VOW/SSHIP - Hermanruds "Forsvunne Diamant"! Den GRØNNE!

Hammers
HAMMER 03.04.2019 kl 12:10 189385

I mine yngre dager ELSKET jeg brettspillet "Jakten på den forsvunne diamant"!
Et spill som med VAKRE og GLITRENDE edelstene pirret mitt barnesinn. Et sinn som kunne se verdier i det meste jeg kom over.
Så verdier der andre så søppel. Jeg har i grunnen flere dusiner av eksempler på slikt innen diverse områder!
Her er mitt NYE FUNN.........et funn som FAKTISK kombinerer BÅDE SØPPEL (avfall) og EDELSTENER i form av VERDIER!
_____________________________________

Det er vel flere her inne som så «sendingen» med Guru Hermansen i studio for noen dg siden.
Mye generelt klokt å høre – og et visst fokus på «snille» grønne aksjer som kan eksplodere i år!

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Hermanruds-5-snille-aksjer-har-gaatt-som-kuler
«Her kan det være GULL å finne, var hans budskap». Små og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstår hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL – SSO – SSHIP – TOMRA og BON) – men ingen konkrete "vinnere".
Jeg BLE interessert, men strøk straks BON fra lista. Notorisk underskuddselskap u/Fred Olsen (i hvert fra gml dager) innen vindkraft. 4 igjen!
_______________________________

For å gjøre en lang historie kort; Alle vet hva NEL driver med (hydrogen og MASSIVE tap), SSO (store solparker som går så det griner) og TOM som er verdensleder på sitt område. ALLE kjente, men hvem vet EGENTLIG noe som helst om Scanship?
Et supplyrederi i Nordsjøen, et fergeselskap mellom skandinaviske land – eller HVA pokker er dette for noe?
Sikkert bare noe dritt, for de er da kun notert på Oslo Axess!

Jeg er ingen «regnskapsmann» og holder derfor EBIT, EBITDA og slikt utenfor.
Mine 4 lett forståelige tall (for noen dg siden - er siden endret) gir likevel et greit bilde av de enkeltes verdsettelse og potensiale!
Mens det i f.eks NEL kan fylles et stort OL-basseng med "verdiløse aksjer" til en pris av 7 MRD klarer man i SSHIP knapt å fylle et badekar med superlønnsomme aksjer til en børsverdi av 8-900 millioner.

NEL: (kurs 6,09)
Verdsatt: 7 MILLIARDER
Ant aksjer: 1,2 MILLIARDER
EPS: 0 (taper ca 40 % av ALL OMSETNING. Jøje meg.....)!
Utbytte: SELVSAGT 0!

SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29
Utbytte: 0,95

TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?)
Utbytte: 4,5 (2x 2,25)

SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28
Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019). Høres LITE ut, men gang opp m/kursen til f.eks TOM og se hva som gis ut!

* Av selskapets 96 mill aksjer eies ca 66% av Styret/Ledelsen. (rettet 11.apr)
Kun 34% er «frie» dvs (33 mill aksjer) og mange er låst hos store institusjonelle investorer. I prinsippet MINIMALT m/aksjer i omløp!
Når alle de nye grønne fondene strømmer til børs MÅ de knive om de få gjenværende - sammen med de NYE investorene som strømmer til!

Denne fordelingen SIKRER mot alvorlige kursfall i dårlige tider. I gode knapt aksjer å få tak i! Nei, NESTEN UMULIG - uten å presse prisen!
Er det rart at Eline i studio sitter forundret og forteller Trygve om SSHIP på vinnerlisten.....i dag igjen ????
Trygve sier ikke et ord (vil ikke kommentere) - for heller ikke HAN kjenner til selskapet (min påstand)!
Akkurat som de fleste andre. Akkurat i henhold til Hermanruds "oppskrift"! Ukjente og blinkende edelster som INGEN SER!

Hva driver så SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjøfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer (hm, skulle det stått >2000. Tror det!)
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelønnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin første kontrakt innen fullskala testanlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens største innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngås kommer det senere vedlikeholdsoppdrag på de samme anleggene.

Jeg kan anbefale at dere klikker litt rundt på selskapets hjemmeside. STUDER - og se potensialet!
Her noe av maritim virksomhet: https://www.scanship.no/marine/marine-systems/

Regnskap:
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2019/02/SSHIP-Second-Half-Year-2018-Report.pdf

Går man tilbake til innledningen kan man sammenligne tallene innen de 4.
- NEL er bare BÅNN I BØTTA – uansett hvordan man ser på tallene!
- SSO og TOM er to veldrevne selskaper, men med svært mange aksjer i omløp.
- Ingen er dog i nærheten av SSHIP.
- Svært veldrevet – og en KLAR vinner på de tallene jeg ramser opp.
- Trolig fordi folket fortsatt ikke har peiling på hva SSHIP bedriver - eller hvor store inntekter som genereres!

Hilsen Hammers.......som uansett har gjort SITT valg. Et DAMPENDE VARMT bad i SSHIP-aksjer er absolutt å foretrekker framfor
et kjølig OL-anlegg med NEL-aksjer - der man GRUER seg til å putte tåa oppi.....!

PS; Overskrift endret den 11/1 - i forbindelse med navnebyttet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2019 kl 10:07 7050

Mange aksjer på eier og ledelse gjør at større aksjonærer får liten betydning i selskapet. Lite tilgjengelige aksjer i markedet. Er ikke det negativt for aksjen?
thypoon
10.04.2019 kl 10:09 7046

Nei, all historikk på børs tilsier at det er positivt. Nå kommer det et nytt rykk i scanship, kan gå raskt mot 20kr!
Redigert 10.04.2019 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.04.2019 kl 10:22 7015

Det med aksjeantallet har jeg redegjort for i flere innlegg......fra første stund. Der har jeg forklart hvorfor dette er et gode.
Flere analytikere (inkl Hermanrud) mener at segmentet står foran en megatraend.
Bare å gå gjennom tråden igjen - så finner du svaret.

Hilsen Hammers

Slettet bruker
10.04.2019 kl 11:16 6947

Blir vel dobbeltopp på 13,60 som vil materialisere seg denne uka..? Det er håp...

:)-
BMW_E30
10.04.2019 kl 18:38 6850

Følger Badin og scanship på linkedin. Ny milepel på plass idag :) spennende selskap!
Redigert 10.04.2019 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2019 kl 18:41 6839

Vet dette er feil tråd Hammers , men er det mulig å få en vurdering av deg av SAS på SAS tråden? Ser ut som bunn med bra oppside, men her blir jeg for fersk.

Hilsen en håpefull mann.
SO
Hammers
10.04.2019 kl 20:26 6755

Tar det her. Vet ikke om det er den norske eller svenske aksjen du mener.
Den norske; Minimal oms - hold deg unna.
Den svenske; Ser ingen klare tegn, men HVIS kursen faller under siste bunn = fare. Over siste topp = litt spennende.

Hilsen Hammers.....raskt og gæ'li,
Redigert 10.04.2019 kl 20:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2019 kl 21:01 6700

Tusen takk for svar.
Hadde en feeling at det kanskje var feil spor, og at det er andre mye bedre hester å satse på. Men om jeg får noen år på baken i gamet så blir forhåpentlig feeling bytta ut med erfaring og kunnskap. ?

Hilsen SO som er i starten av karrieren
undrende
10.04.2019 kl 21:16 6688

Har et knall tips til deg!
Hold deg langt unna nicket Tigeren, elr hva han bytter til innimellom (ikke vanskelig å kjenne igjen) og selvfølgelig de som hausser hele tiden ;-D
Hammers
11.04.2019 kl 21:53 6375

Ikke mye å skrive om i SSHIP mens man venter på neste melding, men LITT skjer da uansett!

I dag ble et nytt kjøpssignal gitt v/at sluttkurs endte over den forrige toppen på 13,60. Man har dessuten luktet på 14-tallet ila dagen.

Ellers; i mitt logaritmiske diagram har jeg lagt inn 10/30/100 dg "Arithmetic moving average" som standard.
Avstanden mellom kurs og det kjappeste snittet på 10 dg har vært FOR stor den siste tiden. Av tidl erfaring vet jeg at dette ikke kan vedvare over tid. De siste dagers svakere kursstigning har bedrer dette bildet betydelig.

Mens kursen har steget kr 0,90 etter toppen på kr 13 (5 dager siden) har det stigende 10 dg snitt gått fra kr 8,10 til 11,50 i samme periode.
En stigning på kr 3,40. Nå er det langt mer sammenheng mellom kursen og dette snittet. Et klart sunnhetstegn.

Ellers rettet jeg litt i hovedinnlegget i formiddag. Så til min forskrekkelse at jeg hadde sett i feil kolonne da jeg fortalte hvor mye ledelsen satt med av aksjer. Nei, de sitter ikke på "noen og 70%", men med 65,5%. Ellers var regnestykket og resonnementet riktig.
Den dagen neste betydelige ordre kunngjøres er det uansett like få "frie" aksjer å kjempe om som før.
Dette i motsetning til hos en rekke andre børsnoterte.

Hilsen Hammers
Redigert 11.04.2019 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
kaliber
12.04.2019 kl 21:14 6138

Jeg har ikke bare sett det, aksjene mine har lagt på seg like mye.
Single Malt
12.04.2019 kl 21:34 6109

Ja ja, her er bare å gratulerer til alle sammen, som prinsippfast løper jeg aldri etter en aksje, men skulle gjort det i dette tilfelle når den var gått 20%, Etter 20% kommer det normalt sett en dupp, men neida, det gjorde det ikke, dessverre for meg, men slik er børs, veldig artig for dere som traff planka og fortsatt henger med.
Hammers
12.04.2019 kl 22:12 6057

Etter mitt syn sto CEO Henrik Badin for en flott opptreden som dagens studiogjest.
Fortalte greit og avslappet om selskapets virksomhet og parerte alle spørsmål på en overbevisende måte.
Trygve H prøvde seg et par ganger med "litt fleipete utfordringer", men fikk kontante og gode svar.

Til slutt så det ut som om også Trygve likte det han hørte.....i motsetning til det han har gjort når andre CEO'er fra vekstselskaper har fått besøke studio og fortelle om SINE gullegg. En fordel er det kanskje at han selv er en tidligere cruisemann (i sin tid i rederiet Vard).
Han skjønte problemstillingene for kundene og han skjønte hva SSHIP hjelper cruiserederne med.

Jeg stusset selv da HB fortalte at han eide 11% og at ledelsen eide 1/3 av selskapet. Jeg har selv skrevet at ledelsen har kontroll over 2/3.
Største aksjonær eier 1/3 og de 3 neste på lista har et likt antall aksjer (11% hver = 1/3 av selskapet og summen av de 4 største tilsv 2/3).
Jeg kjenner ikke detaljer ang "hvem er hvem" på toppen, men aksjefordelingen er slik at man kan tro at alle 4 tilhører ledelsen (tilsv).

Ellers interessant det som ble fortalt om Østersjøen - som er GRØNN om sommeren.
Her innføres det strenge miljøkrav (inkl innen cruise) - og rederne blir tvunget til å iverksette tiltak for å være med på leken.

Jeg anbefaler alle med lite kjennskap om selskapet til å se dagens sending med Badin:
https://www.hegnar.no/TV/video/8131a77c-00080348-b3d7850f-LFTA-copy

En hyggelig seanse som både TH og Haugen bare lot fortsette og fortsette. Seerne koste seg - og det gjorde også alle i studio.
Ja, Haugen så tidvis ut som om han atter var 5 år gammel......der han satt med store øyne og lyttet på sin første fortelling om julenissen....og om alle gavene som HAN skulle ha med seg på julaften....???!

Hilsen Hammers
Redigert 12.04.2019 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Hammers
13.04.2019 kl 00:39 5959

Da var det plutselig over 10.000 lesere.....på 10 dager.
Jeg håper at også dere har hatt en like fin reise som det jeg har hatt!

Ja, kursen har steget flott den siste tiden. Hva var det de sa i studio; 1000% på to år.
Vel, den kom fra et utrolig lavt nivå - omsetningen har økt kraftig under hele turen (bortsett fra 2016), overskuddet har gått jevnt i takt med omsetningen - og det er utrolig få aksjer å kjempe om. Ikke for oss små, men for de store.

I dag falt kursen med nesten 5%. Surt når det står på, men det samme skjedde for en ukes tid siden - før nye drag!
Vel, i dag det var siste dag før påske (for svært mange) - og omsetningen var ca 1/10 av hva den var for noen få dager siden.

Hvis man tror at DETTE var aksjens absolutte topp var det nok riktig å selge. Da tror man vel og på kontraktstørke framover?
Men, hvis man tror at dette kun er starten på et grønt eventyr - ja så har man bommet fullstendig.
Det er hvis det blir som selskapet selv skriver ang sine framtidsutsikter i siste rapport; vi står ved begynnelsen av en MEGATREND.

Personlig har jeg ingen peiling, men jeg er sjeleglad for at jeg ble med for 10 dager siden......
....og nå begynner også JEG å heie på de miljøbeviste.....???!

Hilsen Hammers
Redigert 13.04.2019 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2019 kl 12:30 5809

Da slo du meg med 5 dager......
Slettet bruker
13.04.2019 kl 12:34 5799

Men hva med Røkke? Kanskje får vi kontrakter fra den karen? Hvem vet?
Fuhrmeister
13.04.2019 kl 14:05 5751

Aktuelt er boligplattformer, typisk Prosafe.
Hvilke løsninger disse har på avfall, kjenner
jeg ikke, men trolig går både gråvann og
sortvann rett til sjøs. Hvis myndigheter begynner
å sette krav her, blir det helt klart et potensielt
marked for Sship.
canarias
13.04.2019 kl 18:04 5654

De vil nok etterhvert få sterk konkurranse og marginene falle drastisk, men ett bra og spennende selskap som jeg nok burde vært litt tyngre inne i.
Slettet bruker
14.04.2019 kl 10:54 5497

Hammers.

Du som har peiling på de fleste selskaper , men jeg savner en analyse av deg av REC , har det en grunn eller ?

Bare nysgjerrig !
Dublinmannen
14.04.2019 kl 20:20 5369

ledelse + styret eier 60+mill aksjer - Ingerø Reiten Investment Company
Redigert 14.04.2019 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.04.2019 kl 23:45 5260

Jeg har analysert REC teknisk fra ca kr 190 og nedover.
Utallige innlegg om temaet, men nå er jeg lei av denne TULLEAKSJEN.
60-70 øre........og svært nyhets og ryktedrevet! Gidder bare ikke å se på den!

Hilsen Hammers
bålfreak
15.04.2019 kl 08:17 5167

Verdenshavene forsøples og forurenses og klimadebatten raser for fullt. Politikere over hele verden innfører stadig nye og strengere regler. Verdens skipsflåte får krav om rensing av spillvann. Planetens største byer forurenser og tvinges til å ta tak i problemene med forsøpling. Scanship har løsningene og teknologien. Gjør som Warren Buffet legg alle eggene i samme kurv og pass på kurven. Kjøp Scanshipaksjer med begge henda og spre kjøpene over noe tid. Det skal bygges svært mange cruiseskip de nærmeste årene, markedet for Scanship i denne bransjen bare øker. Samarbeidsprosjektet med norske myndigheter som eies av Scanship , ja merk dere det...... Scanship eier testanlegget og har styringen på hele greia. Dette prosjektet er starten på noe som er så stort at folk ikke skjønner hva vi har med å gjøre.........., say no more.......
Dublinmannen
15.04.2019 kl 12:45 5053

Tenk hvis det blir som med Henry Ford, etter 100 år kom elbilen. Vi må komme oss ut før 2119, for da er markedet mettet, kanskje jorden til og med er så ren at vi ikke trenger Scanship
undrende
15.04.2019 kl 12:57 5038

Fikk sett intervju med Henrik Badin på podcasten til Hegnar i går kveld.
Forsterket mitt intrykk positivt.
Ser for øvrig i dag at den presser oppover igjen, ikke voldsom omsetning, men blir ikke overrasket om den skal opp på 14 blank i.l.a dagen
Dublinmannen
15.04.2019 kl 17:35 4929

Det snakkes om frie aksjer, og låste aksjer. Mine hører til de låste!
Slettet bruker
15.04.2019 kl 18:48 4900

He he , dobbel hengelås her ?
o
24.04.2019 kl 13:21 4557

Hva er grunnen til dagens fall?
thypoon
24.04.2019 kl 13:24 4565

Teknisk, stor nedside basert på macd. Plukker denne opp under 10kr i mai.
Slettet bruker
24.04.2019 kl 13:46 7695

Stille på hammeren også. Blir nok rolig til over sommeren her.
Frodon
29.04.2019 kl 07:38 7457

Hmm, Sparebank 1 markets har snudd anbefalingen på denne aksjen

«
Recommendation
Sell
Target price
8.50
Share price
12.00
Scanship | SSHIP NO

Emission Impossible


Great company, expensive stock

• We reiterate our argument that we find Scanship to be a great industrial company with quality products and a highly regarded standing in the cruise industry. Although, we argue it is close to “impossible” to live up to the expectations in the stock.

• Scanship’s MCAP has doubled (increased ~NOK600m) the last few weeks following announcements of a contract for deliveries of two MAP systems and a research project. We share the markets positive view on the announcements, but not to the same degree. In comparison, Scanship has invested ~NOK35m in developing the product, hence it is valued at 17x the investment.

• As we find the share to be overvalued we will only look at our estimates with our optimistic lens in this analysis, to see just what needs to be accomplished to support the share price. With our bullish case we arrive at a NOK8.5 share price.

• We believe the recent stock rally to be a good selling opportunity as we argue a combination of limited liquidity and number of shareholders going from 650 to 1500 is contributing to overvaluing the stock. Our belief is that if Scanship fails to live up to the expectations reflected in the stock price, the sentiment will turn and the downside can be substantial.

• We downgrade Scanship to Sell with a target price of NOK8.5/sh»
Slettet bruker
29.04.2019 kl 07:59 7425

Auau...her kan det bli en skrell i åpning. Spår ned nesten 30 prosent.
Slettet bruker
29.04.2019 kl 10:25 7338

Sparebanken har sikkert lest mine innlegg , og tatt til fornuft
HP17
29.04.2019 kl 14:47 7225

Nå har alle fått en gavepakke og mulighet til en kjempegod inngang i SSHIP. Alle vet at SSHIP fort kan gå til kr 30?
thypoon
29.04.2019 kl 14:57 7191

9.70.....
Odi.1
29.04.2019 kl 14:58 7235

blubb blubb as
Slettet bruker
29.04.2019 kl 15:03 7236

Odi.1 skrev blubb blubb as
Der kom 10-tallet ja. Da kan blåfreak og hammers drøvtygge det de har bablet om tidligere.
-En tango i det grønne ble heller en vals i det blå ;)
Hammers
29.04.2019 kl 15:23 7184

Merkelig for en skadfryd enkelte legger for dagen når aksjer man har skrevet om får hard medfart.
Og DET uten å vite om har fortsatt har aksjene eller ei.

Jeg har selv ikke skrevet noe som helst på forumet på lang tid (tror det var før påske jeg skrev), men følger likevel med i markedet.
I SSHIP merket jeg meg den 24+25 april at det benynte "å skje noe"!

Kursen ga salgsignal - kursen falt under 10 dg glidende snitt og snittet falt brått.
Mesteparten av mine aksjer forsvant ila de dagene - til en gjennomsnittskurs på litt over 12 kr.
Resten forsvant i dag på 11.30 - da jeg noterte meg at enda et teknisk salgssignal ble gitt.

Hilsen Hammers.......som ikke kan vurdere om selskapet er for høyt priset - sammenlignet med de øvrige grønne. Uansett tryggest å følge signalene.