VOW/SSHIP - Hermanruds "Forsvunne Diamant"! Den GRØNNE!

Hammers
HAMMER 03.04.2019 kl 12:10 189383

I mine yngre dager ELSKET jeg brettspillet "Jakten på den forsvunne diamant"!
Et spill som med VAKRE og GLITRENDE edelstene pirret mitt barnesinn. Et sinn som kunne se verdier i det meste jeg kom over.
Så verdier der andre så søppel. Jeg har i grunnen flere dusiner av eksempler på slikt innen diverse områder!
Her er mitt NYE FUNN.........et funn som FAKTISK kombinerer BÅDE SØPPEL (avfall) og EDELSTENER i form av VERDIER!
_____________________________________

Det er vel flere her inne som så «sendingen» med Guru Hermansen i studio for noen dg siden.
Mye generelt klokt å høre – og et visst fokus på «snille» grønne aksjer som kan eksplodere i år!

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Hermanruds-5-snille-aksjer-har-gaatt-som-kuler
«Her kan det være GULL å finne, var hans budskap». Små og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstår hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL – SSO – SSHIP – TOMRA og BON) – men ingen konkrete "vinnere".
Jeg BLE interessert, men strøk straks BON fra lista. Notorisk underskuddselskap u/Fred Olsen (i hvert fra gml dager) innen vindkraft. 4 igjen!
_______________________________

For å gjøre en lang historie kort; Alle vet hva NEL driver med (hydrogen og MASSIVE tap), SSO (store solparker som går så det griner) og TOM som er verdensleder på sitt område. ALLE kjente, men hvem vet EGENTLIG noe som helst om Scanship?
Et supplyrederi i Nordsjøen, et fergeselskap mellom skandinaviske land – eller HVA pokker er dette for noe?
Sikkert bare noe dritt, for de er da kun notert på Oslo Axess!

Jeg er ingen «regnskapsmann» og holder derfor EBIT, EBITDA og slikt utenfor.
Mine 4 lett forståelige tall (for noen dg siden - er siden endret) gir likevel et greit bilde av de enkeltes verdsettelse og potensiale!
Mens det i f.eks NEL kan fylles et stort OL-basseng med "verdiløse aksjer" til en pris av 7 MRD klarer man i SSHIP knapt å fylle et badekar med superlønnsomme aksjer til en børsverdi av 8-900 millioner.

NEL: (kurs 6,09)
Verdsatt: 7 MILLIARDER
Ant aksjer: 1,2 MILLIARDER
EPS: 0 (taper ca 40 % av ALL OMSETNING. Jøje meg.....)!
Utbytte: SELVSAGT 0!

SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29
Utbytte: 0,95

TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?)
Utbytte: 4,5 (2x 2,25)

SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28
Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019). Høres LITE ut, men gang opp m/kursen til f.eks TOM og se hva som gis ut!

* Av selskapets 96 mill aksjer eies ca 66% av Styret/Ledelsen. (rettet 11.apr)
Kun 34% er «frie» dvs (33 mill aksjer) og mange er låst hos store institusjonelle investorer. I prinsippet MINIMALT m/aksjer i omløp!
Når alle de nye grønne fondene strømmer til børs MÅ de knive om de få gjenværende - sammen med de NYE investorene som strømmer til!

Denne fordelingen SIKRER mot alvorlige kursfall i dårlige tider. I gode knapt aksjer å få tak i! Nei, NESTEN UMULIG - uten å presse prisen!
Er det rart at Eline i studio sitter forundret og forteller Trygve om SSHIP på vinnerlisten.....i dag igjen ????
Trygve sier ikke et ord (vil ikke kommentere) - for heller ikke HAN kjenner til selskapet (min påstand)!
Akkurat som de fleste andre. Akkurat i henhold til Hermanruds "oppskrift"! Ukjente og blinkende edelster som INGEN SER!

Hva driver så SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjøfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer (hm, skulle det stått >2000. Tror det!)
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelønnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin første kontrakt innen fullskala testanlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens største innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngås kommer det senere vedlikeholdsoppdrag på de samme anleggene.

Jeg kan anbefale at dere klikker litt rundt på selskapets hjemmeside. STUDER - og se potensialet!
Her noe av maritim virksomhet: https://www.scanship.no/marine/marine-systems/

Regnskap:
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2019/02/SSHIP-Second-Half-Year-2018-Report.pdf

Går man tilbake til innledningen kan man sammenligne tallene innen de 4.
- NEL er bare BÅNN I BØTTA – uansett hvordan man ser på tallene!
- SSO og TOM er to veldrevne selskaper, men med svært mange aksjer i omløp.
- Ingen er dog i nærheten av SSHIP.
- Svært veldrevet – og en KLAR vinner på de tallene jeg ramser opp.
- Trolig fordi folket fortsatt ikke har peiling på hva SSHIP bedriver - eller hvor store inntekter som genereres!

Hilsen Hammers.......som uansett har gjort SITT valg. Et DAMPENDE VARMT bad i SSHIP-aksjer er absolutt å foretrekker framfor
et kjølig OL-anlegg med NEL-aksjer - der man GRUER seg til å putte tåa oppi.....!

PS; Overskrift endret den 11/1 - i forbindelse med navnebyttet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.07.2019 kl 23:49 9723

He,he......jeg krangler ikke!
Også JEG har hatt 100-tallet i tankene en stund!
På noe lengre sikt enn det jeg skriver om nedenfor. Det nedenfor er det første langsiktige målet!

Hvor høyt det går kommer vel an på HVILKE meldinger og HVILKE kontrakter som etter hvert børsmeldes!
Dessuten har jeg tenkt en tanke til.......men den vil jeg spare til senere! En jeg antydet noe om for noen uker siden!
Man må først se an utviklingen de neste par år!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Shinkage
10.07.2019 kl 23:52 9705

Ja, det høres jo både bra og fornuftig ut - det ser ut som om du har gjort en bra stykke analysearbeid på denne.

Jeg har selvsagt ingen problemer med å forstå at det er det underliggende som vil sørge for at dette kan bli stort, slik du sier. Det er også en god aksje å være i samvittighetsmessig.

Ulike aksjer styres av en rekke ulike faktorer, men jeg skal ikke ødelegge den gode stemningen her med det. Jeg får bare fortsette den tunge jobben i den andre tråden :-). Jeg er ikke like imponert der, som du vet - hehe.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Tradinator
11.07.2019 kl 09:12 9590

Hva sier du Hammers? Er det noe på gang? Pene dager i SSHIP
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Sundancer
11.07.2019 kl 09:35 9555

Er denne veldig overpriset? Det virker som at lufta er i ferd med å gå ut av ballongen nå. Hva er PE?
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2019 kl 09:43 9542

Dette må være den mest overpriste aksje på OSE. Men bevares, de gjør en hederlig jobb. Så hvis aksjonærene vil ta kostnaden så er det helt greit
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Cunt1984
11.07.2019 kl 10:02 9499

NEL er mere overpriset en SSHIP.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.07.2019 kl 22:36 9367

Jeg hadde ikke tenkt å skrive noe i dag siden det egentlig ikke er noe spesielt å skrive om.
Kursen går som den går - og alle de som har lyttet og forstått sitter bare og koser seg over den positive og langsiktige utviklingen!

MEN, det ble litt skriving likevel.......når jeg likevel sitter her og lytter til Radio Rock på NRK 1! (Multitasking er beroligende).
FORDI.......akkurat som en full sjømann alltid finner en åpen kneipe ved landlov - så finner JEG alltid et åpent chart man kan stole på.
Ikke et optimalt chart i forhold til det man skulle ønske seg (ref Netfonds på HO), men et chart som er greit nok!

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchart/quickchart.asp?symb=NO%3ASSHIP&insttype=Stock&freq=1&show=&time=7

POENGET med chartet:
- Legg en stigende trendlj (Lj 1) PERFEKT fra bunnen m/slutten av mars (den 3. mnd i chartet) og naturlig gjennom flere bunner oppover!
- Legg en PARALLELL (Lj 2) fra de 2 toppene tidligere i mars via flere naturlige topper oppover.
- Disse to linjene er den "korte" stigende trendkanalen. Øvre trendlinje ligger i dag LANGT over 20 (24?) - og stadig stigende!
- Det "verste" (jeg mener det BESTE) - er at når de STORE nyhetene kommer - og den korte kanalen "sprenges" - da overtar den LANGE!
- Den LANGE finner du ved å parallellforskyve Lj 1 til en ny Lj 3. Legg denne fra toppene i starten av april - og se SELV!

- Du har et MONSTER foran deg!
- Et snilt og vennlig monster som gir bud om en kurs på sikt på hva da? LANGT utenfor chartets grenser, men kanskje 30-40?
- HUSK; dess høyere man kommer i et logaritmisk chart - dess raskere kommer kronebeløpene løpende mot deg!
- Og dess lengre tiden går.......dess høyere blir alle beløpene i den STIGENDE trenden!

Går man tilbake til Lj 1 (BUNNLINJA i trenden):
Til tross for en flott kursstigning i lengre tid ligger kursen fortsatt relativt tett over - og med massevis av rom på oversiden!
MITT syn har lenge vært (ref denne tråden) at man skal komme seg inn på eiersiden - og deretter SITTE!
Man skal ikke se bakover, men FOROVER! Kursen i forhold til de nevnte linjene er EN måte å observere det hele på!

Det jeg her viser til er en systematisk utvikling over lang tid!
Altså; ingen "haussegreier" som JEG har funnet på, men rett og slett fakta!
En utvikling som viser SUMMEN av SAMTLIGE gjennomførte handler på et grafisk måte - via chartet!

Du har de store og tunge, du har "elektrikere" og du har kortsiktige innhopp! Likevel går det som det går!
De proffe (og TUNGE) ser nok for seg hva som VIL skje når det blir full fart på alle 3 beina!
Det landbaserte rensemaskineriet, det rettet mot landbasert fiskerinæring - og på skipssiden!

Så sent som I DAG kom det melding om avlyste cruisebesøk i Norge siden rederne er tatt på senga vedr manglende renseutstyr!
Når noen forsvinner vil andre automatisk se sitt snitt - og dukke opp - og det MED "sitt utstyr" i orden! Dette må SKAFFES!

Potensialet er enormt over tid!
https://www.dagbladet.no/tema/cruiseverstingene-dropper-norske-fjordperler-etter-dette/71391279

Hilsen Hammers.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2019 kl 22:52 9348

Denne kjøpte jeg for 2 og ett halvt år siden. Tror kursen var 0,88. Dessverre så solgte jeg noen uker senere. Jeg kjøpte igjen for noen uker siden nå. Men jeg tenker på det antallet aksjer jeg kunne hatt hvis jeg ikke solgte den gangen. Tror jeg kjøpte for ca 25 tusen kroner, så cirka 30 tusen aksjer eller deromkring. Jeg gremmes at jeg solgte da.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Max Payne
12.07.2019 kl 23:02 9332

Det blir så spennende, Can't wait. Du kan det tekniske Hammers:)) PS nå går det rimelig bra for alle mine grønne:))


Max
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.07.2019 kl 23:12 9313

👍

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.07.2019 kl 23:26 9307

Ja, man kan alltids gremmes over det gamle, men SSHIP har blitt et nytt selskap siden den tid.
"Man kunne ikke da uten videre vite...."!

Gled deg over den stigningen du har......selv om jeg kjapt måtte klikke litt på kalkulatoren!
Dine 25.000 ville i dag ha vært verdt en drøy HALV mill......så jeg skjønner din frustrasjon!
Hvem ville ikke ha vært det!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
focuss
13.07.2019 kl 11:31 9164

Jeg er også blant dem som gikk inn på veldig tidlig stadie, startet en tråd på HO som jeg ikke finner igjen, men gikk ut igjen da jeg ble utålmodig og mente jeg så bedre kandidater. Kom heldigvis inn igjen på ensifret. Ikke så tungt inne, men har tro på at dette er en aksje som kan bringe mye glede til aksjonærene. Det meste synes tidsriktig for dette selskapet.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
20.07.2019 kl 23:37 8859

I dag har jeg hatt en rolig dag - både for kropp og sjel!
Ruslet en tur ned til mine hemmelige bringebærbusker - og fylte opp med et par nye kilo.

På en drøy uke har det vel blitt 6-7 av dem. Herlig med nyrørt bringebærsyltetøy om morgenen.
Massevis av sunne og naturlige antioksidanter - og en herlig smak på tykke skiver til morgenkaffen.
Ja, selvsagt ikke alle til meg - for de jeg setter pris på får gjerne en smak, de også.

Slikt gir kroppen ny energi - på en naturlig måte.
Forresten morsomt å plukke disse bærene. Store hagebringebær (dog "ville"). Slike som man ser i reklamefotos.
Når man står der konsentrerer man seg fullt og helt om de røde "druene" - samtidig som tankene svirrer rundt noe helt annet!

For eksempel tanker om SSHIP og deres lave aksjeantall utenom Top 20.
Det finnes kun 16-17 millioner frie aksjer utenom disse 20 på topp. Javel, flere millioner aksjer - DET høres da utrolig mange ut.
Nåja, de som nå har kommet seg inn siden min sterke oppfordring på 8-tallet er neppe så veldig raske på salgsknappen.

Ja, for oppfordringen har vært å SITTE - for dette kan fort bli et EVENTYR av de sjeldne!
Bare å se fullstendig bort fra disse små kurssvingningene som man jevnlig kan se. Bruk "hue" - og tenk langsiktig!
Kursen går som en rakett med underbygde verdier og nye lønnsomme kontrakter.
Da bør man ikke selv leke rakettforsker og plutselig finne ut at man skal hoppe av pga "høyden over bakken"!

Som dere sikkert vet; Innen shipping er SSHIP verdensledende innen rensing.
Mer enn halvparten av de store cruiseskipene den siste 7-års perioden har deres geniale system for gjenvinning av avfall -
og som fører til nullutslipp. Med nye rensekrav fra ulike land/havområder vil dette ØKE.
Jeg skjønner egentlig ikke hvordan de får til alle de systemene sine, men de er nå der - og de gjør litt av en jobb!

Aqua kommer og pilotprosjektet innen landbasert er allerede i full sving. Mye spennende innen landbasert (delvis i startgropen).

Bl.a. at kommunene rundt Oslofjorden er pålagt å innføre nitrogenrensing. Dette tar SSHIP seg lett av.
Bare i omr Nedre Glomma snakkes det om et renseanlegg for nitrogen til flere hundre millioner.
Til å miste bærplukkerkonsentrasjonen av.......når man tenker Oslofjorden rundt!
_________________________
Kikker man på hjemmesiden https://www.scanship.no/ bør man gå videre til "Solutions".
Klikker man på f.eks Marine Systems og deretter på "Wastewater" får man opp en ny underside som forteller hva dette går ut på.
Slik kan man klikke seg rundt på alle deres systemer for behandlig av avfall "om bord"! IMPONERENDE!

Man bør også klikke på de to andre områdene. AQUA + LAND.
Spesielt sistnevnte tror jeg kan bli SVÆRT stort! Ref "Oslofjorden rundt", men tenk på alle ANDRE fjorder!
___________________________
Bringebærturen går nå mot slutten, men jeg kommer nok til å ta en siste tur om noen dager.
Jeg har plukket ganske rent - men fortsatt står det nye kart og venter på modning.

Det hadde vært hyggelig med 10 kg nå i juli. Et rundt tall.
Absolutt ikke av økonomiske grunner, men av alt det andre jeg har skrevet om.
Ro i kropp og sjel - sunnhet i hver bær - hyggelige gaver til de jeg setter pris på - og ikke minst at jeg har plukket og rørt dem selv.

Nå er det bare den korte hjemveien på 2-3 minutter som gjenstår:
DA kan jeg tenke på at det kun er disse 16,5 millioner frie aksjene i dette selskapet som BEVISELIG har levert varene!
DETTE i motsetning til f.eks NEL, der det er 630 MILLIONER frie utenom top 20. Og det i et selskap som ikke har levert noe som helst!
Ja, ikke annet enn ENORME underskudd - og Kjørbo, må vite!

Hilsen Hammers........som gleder seg til morgendagens frokostkaffe.......og tykke skiver - med det du vet....🤭!
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
leffmeister
22.07.2019 kl 00:55 8576

Hammers,
Den forsvunnede diamanten Scanship er enda ikke verdt 2 mrd. At folk faktisk ikke klarer å forstå hvor mye inntekt-muligheter det er for den landlige MAP teknologien er for min del sjel-løst. De har opparbeidet ett KJEMPE nettverk med MYE boss som SVÆRT gjerne leverer dette til Scanship når de legger til land. Regner med de fleste vet hva som kommer ut av bosset og hva det er verdt? Også veldig, veldig spennende med fremtidig teknologi innenfor fiske-oppdrett.

Ser du skriver en del om din/dine hunder bishope havanese - utrolig nok er jeg testamentert en slik en kjekk og energisk hund (om ikke hunden dør først..). Per dags dato for det holde med mine 14 måned gamle molossere - en tispe og en hann, totalt ulike og sammen perfekte. Men nok om det. Du er en (om ikke eneste) som er verdt å lese hva skriver. 99% her inne er bortkastet lese-tid.

Har blitt interessert i dine tekniske kunnskaper. Og er selvfølgelig ikke i nærheten selv - men syns det er spennende. Kan du gi meg din tekniske kortsiktige vurdering av STB og EQNR? Langsiktig har jeg en klar mening. Og om hva ditt syn er iht markobildet (som selvfølgelig kan påvirke disse selskap). Setter stor pris på svar, Hammers. Jeg tar mitt siste glass med en frisk og god, men ikke minst veldig billig østerriksk musserende for kvelden. Lykke til i morgen - SCANNERS!

leffmeister
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.07.2019 kl 01:38 8564

Takk for hyggelige ord.
Enig i det du sier, men de hundene dine er vel helst slike jeg helst IKKE ønsker å møte. I hvert fall hvis de kommer løse.

Jeg har for tiden minimalt med tilgang på chart pga dette Netfondstullet her inne - så dette blir nok litt "kvasi"!
Har likevel tatt en titt på "Bigcharts.com" som en nødløsning:

EQNR:
En fallende "trappe-formasjon" - der det ser ut til at hver 20-kroning representerer et nytt trinn.
Personlig liker jeg ikke hva jeg ser - og hvor mange trinn har egentlig den trappen?

Ved fall under 160 gis et nytt salgssignal. Et større kjøp kommer hvis toppen ved ca 175 brytes.
Jeg ville selv ha pellet meg ut da 210 i sin tid ble brutt. Et relativt kraftig salgssignal ble da gitt!
http://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=NO%3Aeqnr&x=42&y=10&time=9&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=7%2F21%2F2019&freq=2&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=0&lf3=0&type=128&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=9

STB:
Denne er det da flere som har anbefalt en tid (?), men kursen faller nå til foruroligende svake nivåer.
Kursen har stort sett ligget i et stabilt sideleie de siste to årene. Sterk støtte ved 60, men brytes denne ville jeg selv ha blitt bekymret.

Støtte nedover til ca 53, men også dette er en aksje ikke JEG ville ha satset mye på.
Formasjonen (3-års logaritmisk chart) ser ut til å nærme seg kanten av stupet (av en eller annen grunn) - så pass på!
Kommer det en positiv rekyl fra dagens nivåer gis et STERKT kjøpssignal hvis 75 brytes.
http://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=NO%3ASTB&x=41&y=10&time=10&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=7%2F21%2F2019&freq=2&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=0&lf3=0&type=128&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=9

Hilsen Hammers........uten peiling på det fundamentale i disse selskapene. Kun aksjonærenes totale handlingsmønster - via chartet!
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
leffmeister
22.07.2019 kl 15:31 8379

Takk for svar Hammers! Hundene går alltid i bånd selv om de er snille som dagen til tider er lang - spesielt mot barn. Ikke så veldig begeistret for vår nye landsmenn og eldre med "rare" bevegelser som virker unaturlig for dem.

Det er tragisk at vår kjære Netfonds er blitt frarøvet av Nordnet som jeg personlig håper jeg aldri noen gang MÅ bruke. Får håpe de tar til VED og at vi kan få tilbake noe av det gode og ENKLE systemet til Netfonds.

leffmeister
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.07.2019 kl 00:21 8173

- Tråden ble startet på 7-8 tallet.
- Jeg husker jeg skrev varmt om det kommende bruddet på 14.
- Deretter var det bruddet på 18.
- I dag ligger kursen kun et par 10-øringer fra brudd på tidligere slutt på 20,40.

- Om dette kommer denne uken kan ikke jeg vite sikkert, men også DET kommer etter hvert.
- Hvordan kan jeg være så sikker på det - at det kommer?

- Jo, det er som når jeg ser en ny ung travhest (gjerne debutant) som knuser konkurrentene i litt tøffere løp.
- Da AVSLUTTER jeg mitt personlige løpsreferatet på min egen side hos Norsk Rikstoto med ordene; Dette er en KANON!

Hilsen Hammers........som lett ser forskjellen på de ordinære - og KANONENE!
Kanonene - vinnerhestene som raskt stiger i grunnlaget (som raskt tjener mye penger - for de uinnvidde).
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
leffmeister
24.07.2019 kl 17:54 7991

Det gikk noen dagen for å gå igjennom 20, men etter dagens prestasjon regner jeg med turen til 25 er rett rundt hjørne. Som Buffett sier - den beste aksjen er den du aldri selger. Scanship KAN bli en av dem - med dagens aksjekurs i utbytte om 10-15 år.

Kjekt du nevner travhest. Familien her til gårds var 1/6 eier av en skikkelig varmblods kalt Gentle Star - om du kan huske den? Alt jeg husker var da jeg enda var veldig ung satt jeg oppi kjerra i seiersrunden på Harley Davidson løpet på sørlandet rundt 96. Det var tider. For ikke å nevne de kjekke løpene mot Rex Rodney her på Forus osv. Du skal kjøpe mange hester før du finner en slik en traver. Som Gulli alltid sa - "once in a lifetime".

leffmeister
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 19:35 7892

Det er hyggelig å være SSHIP aksjonær. Utrolig at ikke flere av løkene ser hva som "bor" i denne aksjen. Det kommer de til å gjøre, selvfølgelig, men de venter vel til etter Q2 og etter neste store kontrakt er signert.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Sopranos
24.07.2019 kl 21:32 7792

Hva tror dere om Q2 på SSHIP?
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.07.2019 kl 21:55 7758

Endelig tilbake fra en sen svensketur - varene er prekevert - og en tørsteslukker står klar i varmen!
Joda, det tok noen dager, men det spiller ingen rolle. For oss som ikke skal selge i morgen er det bere en betryggelse at det ikke går så fort. Man VET at det uansett kommer, så får det heller bare komme noen små svingninger før neste steg. Betryggende det.

Tøft det du skriver om Gentle Star. Den har jeg nok banket mange ganger opp gjennom årene!
Å sitte i vogna under den defileringen var trolig spesielt - og misunnelsesverdig.

Trav og Galoppnytt skrev forresten en ok artikkel på nett i fjor:
http://tgn.no/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=21197&Itemid=259

Jeg har selv vært en liten deleier i en hest som het Junge Løjbjerg. Sto hos Boye Ølstøren på Leangen.
Den gikk fra 1985 - 89, og føk også oppover i grunnlaget - som en senere Gentle Star - eller som en SSHIP .
Toppåret var i 1987 da hesten vant 13 av 18 starter. Deretter kom det noen skader - på den også!
I 87 var det faktisk kun Rex Rodney som hadde flere seire enn Junge.

Nok om det; man får fryde seg over alle knall-løpene man får oppleve - både på travbanen og på Oslo Børs!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.07.2019 kl 23:13 7684

Stakkars de som sverger til det tekniske systemet Candlesticks (ref norskbulls.com).
Ila siste uke meldte de nærmest daglig og negative signaler om SSHIP.
De så en "Hanging Man" - og de så "Three gaps up". Et vendesignal nedover.....🤔🤔🤔
Alt varslet om styggedom for selskapet - og dets aksjonærer.

Vi som vet bedre ble kanskje litt kortsiktig engstelige, men ga egentlig blaffen!
Jeg gjorde i hvert fall det - siden moroa FORTSATT ikke har begynt. Joda MORO er det, men moroa kommer senere!
Og som før - ALT gikk som vanlig VÅR vei - slik det som regel gjør i selskapet!

NorskBulls har nå bommet med 6 av 8 SELL i selskapet siden årsskiftet - inkl de 5 SISTE. Slå den!
Når de ser kjøpssignal treffer de imidlertid klokkerent. Av 9 BUY har de truffet med 7 - inklusivt 4-5 solide på 15 til >20%!

I DAG har de registrert et NYTT kjøpssignal. Et signal som de beskriver som av det kraftige slaget!
https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=SSHIP.OL
Ikke vet JEG, for MITT system sier fortsatt; kjøp deg INN, snitt gjerne OPP, men bli SITTENDE!

Som tidligere gjentatt flere ganger;
UTROLIG få aksjer utenom Top 20 (som eier ca 83%), ordrereserve på ca 1 mrd (hvis jeg ikke husker feil), ca 20% er historisk sett fortjeneste, verden skriker etter deres grønne løsninger, ordrene strømmer på, landbasert fortsatt ikke startet opp, men kommer til høsten, 2x opprinnelig aksjekapital utbetales pr år.

Når dette vokser videre starter også interessen for fullt - og diverse fonds og enkeltpersoner "vil ha".
Dess lenger man venter - dess høyere pris (unntatt små svingninger) - og FORTSATT "ingen" aksjer å kjempe om!

Hilsen Hammers.........som bare kan gjenta (dette og):
Når jeg SER en kommende "kanon" på travbanen - så ser jeg og registrerer den!
Det samme gjør jeg når jeg ser og ressonerer meg fram til det samme på børsen.

Det har jeg på denne tråden gjort siden 8-tallet - så fritt fram for alle å "kjøpe" eller "fornekte"!
Jeg ber ingen om å gjøre noen ting, men jeg vet hva JEG har gjort! Kursen er fortsatt i startgropa - i det lange løp!
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
leffmeister
24.07.2019 kl 23:45 7621

Alltid kjekt med en harrytur - spesielt om du er nærmere enn meg (tar 6 timer). Det er da ikke nødvendig (men spennende) å følge med på kursen ti SSHIP. Den går som den går - eller springer som en kanon-hest som f.eks Commander Crowe.

Flott artikkel skrevet om Gentle star. Kan si deg at det var 1-2 eiere for mye som gjorde slutten unødvendig (Med tanke på Gulli). Det var kommet ett bud på XX antall mye penger - men ble nedstemt for salg med en stemme for mye. Løpet etter kom skaden i beinet - og den ble solgt for en brøkdel.
Junge Løjbjerg er ett kjent navn (kan ikke si jeg har sitt bilde eller film av han) - men har hørt om resultatene og flotte kommentarer.

leffmeister
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
kaliber
24.07.2019 kl 23:48 7617

Ble positiv overrasket over kursen, akkurat sjekket). Ja, la kursen fortsette mot nord!
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
leffmeister
24.07.2019 kl 23:49 7617

Norske/Norskbulls - DET er bortkastet tid (og muligens lite eller mye penger). Noen heldige og - men det blir hvertfall ikke tatt i bruk her. Lykke til imorgen SCANNERS!

Commander Scanship

leffmeister
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.07.2019 kl 00:07 7589

Jeg har bare 30 min til grensa er passert, så det blir lite handel i Norge.
Joda, Junge vant mange overførte løp på V6. Oppskrift; Tet, dempet - og stakk - men noen år før Gentle.
Hyggelig å høre fra deg, men vi får vel heller holder oss til SSHIP på denne tråden!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.07.2019 kl 21:49 7365

For en GLOHET opplevelse vi fikk i dag.

Glohett utendørs og glohett når jeg kikket på børskursene innendørs. Hadde jeg fått solstikk, mon tro?
Over 1 mill aksjer omsatt, en NY eventyrlig stigning - og etter hvert skikkelig med "vann mellom båtene" på selgersiden.
Alt uten nye meldinger. Kan det være et eller annet fond som begynner å skjønne budskapet - eller hva?

I dag fikk jeg litt assosisjoner til gode gamle Morgan Kane - og hans besøk i Klondyke. Gullgraverne begynte med ett å strømme på.
Alle kjempet hardt for å få tak i det blinkende gullet - og massevis av liv og røre i den ellers så rolige byen!

Hilsen Hammers........for en gangs skyld litt tom for nye ord i varmen - så jeg lar heller aksjekursen få tale for seg selv!
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2019 kl 13:50 7113

Med en avkastning på over 100% i løpet av noen uker ble jeg plutselig grepet av høydeangst. Solgte derfor 50% på 26,8 like etter åpning i dag. Hadde egentlig blitt enig med meg selv om at jeg bare skulle sitte med disse slik Hammers har foreslått, så angret med en gang jeg konstaterte de var solgt. Logget meg inn igjen nå etter lunch og ser at det er flere som velger å ta gevinst. Vet ikke hvor langt ned mot 20 tallet den skal nå, men klarte ikke å la være å kjøpe tilbake på 24,8. Har lært at man ikke skal holde på å trade på aksjer som har stigende trend, da man gjerne blir løpende etter. Men denne gangen var jeg nok heldig, for SSHIP blir nok neste børseventyr. Forresten er den det allerede for meg:-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2019 kl 15:55 7062

Jeg gikk ALL IN i dag på snittkurs kr.23,30. Endelig begynner STORFISKENE å kjøpe. Da er vi i gang!
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
OZZY
26.07.2019 kl 16:28 7039

Aksjer med høy verdi skal ned til høsten. Det kommer til å gå hardt ut over Sship.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
leffmeister
26.07.2019 kl 22:52 6836

God kveld scanners/uscannet,

Fikk såvidt med meg oppløpet fra 20 igår - og var veldig nyskjerrig ved åpning idag. Det virket litt for godt til å være sant (vi er på Oslo børs), men tenkte ikke noe mere på det. Ikke lenge før close sjekket jeg igjen, og da var vi MINUS! Hva - tenkte jeg.

Etter å ha sett på grafen i rundt ett halvt sekund forsto jeg at dette er TYPISK norsk. Noen gevinst-sikrer (ikke noe galt i det for dem som ønsker det) - mens noen skaper panikk i den norske psykologien rundt aksjemarkedet, og VIPPS blir det "krise". Noe av det som også får meg til å trekke på smilebåndet, er de få/flere som har skiftet mening om selskapet - ref div forum, til det negative. Er du gått så "langt" at du med det første skal kjøpe ett verdipapir - så må du huske på at det er de langsiktige som er vinnerne til slutt. Dere må bare prate så mye dere orker om alle de gode tradene deres - og jeg håper det stemmer, men har mine store tvil.

Personlig likte jeg ikke at kursen gikk såpass i går uten noe nytt, fordi det skaper uro. Mellom 1 og 4 % daglig + og deretter en liten korreksjon før veien videre holder for min del - når intet nytt er gjort bekjent. Selskapet er verdt 2.3 mrd nå. Prøv å finn ett tilsvarende selskap med den kunnskapen, ledelsen og nettverk som ikke er 2 til 3 ganger dyrere.

Ikke heng dere så mye opp i tallene på regnskapet og hva som har vært før. TENK dere heller LITT frem - og prøv å forstå HVA som kommer. På papiret er dette enda som en liten plomme-bedrift. Sykt. Richard Branson er SMART, veldig smart (min første bok var en selvbio av han - alltid vært ett stort forbildet etter) - og at han personlig kommer til Scanship om tillatelse for å promotere dem og hva de gjør for miljøet - er IKKE for løye. Branson starter der han ser ett stort potensial at han kan kunne endre en god bit av markedet han trer inn i. Dere ser selv hvor mye dårlig omtale cruise/sjøtransport (til og med flytransport) har fått i det siste. Vi har da kun hørt om alle disse fæle bilene vi kjører rundt i - og ikke tenkt på VERSTING industrien før det siste året, når media opplyser?

Om enn nesten kun kan bruke dyktige underentreprenører til å gjøre "skitt jobben" - så... så FANTASTISK! Minst mulig unødvendig utgifter når sysselsetting av mannskap må i bruk når den tid kommer. MEN - det er Scanship som kjenner og har kontakt med kundene, og ikke minst får ALT skrøyt (personlig litt trist når det er flere gode selskap som burde fått mer oppmerksomhet av denne grunn).

Nå sporer jeg litt av - du (hammers) og dere andre får ha meg unnskyldt.
Før jeg kjøpte mine første aksjer for rundt kanskje 5-6 år (utenom via jobben som årlig har gitt 25% rabatt på veidekke aksjer - men år etter år bare ble mindre og mindre tilgjengelige aksjer - jeg bestilte alltid maks - men før jeg sluttet fikk jeg vel 10-20% av ønsket, kontra en HEL del mer før - - - som jeg forøvrig solgte på 96 når jeg sa opp, men som jeg absolutt skal inni engang igjen <--- Beklager lang "forstyrrelse") leste jeg en ganske god del og hadde "plukket" noen favoritter - Odfjell under 4 og bank nor rundt 10. Jeg var så "dum" at jeg la alt inn i REC (til tider veldig FLAKSEN inngang) - men måtte da se mine ærlig opptjente midler over ALT tid, falle med mellom 50 og 70%. Var svært glad jeg ikke var en av dem - som ikke får sove på nettene og har klump i magen. Istedenfor tok jeg med LÆRDOMMEN av den leksen (den gode leksen) jeg fikk og klarte å forstå hvorfor noen aksjer SER billige ut (kan være ett SUPER selskap), mens noen aksjer SER dyre ut.

For min del så HÅPER jeg Scanship kommer tilbake mot 5-tallet, da skal jeg selge det jeg har av verdier på veien ned og KJØPE med det LILLE jeg har/kunne skaffet. Har kun snittet opp i denne aksjen så langt. Jeg har konkludert med at dette er den eneste aksjen på børsen jeg aldri kommer til å selge noe av. Som sagt - den beste aksjen er den du aldri selger. Og jeg skal nyte champagnen - som idag, når årlig utbytte endelig når snitt-prisen min på XX kroner. Men da med en helt annen champagne selvfølgelig, da skal jeg heller ta meg råd til en av de flotte (som ellers kun er lagret til barn/barnebarn/ selge til nøds).

Det får bli med det på denne fantastiske fredagen i ferien - og jeg skal love dere at om ikke kjerringa hadde vært på Coop Obs rett før stengetid 21:00 og kjøpt hjem en NYMODERNE (trodde det var en slik en bevegelig "gammeldags" - men nei du) vifte til 699,- så hadde det aldri blitt så langt. Håper som sagt at scanners skal ned mot 0, men har mine tvil dessverre (ikke ta det som noe jeg bare sier med tanke på egen vinning - jeg har ingen agenda). LYKKE til videre dere som har forstått hvilket firma Scanship er, de som TROR de har forstått det, og ikke minst til de som på dødens skal sammenligne PE mot STORE selskap som f.eks AMAZON og begrunne da med at SSHIP er dyrt (bare selg dere.. Eller har dere det nå?).

Ha en ellers fortreffelig aften og rekordvarm helg SCANNERS!

leffmeister
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.07.2019 kl 15:47 6311

Varmen har slått meg helt ut - og jeg orker ikke å tenke stort på aksjer, skriving - og slikt.
Likevel; det skjer da "noe" på den STORE eiersiden - en svært stabil gruppe på top 20.
Stabiliteten vises ved at på drøye 2 mnd kun har svingt mellom 83,96 og 83,25%. Nå 83,33.

5* av de 20 "der oppe" økte ytterligere den siste uka! * Inkl nykommer Barkleys
14 var uendret.
1 av dem reduserte. Det var BNP Paribas (25')

Ellers solgte Skand Enskilda seg ut fra sin 19.plass - og ble erstattet av Barkleys Capital som har kommet inn på 17. plass.
Barkleys kjøpte til et høyere nivå enn Skand Enskilda hadde før dem.

MERK at top 20 startet et lite nedsalg i midten av juni - da kursen lå rundt kr 14-15.
Deretter har de totalt solgt LITT hver eneste uke - fram til den siste.

Dagens oversikt viser at Top 20 IGJEN har kjøpt seg opp - nå på kurser rundt ca 22-25 kr.
Oppkjøpet har spist opp begge de to foregående ukers lille nedsalg.

En indikasjon på at de store er stabile - og absolutt har "trua", nå når august nærmer seg med stormskritt.
Når ferietiden går mot slutten og det trolig blir litt "action" igjen!

Det er en HELT annen tro enn enkelte amatører gir utrykk for her på forumet.
Aktører som selv ellers skriver om NEL, LAVO.TV - og annen lavkvalitet!

Hilsen Hammers........på kvart maskin om dagen.....!
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.07.2019 kl 19:17 6183

Med fare for å overgå meg selv (m/ant innlegg - 2 på 1 dag) - på en ellers glohet en;
- Det ble i dag gitt et nytt KJØPSSIGNAL i linjechartet.
- Dagen sluttet klart over siste topp på 24,50 - toppen fra sist torsdag.
- Nok en gang på et høyt volum til SSHIP å være. Trolig en del daytrading inne i bildet?

- Få analytikere på banen i denne aksjen.
- Den eneste "proffe" JEG vet om er han guttungen som varslet kraftig salg på ca 12 i april. Spådde 8,40 - "hvis han var snill".
- Han klarte å få den ned til ca 10......og deretter har INGEN sett seg tilbake. Han selv er ikke tilgjengelig for kommentar (ref HO).
- Jeg regner meg ikke selv som noen proff analytiker, men JEG har SKAMROST selskapet (m/begrunnelse) her inne FRA 8-tallet!

De som LYTTET, FORSTO og STOLTE PÅ budskapet - de har ALLEREDE tjent en LITEN formue! Og det FØR festen starter!
Akkurat som de som i SIN TID lyttet og forsto i f.eks selskapet som NSG, REC og MANGE flere......slike man IKKE burde eie!

- NorskBulls (m/sine Candlesticks) har jevnlig kommet med svartmaling av kursen. Og de har bommet noe så jæv...!
- Spent på DAGENS kommentar, etter at også fredagen endte med svartmalingens undertone.
- Da dukket DAGENS opp - positiv: https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=SSHIP.OL

Til syvende og sist (før bikkja skal ut på runden sin) - en liten gjentagelse:
- Selv om det har vært "fest så det holder" - de siste dagene - dette er LIKEVEL hverdager!
- Dager uten konkrete kontrakter eller andre opplysninger.
- Som jeg tidligere har antydet; når FESTDAGENE kommer - ja, da får man full uttelling for den aksjesitsen som en gang er der!
- Når de første "virkelige" analytikerne kommer på banen, når de første landbaserte kontraktene kommer, når, når, når!

- NÅR LEDELSEN sitter på 66% av aksjene - topp 20 sitter på 83,33% av dem - og en hel HAUG under der tviholder på sine egne.
- Hvor mange aksjer skal det da kjempes om på de store FLAGGDAGENE - og hva skjer DA med kursen?

- I SSHIP er det som tidligere sagt totalt kun 16 mill aksjer utenom Top 20 - og SVÆRT få i reelt omløp!
- Da MÅ det bare gå - akkurat som det gjør. For ordens skyld; 16 mill i forhold til f.eks NEL's 630 mill utenom top 20....🤭🤭🤭!

( NEL som f.eks er verdt ca 3,5 ganger det SSHIP er - uten å være i nærheten av å tjene en eneste NOK.
Ja, selskapet har en P/E på MINUS 39 - og det FØR Sandvika slår inn på neste Q. Rene galskapen - i mine øyne)!

- Det er SPESIELT AKSJEFORDELINGEN, i tillegg til produktenes egenskaper (renseteknologi), som er cluet med SSHIP!
- Verden skriker etter opprensing - og deres geniale løsninger, mens det tidligere var en tid for bruk, kast og forpest!

Hilsen Hammers........som hører at bikkja nå begynner å "jamre seg". Jeg avslutter - og finner fram hundeposene.....🙄!
JA - for nå er det SLUTT på tiden med å forpeste omgivelsene.....🤭🤭🤭!
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
BMW_E30
31.07.2019 kl 09:39 5625

Håper du ikkje har noe imot at eg deler relevante artikler som kanskje ikkje alle får med seg på din tråd hammers.

https://e24.no/pluss/boers-og-finans/scanship-holding/denne-groenne-aksjen-er-boersens-soleklare-vinner-slik-startet-scanships-elleville-boersrally/24665084
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.07.2019 kl 15:11 5511

Ja ja Hammers sånn kan det gå.
Leit for mange aksjonære det som skjer nå.
Du er for gammel til å hausse luft Hammers.
Jeg reagerte virkelig når du aldri ga deg i ditt syn på aksjen.
Bobbler kommer å går. Håper du redder deg ut.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
christianss
31.07.2019 kl 15:15 5152

haha herregud så tragisk
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
OZZY
31.07.2019 kl 15:18 5125

Hammers har driti på draget med sin hausing. trist.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.07.2019 kl 15:21 5116

han har ikke driti på draget han har bare "lurt" naive/grådige sauer til å ta imot denne overprisede grønne diamanten LOL

Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.07.2019 kl 15:22 5107

YESSSSSSSSSS! Nå fikk jeg kjøpt mye.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare