VOW/SSHIP - Hermanruds "Forsvunne Diamant"! Den GRØNNE!

Hammers
HAMMER 03.04.2019 kl 12:10 189886

I mine yngre dager ELSKET jeg brettspillet "Jakten på den forsvunne diamant"!
Et spill som med VAKRE og GLITRENDE edelstene pirret mitt barnesinn. Et sinn som kunne se verdier i det meste jeg kom over.
Så verdier der andre så søppel. Jeg har i grunnen flere dusiner av eksempler på slikt innen diverse områder!
Her er mitt NYE FUNN.........et funn som FAKTISK kombinerer BÅDE SØPPEL (avfall) og EDELSTENER i form av VERDIER!
_____________________________________

Det er vel flere her inne som så «sendingen» med Guru Hermansen i studio for noen dg siden.
Mye generelt klokt å høre – og et visst fokus på «snille» grønne aksjer som kan eksplodere i år!

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Hermanruds-5-snille-aksjer-har-gaatt-som-kuler
«Her kan det være GULL å finne, var hans budskap». Små og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstår hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL – SSO – SSHIP – TOMRA og BON) – men ingen konkrete "vinnere".
Jeg BLE interessert, men strøk straks BON fra lista. Notorisk underskuddselskap u/Fred Olsen (i hvert fra gml dager) innen vindkraft. 4 igjen!
_______________________________

For å gjøre en lang historie kort; Alle vet hva NEL driver med (hydrogen og MASSIVE tap), SSO (store solparker som går så det griner) og TOM som er verdensleder på sitt område. ALLE kjente, men hvem vet EGENTLIG noe som helst om Scanship?
Et supplyrederi i Nordsjøen, et fergeselskap mellom skandinaviske land – eller HVA pokker er dette for noe?
Sikkert bare noe dritt, for de er da kun notert på Oslo Axess!

Jeg er ingen «regnskapsmann» og holder derfor EBIT, EBITDA og slikt utenfor.
Mine 4 lett forståelige tall (for noen dg siden - er siden endret) gir likevel et greit bilde av de enkeltes verdsettelse og potensiale!
Mens det i f.eks NEL kan fylles et stort OL-basseng med "verdiløse aksjer" til en pris av 7 MRD klarer man i SSHIP knapt å fylle et badekar med superlønnsomme aksjer til en børsverdi av 8-900 millioner.

NEL: (kurs 6,09)
Verdsatt: 7 MILLIARDER
Ant aksjer: 1,2 MILLIARDER
EPS: 0 (taper ca 40 % av ALL OMSETNING. Jøje meg.....)!
Utbytte: SELVSAGT 0!

SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29
Utbytte: 0,95

TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?)
Utbytte: 4,5 (2x 2,25)

SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28
Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019). Høres LITE ut, men gang opp m/kursen til f.eks TOM og se hva som gis ut!

* Av selskapets 96 mill aksjer eies ca 66% av Styret/Ledelsen. (rettet 11.apr)
Kun 34% er «frie» dvs (33 mill aksjer) og mange er låst hos store institusjonelle investorer. I prinsippet MINIMALT m/aksjer i omløp!
Når alle de nye grønne fondene strømmer til børs MÅ de knive om de få gjenværende - sammen med de NYE investorene som strømmer til!

Denne fordelingen SIKRER mot alvorlige kursfall i dårlige tider. I gode knapt aksjer å få tak i! Nei, NESTEN UMULIG - uten å presse prisen!
Er det rart at Eline i studio sitter forundret og forteller Trygve om SSHIP på vinnerlisten.....i dag igjen ????
Trygve sier ikke et ord (vil ikke kommentere) - for heller ikke HAN kjenner til selskapet (min påstand)!
Akkurat som de fleste andre. Akkurat i henhold til Hermanruds "oppskrift"! Ukjente og blinkende edelster som INGEN SER!

Hva driver så SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjøfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer (hm, skulle det stått >2000. Tror det!)
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelønnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin første kontrakt innen fullskala testanlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens største innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngås kommer det senere vedlikeholdsoppdrag på de samme anleggene.

Jeg kan anbefale at dere klikker litt rundt på selskapets hjemmeside. STUDER - og se potensialet!
Her noe av maritim virksomhet: https://www.scanship.no/marine/marine-systems/

Regnskap:
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2019/02/SSHIP-Second-Half-Year-2018-Report.pdf

Går man tilbake til innledningen kan man sammenligne tallene innen de 4.
- NEL er bare BÅNN I BØTTA – uansett hvordan man ser på tallene!
- SSO og TOM er to veldrevne selskaper, men med svært mange aksjer i omløp.
- Ingen er dog i nærheten av SSHIP.
- Svært veldrevet – og en KLAR vinner på de tallene jeg ramser opp.
- Trolig fordi folket fortsatt ikke har peiling på hva SSHIP bedriver - eller hvor store inntekter som genereres!

Hilsen Hammers.......som uansett har gjort SITT valg. Et DAMPENDE VARMT bad i SSHIP-aksjer er absolutt å foretrekker framfor
et kjølig OL-anlegg med NEL-aksjer - der man GRUER seg til å putte tåa oppi.....!

PS; Overskrift endret den 11/1 - i forbindelse med navnebyttet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.03.2020 kl 23:25 4169

Det er akkurat det som er poenget!

Fallet fra 34 (36) til 13 - samtidig som alt går så mye bedre! Fullstendig ULOGISK!
Så mye bedre går det at selskapet selv så seg nødt til å sende en børsmelding om FAKTA!
Varsel sine eiere: "Bare slapp av"!

Hilsen Hammers.......som selvsagt mener at det er slike selskaper man nå kan gjøre en aldri så liten liten kule i. Bare man tør!
Hvis jeg ikke hadde trodd dette hadde jeg selvsagt ikke kjøpt på slutten av den siste uka!
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 23:38 4160

Hvilken andre selskaper er det som IKKE har ramlet tilsvarende?? Å som jeg har nevnt flere ganger, selv om du ikke skjønner det....dette har ingenting med TA å gjøre...selv om du selv har holdt fast i linjalen din....endelig går det opp for deg også...selv om jeg tviler VOW vil se noe lys fremtid, med det første....som du selv ikke sier....det er lovt til å bruke hue.
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 23:58 4141

Merkelig Hammer!

For 5 dager siden skrev du dette....på en annen VOW tråd....hvor er linjalen din her?

Hammers
16.03.2020 kl 12:18

Du forenkler temmelig grovt.
Det er ikke slik at man legger til kai en mnd's og får etterinstallert "noen resirkuleringsanlegg" der de måtte mangle.
Alt foregår gjennom kontrakter - og det hele planlegges GOD tid i forveien.

Dessuten - USA ligger minst et par uker etter Europa i smitteutvikling (i hvert fall offisielt) - så landliggen blir trolig LANGT større enn 30 dg.
Cruisenæringen vil gå glipp av enorme inntekter - og personlig tror jeg de vil være svært forsiktig ang nye investeringer i tiden framover!
I verste fall kan det gå med cruise som det gjør innen flyindustrien - på sikt. Bare å vente og se an utviklingen!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.03.2020 kl 23:59 4137

Jeg bruker ikke TA på VOW!
Jeg bruker HUE!

Noen selskaper BØR nok ramle pga Koronaeffekten, men som jeg argumenterer for - og ut fra en offisiell børsmelding;
VOW har INGEN problemer. Snarere tvert imot! Det er DET som er så forlokkende! I hvert fall for oss som har et ÅPENT sinn!
Når kursen dundrer ned på frykt - samtidig som selskapet melder om "herlige tider" - ja, det DA man kan gjøre et KUPP!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 00:02 4131

Du er fanmæ en god Nordlandstrompet....sitter her å bruke Linjal på noe som IKKE fungerer...på selskap du mener er bland 10 på topp.

Selv om ALT har ramlet i dass av aksjer, så klarer du å påstå at VOW ikke har noe med TA og gjøre.....du e fanmæ en stor forbainna KRONIDIOT :-)

Som han selveste DEMENTE Hegnar mente Hunt var et lite fille selskap...det mente vel du også, tar jeg ikke mye feil....hvem tjener penger av Hunt kontra VOW nå?

Du må passe dæ som ikkje Corona kommer å innhente dæ...HUSK! Du e på samme alder som Corona vil kvitte seg med enkel indevider....som du selv skrev på en tråd :-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.03.2020 kl 00:21 4110

Det høres ut som du nå kan ta deg din siste peanøtt før du går og legger deg for kvelden!
Hvis du har noen til å støtte deg til sengs er dette å anbefale!
Du høres jo f.. t. meg ut som en ekte "Senjaværing".....🤭🤭🤭!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 00:30 4103

Glem senjaværing....førr det e æ ikkje ;-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
royroy
22.03.2020 kl 15:52 3932

Pick your fights når det er så mange dumme kommentarer, Hammers og fortsett med innleggene. Gode overveielser! Jeg skal inn men venter litt. Uavhengig om verden skal videre ned 10-30% før oppgang eller ikke, så treffer dette USA den kommende uken og jeg tror det blir rødt
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.03.2020 kl 21:35 3836

POSITIVITET - i all nød og elendighet!

Da denne tråden ble startet for SNART ett år siden sto SSHIP på 8-tallet!
Jeg var lyrisk mtp kjøp - etter at jeg selv hadde handlet rundt 8,00. Ferden ble SVÆRT hyggelig.
For meg - og for alle som lyttet og forsto budskapet!

Jeg begynte å selge fra 34,50 i januar. Tradet litt - men var da i prinsippet ute av aksjen.
I ettertid temmelig nær den eksakte toppen. Trolig litt flaks, men jeg begynte å få noen negative vibber til den generelle børsen.
Joda, ord som Rotte + et par tilsvarende kom raskt fra en annen aksjonær etter at jeg skrev om min utgang.
Vel, bare å trekke på skuldrene av slikt.

Torsdag like før børsen stengte hadde kursen falt til kr 12,35. Kun 50% over min opprinnelige inngang ved 8.
Dette selv om "nå VOW" som selskap i mellomtiden hadde utviklet seg fantastisk.

Oppkjøp av "landbaserte ETIA", stadig resultatmessig vekst og en ordrereserve som ved Q4/19 var på rekordhøye 890 mill NOK.
Hvordan var dette mulig? Hva utløste panikken - for panikk hadde det vært - etter et fall på ca 65% fra toppen.
Trolig ordet "Cruiseskip" som skremte vannet av småaksjonærene!
JA de SMÅ, for Top 20 har ØKT sitt innehav jevnlig de siste 5 ukene - og eier nå 82,52% av selskapet! UTROLIG!

Vel, jeg lukket øynene og kjøpte torsdag. Ved stengetid sto det 12,20 - 15 øre under min inngang! Hadde jeg misforstått fullstendig?
Fredag poppet det opp en børsmelding i nedre høyre skjermhjørne. Jeg BANNET der jeg satt - og åpnet med bange anelser.
Er det kanselleringer av kontrakter som kommer?

Jeg ble raskt beroliget. Her er det "business as usual" var det fine budskapet. Et budskap for å roe nervøse aksjonærer.
"Ingen STORE kontrakter ventes, men de siste par ukene har vi mottatt 16 ulike ordre. Vi har ikke sett på maken"!

Kursen hadde altså falt med 65% pga en ubegrunnet FRYKT. Et røverkjøp, tenkte jeg - og doblet raskt mitt innehav.
Nå en drøy krone høyere enn torsdag.

Ordrereserven var som sagt på NOK 890 mill ved resultatframleggelsen den 26.februar.
Som vi sikkert har fått med oss. NOK har i ettertid stupt i verdi i forhold til $ og € (som VOW selger i).
Kanskje med så mye som 25%??? (følger ikke nøye med på valuta).

I så fall kan det fort være snakk om en ordrereserve på 1,1 MRD pr dd.
Dvs at man har reserver for ca 2-3 års drift uten EN ENESTE ny kontrakt!
Kontrakter som det har kommet 16 nye av bare ila de siste par ukene - i følge fredagens børsmelding!

Hilsen Hammers........som ila helga på ulike tråder har ment at man bør velge KVALITET når oppgangen kommer.
Selskaper med god inntjening, liten gjeld og som har fått ufortjent mye "juling" under Koronafallet.
Kan ikke skjønne annet enn at VOW tilfredsstiller ALLE disse 3 kriteriene!
Billig og "helgrønt" er det også!
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 22:09 3789

De fleste selskapene har vel ramlet 65% den siste mnd....så dette er ikke noe unntak, Uansett hvor bra VOW gjøre det...ALT skal videre ned...skal vurdere inngang på muligens 10 blank...eller 9 blank...om 1 uke.

Å er det noen selskaper som vil slite fremover, så er det nettopp Cruise selskapene....se på kursen til RCCL..eller de andre store...
De fleste gamlingene som tar Cruise, er vel snart 6 fot under torven.
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.03.2020 kl 22:11 3780

Jeg skjønner meg ikke stort på regnskap - og slikt, men for dere som er interessert i slikt ligger det her for 2.halvår 2019:
https://firebasestorage.googleapis.com/v0/b/vow-asa.appspot.com/o/VOW%20-%20Second%20Half%20Year%202019%20Report.pdf?alt=media&token=2e8b7408-8e3e-4f2d-949e-bbaef2f91433

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 22:19 3758

DN første sak nå:

Aksjesjef Gaute Eie om koronakrisen: – Jeg har en dårlig følelse for neste uke
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 22:25 3738

Fed-økonom spår ledighet på 30 prosent
James Bullard, sjef for den amerikanske sentralbankens regionbank i St. Louis, spår at arbeidsledigheten i USA kan stige til hele 30 prosent i løpet av andre kvartal på grunn av nedstengningen som har som formål å bremse spredningen av koronaviruset.

Bullard, som er en av verdens mest innflytelsesrike økonomer, tror ifølge Bloomberg også at landets brutto nasjonalprodukt kan falle med 50 prosent, noe som aldri har skjedd før.

Her blir det Ray-Ray :-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.03.2020 kl 22:37 3717

Dette er en saklig tråd om VOW.
Dette generelle Koronapreiket kan dere poste på mange andre tråder!

Hilsen Hammers.......som tror de fleste nå kjenner til "hvor jævlig dette blir" i USA - og rundt om!
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 22:50 3693

...Problemet er at DU ikke kjenner til "hvor jævlig dette blir" i USA.

Men du trur du skal lokke folk til å kjøpe VOW...men dette klarer du ikke å se selv.....nettopp pga du har kjøpt deg inn....og vil prate kursen opp....din skjettne gammel-Erik.
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 23:03 3666

😂😂😂😂 likte siste linja

SS
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.03.2020 kl 23:11 3655

Kl 21.35 i kveld skrev jeg et seriøst innlegg om VOW.
Et som er i ferd med å forsvinne bak useriøst dritt fra useriøse aktører.
Der skrev jeg at man må velge KVALITET!

- Kvalitet ligger det i fredagens børsmelding fra VOW: https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-operational-update
- Det MOTSATTE kommer I DAG fra NEL: https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/48923

Man må velge mellom de som BLIR berørt - og de som IKKE blir!
Et FLOTT eksempel på essensen i mine skriverier om VOW i dag!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
kaliber
22.03.2020 kl 23:51 3609

Varer ikke lenge før vow.n også kommer med samme melding, hovmod står for fall!
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.03.2020 kl 23:58 3594

Leser du ikke hva som skrives, eller er du mest opptatt av å spre dritt?
- Backlog er i dag på OVER 1 MRD!
- 16 nye kontrakter ila de siste par ukene.
- Fredagens børsmelding om business as usual!

Hilsen Hammers......som synes slike useriøse individer som deg burde utestenges fra Forumet!
Slike som har NULL saklig å komme med!
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 00:44 3561

Tror du skulle holde deg for god til å hausse selskap i disse tider Hammers. Det virker veldig desperat aktig, når du fremhever selskapet og prøver å manipulere folk til å kjøpe aksjer. Slik at du ikke taper på investeringen din??
Fakta er at Vow hadde et negativt resultat etter skatt på - 29,3 mill i 2019, mens overskuddet var + 17,8 i 2018. Dvs en resultat nedgang på 47.1 mill NOK.
Det som de fleste med litt vett i skallen burde skjønne er at Cruisenæringen som er Vow s viktigste marked, er mer eller mindre på konkursens rand. F. eks. norges nest rikest mann Hagen eier Viking, og gjelden der går på billigsalg. Kommer det til å skje konkurser i bransjen? Åpenbart, Kommer det til å skje kanselleringer av cruiseskip? Garantert.
Vi leser kanskje melding fra Bodin med litt forskjelige briller på. Hvis brillene har skylapper, er det ikke nødvendig å spørre om hvor mye vedlikeholds bestillingene dreier seg om i kroner og ører. Et annet relevant spørsmål, er hvordan får de utført ordrene, når det er mer eller mindre lockdown og reiseforbud i de fleste land hvor cruise skipene ligger.
Med et åpent syn, uten skylapper som dekker nesetippen, vil man kanskje være ekstremt forsiktig å satse på aksjer i det hele tatt og i hvert fall ikke i et selskap som driver i en bransje som i aller høyeste grad lever med et konkurs spøkelse over seg.
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.03.2020 kl 01:09 3543

- Jeg hausser ikke. Jeg snakker om SUNN FORNUFT og hva jeg selv har gjort. Jeg anbefaler ingen å gjøre det samme!
- Sunn fornuft med den forutsetningen at verden ikke går rett i DASS! VOW blir uansett ikke verst rammet om DET skulle skje!
- Negativt resultat? Ikke noe som jeg har oppfattet noen steder - så her bør du utdype!
- Konkurs innen cruise får stå for din egen regning. BØRSMELDINGEN forteller en HELT ANNEN historie!
- Backlog er uansett over 1,1 MRD. De siste kontraktene kommer i tillegg. Kanskje ikke all verden (?), men er i tillegg!
- Reiseforbud? Når du vet minimalt om selskapet bør du ikke uttale deg som EKSPERT! Outsourcing til lokale aktører er nøkkelen!

Du prater mest tull - som de fleste andre som ikke skjønner noe som helst!
Utrolig plagsomt med slike "tannløse gnagere" på dette forumet! Slike som skal skape seg et navn med KUN pissprat!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 01:33 3522

Hei jeg synes du burde holde kjeft, Hammers - jeg hadde kanskje ikke skrevet det jeg skrev, hadde det ikke vært for at jeg får følelsen at du hausser en aksje, vel vitende om at å kjøpe aksjer ikke er det lureste folk kan gjøre.
- Negativt resultat? Du linket jo selv til årsresultat, men rapporten har du åpenbart ikke lest. Sitat: "The result before tax came in at NOK –29.3
million for the second half of 2019, compared to
NOK 17.7 million for the same period in 2018" sitat slutt.
-Konkurs innen cruise? Har selv vært på luxus cruise. Flesteparten var over 65 tipper jeg. Med media oppslag om ufrivillig opphold i lugaren i ukevis, tror jeg bare idioter bestiller cruise i det neste halve året. Når Hagens selskap Vikings gjeld blir solgt på billigsalg, er det fordi kreditorer frykter konkurs.
- Backlog. Er jo ikke annet enn bestillinger som trer i kraft først når et skip bygges. Kanselleres en ordre, forsvinner backlogen. . Slik jeg oppfattet Bodin, var ordrene i hovedsak vedlikehold av systemene. Mulig jeg tar feil men det er neppe nyinstallasjoner.
- Outsourcing eller ikke -får ikke outsourca mye hvis det er lockdown.
Jeg leste et innlegg der du igjen angrep Nel, på en måte som virket skadefro. Jeg har ikke aksjer der, men jeg føler med aksjonærer i Nel, liksom jeg føler med aksjonærer som ble manipulert til å kjøpe aksjer i forrige uke i Vow - happy over at kursen steg 15 %.
Jeg vet ikke - det kan bli stygt i morgen, - flere republikanske senatorer er sannsynligvis smittet etter at Paul Rand har gått rundt og minglet med andre senatorer. Dermed akn det bli vanskelig å vedta "nødpakken"
Hvem som kommer med pisspreik, vil historien falle en dom over. Om det blir meg eller deg, finner vi kanskje ut av i morgen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.03.2020 kl 02:00 3506

- Jeg er som tidligere sagt ingen regnskapsmann. I linken til regnskapet for 2. halvår i fjor er det ikke noe som sier MINUS.
- HVIS dette er riktig er det trolig i forbindelse med oppkjøpet at ETIA! Ekstraordinære kostnader som kom siste halvår?
- NEL; Ikke skadefryd men hvorfor i all verden skal et slikt selskap vedsettes til 9x VOW?
- Pengene formelig fosser ut - aksjonærene jubler og tror at alt er OK. Framtidens drivstoff. Hvor tett kan man egentlig bli?
- Forsvinner Hagen vil andre etter hvert overta. The survirval og the Fittest! VOW er da ikke avhengig av HAGEN? Hvor får du det fra?
- Dommen i morgen; Hva i all verden har morgendagen å gjøre med situasjonen om 3-6 mnd? Når viruset etter hvert forsvinner.

Hilsen Hammers......som synes du opptrer like unyansert som så mange andre her inne!
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 02:48 3487

er du trang i nøtta, eller klarer du ikke å finne setningen jeg siterte.

Du burde kanskje også lese: Profit and loss
Revenues for Vow ASA amounted to NOK 199.4
million for the second half of 2019, an increase of
9 per cent from the NOK 183.1 million recorded
for the second half of 2018. ETIA is included in
the consolidated accounts from 1. October with
NOK 19.1 million in revenue.. Sitat slutt -

hvilket innebærer at organisk vekst i selskapet er egentlig negativ: Økning i salg inkl. innkjøpt datterselskap er 16.3 millioner, men datterselskapet sto for 19.1. mill, dvs netto omsetning er sunket med 1,8 mill i siste halvår 2019 sammenlignet med 2018.

Net financial items for the second half of 2019
are affected by a fair value adjustment of the
conversion rights on the convertible loan related
to the ETIA transaction. The cost of NOK 20.3
million do not have any cash effect for the Vow
ASA group. The other financial items are
recorded with a net cost of NOK 6.2 million for
the second half of 2019, compared to NOK 3.0
million for the second half of 2018.
For the full year of 2019, in addition to the fair
value adjustment of the conversion rights, other
financial items are recorded with a net cost of 4.5
million, compared to a net cost of NOK 2.4 million
for 2018.

The result before tax came in at NOK –29.3
million for the second half of 2019, compared to
NOK 17.7 million for the same period in 2018.

en annen sak er at gjelden er på 370 mill, du skriver vel så vidt jeg huske at de har liten / ingen gjeld.. ...

Jeg er redd på 6 måneders sikt, er vow ikke stedet å putte pengene sine. Tiden vil vise om det er rett?

Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Kroneflipperen
23.03.2020 kl 09:05 3355

Her er det utrolig mye synsing og få som faktisk vet noe som helst på denne tråden. Det er kjedelig å lese useriøse poster med personangrep. Vær snill å spar dere, det er utrolig uinteressant. Og Brumlemann, det kommer flere nyinstallasjoner :) Kan anbefale å ta en titt på den her: https://www.paretosec.no/pareto-tv?itemId=Aktuelt:1005
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.03.2020 kl 09:35 3295

Helt enig med deg.
Den filmsnutten du viser til bør forresten sees av alle disse som kun sitter her inne og kverulerer og tror.

Dagens oppdatering av Top 20 viser full stabilitet - selv om de totalt sett har redusert med 150.000 aksjer.
De eier nå 82,38% av aksjene.

4 aktører økte sitt innehav mens 4 reduserte. Akkurat slik det pleier å være.
Den største stigningen fra "de gamle" kom fra DEUTSCHE BANK med + 182k aksjer.

Mer spennende er en nykommer ved navn MUTUAL FUND LOCALTAPIOLA INFRA som er inne for første gang - 700k aksjer.
Et raskt Google-søk fører meg da til Finland. Interessant - mye tømmer i DET landet (ref den landbaserte armen til VOW).

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 09:51 3270

skal prøve å skjerpe meg, jeg kroneflipperen. men jeg blir litt sjokka når det er åpenbart at sjefshausser Hammers ikke har peiling på balanse eller resultat i Vow. Jeg har ikke tid til å se intervjuet nå, men klikka inn på intervjuet som ble gjort før cruisekrasj satte inn.
Bodin vlrker på meg, litt Trumpsk, i måten han skyter på med sitt litt for sleskt smil. Jeg har alltid synes Vow ser ut å skjønnmale en litt vel glansbilde aktig presentasjon. Husker da jeg var aksjonær, jeg solgte faktisk på 35, selv om Hammers da fortsatte å hausse selskapet. En ting jeg fant merkelig, var at i 3. kv. presentasjonen, var det bare utvalgte tall fra regnskapet, noe som ikke ga et korrekt bilde av finansiell og økonomisk situasjon. De presenterte bare tall om edbita tall omtrent. Selskapet er vel verdt omtrent halvannen milliard eller noe sånt , det hadde ikke organisk vekst i 4. kv. og har stor gjeld. Jeg mener det er for høyt priset i markedet, men for all del, ønsker jeg lykke til. Men ikke kom med desinformasjon slik som Hammers gjør.
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 10:01 3253

Hvem er Privat investor . . UT 191 320 som selger nesten 200k og går ut av lista?

SS
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 11:02 3179

Kutter estimatene


Utsatt levering på ordreboken, samt bortfall av kortsiktige ordre og reduserte serviceinntekter som følge av bråstoppen i cruiseindustrien, gjør at meglerhuset har tatt EBITDA-estimatene for 2020 ned med 56 prosent.


«For landbasert virksomhet venter vi at aktivitetsreduksjonen vil bli mer kortvarig, mens vi innen cruise venter at industrien mer langsomt vil komme tilbake på historisk veksttakt», skriver DNB Markets.

Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.03.2020 kl 11:29 3151

.....og kursmålet er satt til kr 30! Det doble av dagens kurs.
Hvor ellers kan du lett "risikere" å doble pengene på børs?

Jeg har notert noen få punkter fra vidoen som ble lagt ut tidligere i dag. Den fra Pareto:
- VOW skal ha STORE leveranser i 1. halvår 2020, og vil da fakturere prosjektene som inntekter.
- (mye ble IKKE rapportert i 2. halvår 2019 pga rapporteringsrutinene).
- Leverer det FØRSTE prøveanlegget til et STORT sveitsisk konsern. 40+ fabrikker. Vi snakker om Nestle!
- Selskapet befinner seg inne i en MEGATREND med det grønne skiftet.
- MASSEVIS av positivitet i videoen - fra start til mål!

- SE DEN - så holder du vel i hvert fall kjeft ila DEN halvtimen!
Jeg fatter bare ikke at du og div andre likevel daglig sitter her og sprer usannheter!
Det er vel helst pga egenhandel i de papirene dere skriver om?

Denne Brumle......"Liker ikke VOW fordi Badin har et sleskt smil"! Kjøpte i stedet NOM.
Hvilken planet lever han på? Byttet ut kvalitet med et SVART hull i bakken.
Brumle sier og at han solgte på 34, men historikken i skriveriene hans forteller en annen historie.

Går det virkelig ikke an å ha et lite snev av saklighet og seriøsitet her inne?

Hilsen Hammers......som ikke gidder å sitte her og spikke fliser med deg!
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 11:57 3118

he he Hammers, hva kursen på Von er om et halvt år, vil tiden vise. Bare hyggelig hvis du dobler pengene dine, men ikke kom med usannheter, som at Vow nesten ikke har gjeld, Du klarer ikke å se at netto resultatet etter skatt i 4. kv. var negativt med reell organisk nedgang i omsetningen.
Ja jeg kjøpte lyttepost i Nom dagen før resultatfremleggelse på spekk, men som jeg har sagt mange ganger, jeg solgte med en gang og tapte et par tusenlapper. Feil kan alle ta, men det er du som sprer usannheter, Skal jeg vise deg sluttseddel for salg av Vow på ca 35? Da jeg solgte fikk jeg pepper av en del her. Jeg er forøvrig nesten ute av markedet. Synes det er skummelt.
Hvis du etterlyser snev av saklighet, så singler det av knust glass i glasshuset ditt. Skjerp deg. Jeg står for alt jeg har sagt, det jeg har skrevet om handler om fakta i regnskapet. Når det er sagt, jeg ønsker deg lykke til, og synes det er fint at aksjen stiger i dag, men jeg oppfordrer til å være saklig og slutte med drittslenging.
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 12:18 3087

Tror ikke Q1 blir mye å skryte av hvis en tenker nettoinntekter, på grunn av omstendighetene. Liker selskapet , men VOW kan ikke gå på vannet. En bør vel regne med et minusresultat netto rundt Q4 (magefølelse)
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.03.2020 kl 21:44 2927

Hei Merida.
Var det ikke du som kalte meg for "en rotte og en apekatt" da jeg solgte VOW mot slutten av januar - på kurser over 30?

Om du senere har solgt vet ikke jeg, men hvorfor tror du ikke at Q1 blir mye å skryte av?
Fordi du nå har solgt deg ut på lavere kurser? Nå når "apekattene" kjøper seg inn igjen?

Hilsen Hammers........som venter i spenning på et saklig svar!
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 21:57 2912

E24:
For Vow-aksjonærene blir det altså et spørsmål om den forventede veksten i cruise har forduftet, og kanskje vil gi en midlertidig nedgang for Vow. I så fall uteblir den superveksten man så for seg da aksjen steg til 36 kroner på det meste.

Det kan være at Vow-aksjen har gått fra å være en grønn aksje til å bli en cruise-aksje. I alle fall for en stund.


Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2020 kl 08:59 2799

Ser for meg at de vil få en nedgang i nettoen på grunn av omstendighetene. Omtrent på linje med de ekstra kostnadene de hadde i forbindelse med overtagelsen av ETIA. Dette er som sagt bare en følelse. Det er alt for lite opplysninger fra selskapet til å beregne dette skikkelig.
Selv om de er aldri så mye et vekstselskap må de før eller senere gå med overskudd
Redigert 20.01.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare