VOW/SSHIP - Hermanruds "Forsvunne Diamant"! Den GRØNNE!

Hammers
HAMMER 03.04.2019 kl 12:10 189527

I mine yngre dager ELSKET jeg brettspillet "Jakten på den forsvunne diamant"!
Et spill som med VAKRE og GLITRENDE edelstene pirret mitt barnesinn. Et sinn som kunne se verdier i det meste jeg kom over.
Så verdier der andre så søppel. Jeg har i grunnen flere dusiner av eksempler på slikt innen diverse områder!
Her er mitt NYE FUNN.........et funn som FAKTISK kombinerer BÅDE SØPPEL (avfall) og EDELSTENER i form av VERDIER!
_____________________________________

Det er vel flere her inne som så «sendingen» med Guru Hermansen i studio for noen dg siden.
Mye generelt klokt å høre – og et visst fokus på «snille» grønne aksjer som kan eksplodere i år!

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Hermanruds-5-snille-aksjer-har-gaatt-som-kuler
«Her kan det være GULL å finne, var hans budskap». Små og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstår hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL – SSO – SSHIP – TOMRA og BON) – men ingen konkrete "vinnere".
Jeg BLE interessert, men strøk straks BON fra lista. Notorisk underskuddselskap u/Fred Olsen (i hvert fra gml dager) innen vindkraft. 4 igjen!
_______________________________

For å gjøre en lang historie kort; Alle vet hva NEL driver med (hydrogen og MASSIVE tap), SSO (store solparker som går så det griner) og TOM som er verdensleder på sitt område. ALLE kjente, men hvem vet EGENTLIG noe som helst om Scanship?
Et supplyrederi i Nordsjøen, et fergeselskap mellom skandinaviske land – eller HVA pokker er dette for noe?
Sikkert bare noe dritt, for de er da kun notert på Oslo Axess!

Jeg er ingen «regnskapsmann» og holder derfor EBIT, EBITDA og slikt utenfor.
Mine 4 lett forståelige tall (for noen dg siden - er siden endret) gir likevel et greit bilde av de enkeltes verdsettelse og potensiale!
Mens det i f.eks NEL kan fylles et stort OL-basseng med "verdiløse aksjer" til en pris av 7 MRD klarer man i SSHIP knapt å fylle et badekar med superlønnsomme aksjer til en børsverdi av 8-900 millioner.

NEL: (kurs 6,09)
Verdsatt: 7 MILLIARDER
Ant aksjer: 1,2 MILLIARDER
EPS: 0 (taper ca 40 % av ALL OMSETNING. Jøje meg.....)!
Utbytte: SELVSAGT 0!

SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29
Utbytte: 0,95

TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?)
Utbytte: 4,5 (2x 2,25)

SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28
Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019). Høres LITE ut, men gang opp m/kursen til f.eks TOM og se hva som gis ut!

* Av selskapets 96 mill aksjer eies ca 66% av Styret/Ledelsen. (rettet 11.apr)
Kun 34% er «frie» dvs (33 mill aksjer) og mange er låst hos store institusjonelle investorer. I prinsippet MINIMALT m/aksjer i omløp!
Når alle de nye grønne fondene strømmer til børs MÅ de knive om de få gjenværende - sammen med de NYE investorene som strømmer til!

Denne fordelingen SIKRER mot alvorlige kursfall i dårlige tider. I gode knapt aksjer å få tak i! Nei, NESTEN UMULIG - uten å presse prisen!
Er det rart at Eline i studio sitter forundret og forteller Trygve om SSHIP på vinnerlisten.....i dag igjen ????
Trygve sier ikke et ord (vil ikke kommentere) - for heller ikke HAN kjenner til selskapet (min påstand)!
Akkurat som de fleste andre. Akkurat i henhold til Hermanruds "oppskrift"! Ukjente og blinkende edelster som INGEN SER!

Hva driver så SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjøfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer (hm, skulle det stått >2000. Tror det!)
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelønnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin første kontrakt innen fullskala testanlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens største innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngås kommer det senere vedlikeholdsoppdrag på de samme anleggene.

Jeg kan anbefale at dere klikker litt rundt på selskapets hjemmeside. STUDER - og se potensialet!
Her noe av maritim virksomhet: https://www.scanship.no/marine/marine-systems/

Regnskap:
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2019/02/SSHIP-Second-Half-Year-2018-Report.pdf

Går man tilbake til innledningen kan man sammenligne tallene innen de 4.
- NEL er bare BÅNN I BØTTA – uansett hvordan man ser på tallene!
- SSO og TOM er to veldrevne selskaper, men med svært mange aksjer i omløp.
- Ingen er dog i nærheten av SSHIP.
- Svært veldrevet – og en KLAR vinner på de tallene jeg ramser opp.
- Trolig fordi folket fortsatt ikke har peiling på hva SSHIP bedriver - eller hvor store inntekter som genereres!

Hilsen Hammers.......som uansett har gjort SITT valg. Et DAMPENDE VARMT bad i SSHIP-aksjer er absolutt å foretrekker framfor
et kjølig OL-anlegg med NEL-aksjer - der man GRUER seg til å putte tåa oppi.....!

PS; Overskrift endret den 11/1 - i forbindelse med navnebyttet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
BMW_E30
30.12.2019 kl 07:20 8219

Clearstream øker til 2.59 mill aksjer. Går inn på 8.plass på topp 20 med en post som tilsvarer 2.98% av totalen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2019 kl 09:16 8196

Sterkt av Vow på en såpass rød dag. De som selger i dag vil nok helst grave seg ned når rakettene går til himmels om ett år
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
BMW_E30
30.12.2019 kl 09:48 8134

Rette min kommentar om clearstrem. 2.98% av topp 20 og 2.43% av totalen er de riktige.

https://www.scanship.no/investor/largest-shareholders/
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2019 kl 10:41 8084

Nå går det sikkert ut en del billigaksjer fra de som ikke klarer å knipe igjen lenger. Meget sunt både for dem selv og andre
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Klimbull
30.12.2019 kl 10:47 8076

Såkalte grønne aksjer er inne i en hype og noen av dem vil få en smell.
Sier ikke at det blir ScanShip selv om den faller kraftig tilbake i dag etter peak.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Met1976
30.12.2019 kl 11:43 8025

SSHIP faller vel tilbake rett og slett fordi det tas gevinssikring fra bla VB- helt naturlig, han har hatt eventyrlig avkastning på kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2019 kl 11:44 8031

Ville blitt bekymret hvis en ikke fikk en liten justering etter dette:
https://www.nordnet.no/market/stocks/16280186-scanship-holding

VOW er en ung sunn,grønn og frisk aksje som nylig har lært seg å gå. Snart begynner den å løpe.
Den evinnelige frasen 'løp og kjøp ' har sin gyldighet her . Selv om jeg personlig ville foretrekke at den ' skynder seg langsomt'
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
MadassXX
30.12.2019 kl 12:27 7966

Knappe -2% foreløpig. Vil ikke si det er å falle kraftig tilbake. Scanship har vel også bevist at de er mer enn en hype, uten at jeg skal begi meg ut på å ha noen mening om verdsettelsen. Føler meg ganske trygg på at den skal videre oppover på litt lengre sikt. Ingenting fundamentalt som jeg har sett som tilsier hverken fall eller voldsom stigning nå, så da er nok gevinstsikring som skjer. Mange har gjort gode kroner i 2019 på Scanship.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2019 kl 13:34 7916

Rista av seg Voldberg nå. Det vil komme mange sånne hendelser underveis. Inntoget av utenlandske investorer og tradere vil akselerere trenden vi er inne i. Enda flere vil sloss om de få aksjene som finnes.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2019 kl 16:39 7861

Grei dag, med en helt normal reaksjon. Hvis ordreboken er reell vil vi få en ny oppgang på Torsdag
Egentlig ganske uinteressant i den fase selskapet er i. Selskapet vil trolig bli verdt bortimot 7-8 milliarder i løpet av 2020
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
03.01.2020 kl 01:09 7596

Alle vi aksjonærer har sett en kraftig stigning fra november i fjor.
Flere nye kontrakter (er det ikke 3-4?....har kommet ut av tellinga) fram til årsskiftet - inkl den viktige "landgangen" i Tyskland.

Tyskland er interessant mtp "okkupasjon av landområder" (selvsagt på økonomisk vis) - og tyskerne er interesserte i SSHIP!
Den første ordren var trolig en mindre forsøkskanin (ikke oppgitt størrelse) - og SSHIP selv regner med større jafs i landet i tiden som kommer.

Tyske Clearstream kom inn på Top 20-lista i slutten av sept i fjor. Et eierskap på ca 4-500.000 aksjer i flere uker på rad.
Ved oppdateringen den 16/12 hadde de derimot gjort et STORT sprang. Opp til 12.plass med 1,270.000 aksjer.
Deretter opp til 9.plass med ca 1,9 mill aksjer......før siste oppdatering viste hele 2,6 mill. Med det ligger de som nr 8.
En økning på hele (ca) 450% ......fra den første spede starten på 4-500 tallet. HELE økningen har kommet i desember!

Tyskernes inntog har trolig en sammenheng med SSHIP's tyske kontrakt - og trolig også med det vekstpotensialet de ellers ser i landet!

I tillegg til Clearstream har Deutche Bank + et par andre trolig tysktalende banker dukket opp på Top 20 ila høsten som var.
Deutche Bank har ligget temmelig konstant på ca 1,2 mill aksjer i en lengre periode. Clearstream har imidlertid vokst voldsomt den siste måneden.

Hilsen Hammers.......som ønsker tyskerne velkommen inn i selskapet.......!
For min del kan dere fortsette å "stjele verdier" fra de som ikke skjønner eller ser!
JA, men KUN hvis dere BETALER skikkelig for "tyvegodset"! Slik dere nå har gjort i et par måneders tid!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Klimbull
03.01.2020 kl 04:34 7535

Clearstream er ingen aksjonær, men en depotkonto.
Det kan være flere fond e.l. som står bak denne.
NEL har også Clearstream som største "aksjonær".
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 09:44 7094

Kjøpte 7000 på 29,10 nå.:-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Tradinator
09.01.2020 kl 10:36 7029

Noe på gang igjen tro? Forrige gang vi hadde disse prosentene kom ordren dagen etter....
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 10:51 7014

Dette blir SUPER DIGG!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 11:18 7030

https://newsweb.oslobors.no/message/493075
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 11:28 7059

Kr.50!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 12:00 7038

WOW!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Tradinator
09.01.2020 kl 12:11 7052

eller VOW som de heter... :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Semmern
09.01.2020 kl 12:18 7098

Sittet på fra høsten 2019 og solgte meg ut mandagen etter urolighetene i Midtøsten begynte.
Har hele tiden hatt trua på at dette skal fortsette videre i 2020 og kjøpte meg kraftig opp i går!
Denne håper vi går videre 🙏
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Tradinator
10.01.2020 kl 15:26 6809

Siste mulighet til å handle SSHIP, fra mandag blir det VOW vi må se etter. Sjøl sier jeg VOW når jeg ser på på avkastningen denne har gitt og på det enorme potensialet som ikke er tatt ut enda. 50,- kroner innen 2020?
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
OZZY
10.01.2020 kl 15:30 6831

har en følelse at det kommer noe positivt ved lanseringen av det nye navnet. rart det greiene der.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.01.2020 kl 17:05 6793

Jeg har ikke skrevet stort på noen tråder den siste tiden.
Det har vært så sørgelig lite å skrive om - og jeg har kjent at jeg begynte å gå lei. Man kan da ikke skrive om "ingen ting"!

I dag har gnisten kommet tilbake. Spesielt etter den SPENNENDE tekniske utviklingen som har funnet sted de siste dagene!
- Navneendringen er (selvsagt) godkjent på GF. Skulle bare mangle når ledelsen sitter med langt over 50% av aksjene.
- Den første endringen kan man allerede se på selskapets hjemmeside. Fanearket med alt "Investorrelatert" har forsvunnet!!! Hva skal DET bety?
- Kanskje noe midlertidig - før det kommer opp igjen? Ja, for man kan da ikke bare fjerne regnskaper og slikt uten videre.
- For MIN del har VOW blitt et luksusproblem! Skal jeg endre navnet på denne tråden. Tråden fra i april i år???
- Tror jeg få ta det opp i en egen "GF" en sen kveldstime utover helga?

Så var det det MEST spennende; CHARTET! https://www.tradingview.com/x/Rzmzoz6B/

- Etter en konsolideringsfase går kursen nå til angrep på den horisontale motstandslinja. Akkurat som den har gjort ved 2 tidligere anledninger!
- NÅR bruddet kommer gis et nytt STERKT kjøpssignal - akkurat slik som ved de foregående.
- NÅR den neste "skikkelige" kontrakten kommer kan man trolig forvente at dette finner sted.
- MULIG det blir en liten korreksjon igjen før gjennombruddet, men jeg er jaggu ikke sikker!

Da SSHIP kom på Oslo Børs ble begivenheten fulgt opp med to raske kontrakter - for å komme godt i gang.
Det vil ikke forundre meg om noe tilsvarende skjer i forbindelse med navnebyttet! I så fall ryker trolig motstanden temmelig raskt!
VOW!

Hilsen Hammers.....som bare kan gjenta noe jeg tidligere har nevnt;
I det logaritmiske chartet kommer kronebeløpene stadig raskere mot en - dess høyere man kommer i chartet!


Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
JonasHas
10.01.2020 kl 17:38 6744

Selskapet har fått ny hjemmeside :-)

https://www.vowasa.com/
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2020 kl 17:56 6757

VOW,VOW,VOW! Dette blir SUPER DIGG!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Picosalax
10.01.2020 kl 19:31 6673

Her traff du innertier i motsetning til spissene til Hammers. Ingen kan beskylde deg for backtrading siden tråden startet våren 19, Kos deg meg SSHIP og Moyes, og god helg
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.01.2020 kl 02:21 6506

Ja, ny hjemmeside. PERSONLIG ville jeg ha gjort 2-3 endringer på den siden!

HVIS det er meningen at VOW i ettertiden skal ha RØD bakgrunn (slik som på meldingen om VOW litt lengre ned) -
ville jeg OGSÅ hatt det rundt teksten "VOW" i øvre venstre hjørne på hjemmesiden.

Jeg ville og hatt 3 streker (mot dagens 2) på menyvalget i øvre høyre hjørne + en tilsvarende rød bakgrunn på den "usynlige" sirkelen bak.
Slik siden nå er blir det for mye luft fra de symbolene på toppen (VOW+menyvalget) til den underliggende tekst.
Kanskje minsket med et par hakk?

Personlig tok det litt tid før jeg oppfattet at det "kanskje" lå noe under de to strekene som er der i dag!
JODA, DER lå det jeg savnet - og som jeg ikke umiddelbart oppfattet KUNNE ligge der!
Litt FOR anonymt for min del. Bør markeres bedre - slik at man lettere oppfatter/skjønner.

Hilsen Hammers.....som håper at "herlige VOW" kan rette på dette.....🤭!
VOW!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.01.2020 kl 02:42 6494

Takk det samme - selv om du er blå.
Dette har vært et EKTE eventyr for alle som skjønte budskapet den dagen i april!

NOEN lever f.eks av antall "klikk" (Kahoot). ANDRE lever av å levere EKTE VARER!
Personlig foretrekker jeg sistnevnte kategori. De som leverer KONKRETE forbedringer for samfunnets felles beste.

Ikke de som leverer svada - som går med underskudd - og likevel har en børsverdi LANGT over det VOW har!
KUN for å berike de allerede rike. Ja, for man kalles vel ikke "Haussemann" Andersen uten grunn?

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
11.01.2020 kl 15:41 6285

Hvis jeg forstår prosessen rett tilføres
energi (elektrisitet) for å iverksette
(Fra Wikipedia:) Pyrolyse (av gresk pyro- og -lyse) (andre navn er destruktiv/destruerende destillasjon, (for-) koksing, trekullbrenning og tørrdestillasjon) er spalting av sammensatte, fortrinnsvis faste organiske, kjemiske forbindelser til nye produkter ved hjelp av oppvarming uten tilgang på luft, oksygen. Produktene er vanligvis lysgass, vandige destillater, pyrolyseolje, tjære og koks/trekull. Prosessen kan foregå isolert, men er vanligvis en del av en annen termokjemisk prosess som forbrenning eller forgassing.

Vel å bra i et lukket miljø som et cruiseskip til sjøs. Organisk avfall omgjøres til overnevnte og av dette energi til noe oppvarming. Hovedpoenget blir her å bli kvitt organisk avfall på en rasjonell måte (søppel, sortvann og gråvann).
Helt genialt og jeg innså tidlig potensialet.

Men nå skal prosessen overføres til
landanlegg, og etter hva jeg har forstått er det tremasse som skal destrueres i Tyskland. Jeg er ingen petrokjemiker. Men etter hva jeg vet
finnes allerede kjente prosesser for
produksjon av biodrivstoff/bioetanol. Er det dette som er tanken ? Eller er det produksjon av ren organisk karbon ?
Det finnes vel billigere måter å hente
ut kull der ? (Som ved forbrenning avgir CO2)
Spørsmålet her blir uansett til syvende og sist om input energi er større enn output energi. Er det større er dette ulønnsomt og omvendt er det lønnsomt.

Disclaimer: Innehar aksjer i VOW ASA.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.01.2020 kl 22:01 6093

Fuhr.
Ja, det er geniale saker VOW driver på med. Selger ferdige og matnyttige løsninger - og har enerett på vedlikehold i ettertid.
Vinn/Vinn. Selvsagt må det en energifaktor inn i bildet.

Det er vel de færreste her inne som kjenner prosessene i detalj, men ETIA (som står for den landbaserte biten) har videreutviklet sine prosesser i en årrekke. Flere patenterte løsninger for optimal effektivisering. Bl.a. gjenbruk av noe av energien som produseres til drift av eget anlegg. Personlig har jeg liten tro på at man IKKE fortsetter med denne utviklingen for å få det så effektivt som mulig.

Ja, det var vel nevnt tremasse i fbm den tyske kontrakten. Anleggene tar også plast (ikke minst) og i det hele tatt det meste av hva man opplever som søppel. Dritt og lort inn i hullet på "venstre side" og ren energi ut av "hullet til høyre". Man kvitter seg med søppelberg og sitter heller igjen med ren energi. Fantastisk! Bare tenk på alle de søppelfjellene som finnes rundt om - og på de nye "øyene" av plast i verdenshavene. Man får bl.a. ut olje, elektrisitet eller et fast materiale som kan omformes til nyttige plastbaserte produkter - gjerne blandet med sand/tilsvarende.

En av Badins kongstanker er de mobile containerne med komplette anlegg. Mobile små fabrikker som kan flyttes der behovet er størst. Settes opp ila noen dager - og er deretter automatiserte med minimal bemanning. Kan lett flyttes til nye områder ved behov.

Tenke seg til den dagen da en av verdensorganisasjonene leverer bestilling på "noen 1000" av disse.
Utplassering rundt om på vanskeligstilte områder. Dette for å ta seg av de avfallsprobleme som finnes rundt om.
Komplette anlegg som skaper inntekter for lokale miljøer og som samtidig er et viktig bidrag til å få unna plast og annet - avfall som normalt har en nedbrytningstid på "100 år". Så langt selvsagt bare en "våt drøm", men urealistisk vil jeg IKKE si at den er.

Utstyret FINNES - og VILJEN til opprydding er for tiden absolutt til stede. Over HELE kloden!
https://www.youtube.com/watch?v=D2z5aau4r1g
https://www.youtube.com/watch?v=Q3IhBIb0F5w

Hilsen Hammers

Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
OZZY
11.01.2020 kl 22:26 6061

Vel. Chinamann er vel også en konkurrent vil jeg tro. Hvor mange konkurenter er det ? Noen som har oversikten ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.01.2020 kl 00:01 5962

Sikkert mange konkurrenter fra mange ulike land. Jeg har ingen oversikt.
Noen er mer populære enn andre. Gjennom sin "record" innen skipsfarten er SSHIP en av de VIRKELIG HETE.
Nå når landbaserte ordre etter hvert kommer i sterkere grad får vi håpe at ETIA blir like varme på land.

Hilsen Hammers........som bare kan minne deg om at det en mer enn ETT bilmerke på kloden!
Noen gjør det bra - andre forsvinner etter hvert! Jeg har forresten ikke hørt om så mange kinesiske - sånn i farta!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
12.01.2020 kl 00:08 5970

Søppel inn og ren energi ut..
Ja det høres fantastisk, nesten
litt som fra fysikktimen da læreren
prentet inn Einsteins likning E=MC2.
Men da snakker vi om en enorm energi naturen nødig gir slipp på, en energi representert ved et glass vann som kan drive alle verden skip i ett år, og nøkkelen finnes i nøytronets spalting av atomkjernen, så det blir en helt annen historie.
Hovedfokus tror jeg, er at prosessen ikke forurenser slik som
ordinær forbrenning. Det er dette
fokus som vil løftes frem og kan bli
en suksessfaktor. Det fokuseres ikke
i like stor grad på økonomien i pris
input energi ifht gevinst output energi. Avfall har i seg selv uten tvil et
energipotensial, men først etter at
det er tilført energi til å fordampe
vanninnholdet. Men om de lykkes i
å skape en merenergi, slik som varmepumpen flytter energi ved
fordampning og kondensering og
tar ut merenergi i den varmen som finnes i et medium, samt
en god porsjon klimafokus kan dette
bli stort. Motsatt, som vi sier i IT-sjargong «Skit in, shit out». Da får de holde seg til sjøs, der har de lykkes!
Hilsen Fuhr
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.01.2020 kl 00:24 5106

Fuhr.
Har du ikke feil fokus med det du sier?
VOW er ikke der for å SKAPE energi, men for å FJERNE alle mulige avfallsstoffer på en effektiv måte.
At det kommer ut energi i den "motsatte enden" er vel meste et bonusprodukt - som alle kundene kan benytte seg av.

Dette er prosesser som har vært utviklet over år. Alt fungerer.
Det nye er trolig at verdens fokus er endret og at enorme markeder med det åpner seg.
SSHIP er eksperter til havs - og de (i prinsippet) samme prosessene blir selvsagt like vellykkede til lands!
Ikke noe å gruble på. Ordrereserven viser dette (i underkant av milliarden) - og det hele vokser i stor stil.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Kroneflipperen
12.01.2020 kl 09:51 4972

De fortsetter til sjøs, men å ikke ekspandere med ETIA er etter min mening helt absurd. Ja, de bør holde på til sjøs men det er tydelig et marked på land også. SSHIP tenker stort, og det er akkurat derfor jeg er investert her, de er klar over mulighetene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
JonasHas
13.01.2020 kl 13:17 4650

Ny aksjonærliste pr 13.01:
-Topp 20 øker beholdning med 0,02 %
-Sparebank 1 Markets ut , DNB inn med ca. 5 mill aksjer
-Deutsche Bank og Clearstream øker beholdning hhv ca 100.000 og 130.000 aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare
Hammers
13.01.2020 kl 13:57 4611

På meg virker det som om den store posten som lå under SP1M er flyttet over til DNM.........(med en reduksjon?).
Top 20 økte totalt sett også sist uke......selv om det samlet sett kun dreide ca 20.000 aksjer.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 05:20 Du må logge inn for å svare