EAM Solar ASA: Legal update

SolFisk
EAM 04.04.2019 kl 08:39 22499

04/04-2019 08:15:07: (EAM.OAX) EAM Solar ASA: Legal update

EAM Solar ASA received the decision made by the Arbitral Tribunal under the
rules of the Chamber of Arbitration of Milan in the case no. 8816, whereas EAM
Solar ASA and EAM Solar Italy Holding Srl filed a number of claims against
Aveleos SA including the annulment of the purchase of 31 power plants in 2014.

The Tribunal decided to dismiss EAM's claims for the annulment based on the
claim of fraud and for the termination of the SPA. However, the Tribunal
declared the right of EAM to be compensated for losses suffered in connection
with the breach of the Representation and Warranties under the SPA within the
limits of the liability cap as defined in the SPA.

The liability cap in the SPA is defined to be approximately EUR 3,7 million.

The Arbitration decision was not unanimous, but with one out of three
arbitrators dissenting from dismissing the claims brought by EAM Solar ASA and
EAM Solar Italy Holding Srl. The dissent to the ruling was substantiated in a
separate dissenting opinion published together with the arbitration ruling.

The Tribunal also decided that the ascertainment of any fraudulent act or
behaviour of Messrs Giorgi and Akhmerov falls outside of the scope of the
Arbitral Tribunal's jurisdiction, thus concluding that the arbitration decision
was without any prejudice of any additional amount that might be found due
because of any fraudulent act or behaviour of Mr Giorgi or Mr Akhmerov.

The Board of Directors and management will discuss the consequences of the
arbitration decision with the Company's legal counsel and revert to the stock
market with more information at a later stage.

The Criminal proceeding in Milan is approaching its last hearings. The final
rebuttal hearing for the Public Prosecutor and the civilly damaged parties is
scheduled for Tuesday the 9th of April, and a final hearing is scheduled for
Monday the 15th of April.

It is expected that Criminal Court of Milan will publish its decision on the
15th of April, this date is, however, subject to change at the discretion of the
court.

*****
Dette ser ut som et delvis tap for oss, men det er mulig jeg har misforstått...
Redigert 21.01.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
BigUnit
04.04.2019 kl 08:41 9552

Meget negativt
STWK
04.04.2019 kl 08:49 9499

Dommen skyves til kriminalsaken, ikke uventet
verdensmester
04.04.2019 kl 08:52 9473

Dette er absolutt ikke slutten slik jeg ser det
HP17
04.04.2019 kl 08:54 9445

Hva hjelper det? Ser ut som EAM tapte godt her. Kanskje saken ikke var så sterk som de fleste her mente?
sivanna
04.04.2019 kl 08:59 9385

Rolig nå. Det er ikke i nærheten over. Kriminalrettsaken er den som gjelder. Neste uke.
Turbon
04.04.2019 kl 09:05 9336

Nåvel, kjöper muligvis når den er på 10NOK...
pipsoe
04.04.2019 kl 09:05 9310

Riktig sivanna,
Husk at det er tatt beslag i 33 mill EUR...!
HP17
04.04.2019 kl 09:07 9289

Kriminalsaken som gjelder? Hva med kravet der verdiene var kr 470 pr aksje eller hva det når var?
jenskristian
04.04.2019 kl 09:07 9260

Avviser krav fra Eam Solar - aksjen stuper

Eams Solar opplyser at en voldgiftdomstol i Milan har besluttet å avslå EAM Solars krav mot Aveleos SA, som inkluderte annulleringen av kjøpet av 31 solparker i 2014, ifølge en melding fra selskapet torsdag.

Eam-aksjen faller 28 prosent fra start torsdag.

Voldgiftdomstolen gir imidlertid EAM Solar retten til å bli kompensert for tap som oppstår i forbindelse med brudd knyttet til avtalen innenfor de begrensninger som defineres av avtalen.

Begrensningen i henhold til avtalen er på om lag 3,7 millioner euro.

Ledelsen i EAM Solar vil nå ta beslutningen til videre diskusjon og oppdatere markedet på et senere tidspunkt.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/36610
tuja
04.04.2019 kl 09:09 9229

Handlet litt til under 30kr. Dette er langt fra over. Kriminalsaken kan bli det stikk motsatte.
HP17
04.04.2019 kl 09:16 9129

Kriminalsaken gir nok sannsynligvis et annet utfall, men jeg kan ikke se hvordan det skal hjelpe EAM og kravet her etter denne oppdateringen?
miiklent
04.04.2019 kl 09:24 9040

First rule of Hegnar forum?

Do not listen to anyone at Hegnar forum.
Ticker
04.04.2019 kl 09:28 8988

Det er også i kriminalsaken det er gjort beslag på 33 mill eur (ca 40kr aksjen)
Så her er absolutt en oppside fremdeles.
I den saken omhandles vel også de som allerede har innrømmet forfalskning av dokumenter.
tuja
04.04.2019 kl 09:29 8969

Skulle tro den rettslige prosessen var over, og at EAM er konk.

In the hearing on the 13th of September 2016, the three judges (tribunal) of the 10th Criminal Division of the Court of Milan rejected the requests presented by Aveleos S.A., Avelar Energy Ltd. and Enovos Luxembourg S.A. aimed at obtaining their exclusions from the criminal proceedings in their quality of financially liable parties towards EAM Solar ASA and EAM Solar Italy Holding S.r.l.

Consequently, the Court has definitively confirmed the positions of the three companies, summoned by EAM Solar ASA and EAM Solar Italy Holding S.r.l., as financially liable parties for the economic damages arising from the criminal offence of contractual fraud contested to the defendants Marco Giorgi and Igor Akhmerov.
tuja
04.04.2019 kl 09:30 8929

Ticker. Helt klart. Og når noen tilstår svindel(2 personer), hvordan kan det gå mot EAM???????
Kriminalsaken kan helt klart gå EAM`s vei.
Pippen
04.04.2019 kl 09:40 8822

Mulig min engelsk er litt rusten men jeg tolker det dithen at påstanden om svindel er avvist av voldgiftdomstolen fordi dette ligger utenfor deres ansvarsområde å avgjøre.
Slettet bruker
04.04.2019 kl 09:41 8808

Kjøpte nå på kr 22.
Med en meget stor sannsynlighet (90% ) til å vinne kriminalsaken og der EAM da vil få 33 millioner euro (ca kr 40 pr aksje) samt ytterligere 3,7 millioner euro (ca kr 5 pr aksje) så er verdien bare i denne saken ca kr 45. I tillegg er vel saken langt fra over og det blir spennende å se hvilke juristiske tiltak EAM gjør nå?


However, the Tribunal declared the right of EAM to be compensated for losses suffered in connection
with the breach of the Representation and Warranties under the SPA within the limits of the liability cap as defined in the SPA. The liability cap in the SPA is defined to be approximately EUR 3,7 million.
Slettet bruker
04.04.2019 kl 09:44 9085

Den rette "dersom" kom ikke. Farvel...
Ticker
04.04.2019 kl 10:22 8804

Videre er det formulert:
Tribunalen besluttet også at oppdagelsen av enhver bedragerisk handling eller oppførsel av Messias Giorgi og Akhmerov faller utenfor omfanget av voldgiftsrettens jurisdiksjon, og dermed konkludere med at voldgiftsbeslutningen ikke hadde noen innvirkning på ytterligere beløp som måtte bli funnet på grunn av noen bedragerisk handling eller oppførsel av Giorgi eller Mr Akhmerov.

Her kommer da kriminalsaken inn og blir de dømt der så blir det vel enda en sak ang pengesummer om ikke kriminal dommen tar stilling til det også.
Redigert 04.04.2019 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2019 kl 10:28 8768

Her har selskapet et ansvar å gi ut rett informasjon
Men det er litt vanskelig da Victor ikke svarer på mail
klønete og særdeles dårlig håndtert dette her

Og i tilegg har selskapet sittet i årevis å ventet på en dom, og ikke jobbet for fremtiden, de ikke har jobbet for andre muligheter uten å sitte å vente på en dom. mailen som ble sendt for en tid siden nettopp om dette spørsmålet ble heller ikke besvart
Så har lært nok en ting ..... Tuja ... = hold deg vekk fra alle caser hvor det er rettsaker etc inn i bilde, du taper penger uansett på alt slikt MØL
Redigert 04.04.2019 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
sivanna
04.04.2019 kl 10:35 8723

Ingenting er avgjort her. Dersom kriminalsaken går EAMs vei vil det si at alle avtaler kontrakter de skyldige har inngått er ugyldig. Dvs at EAM frigjøres fra SPU og kan ta ut søksmål for tap. Dagens handel synliggjør at det er mange som er med her uten å ha kunnskap i prosessen her. Risk/rewarden til de som kjøper nå er uvirkelig god. Nedside 10-15 kroner - oppside 200 kroner+. Allerede i neste uke kan kursen være over 100,- om de går EAMs vei. Og selv da - med tap- kan dette ankes.
Ticker
04.04.2019 kl 10:50 8645

Innlegget er slettet
Jeg vil ikke si selskapet har bommet med info,de har vært meget ryddig og ikke gitt noe lovnader.
Her har det vært opp til hver aksjonær og ta sin risk utifra det Eam kan informereom underveis men i denne saken er det avklart ved tidligere høringer at EAm har vært utsatt for svindel.
Men struktur rundt alle innvolverte selskaper er komplisert og derfor er det også mange små rettsaker rund dette oppkjøpet.
Voldsgiftsdom og kriminal saken er de viktigste og de bør vinne kriminalsaken skal de komme noe videre her tror jeg.
Slettet bruker
04.04.2019 kl 11:05 8538

Hvordan Kan du være så sikker på dette?
Slik markedet tolker dagens melding er jo at alt nesten er tapt.
sivanna
04.04.2019 kl 11:18 8458

"Dagens handel synliggjør at det er mange som er med her uten å ha kunnskap i prosessen her. "
Kadden
04.04.2019 kl 11:34 8381

Overreaksjon, jeg holder og kjøper mer:-)
tuja
04.04.2019 kl 11:35 8374

Du er ikke alene, Kadden. :)
Slettet bruker
04.04.2019 kl 11:37 8352

Etter hva jeg har lest så er kontrakter basert på fraud ugyldige og det samme gjelder arbitrasjon i forbindelse med disse. Bare å søke litt på området...
Slettet bruker
04.04.2019 kl 11:38 8342

Man spekulerer i resultatet av rettsaken (flere runder med potensiell stor oppside) men velger likevel å selge før det er avklart? Er jo et gavebord for de som har trua.
Minner litt som de vanlige krakkene/finanskrisene vi ser innimellom. Man vet at "saueflokken" skal selge billig. Jeg vet at jeg skal kjøpe billig.
Det samme gjør heldigvis oljefondet også.
Ticker
04.04.2019 kl 11:40 8333

Har ikke solgt en aksje i dag,er enig at dette er overreaksjon.
Startet kjøp på 22.- og har sett det an kjøpt mere utover dagen men den blir stadig dyrere,
Skal ikke forundre meg om vi kommer over 30.- tallet ved børsslutt
tuja
04.04.2019 kl 11:52 8274

Fra et annet forum: Synes fallet idag er en klar overreaksjon. Meldingen idag sier kun at det ikke blir en anullering av kjøpskontrakten da voldgiftsdomstolen anser svindel som utenfor domstolens rettslige domene. Domstolen sier også at det ikke settes noen begrensinger til et eventuelt erstatningskrav rettet mot Achmerov og Giorgi som en følge av eventuell svindel, og at domstolen ikke har et syn verken i den ene eller annen retning om de tilalte i Kriminalsaken er skyldige i svindel.

Det ville vært fint med en annulering her og nå, men jeg har problemer med å se at dette er veldig negativt: Jeg synes det virker veldig nøytralt og som om volgiftsdomstolen ønsker å vike vei for kriminaldomstolen som når sin konklusjon 15 april. Det sivilrettslige søksmålet, basert på en voldgiftsdomstol som er nøytral, og forhåpentlig en klar dom i kriminalsaken, tror jeg vil ta hjem seieren. Jeg avventer Viktor og styrets videre plan.
Slettet bruker
04.04.2019 kl 11:55 8256

Legg merke til dette fra meldingen i dag. Det var uenighet vedr denne avgjørelsen og det synliggjør nok stor sannsynlighet for domfellelsen av kriminalsaken. I så fall spilles kortene på nytt igjen. Kan kursen gå til 70-100 ved et positivt utfall alt den 15.04?
Det er få dager igjen og vil ikke utelukke at mange ønsker å kjøpe nå da er ser at det er stor sannsynlighet for at den går i favør eam og hvis det skjer så kan sikkert EAM rette nye krav også basert på den dommen?


The Arbitration decision was not unanimous, but with one out of Three arbitrators dissenting from dismissing the claims brought by EAM Solar ASA and
EAM Solar Italy Holding Srl. The dissent to the ruling was substantiated in a separate dissenting opinion published together with the arbitration ruling
tuja
04.04.2019 kl 11:58 8244

Hvem ble Svarte Per og solgte på 21-22kr?

:)
Pippen
04.04.2019 kl 11:59 8227

Helt enig. Her virker det som om mange bare har lest de to første setningene og deretter satt morgenkaffen i vranga.
Ser ut som resten av markedet har begynt å våkne nå.
RT 28,10
Slettet bruker
04.04.2019 kl 12:11 8166

limer inn fra annen tråd https://forum.hegnar.no/thread/25416/view/433993


Gjør hva du vil du.... Men en ting er ihverfall sikkert at de som selger nå me 50 % tap har ikke skjønt en dritt

D
Selskapet har svart meg. Her er det 15 april som er avgjørende.

Selv tenker jeg
Hvis retten sier nei i favør av Eam så sier de svindel er lovlig. OG DET SKJER IKKE

Dagens melding er kun at voldgiften kan ikke avgjøre en slik sak. Set må tas i sammenheng med kriminal saken. Og der blir man dømt garantert da dette er svindel. Da kommer søksmålet som selvsagt blir i dommen godkjennt
Redigert 04.04.2019 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Fiskesuppe
04.04.2019 kl 12:12 8152

Støtter påstanden om at dette var en overreaksjon.
sivanna
04.04.2019 kl 12:12 8146

Dersom italienske myndigheter vinner i Kriminalsaken vil avtalene EAM har med Aveleos være ugyldig. Voldgiftsaken har dermed null betydning. Bumpen i roaden her er at motpart vil forsøke å bruke dommen inn i kriminalsaken. Alt er av bevisførsel er avsluttet, men de vil likevel forsøke å påvirke. Og selv ved tap kan italienske myndigheter anke dette. Sannsynligheten for at de lar en russisk svindler stikke av med 50-60 meur tror jeg er liten. Har kjøpt mer i dag. Tar man ikke slike risk/rewarder skal man bare la vær å investere i aksjer.

Sier vi at negativt utfall gir kurs 10,- i EAM og seier (ugyldig avtaler, renter og saksomkost) er 150,- er sannsynligheten for seier i saken nå 12% og
da 88% sannsynlighet at saken tapes. I de 150,- inkluderer ikke dagens assets.
Redigert 04.04.2019 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
HP17
04.04.2019 kl 12:22 8097

Og her inne fortsetter alle «bortforklaringer», drømmer videre og nekter å ta inn over seg den negative dommen samt at EAM så langt er ned -32.1% i dag. Noen vil tydeligvis ikke forstå hvorfor investorer på børsen selger EAM og er det over 32%?
Er det rart mange taper penger over tid?
BigUnit
04.04.2019 kl 12:33 8044

99% av investorer på Oslo Børs er idioter, så at så mange selger etter å lese to setninger av dagens melding bekymrer ikke meg.
Sier ikke at dette er en 100% sikker sak, men å bruke saueflokken på Oslo Børs som indikator er ikke et sjakktrekk. Kveget samtykker.