdag....markedet er ganske langt fra å stanse opp - så får vi se på prisutviklingen i april etterhvert. Jeg tror på positive tall i april i Oslo til tross for påsken....men kanskje under 1%.
Redigert 09.04.2019 kl 23:33 Du må logge inn for å svare