VOW/SSHIP - Hermanruds "Forsvunne Diamant"! Den GRØNNE!

Hammers
HAMMER 03.04.2019 kl 12:10 189384

I mine yngre dager ELSKET jeg brettspillet "Jakten på den forsvunne diamant"!
Et spill som med VAKRE og GLITRENDE edelstene pirret mitt barnesinn. Et sinn som kunne se verdier i det meste jeg kom over.
Så verdier der andre så søppel. Jeg har i grunnen flere dusiner av eksempler på slikt innen diverse områder!
Her er mitt NYE FUNN.........et funn som FAKTISK kombinerer BÅDE SØPPEL (avfall) og EDELSTENER i form av VERDIER!
_____________________________________

Det er vel flere her inne som så «sendingen» med Guru Hermansen i studio for noen dg siden.
Mye generelt klokt å høre – og et visst fokus på «snille» grønne aksjer som kan eksplodere i år!

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Hermanruds-5-snille-aksjer-har-gaatt-som-kuler
«Her kan det være GULL å finne, var hans budskap». Små og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstår hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL – SSO – SSHIP – TOMRA og BON) – men ingen konkrete "vinnere".
Jeg BLE interessert, men strøk straks BON fra lista. Notorisk underskuddselskap u/Fred Olsen (i hvert fra gml dager) innen vindkraft. 4 igjen!
_______________________________

For å gjøre en lang historie kort; Alle vet hva NEL driver med (hydrogen og MASSIVE tap), SSO (store solparker som går så det griner) og TOM som er verdensleder på sitt område. ALLE kjente, men hvem vet EGENTLIG noe som helst om Scanship?
Et supplyrederi i Nordsjøen, et fergeselskap mellom skandinaviske land – eller HVA pokker er dette for noe?
Sikkert bare noe dritt, for de er da kun notert på Oslo Axess!

Jeg er ingen «regnskapsmann» og holder derfor EBIT, EBITDA og slikt utenfor.
Mine 4 lett forståelige tall (for noen dg siden - er siden endret) gir likevel et greit bilde av de enkeltes verdsettelse og potensiale!
Mens det i f.eks NEL kan fylles et stort OL-basseng med "verdiløse aksjer" til en pris av 7 MRD klarer man i SSHIP knapt å fylle et badekar med superlønnsomme aksjer til en børsverdi av 8-900 millioner.

NEL: (kurs 6,09)
Verdsatt: 7 MILLIARDER
Ant aksjer: 1,2 MILLIARDER
EPS: 0 (taper ca 40 % av ALL OMSETNING. Jøje meg.....)!
Utbytte: SELVSAGT 0!

SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29
Utbytte: 0,95

TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?)
Utbytte: 4,5 (2x 2,25)

SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28
Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019). Høres LITE ut, men gang opp m/kursen til f.eks TOM og se hva som gis ut!

* Av selskapets 96 mill aksjer eies ca 66% av Styret/Ledelsen. (rettet 11.apr)
Kun 34% er «frie» dvs (33 mill aksjer) og mange er låst hos store institusjonelle investorer. I prinsippet MINIMALT m/aksjer i omløp!
Når alle de nye grønne fondene strømmer til børs MÅ de knive om de få gjenværende - sammen med de NYE investorene som strømmer til!

Denne fordelingen SIKRER mot alvorlige kursfall i dårlige tider. I gode knapt aksjer å få tak i! Nei, NESTEN UMULIG - uten å presse prisen!
Er det rart at Eline i studio sitter forundret og forteller Trygve om SSHIP på vinnerlisten.....i dag igjen ????
Trygve sier ikke et ord (vil ikke kommentere) - for heller ikke HAN kjenner til selskapet (min påstand)!
Akkurat som de fleste andre. Akkurat i henhold til Hermanruds "oppskrift"! Ukjente og blinkende edelster som INGEN SER!

Hva driver så SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjøfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer (hm, skulle det stått >2000. Tror det!)
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelønnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin første kontrakt innen fullskala testanlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens største innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngås kommer det senere vedlikeholdsoppdrag på de samme anleggene.

Jeg kan anbefale at dere klikker litt rundt på selskapets hjemmeside. STUDER - og se potensialet!
Her noe av maritim virksomhet: https://www.scanship.no/marine/marine-systems/

Regnskap:
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2019/02/SSHIP-Second-Half-Year-2018-Report.pdf

Går man tilbake til innledningen kan man sammenligne tallene innen de 4.
- NEL er bare BÅNN I BØTTA – uansett hvordan man ser på tallene!
- SSO og TOM er to veldrevne selskaper, men med svært mange aksjer i omløp.
- Ingen er dog i nærheten av SSHIP.
- Svært veldrevet – og en KLAR vinner på de tallene jeg ramser opp.
- Trolig fordi folket fortsatt ikke har peiling på hva SSHIP bedriver - eller hvor store inntekter som genereres!

Hilsen Hammers.......som uansett har gjort SITT valg. Et DAMPENDE VARMT bad i SSHIP-aksjer er absolutt å foretrekker framfor
et kjølig OL-anlegg med NEL-aksjer - der man GRUER seg til å putte tåa oppi.....!

PS; Overskrift endret den 11/1 - i forbindelse med navnebyttet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Nubie
05.04.2019 kl 00:30 11400

Fuhr...et liten tips!

Hold snittet/inngang for deg selv og konsentrer deg om «ballen», hvis ikke blir den type info raskt «støy».. er sagt med beste mening;-)

Ingen...uansett hvor lavt det måtte være ønsker svalestup...profitt er drivende motivator når man er på børs. Går man «long» i en aksje man har tro på, sitter man ikke å maler veggen i et slikt forum.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Nubie
05.04.2019 kl 00:32 11395

Hammers; sjekk bevegelsene nøye i morgen, er ike overrasket om de samme postene dukker opp igjen...
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
dotcom
05.04.2019 kl 01:23 11349

Hammers nå synker du i mine øyne veldig mye i troverdighet.
Veldig lenge har du snakket om at du bare er opptatt av TA og linjalen din, men så la du på et tidspunkt NEL for hat, og det fortsetter du åpenbart med, og nå elsker du Scanship ut fra "fundamentale" forhold.
Ikke misforstå meg, dette er ikke baising av Scanship. Selskapet ser veldig spennende ut og selv om de har gått veldig mye på kort tid så kan det godt hende at de går litt til før det korrigerer, og det er ikke sikkert at korreksjonen blir dramatisk.
Men hallo. Du argumenterer med få frie aksjer. Normalt vil det faktum at en håndfull eiere sitter på 66% av selskapet gi dårlig likviditet og en del fond vil holde seg unna. Akkurat nå er ikke likviditet noe problem, men hvis det skulle ta et års tid før det kommer flere kontrakter på landbaserte anlegg så kan det fort bli det. I tillegg argumenterer du med at det er få aksjer i Scanship og mange i NEL. Hva slags argument er det? Investorer ser på hva de tror en aksje kan gå i prosent, og det er gjerne regnet ut fra hva de tror selskapet kan bli verdt. Hvor mange aksjer det er i selskapet er ganske uinteressant. Du må gjerne mene at potensialet i Scanship er høyere enn i NEL og at Scanship derfor fortsatt er underpriset i sammenligning, men aksjeantallet er ikke et argument.
I korthet bruker du nå samme type argumentasjon for Scanship og mot NEL som du tidligere har beskyldt andre for å bruke om selskaper "de har forelsket seg i".
Litt trist å se, men lykke til med Scanship, det er godt mulig at det kan bli et lite eventyr.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Villmarka
05.04.2019 kl 03:30 11313

Misforstå meg rett, jeg har stor tro på SSHIP, men å sammenligne med Tomra - som særlig Hammers gjør - blir latterlig. Tomra ble grunnlagt for 47 år siden (1.4.1972) og omsetter idag for 10 milliarder og vokser med ca 20% per år. SSHIP omsetter for 300 mio og vokste med 30% i fjor. Tomra har mange patenter og produserer selv - SSHIP kjøper stort sett inn fra 3djepart - det vet jeg for jeg har selv solgt til SSHIP i flere år - som de har videresolgt til cruiseindustrien. Tomra nærmer seg 100.000 installerte anlegg, SSHIP ca 40. Tomra er tilstede i 80 land - SSHIP i 3.
Som sagt har jeg stor tro på SSHIP, men de er i en veldig spe begynnelse av utviklingen - og kan og vil snuble underveis. Her må i ha tålmodighet og realisme. Drømmescenarier er kanskje bra for sjelefreden, men ikke for lommeboka.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Record
05.04.2019 kl 06:07 11261

Som du selv sier , ikke sammenligne med Tomra !
Jeg har tjent mange penger i Tomra også, men dette er ett helt annet konsept i en tid dag absolutt alle gjør hva som de tror å håper vil redde verden , det har det aldri hvert snakk om i Tomra ? I disse tider skal miljøet taes vare på , koste hva det koste vil ?
Hvem ville tro for kun få år siden at Oljeinstalasjonene skulle elektrifiseres (de produserte strøm av gass,som nå sendes til Europa for å gjøre ,akkurat ,produsere strøm,bare en annen plass) ,større og større deler av energien produseres av Sol/vind, som fortsatt subsidieres å vi kjører rundt i hver vår Tesla , ja snart må vi alle det , i hvertfall tilsvarende , dette var utenkelig for bare noen år siden (er det fortsatt for veldig mange)
Selv om SSHIP må handle det meste av utstyret (kan være en fordel da de sparer utvikling/produksjons kostnader å kan plukke fra de som til en hver tid kan levere det beste) så er det konseptet som har den verdien :-) Å bagatellisere at det er bare noen få cruisere som har anleggene blir feil , all tid at vi må ha inntekter til å betale hele gildet , da er turist næringen i sterk vekst, ja så sterk at de ikke får lov å gå i enkelte fjorder å havner , om de ikke har slike anlegg ?
At disse anleggene bygges på land nå gir uanede potensiale, tar dette samme retning som cruiseindustrien , blir det ikke stort, det blir GIGANTISK ?
Selvfølgelig opp til hver å en av oss hva vi skal sette vår fremtidige kapital i , men å sammenligne SSHIP med Tomra ,NEL eller hva som helst , kan bli en blemme som du vil angre på ? Lykke til ,uansett standpunkt ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2019 kl 07:39 11144

Ja, nå ble det så ekkelt å ha SSHIP-aksjer at en enten må slutte å lese trådene eller så må en selge seg ut :)
Gleden over å ha funnet noe verdifullt forsvinner fort når analytikere, økonomer og tekniske analysatorer dukker opp.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2019 kl 08:08 11099

Plasthammeren din troverdighet er sterkt svekket igjen. Du prater kun tåkeprat for å prøve å berike deg selv,og prøve å sette andre i Scanship fella. Der er fallhøyden i en illlikvid aksje svært stor. Du beviser selv at du dessverre er helt på jordet. PowerCell er et eget svensk børsnotert selskapet som driver med brenselceller. Nel er er fra Norge og leverer verdens største elektrolyserør og H2 fylleutstyr til store brands. Nel har investert kr 44 millioner i Nikola og Nel har vunnet en liten 5-10 milliarders kontrakt med Nikola på 448 elektrolyserør. Kun 16 stasjoner er børsmeldt. Nikola skal kjøpe 700 stasjoner i Usa + pumper i Europa, +Canada+Australia. Dette bli en flere 100 milliarders kontrakt. Nel er bekreftet en SOLE SUPPLIER for Nikola Motors Inc's. Nel et det eneste industriselskapet som har enerett på å levere verdens beste og verdens største og verdensledende fyllestasjonsteknlogi. Jeg har sålangt realisert en gevinst på kr 1.9 mill bare på Nel aksjer. Men det er nå fornybar energi aksjen Nel virkelig tar av. Hvilken hest better en vinner på? Meget likvide Nel Hydrogen kan bli drn store vinneren ???
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
bålfreak
05.04.2019 kl 08:31 11023

Jadda,jadda morsomt med diskusjoner og sammenligninger med andre grønne selskaper. Scanship har et enormt marked foran seg. MAP Teknologien har allerede fått et gjennombrudd. De to Cruiseskipkontraktene + to opsjoner er et HÅNDFAST bevis på akkurat det. MAP teknologien er testet ut av Scanship allerede. Cruiserederiet ville selvfølgelig aldri inngått kontraktene med Scanship hvis MAP ikke fungerer.
Det kan da umulig være veldig anderledes å bygge et anlegg med MAP teknologi på land enn ombord på et kjempestort Cruiseskip. Her blir det et voldsomt marked. Norske kommuner vil stå i kø for å investere i teknologien. Myndighetene er med på laget allerede og Scanship sitter i førersetet. Aldri,aldri i min investorkarriere ( den er lang) har jeg opplevd maken til spennende selskap.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.04.2019 kl 08:35 11000

Jøss, er det DEN dagen i dag!

.com: Jeg har argumentert for hvorfor det etter mitt syn er lurt å sitte med SSHIP. Les det gjerne på nytt!
Villmarka: Jeg sammenligner da ikke SSHIP med TOM på annen måte enn størrelsen på utbytte i forhold til børsverdi. Les på nytt!
Record: Samme til deg ant TOM.
Hartvig: Makan til holdning. Håper for din del at du ikke er like egoistisk i det private som det du viser her. "Vil ikke dele med andre....."!
Tigergutt: Jeg har kun ref meldingen fra svensken (tom spurt om "koblingen til NEL" var riktig). Fikk et bekreftende svar.

Ref mitt innlegg fra i går; Nå vil STØYEN sette inn fra alle kanter.

Hilsen Hammers.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
05.04.2019 kl 08:44 10951

Blir spennende å se hvem som er villig til å ta imot og til hvilken pris, når gevinster skal realiseres.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
05.04.2019 kl 08:55 7078

I går mens sship steg jevnt og trutt
var jeg på avfallsdeponiet.
Nå heter det forresten ikke søppel-
fylling lenger, men i tillegg også
miljøpunkt og returstasjon.
Veldig mye bra har skjedd de siste
årene. Men, hvorfor hører jeg måke-
skrik ? Fikk rene kyst-følelsen selv
om jeg befinner meg milevis fra
kysten...
Jo noen hundre meter unna ser jeg
en bulldoser valser ned husholdnings-
avfallet og over svever måkene.
Fikk da noen tanker...
Mye av dette avfallet vil sakte men
sikkert gå i forråtnelse uten tilgang på
oksygen og metan vil begynne å sive
opp fra bakken.
Metan er som kjent en av verstingene
i atmosfæren for drivhuseffekten.
Hvor mange steder skjer dette her
i landet ? Og i hvor mange land ?
En kan lett bli svimmel av mindre.
Hvis MAP teknologien kan omdanne
dette til energi-varme/elektrisitet
i et lukket miljø som i et skip,
hva kan da utrettes på land ?
Jo jeg er sikker på dette kommer til å bli
stort !
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.04.2019 kl 08:58 7076

bålfreak.
Helt enig med deg i ditt innlegg - og heller ikke jeg har noen gang sett et selskap med maken til potensiale.
Her gjelder det å se FRAMOVER - og å være med på en langsiktig måte.
Slik JEG ser det ligger denne type aksjer i startgropa å la det finskeindustrien gjorde det for noen år siden!

Marketwatch:
Hvorfor i alle dager skal man nå ta en kortsiktig gevinst og la den STORE forsvinne.
Et svakt argument dersom man ser et år etter tre videre.
Og du - du KAN IKKE se hvem som selge når all handel er skjult!
Denne gale logikken bekrefter min antagelse.......det er nok langt mer futt i ditt NICK - enn det er i deg.

Hilsen Hammers.......som bare gjentar fra tidligere; svingninger vil komme, men trolig langt flere som vil INN enn UT over tid!
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2019 kl 08:59 7084

Hammers, håper du ikke er like påtrengende i det private liv også !
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.04.2019 kl 09:31 7047

Hartvig:
ABSOLUTT ingen fare der DET!
Da er jeg KUN den snille og hyggelige karen som hjelper damene over veien og ellers lever et rolig, men innholdsrikt liv.
At jeg er som jeg er på HO er en helt annen sak (etter 10-20 års "krangling" her inne).
Krangling med allskens nicks som i tur og orden har endret sine gamle til fordel for nye.
De ønsket ikke å bli "gjenkjent på gata" etter å ha gått på store nederlag og sviende tap!

Ellers:
I dag tidlig kom det et STORT hinder på 13,50. Det ble spist opp i en FEI - trolig av proffene som ikke vil sitte og se på eventyret.
De valgte heller å gripe sjansen når den VAR DER! De ser FRAMOVER - og de tilsidesetter all støy!

Hilsen Hammers.......som ser at kursen akkurat NÅ står i 14,20!
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2019 kl 09:35 7039

De såkalte proffene ser ut til å bare lese overskriftene på HO
De har nok ikke fått med seg bunnlinjen i denne 'raketten'
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
oddagod
05.04.2019 kl 09:38 7027

Har tittet på denne en stund og vært optimistisk, men ikke helt overbevist. Det ble jeg etter denne tråden ble startet. Takk for gode innspill!
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
kaliber
05.04.2019 kl 09:43 7007

Kjøpte aksjen på litt over krona og har ikke solgt en eneste. Det har vært år med sideveis bevegelse i kursen og liten omsetning,men nå får jeg valuta for min tålmodighet,så var det et men,når skal en selge!
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2019 kl 09:46 6995

Jeg tror nok at de fleste vil få seg en overraskelse når nest Q kommer
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Daggers
05.04.2019 kl 09:51 6979

RT 12,20 - 6,15%
Er nedsalget ferdig nå?
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Daggers
05.04.2019 kl 10:07 6935

Fikk kjøpt 10000 nye på dippen for 12,60
Heldig der (håper jeg).
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2019 kl 10:09 6923

RSI-indeks på oppunder 100 må jo bare føre til knekk..?
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
OsloInvest
05.04.2019 kl 10:15 6891

Får noen lagt denne under riktig ticker?
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2019 kl 10:19 6891

Som jeg sa i går. Plasthammeren er helt jordet. Nå ser dere at han villedet dere het inne med forsett. Han står med kvikksand til haka. Null troverdighet. Nå forlater rottene skibet. Scanship krakker og stuper ned - 7%. Selg om røm en lite likvis aksje med stor fallhøyde. Dette advarte jeg om igår. Selskapet har muligens vunnet en kontrakt på ca kr 40 millioner og stiger +106% på 1 uke. Det skjønner alle at er forbundet med en sykdom som heter pump and dump.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Dieseldyr
05.04.2019 kl 10:24 6860

Kontrakten til cruise var på 200mill så kom det enda en kontrakt til landanlegg. Rallyet startet på kontrakten som var på 30% av verdien i selskapet. Dagen idag viser bare hvor farlig det er for truseskvettere å trade slike aksjer. Flere kjøpte på 14,70 og fikk panikk etter 5min da dei såg røde tall. Og en var ned 10% for så å gå opp 2kr igjen. Dagen ender nok rundt 13kr eller litt opp
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2019 kl 15:16 6700

Vel, Dieseldyr. Vi er vel blant de som har fulgt denne aksjen en stund.Og slik inntjeningen er så er vel halvparten av dagens kurs passende skal en være ærlig :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Dieseldyr
05.04.2019 kl 15:31 6664

Tja. Eg solgt ikke på 4kr,6kr eller 12kr. Nedgangen idag har nok satt bunnen for langt tid. 2,5mill aksjer er nesten mer enn det har blitt omsatt tilsammen siden eg gikk inn her for noen år siden...
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Daggers
05.04.2019 kl 15:45 6631

De 20 største eierne sitter på ca. 85% av aksjene i selskapet.
Da er det i underkant av 14 millioner aksjer igjen som er fordelt på resten av investorene.
Om ingen av de 20 største har solgt i dag, så er snart 20% av de «frie» aksjene omsatt bare i dag.
Er utrolig spent på avslutningen i dag om det blir ytterligere gevinstsikring.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2019 kl 15:52 6617

Nå er det mange som er redde etter å ha vært oppi stratosfæren...
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
05.04.2019 kl 15:54 6606

Hvilken vei haren hopper i aksjemarkedet er vanskelig å forutse, noe du bør vite som har vært med lenge.
Det som imidlertid er sikkert, er at du, i mine øyne, har tapt ansikt i denne tråden, med din ukritiske haussing.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.04.2019 kl 21:35 6451

En helt grei børsdag - og det er ingen "fattigmannstrøst!
På en dag da STØYEN satte inn før hanen hadde tørket søvnet av øynene og gjort seg klar til "konsert" for tuppene sine.

Etter å ha vært helt oppe på 14,70 (dvs NYE 10-15%) u/tidlig handel var det deretter full fart ned til 11,25 (nesten 24% fra toppen).
Deretter svingte det resten av dagen - noen % under gårdagens slutt på 13. Det endte på 12,20 - ned 6,15%!
Ca kl 1400 (mener jeg å huske det var) hadde aksjer for ca 30 mill skiftet eier. Noen trolig intradayhandler - for det svingte voldsomt.

I stedet for å sitte foran skjermen og bite negler, bli påvirket - og å deretter ta gale avgjørelser gjorde jeg noe HELT annet.
Jeg selet heller opp min lille Bricon Havanese og ruslet en tur på en fredelig skogssti i området.
Sola varmet kroppen i en litt sur vind, fuglene kvitret for full hals for å lokke til seg en make, bikkja logret i vei og også jeg koste meg!
Vi hadde ro i sinn og sjel - alle sammen. Dvs, de fuglene som sang høyest begynte kanskje å bli utålmodige med tanke på damene?!
ALL støy var blokkert ute. Ikke av hodetelefoner, men av naturens egne lyder! Akkurat som jeg i går fortalte om. STØYEN må holdes utenfor.

Sitter man på et POTENSIELT GULLEGG må ikke STØYEN få påvirke en!
_____________________________________

- Dagen startet med TULLETE beskyldinger! Jeg hadde sammenlignet SSHIP med Tomra - noe jeg ABSOLUTT aldri har gjort!
- Jeg har sammenlignet innbyrdes utbetaling av utbytte - HVIS SSHIP hadde ligget på TOM's nivå. SSHIP leverer BEDRE!
- Greit nok; det var fra VILLMARKA kl 03.30 om natta - så han lå vel i en gapahuk og ikke fikk sove?

Deretter fortsatte det - 3 timer senere.
- Record tror OGSÅ at jeg sammenligner SSHIP med TOM, SSO, osv.
- Neida, SAMME sak der - KUN utbyttets størrelse i forhold til børsverdi. SSHIP slår ALLE!
- Hartvigsen er så fornærmet over at ANDRE har "funnet" SSHIP at han vurderer å selge selskapet.
- Et selskap han SELV kun har nevnt sporadisk ila flere mnd.

Kl 08.08 kom en av "KANONENE" på banen - for første gang i dag.
Selvsagt Tigergutt! NÅ snakket han om "fantastiske NEL" m/1,2 MRD aksjer!
DERETTER går det slag i slag - og Harviksen er HISSIG! Tror han ønsker å kjøpe mer??? Dessverre ble det på et galt tidspunkt!
Tigergutt kaster seg på igjen etter -7% og med TRIUMF kan han fastslå at jeg er HELT på jordet. Det han IKKE har fått med seg er at kursen har steget fra 8-tallet siden jeg startet tråden. Deretter holdt også HAN kjeft - etter å ha sett NEL falle 6% på det verste.

Til slutt satte Markedwatch inn "nådestøtet". Først en betraktning av en hare som hopper omkring - før han klasker til;
"I mine øyne, har du tapt ansikt i denne tråden, med din ukritiske haussing".

Til Markedwatch: Nei INGEN vet hvilken vei "den der" haren hopper, bortsett fra at den hopper OPPOVER - i det lange løp!
Den reaksjonen vi så i dag kom (kanskje) tilfeldigvis i dag. Ikke for 2 dager siden eller for 4. I dag!
Jeg visste at en reaksjon VILLE komme en av dagene, men ikke NÅR! Derfor advarte jeg mot nettop DET i går kveld! Se selv.

Det er DET som tilfelle med haren.
ALLE vet at den VIL skifte retning, men ikke når! Kursen har FORTSATT steget fra 8-tallet etter at jeg startet med min SAKLIGE beskivelse av tingenes til stand i SSHIP! Målt på UTBYTTETS STØRRELSE - EIERSITS - ANTALL AKSJER.
__________________________________

Hittil har jeg kun skrevet ut fra de 3 nevnte momentene + litt om alle pengene som strømmer inn i grønne fond - som som må ut i markedet! Nå skal også Oljefondet begynne å kjøpe de grønne (ref dagens nyhetsmelding)! Trolig globalt - og trolig mest av de store!
SSHIP er ikke blant dem (ennå) selv om de momentene jeg har ramset opp slår dem! Dog ikke på markedsverdi.

Etter dagens fall KAN det etter hvert bli mulig å utvide "reportoaret" til OGSÅ å omfatte TA.
Hittil har det ikke vært mulig å få noe som helst fornuft ut av ståa. Man kan ikke skrive om TA ut fra en vertikal strek!
MEN, en vertikal strek med en "hake på" er det mulig å få noe SVÆRT interessant ut av. Jeg har allerede sett på saken!
Det er fortsatt alt for tidlig å trekke konklusjoner, men SVÆRT spennende formasjon kan etter hvert komme.
Faktisk KNALL - uten at jeg nå ønsker å si mer om dette.

Til slutt:
Hvis dere har fulgt min argumentasjonsrekke er SSHIP på sikt fortsatt SVÆRT billig - ut fra det jeg har skrevet om!
EN dag med korreksjon endrer ikke noe som helst i det lange løp. Det er slik aksjer SKAL gå - selv om det er surt akkurat når det står på.
I dag hadde surheten ristet ut aksjer for ca 30 mill ca kl 1400 i dag. Det totale antall frie aksjer er fortsatt MINIMALT.
Noen sikret gevinst i dag - etter en fin oppgang. Andre kjøpte seg inn for å ville være med videre. Slik er det i aksjer.

Hilsen Hammers....som altså valgte fuglekvitring, som gleder seg over at mine ANDRE aksjer uansett gikk veldig fint (ELK + "en til"), og at det nå har kommet en HAKE på den vertikale streken i SSHIP! En BRA dag!
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
kaliber
05.04.2019 kl 22:45 6342

Den likte jeg, flott skrevet, Hammers!
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
05.04.2019 kl 22:52 6326

Glimrende nick-karakteristikker, Hammers,
Og forøvrig fornøyelig lesing som alltid ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.04.2019 kl 23:36 6268

Bare hyggelig.....begge!

Hilsen Hammers..........som synes det er hyggelig at det ikke KUN er kjeft å få....
........når kursen ikke fortsetter å stiger 20-30% pr dag......???!
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Record
06.04.2019 kl 06:59 6160

Hammer , jeg svarte Villmarka , har aldri ment at du sammenliknet med Tomra ?
Takker foresten for tipset i denne kullklumpen, en uslipt diamant vil det vise seg å være ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Greenhorn
06.04.2019 kl 07:32 6149

Å brenne husholdningsavfall for å omdanne dette til energi har vel pågått i mange år allerede!
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
nokia123
06.04.2019 kl 07:46 6129

Hva driver så SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjøfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer.
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelønnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin første kontrakt innen fullskala anlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens største innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngås kommer det senere vedlikeholdsoppdrag på de samme anleggene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2019 kl 08:20 5984

"Jeg selet heller opp min lille Bricon Havanese og ruslet en tur på en fredelig skogssti i området."

Det er så rørende å lese slikt meningsløst haussepiss, av en som til overmål ikke er i stand til å stave hunderasen riktig: Bichon havanais.

Mye ord, mest piss, inkonsekvent og totalt på jordet.

Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
canarias
06.04.2019 kl 09:01 5935

Vi er langsiktige her, det vil bli store svingninger og turbulent men lange trenden er opp.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2019 kl 09:54 5871

Jeg må jo gratulere Hammers med at han har oppdaget kruttet på nytt. For øvrig er det som regel ubehagelig å få gjester som ikke er invitert, men tvert i mot har invitert seg selv. At jeg vil kjøpe mer når jeg selger faller vel på sin egen urimelighet håper jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2019 kl 10:49 5814

Her er det mange som kommer til og tape mye penger på Mandag! Ikke noe fortsetter til himmelen!
Når noe er for godt til og være sant er det som regel det! Ikke la dere lure av all hausingen!
Vær smart og vent så får du lett kjøpt til 7-8kr før April er over!
Lykke til alle som kommer til og se røde tall på mandag!
Redigert 20.01.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare