VOW/SSHIP - Hermanruds "Forsvunne Diamant"! Den GRØNNE!

Hammers
HAMMER 03.04.2019 kl 12:10 189387

I mine yngre dager ELSKET jeg brettspillet "Jakten på den forsvunne diamant"!
Et spill som med VAKRE og GLITRENDE edelstene pirret mitt barnesinn. Et sinn som kunne se verdier i det meste jeg kom over.
Så verdier der andre så søppel. Jeg har i grunnen flere dusiner av eksempler på slikt innen diverse områder!
Her er mitt NYE FUNN.........et funn som FAKTISK kombinerer BÅDE SØPPEL (avfall) og EDELSTENER i form av VERDIER!
_____________________________________

Det er vel flere her inne som så «sendingen» med Guru Hermansen i studio for noen dg siden.
Mye generelt klokt å høre – og et visst fokus på «snille» grønne aksjer som kan eksplodere i år!

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Hermanruds-5-snille-aksjer-har-gaatt-som-kuler
«Her kan det være GULL å finne, var hans budskap». Små og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstår hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL – SSO – SSHIP – TOMRA og BON) – men ingen konkrete "vinnere".
Jeg BLE interessert, men strøk straks BON fra lista. Notorisk underskuddselskap u/Fred Olsen (i hvert fra gml dager) innen vindkraft. 4 igjen!
_______________________________

For å gjøre en lang historie kort; Alle vet hva NEL driver med (hydrogen og MASSIVE tap), SSO (store solparker som går så det griner) og TOM som er verdensleder på sitt område. ALLE kjente, men hvem vet EGENTLIG noe som helst om Scanship?
Et supplyrederi i Nordsjøen, et fergeselskap mellom skandinaviske land – eller HVA pokker er dette for noe?
Sikkert bare noe dritt, for de er da kun notert på Oslo Axess!

Jeg er ingen «regnskapsmann» og holder derfor EBIT, EBITDA og slikt utenfor.
Mine 4 lett forståelige tall (for noen dg siden - er siden endret) gir likevel et greit bilde av de enkeltes verdsettelse og potensiale!
Mens det i f.eks NEL kan fylles et stort OL-basseng med "verdiløse aksjer" til en pris av 7 MRD klarer man i SSHIP knapt å fylle et badekar med superlønnsomme aksjer til en børsverdi av 8-900 millioner.

NEL: (kurs 6,09)
Verdsatt: 7 MILLIARDER
Ant aksjer: 1,2 MILLIARDER
EPS: 0 (taper ca 40 % av ALL OMSETNING. Jøje meg.....)!
Utbytte: SELVSAGT 0!

SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29
Utbytte: 0,95

TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?)
Utbytte: 4,5 (2x 2,25)

SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28
Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019). Høres LITE ut, men gang opp m/kursen til f.eks TOM og se hva som gis ut!

* Av selskapets 96 mill aksjer eies ca 66% av Styret/Ledelsen. (rettet 11.apr)
Kun 34% er «frie» dvs (33 mill aksjer) og mange er låst hos store institusjonelle investorer. I prinsippet MINIMALT m/aksjer i omløp!
Når alle de nye grønne fondene strømmer til børs MÅ de knive om de få gjenværende - sammen med de NYE investorene som strømmer til!

Denne fordelingen SIKRER mot alvorlige kursfall i dårlige tider. I gode knapt aksjer å få tak i! Nei, NESTEN UMULIG - uten å presse prisen!
Er det rart at Eline i studio sitter forundret og forteller Trygve om SSHIP på vinnerlisten.....i dag igjen ????
Trygve sier ikke et ord (vil ikke kommentere) - for heller ikke HAN kjenner til selskapet (min påstand)!
Akkurat som de fleste andre. Akkurat i henhold til Hermanruds "oppskrift"! Ukjente og blinkende edelster som INGEN SER!

Hva driver så SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjøfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer (hm, skulle det stått >2000. Tror det!)
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelønnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin første kontrakt innen fullskala testanlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens største innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngås kommer det senere vedlikeholdsoppdrag på de samme anleggene.

Jeg kan anbefale at dere klikker litt rundt på selskapets hjemmeside. STUDER - og se potensialet!
Her noe av maritim virksomhet: https://www.scanship.no/marine/marine-systems/

Regnskap:
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2019/02/SSHIP-Second-Half-Year-2018-Report.pdf

Går man tilbake til innledningen kan man sammenligne tallene innen de 4.
- NEL er bare BÅNN I BØTTA – uansett hvordan man ser på tallene!
- SSO og TOM er to veldrevne selskaper, men med svært mange aksjer i omløp.
- Ingen er dog i nærheten av SSHIP.
- Svært veldrevet – og en KLAR vinner på de tallene jeg ramser opp.
- Trolig fordi folket fortsatt ikke har peiling på hva SSHIP bedriver - eller hvor store inntekter som genereres!

Hilsen Hammers.......som uansett har gjort SITT valg. Et DAMPENDE VARMT bad i SSHIP-aksjer er absolutt å foretrekker framfor
et kjølig OL-anlegg med NEL-aksjer - der man GRUER seg til å putte tåa oppi.....!

PS; Overskrift endret den 11/1 - i forbindelse med navnebyttet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2019 kl 00:30 12353

Rart at det ikke kommer bud på Scanship nå mens kursen er så lav? Topp 20 selger nokk ikke for under hundre kroner aksjen?
Slettet bruker
08.08.2019 kl 08:49 12250

Rally!
Slettet bruker
08.08.2019 kl 08:56 12235

YES! Rett opp nå.
Hammers
12.08.2019 kl 09:39 12096

SPENNENDE utvikling på Top 20 sist uke!

- Top 20 har igjen ØKT sitt innehav - og eier nå 83,41% av selskapets aksjer.
- Økningen gir også et "kjøpssignal" i det linjediagrammet som viser hva de store totalt sett gjør!
- Det første kjøpssignalet siden jeg begynte å registrere utviklingen som chart.

- Det har vært 1(2) store endringer. Bank of New York har kommet rett inn som den 6. største (stort kjøp sist uke) m/2% av kapitalen.
- Ut har gått Goldman Sachs som hadde ca 1,8%. Meget mulig en overføring mellom disse - men total økning.
- Som forrige uke er det 6 av de der oppe som ØKTE sist uke.
- Bortsett fra GSI (som har forlatt det gode selskap) er det kun Nordnet Liv som har redusert (ca 20.000 aksjer).
- En STERK utvikling!

Hilsen Hammers
Redigert 12.08.2019 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
canarias
12.08.2019 kl 12:21 12023

Vi registrerer at E24 har trukket samme konklusjon som oss angående den ville prisingen av SSHIP.
Hammers
12.08.2019 kl 15:07 11941

FARE PÅ FERDE?

I sin tid solgte jeg halve beholdningen på 24.
I går kveld gjorde jeg et KORT notat for meg selv etter å ha studert div charts: Brudd 19,50 = kr 10? (selvsagt på sikt).

19,50 gikk relativt tidlig. Jeg begynte å posisjonere meg - samtidig som fallet har fortsatt!
Jeg er svært forsiktig i denne og akter IKKE å kjempe mot markedet!
Det er ikke mange ørene som nå skal til før et kraftigere salgssignal gis - så vær OBS!

Hilsen Hammers......som også obs'er på OSEBX - som og begynner å nærme seg urovekkende nivåer - spes dersom støtte på 834 ryker!!
Slettet bruker
12.08.2019 kl 15:15 11926

Jeg har kjøpt tusenvis av Scanship aksjer i dag, og det tror jeg elektrikkeren også har gjort. Det er nå det er lett å få tak i billige aksjer. Når melding kommer er det nesten ikke aksjer å oppdrive.
anca
12.08.2019 kl 15:56 11867

Noterer meg hva Hammers ser i chatert sitt, mulig vi skal ned snart og teste 10,-...
Slettet bruker
12.08.2019 kl 15:59 11884

Vi skal mye opp nå.
canarias
13.08.2019 kl 09:52 11693

Vi registrerer Hammer ofte fokuserer på få frie aksjer i markedet, men det er jo derfor kursen går uforholdsmessig mye i SSHIP når saueflokken gikk inn, i motsetning til for eksempel Scatec Solar som er en mye mye mer likvid og stabil aksje.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 09:54 11702

Det var vel akkurat det han ønsket. En ketchupeffekt.
canarias
13.08.2019 kl 10:02 11712

Vi tror også det og Hammer var bra til å hausse da
Slettet bruker
13.08.2019 kl 10:49 11651

Ja. Og han traff innertier. Bare å ta av seg hatten for det. Børs er vanskelig og hardt arbeide.
canarias
13.08.2019 kl 15:50 11570

Vi ser 16 til 17 kroner som begynnende attraktivt nivå å gå inn i SSHIP . Fundamentalt er verdien ikke mer enn ca 10 , men siden selskapet er i god vekst innen riktig bransje ser vi kurser på dette nivået som greie for langsiktige investorer.
Slettet bruker
13.08.2019 kl 16:10 11535

Jeg har kjøpt i hele går og i hele dag. Vi skal mye opp nå. Melding kan komme når som helst nå tror jeg.
Hammers
13.08.2019 kl 23:49 11415

Jeg ble klar over aksjen på 8-tallet - etter Hermanruds besøk i studio på HO.

Jeg vil ikke kalle mine skriverier for haussing.
Jeg har skrevet det jeg mener - og argumenter for alt sammen.
Jeg har aldri skrevet "kjøp, kjøp, kjøp" eller noe i den retning, men argumenter FOR!
Uansett; også jeg ble overrasket over den sterke stigningen opp til 28 - før et nedsalg startet!

Jeg har selv aldri hatt for vane å kjempe mot markedet dersom dette starter på en bevegelse mot min tro.
Halvparten forsvant på 24 (under den første nedturen), og nå er resten borte - bortsett fra en svært liten lot - just in case.

Også alle de som har lyttet på meg fra starten bør sitte med en pen gevinst - uansett om de er ute eller inne.
Selvsagt verre for dem som først kom inn på kurser midt oppe på 20-tallet!
Kursen vil nok uansett stige - etter hvert - hvis ikke noe spesielt og uventet inntreffer!
Ref det jeg har fortalt ang kontrakter/utestående ant aksjer!

Hilsen Hammers........som avventer inntil videre!
Kanskje jeg tør å sitte over Q2, men er aldri sikker. Uansett, jeg er trolig forsiktig til kvartalet er ute.
Slettet bruker
14.08.2019 kl 08:49 11305

Rally! Bør komme good news nå. :-)
canarias
14.08.2019 kl 09:08 11261

Der fikk vi panikken og store salg i går som vi trengte, sammen med redsel og økende skepsis til denne fremdeles skinnende grønne diamant tror vi nivået i går var fin inngangskurs, til og med Hammer er skeptisk enda ,det lover bra.
Redigert 14.08.2019 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.08.2019 kl 09:50 11220

Å forelske seg i en aksje er noe av det dummeste man gjør.
Ja, jeg har redusert kraftig etter godt over 100% stigning på ca 4 mnd.
Dette har ikke med redsel å gjøre, men fornuft.

Hilsen Hammers......svært fornuftig! For man MÅ ikke alltid få med seg "den siste krona".
Prøver man på det - kan dette raskt føre til at nettopp panikk og redsel overtar!
Redigert 14.08.2019 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
canarias
14.08.2019 kl 09:59 11205

Enig i den konklusjonen Hammer, men etter fall fra foreløpig toppkurs 28 til 16 nivået i går begynte nivået å bli attraktivt igjen, og som du stadig har poengtert innsidere og de store aksjonærene selger ikke.
Dette er en aksje for fremtiden , med samme potensial som Tomra har hatt, vi mener denne på sikt vil bli en stor vinner og da må en stenge ute støyen innimellom, vi forventer masse positive triggere i nærmeste fremtid
Slettet bruker
14.08.2019 kl 10:03 11198

Last opp godtfolk og nyt oppgangen. :-)
Fuhrmeister
14.08.2019 kl 17:45 11082

Det ble også i Sship trangt ut av døra i
ettermiddag. For oss som begynte å handle på lave nivåer under 5 er fortsatt
en sluttkurs på 16,20 svært bra og høyt over forventningene. Jeg synes den stod
seg godt av stormen på en av børsens
rødeste dager og trosset profetiene på dump ned rundt 8-10. Når mange har gevinstsikret fra midten av 20-tallet og handlet mer på synkende kurser, har også
bidratt til å øke beholdninger av aksjer.
Bakgrunnen er følgende:

På verdensbasis reiser årlig ca 25 mill mennesker på cruice hvert år og etterspørselen er sterkt økende. Av den grunn er bygging av skip også økende. Miljøbevissthet er i stor grad
tilstede blant velstående turister og de
velger cruiserederi på denne bakgrunn.
Dette gjør at rederne bevisst spiller på dette og det lages filmer mm. hvor map-
teknologien presenteres. I tillegg begynner
nå myndigheter i verdens mest sårbare
områder å sette krav for å hindre utslipp.
Et cruiseskip med 5000 passasjerer genererer enormt mye avfall . Plast, metall, våt-organisk, sortvann og gråvann. Når det er installert badekar i de mange lugarer og suiter sier det seg at det blir mengder.
Scanship har verktøyet som tar hånd om dette. I tillegg til store ordrer fra rederier i USA og Europa, har nå også et kinesisk rederi lagt inn ordrer.
Energien fra avfallet omgjøres til energi
for belysning og oppvarming.
Rederiene sparer store beløp på å slippe
og levere avfallet ved kai.
I stedet kan de selge rent karbon som
jordforbedringsmiddel til landbruket.
Akvakultur på land er også et satsningsområde hvor Scanship har inngått gode kontrakter.
Et nytt markedssegment er flyplasser.
Behov for avfallshåndtering både fra terminal og fly, og 2 flyplasser har allerede
fått installert anlegg.
Et storskala-anlegg MAP er under testing
i Drammens-området, resultatene vil komme tidlig til vinteren.
Ordreboken er nå snart på 1 mrld.
Nå venter vi på 2H rapporten 28.8.19.
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:35 11044

Jeg ligger på kjøp på kr.15 nå. Regner med å få mye der i morgen.
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:45 11043

Plageånd. Kan du slutte å spamme alle tråder.
Max Payne
14.08.2019 kl 18:57 11048

Godt innlegg Fuhrmeister. Jeg har vært ute av Scanship noen uker, men gikk inn i går på 16,80 og tok ut en del gevinst i dag tidlig mellom 09:00 - 09:15 da den gikk opp til 19,40. Jeg kjøpte deretter tilbake i ettermiddag og har omtrent samme snitt som i går.

Det vil nok bli volatilt på børsene framover, men handelskrig er ikke nødvendigvis dårlig nytt for Scanship. Jeg tror mange er redde for å sitte i olje og handels sensitive aksjer framover og vil ønske å finne alternativer å putte pengene i. Det er få grønne selskap som tjener penger og jeg er derfor rimelig sikker på at mange som selger ut olje og handelsaksjer vil plassere deler av pengene i Scanship.

Hammers sitter nok mer ute av Scanship, enn inne akkurat nå og har nok lyst på ny inngang. Det kan nok delvis forklare fokuset mot det tekniske ved børsen. Men at det kan bli volatilt, er det liten tvil om og så får vi se hvordan dette utvikler seg. Jeg tviler på at traderne klarer å holde fingrene av Scanship, den er ganske så populær. Og på sikt, skal kursen opp igjen. Det tror Hammers også.

Max
Hammers
14.08.2019 kl 19:03 11042

Jeg avventer det hele - selv om ikke noe fundamentalt er endret siden optimismens tid.
Det eneste som har endret seg er den generelle holdningen til de som handler.

Hvis flokken først har bestemt seg for å gå i en viss retning, ja så hjelper det ikke hva et lite mindretall foretar seg.
De blir bare valset ned.

Hilsen Hammers.......som nok tar det rolig til over Q2. Nå med kun 3% av opprinnelig innehav.
Max Payne
14.08.2019 kl 19:13 11035

Var fint driv i dag:) Føk rett opp til 19,40:) Flokken ville inn! Og så ble den litt skremt av noen overskrifter om inverterte rentekurver, som egentlig er et signal om børsoppgang på kort sikt. Resesjon kommer ført ett år etterpå.

Vi får se om ikke flokken vil inn igjen i de neste dagene, det er jo ikke så mange andre selskap å putte pengene i om dagen? Alt faller, unntatt grønne som tjener penger.

Max
Slettet bruker
14.08.2019 kl 19:42 11002

Ta til fornuft og svapp investeringene deres fra SSHIP til Norbit. Den 22. august får dere se at dette ikke var noen dårlig anbefaling.
Max Payne
14.08.2019 kl 19:54 10991

Jeg har sett på Norbit flere ganger og fikk aldri noe tenning slik som Scanship Holding ga meg. Miljø og ESG er den store megatrenden og det er få eller nesten ingen grønne selskap som tjener penger og har en unik teknologi slik som Scanship.

Max
Max Payne
15.08.2019 kl 09:52 10815

OBS: Hvis støtten på 16 ryker i dag. Altså, hvis det blir sluttkurs lavere enn 16, så vil det kunne utløse et salgssignal ned til 10-12 kroner i VERSTE fall. Først vil den nok teste støtten på rundt 13 kroner. Har redusert betraktelig i dag. Hvis støtten på 16 holder i dag, kan det komme rekyl opp i morgen. Her må man trå varsomt.

Max
OsloInvest
15.08.2019 kl 11:37 10785

Max Payne aka backtraderen holder fortsatt på ser jeg. Ikke rart han blir mislikt på Shareville.
Slettet bruker
15.08.2019 kl 11:40 10793

Scanship skal snart ned til under 10kr. Kan ikke skjønne folk som var så lettlurte til og handle for over 20kr aksjen
Slettet bruker
15.08.2019 kl 20:58 10707

Hammers. Handla du på dippen i dag, selv var jeg borte i dag men har nok begynt å handla litt på 14. Ser vi gikk gjennom støtta på 16, marginalt. Fjellstøtta ligger nå på 11,90 i følge min TA info.
Hammers
15.08.2019 kl 21:29 10690

Nope.....var ikke på nett, men demonterte i stedet et eldre dusjkabinett!
Også jeg ville garantert ha lagt inn noen lodd i området 14 HVIS jeg hadde vært der!
Ganske så irriterende i ettertid.......for jeg trodde ikke kursen ville falle SÅ mye ila dagen!

Hilsen Hammers
Slettet bruker
15.08.2019 kl 23:41 10615

Godt å se du er "dødelig" Hammers....😊
Hammers
16.08.2019 kl 00:14 10780

Joda, jeg havner nok til slutt i den samme bakken som de fleste andre!
Dvs......hvis jeg ikke plutselig ser noen nye formasjoner - og plutselig svever opp igjen......😇 ......med NYE advarsler!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 04:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2019 kl 00:20 10795

Hva tenker du om den store hs som mulig er på gang?
Redigert 21.01.2021 kl 04:07 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.08.2019 kl 00:25 10804

Først må en siste skulder skapes fra dagens nivå.
Deretter må dagens nivå brytes - og man har en formasjon som peker mot nettopp kr 10!

Mye som må skje - og den generelle børsen bør vel i tillegg være like råtten som de siste par dagene!

Hilsen Hammers.......som uansett har dette som et ALTERNATIV!
Redigert 21.01.2021 kl 04:07 Du må logge inn for å svare
Max Payne
17.08.2019 kl 15:16 10610

Når børsen går opp så eksploderer de grønne favorittene, men når børsen går inn i korreksjonsmodus og resesjonen lurer, så blir nedturen større for de grønne. Mon tro om ikke elektriker Tom burde tatt ut litt mer gevinst over 20. Har en følelse av at mange store vil bli med ned igjen. DET gjør ikke jeg.

Max
Redigert 21.01.2021 kl 04:07 Du må logge inn for å svare