NAS - Hadde gode møter med Boeing (e24)

HP17
NAS 03.04.2019 kl 09:23 3825

Her kommer dagens første gode signaler vedr. NAS.
Rykende fersk informasjon nå på morgenkvisten. Det lover godt for fortsettelsen.

– Hadde gode møter med Boeing om Max-problemene
19 minutter siden · Sigrid Moe

Norwegian-sjef Bjørn Kjos skriver på Twitter at de har hatt gode møter med flyprodusenten Boeing i dag.
– Vi diskuterte at Max-flyene er satt på bakken, og hvordan vi kan komme oss igjennom denne vanskelige situasjonen, skriver Kjos.
Mandag fortalte Kjos at han var på vei til Seattle i USA for å møte flyprodusenten.
Norwegian har 18 Boeing 737 Max 8-fly, som for tiden står på bakken. Årsaken er et flyforbud som inntraff etter det var to ulykker på fem måneder der flytypen var involvert. Norwegian har også bestilt 92 Max-fly som de ikke ennå har mottatt. Planen var at de skulle få 16 i 2019, 12 i 2020 og 64 fra 2021 og utover

https://aksjelive.e24.no/article/b5OJlk
Frodon
15.07.2019 kl 22:38 375

Det virker som det var kaffen som var god, ingen andre nyheter er lansert siste 3 månedene
Shotgun
04.04.2019 kl 20:29 668

Årets formueskatt må svi litt for kjosern, betale så mye skatt for noe som nå har sunket 60% i verdi.
habbu
04.04.2019 kl 19:49 732

RE - * Du mente kanskje sammenligne og ikke sammenlikne (..) må du gjerne sammenligne før du kan likestille for det er sammenligningen som legger basis for å kunne se på muligheten for en likestillelse, men det visste du kanskje ikke

Norwegian og Boeing kan jo selvfølgelig ikke "likestilles", haha... Den ene flyr fly og den andre lager fly, vesentlig forskjell.. og jo på bokmål kan man fint skrive sammenlikne. Basert på dine refleksjoner så antar jeg at du er lite skolert, kan anbefale deg et språkkurs.

Lykke til med investeringene Ris!
Redigert 04.04.2019 kl 19:50 Du må logge inn for å svare
04.04.2019 kl 13:52 799

Some sell during the day others buy at the opening :)

store aktører vil ut av aksjen

er det sissener og de andre kjente bjellesauene som innser av deres plan for en kjapp gevinst har feilet? LOL

ny emisjon blir nok i intervallet 8-10kr ved juletider :P

Ingenting før påske.. fortsetter ned..

Personfokusering og ikke selskapsfokusering ...
minsin
04.04.2019 kl 11:31 930

Kjære deg .... kjos har vel andre ting å tenke på . Boeing får ordne selv opp , har intet med Norwegian å gjøre . dessuten er Boeing helt sikkert godt forsikret.
Stakkars deg DggR ,
Redigert 04.04.2019 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
04.04.2019 kl 11:19 111

Innlegget er slettet av administrator
rammern
04.04.2019 kl 10:37 1203

Kjos og familie skal ta mange flyturer i fly typen før jeg setter foten ombord

Hegnar blåser opp om en liten passasjervekst i mars ....

Men den realiteten som er av betydning er at kabinfaktoren er ned og inntekten pr setekilometer (yielden) er ned ...

Mao, de taper penger og på toppen av dette så kommer Max 8 problematikken som vil slå inn med full kraft på q2 resultatet ...

Ei heller er det sikkert at Boeing tar regningen - i alle fall ikke som noen cash kompensasjon, men heller som en rabatt på fremtidige bestillinger og/eller service for som Kjos sa etter hjemkomst fra Boeing møte - det kan være at Boeing tar noe av kosten - dette står sterkt i kontrast med hva han sa før møte hvor han sa at vi sender regning og gav uttrykk for at det var en selvfølge at Boeing tok regningen ...

Nei - her er det ingenting positivt nytt av betydning og det vil være akkurat det markedet vil forholde seg til fremover - økt tap og økt brenning av EK øker risken for -og fremskynder en ny emisjon ...
Redigert 04.04.2019 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
04.04.2019 kl 07:33 1406

Det er vel temmelig klart hva som har skapt dette store underskuddet. Massive kjøp av nye fly samt uheldige spekulasjoner om drivstoff. Nå skal de være mer forsiktige , så da får vi se. Tror nok at det kan snu hvis de slanker flåten , og ikke oljen stiger dramatisk
Tool
04.04.2019 kl 06:39 1493

Man kan virkelig spørre seg hva denne suppen av en uttallelse egentlig betyr. "God" i denne sammenhengen kan bety alt mellom himmel og jord. Med en så stor bullshit og tapsfrekvens dette selskapet har, kan dette bety det meste mellom at man får alt av penger tilbake og at man ikke får en krone tilbake.

Det er en svært merkelig øvelse å se på flyselskap nr1 i å sno seg unna forpliktelser, nå mener ekspertene i å sno seg unna forpliktelser altså nå har forpliktelser for et selskap nærmest uten forpliktelser.

NAS er om dagen helt uten styring, her skal mye klaffe for noe av betydning skjer. Tipper de siste pengene er borte lenge før høsten. Spørsmålet er mer hvordan i all verden greide man å ødelegge så mye på så kort tid.
undrende
04.04.2019 kl 02:51 1559

Det er jo helt åpenbart at en ny kriseemisjon tvinger seg frem om ikke selskapet begynner å tjene penger, hvilket de fortsatt ikke gjør.
alternativt et slaktoppkjøp.
Hammers
04.04.2019 kl 01:16 1609

Et GODT MØTE når myndighetene har parkert flyene?
Var det kakene eller kaffen som var gode???

Bare normal svada fra den kanten........når det brenner på dass!
A LA alle de oppkjøpene som for et år siden skulle komme over kr 300! Stay away - er uansett MITT råd!
Ingen vet om dette varer i ytterligere et halvt år (en tenkt tidshorisont) så bare å la nåværende aksjonærer blø i mellomtiden!

Hilsen Hammers
Redigert 04.04.2019 kl 01:39 Du må logge inn for å svare

Det holder med et innlegg om det samme ... :)

Idiot preik ble også sagt når kursen stod i over 50 og jeg så konturene allerede da at kursen ville komme ned der hvor den er nå. Jeg meler ikke noens kake, jeg deler som andre deler og ikke minst begrunner det jeg mener i motsetning til visse andre ...
Redigert 04.04.2019 kl 00:17 Du må logge inn for å svare
signum20
04.04.2019 kl 00:09 1660

Idiot preik. Synsing om ny emisjon du er bare ute etter å mele din egen kake idiot preik sandkasse leik
signum20
04.04.2019 kl 00:09 1663

Idiot preik. Synsing om ny emisjon du er bare ute etter å mele din egen kake idiot preik sandkasse leik

RE - Tror kanskje du mener sammenlikne og ikke likestille, for det er gjerne en forskjell.

* Du mente kanskje sammenligne og ikke sammenlikne .. Når vi kommer ned på et sånt nivå så blir vel det neste tegnsetting som blir tema og for å dra den videre som du startet på så må du gjerne sammenligne før du kan likestille for det er sammenligningen som legger basis for å kunne se på muligheten for en likestillelse, men det visste du kanskje ikke ... :)

Det er ikke snakk om hvem som får rett - det er snakk om hva som er den faktiske situasjonen i dag og ikke minst hva som vil være den faktiske situasjonen (tallmessig) de første 6mdr av dette året hvor de første 3 mdr allerede er kjent på et overordnet nivå før vi får en bekreftelse på eksakte tall i mai og utsiktene basert på dagens problematikk for de neste 3 måneder som vi vil få et eksakt svar på i august - det er det og ikke noe annet det dreier seg om.

Det hjelper lite med BN om ikke selskapet snart begynner å levere annet enn betydelige underskudd hvor risken for en ny emi er blitt større enn noen gang etter at MAX 8 problematikken slo inn - jeg vil anta at en ny emisjon vil tvinge seg frem i løpet av året og senest innen 12mdr med forbehold om at det ikke blir inngått et partnerskap eller oppkjøp noe som er mindre sannsynlig for selskapet med dagens situasjon vil være den svake part i en forhandlingssituasjon noe som vil trigge gribbe genet til potensielle aktører som heller vil ha et ønske om å plukke opp rester for en billig penge noe som kan bli en virkelighet om ikke skuta blir snudd raskt nok.

Nå er kursen ikke overraskende nede på 30 tallet noe jeg som kjent så konturene av allerede når kursen var på 50 tallet. Q1 blir blod rød, q2 ligger an til å bli rødt det også noe Max 8 problematikken bidrar til - det er først i q3 alternativt q4 man vil kunne se endringer av betydning etter snuoperasjonen som begynte alt for sent og salg av fly, men det er langt dit og kort ned til 20 tallet så det er ikke vanskelig å skjønne hva som mest sannsynlig kommer først ...
Redigert 03.04.2019 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
habbu
03.04.2019 kl 19:49 1948

Tror kanskje du mener sammenlikne og ikke likestille, for det er gjerne en forskjell.

Uansett - vi får se hvem som har rett. Bank Norwegian Alene står jo for 50% av den nåværende markedsverdien til NAS.

Yes this make sence - fordi Boeing går med milliard overskudd mens NAS går med milliard underskudd - viktig å ikke likestille hummer og kanari for det er gjerne en forskjell .. :)
habbu
03.04.2019 kl 19:02 2077

Det er mulig Sparebank1 kan få rett i at vi ser 35,- dog føler jeg meg sikker på at vi ser 80 før vi ser 20 og jeg ville vært rimelig bitter hvis jeg var vedkommende som solgte mine aksjer til Spetalen - for gjett om han kommer på banen igjen hvis vi dupper lengre ned, for ikke å snakke om Fredriksen & co. Boeing har gått ned 11% etter 2 flystyrter. Norwegian har gått ned 29% - makes sense?

Det tror jeg også - at vi først vil se lav 30 og kommer det ikke triggende meldinger av betydning snart så vil den duppe ned på 20 tallet ...

For som BackCliff var inne på så vil det gå mot en ny emisjon før året er omme om denne situasjonen vedvarer en stund da de 3milliardene de fikk inn i siste emisjon allerede har fått bein å gå på ...

Vi må ikke glemme at q1 presentasjonen nærmer seg hvor det vil være mega blodrødt og vil sende kursen videre ned og q2 som normalt er et halvgodt kvartal nå ligger an til å bli blodrødt det også så ikke noe drahjelp i de første 6 mdr ..
Redigert 03.04.2019 kl 18:37 Du må logge inn for å svare

Nas er en fallende kniv nå, 33 iløpet av neste uke. Hva ender vi på i morra, hva tror menigheten?

seff er kjosern & co. desperate om dagen. tror de sliter med bookinger for de sender ut 8timers salg mailer hver uke hehe

hvis flyene fortsatt står på bakken i sommer månedene så vil garantert ny emisjon komme igjen iår

blir vanskelig å rollover gjelden og hvis de klarer det så vil renten være ala for "junk bonds" så hvordan skal dette gå rundt?

nei eneste som kan redde kjosern er en hvit ridder ala willie the raccon eller o'leary the dog LOL

Tror ikke det blir noe problem for hvem vil ha et ønske om å ta et fly hvor risken er at du kun blir værende i lufta noen minutter etter avgang på tross av at pilotene følger prosedyrene - prosedyrer som Kjos så fint sa at de kjørte pilotopplæring på hvor Indonesia ulykken skjedde selv om prosedyrene ble fulgt ...

Når man så går ut og forteller at de ikke gir kompensasjon for forsinkelser som man har krav på etter loven så forteller ikke det bare litt om desperasjonen hvor de gjennom dette vil spare seg til fant ...
Redigert 03.04.2019 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
o
03.04.2019 kl 13:04 2450

Å begynne med teknisk analyse av NAS om dagen gjør hvertfall ikke at jeg ønsker å selge eller kjøpe. Her er det kun nyheter som gjør at kursen går opp eller ned om dagen...
03.04.2019 kl 13:00 2475

The company has a good debt! Here there is nothing to fear ... Or if only sell to lost you positions after this goes to 89 Kr of the tangible value of the company ...
Redigert 03.04.2019 kl 13:00 Du må logge inn for å svare

Det har vel begynt å sige inn at det må først bli verre før det kan bli bedre også er det sikkert krefter som har et ønske om å få en peak til tider så de kan redusere og/eller komme seg ut før rikets tilstand presenteres om ikke lenge ...
03.04.2019 kl 12:55 2514

Bounce ! there it go....
03.04.2019 kl 12:54 2521

Time to buy the trend has changed ! The volumen can generate a rally stronger than in the morning....
o
03.04.2019 kl 12:52 2530

Noen av de store som selger? økende salgspress og fra pluss 5% til 1% på kort tid. Noen nyheter jeg ikke har fått med meg?

Pilotene fulgte nødprosedyren før styrten

* MEN det hjalp jo ikke stort - blir kanskje bedre nå med ei blinkende rød lampe (og rød nese)

Pilotene på flyet som styrtet i Etiopia, fulgte nødprosedyren som var gitt men klarte likevel ikke å redde flyet fra å styrte.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/04/Pilotene-fulgte-noedprosedyren-foer-styrten

---------------------------

Norwegian selger 2 Boeing 737-800-fly

* Ikke er det sikkert og i tillegg langt frem i tid før man eventuelt ser noen effekt og i mellomtiden kommer det ene blodrøde kvartalet etter det andre ...

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Norwegian-selger-2-Boeing-737-800-fly
lektor79
03.04.2019 kl 12:47 2563

Hva sa jeg? Kurs ned igjen.. Alt for stor skepsis til helheten. Tar tid å bygge tillit fremfor Kjos-prat som så og si er helt tomt inntil videre... 30 tallet i dag igjen eller 100% sikkert i morgen.. Innseiling til påsketid..
Redigert 03.04.2019 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
03.04.2019 kl 12:45 2576

Reload and continuó the uptrend...
undrende
03.04.2019 kl 12:36 2620

Som vanlig disse dryppene frem mot trafikktall som ikke blir gode nok, og etter hvert et blodrødt Q1
Nå har disse ihuga NAS hausserne blitt advart hele veien ned, men ser overhodet ikke ut til å ha tatt noen som helst lærdom. Er det tapet som er så smertelig?
Kjos i samtaler med Boeing? Positive samtaler, men ikke noe konkret. Hva tolkes som positivt? Skulle Boeing være avvisende til å prate med sine kunder? Fravær av håndfast informasjon til markedet vil jeg kalle dette. To flysalg muligens i 3, eller 4 kvartal. NAS er jo helt avhengi av å selge store delerr av flåten for å kunne bidra til å holde hodet over vannet. Dream on, alt for tidlig å gå inn i denne aksjen, om det i det hele tatt vil kunne bli det etter hvert.
wwbwb
03.04.2019 kl 11:47 2722

verdensmester skrev vent og se, den detter ned
NAS:SELGER 2 BOEING 737-800-FLY
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle selger to Boeing 737-800 fly gjennom datterselskapet Arctic Aviation Assets.
Det skriver selskapet i en melding onsdag.
Salget ventes å bedre selskapets likviditet med 21 millioner dollar etter nedbetaling av gjeld. Levering ventes i slutten av tredje kvartal og tidlig fjerde kvartal 2019.
Norwegian skriver at salget er en forlengelse av informasjonen i børsmelding fra 29. januar, der salg av fly ble fremhevet som et tiltak for å redusere driftsinvesteringer, skriver selskapet.
BNS, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70