Tembo

Mdg1
WRL 02.02.2018 kl 09:08 7857

Om det blir "farm in" avtale. Hvem tror dere er aktuelle kandidater og når tror dere avtalen blir signert. Boring skal starte i sommer, så det kan vel ikke drøye så veldig. Ut fra det vi har fått vite fra Malcy og de som var på the Thief så er det veldig sannsynlig at det blir en avtale.
Redigert 19.01.2021 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
altin
02.02.2018 kl 09:22 7792

Muligens noen av partnere fra Tempo1 kommer tilbake.

Anadarko og Eni anser trussel nivået i nord mozambique for å være lavt.

Worrying as they are, recent security developments in Mozambique’s north are not seen as a serious threat to gas industry investment, a point put to me in conversation last month in Johannesburg at the offices of Control Risks, the global consultancy firm. Seamus Duggan, their Mozambique analyst downplayed the impact of the recent Cabo Delgado attacks and suggested that it was unlikely that the gas companies themselves would become the main target of any future insurgencies."

http://clubofmozambique.com/news/financing-into-the-deep-investment-challenges-of-a-global-lng-market-in-flux-by-colin-waugh/
Mdg1
02.02.2018 kl 09:29 7784

Men, hvorfor skal akkurat de komme tilbake siden de hoppet av sist. Kan M&P være en mulig partner også i Mozambique?
altin
02.02.2018 kl 09:46 7752

Er vel kommet en del viktig informasjon i etterkant av Tempo1. Anadarko og Eni har også behov for onshore gas til sitt planlagte LNG anlegg i mozambique.
alph
02.02.2018 kl 11:19 7676

Majoritetseier i MaureletProm - Pertamina - uttalte jo klare ambisjoner i Afrika.
OzSurfer
02.02.2018 kl 12:33 7627

Jeg tror absolutt at Pertamina er en aktuell partner.
OzSurfer
02.02.2018 kl 12:42 7616

Vanskelig for å se for meg at noen av de tidligere partnerene i det hele tatt vil vurderer å betale dyrt for noe som de eide fra før. Hvis det skulle være aktuelt måtte det i såfall være pga. en strategiendring i selskapet, ikke fordi at selskapet hadde oversett noe i vurderingen caset Tembo tidligere.
fremogtilbake
02.02.2018 kl 13:25 7565

Er nok enig med OzSurfer her. Vanskelig å se for seg at selskaper som Anadarko og ENI går tilbake på en avgjørelse de har tatt, med å farme in dyrt når de ga fra seg Tembo gratis. Det vil neppe skje på grunn av ny tolkning av informasjon som var tilgjengelig når de ga fra seg lisensen, da innrømmer de jo egentlig at de har gjort en feil.

Forøvrig, skal det bores til sommeren, har de ikke så lang tid på seg til å gjøre farmouten ferdig.
Slettet bruker
02.02.2018 kl 13:57 7523

Det har ingen betydning, men jeg er uenig. Ledere som baserer sine avgjørelser på følelser og prestisje framfor fakta og objektive vurderinger, har kort karriere i store selskaper. Er Tembo hva WRL mener å ha funnet ut basert på analyser som ikke tidligere er gjort, så er Tembo et nytt case og må vurderes utfra det. Det vet alle dyktige ledere.

OzSurfer
02.02.2018 kl 15:01 7482

Faktabasert og objektiv alla Trump da eller ;)
YNWA250505
02.02.2018 kl 15:25 7446

Minner om at Manu ga Pogba bort gratis og kjøpte han tilbake litt senere for 1 milliard så det er muligheter hehehehe den var søkt
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:38 7428

Hva Trump har med olje og gass å gjøre vet ikke jeg. Trump har som kjent bygget opp et konsern innen eiendomsutvikling og jeg vil tro at investeringer innen eiendom har med både fakta, følelser, strategi og risikovilje å gjøre, som ikke er sammenliknbart med boring etter olje og gass. Innen eiendom gjelder blant annet beliggenhet, tilgjengelighet, byggekostnader og leiemarked. Det blir noe helt annet.
thief
02.02.2018 kl 17:03 7358

jøss,skjedde i dag a:)?noen som kasta seg,ikke spesielt lurt når wrl akkurat har gått ut fra startblokka.Pengene kommer inn,salget og overskuddet øker fremover.Ikke lenge til wrl er gjeldfri og så er det farmout/drilling tembo:)Er ikke da man skal selge,tror nesten det blir 10k til neste uke.god helg!
OzSurfer
02.02.2018 kl 17:57 7320

Er det denne som har skremt noen til å selge kanskje ??? http://allafrica.com/stories/201802010456.html
Slettet bruker
14.02.2018 kl 13:44 6978

Esso,Total, BP, Anadarko, Rosneft, Eni, Sasol er alle tilstede i landet fra før. Hadde helt klart vært gull med en avtale fra en av disse, realistisk eller ei :)
suspekt
05.03.2018 kl 17:44 6649

Opp i morra, kan fort ende med oppkjøp her, da må vi vel få 4-5!!
thief
05.03.2018 kl 17:56 6649

hmm,dette fondet gjør hjemmeleksa si og er fokusert på afrika,kan farmouten vi venter på være like rundt hjørnet:)??

Ikke bare dette fondet som har plukket millioner av aksjer på AIM forrig uke,er andre oxo som forsynte seg av de 7millionene som gikk!!Dette begynner åbli veldig spennende kjenner jeg:)!
Cheng
05.03.2018 kl 19:01 6648

Heldigvis er ikke Trump objektiv, men har egne meninger og ønsker å gjøre det beste for folket som faktisk har valgt ham. Skulle virkelig ønske at andre land inkludert Norge kunne ha fått en politisk ledelse som faktisk viste interesse for sitt eget folk.

Hva gjelder faktabasert så vil jeg si at Trump og hans administrasjon er meget godt orientert - det er kun Trumps ordvalg som provoserer og blir gjort til latter.
Han har definitivt ikke akkurat gjort det lettere for seg selv med sine krigserklæringer mot MSM, men han bommer slett ikke mer enn hva andre presidenter gjør i forskjellige saker. Langt derifra.

OK - dette er en WRL tråd så skal ikke dra dette for langt. Trump og kriminelle Clintons kan utmerket vel diskuteres på egne tråder





gølle
05.03.2018 kl 20:19 6647

Trompeten er vel den eneste presidenten side JFK som har brydd seg om det amerikanske folk. Resten har nok jobbet for andre krefter. Derfor har de overlevd. Men WRL overlever nok i beste forstand.
alph
05.03.2018 kl 21:19 6645

Vennligst dropp å diskutere den tusseladden i WRL-tråder.
JahMason
06.03.2018 kl 08:22 6644

We have already released 111.88 MW in the national grid from Kinyerezi II, we hope to commission at least 30 MW every month until we reach the 240 MW mark,” he said.
alph
06.03.2018 kl 09:16 6642

Hvor leser du dette?
alph
06.03.2018 kl 09:48 6640

Nydelig. Nye 30 MW i løpet av siste måneden mao.
joergen
07.03.2018 kl 11:10 6637

Det drar seg til i Moz

05.03.2018 - Anadarko Announces Approval Of Mozambique LNG Development Plan
Anadarko (NYSE: APC) today announced it has received official approval from the Government of Mozambique for the Golfinho/Atum Field Development Plan.

"The approval of the Development Plan continues advancement toward a Final Investment Decision as it builds upon other recent achievements, including the announcement of our long-term SPA (Sale and Purchase Agreement) with EDF, commencement of resettlement, and our ongoing work to secure project financing."
http://investors.anadarko.com/2018-03-05-Anadarko-Announces-Approval-Of-Mozambique-LNG-Development-Plan
Slettet bruker
08.03.2018 kl 16:45 6637

Noen som vet om eller når 18 mnd perioden til ENH har startet?
Mao er utviklingsplanen ferdigstilt?

During June of 2016, the Ministerio dos Reuros Minerais e Energia (Minister of Minerals & Energy) granted approval for an Appraisal Plan of the Tembo-1 natural gas discovery. Under the two-year appraisal period, Wentworth becomes the Operator of the concession and increases its participation interest in the Concession from 11.59% to 85%. State owned Empresa Nacional de Hidrocarbonetos ("ENH") retains a 15% participation interest as a carried partner through to the commencement of commercial operations. In addition, ENH has the right to acquire a further 15% participation interest in the Concession from Wentworth within 18 months from the date of submission for a development plan for consideration equal to the proportionate share of past costs incurred
JahMason
08.03.2018 kl 17:41 6636

Mener det gikk ut 22.Desember 2017. Men dette sitter jeg ikke med oversikten over, her lar vi nok ENH kjøpe seg ytterligere opp hvis de ønsker. Tror egentlig ikke de har råd til dette :)

Bare 9 børsdager igjen nå til en/fler potensielle partnere på Tembo. Dette blir spennende!! Kommer til å utløse en etterlengtet oppgang i kursen når dette blir meldt ut til markedet :)
Redigert 08.03.2018 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
08.03.2018 kl 18:43 6636

x12-185 og JahMason.

vil vel tro at det de sier om ENH sin backinn rettighet referer til et startpunkt når FID (final investment decision) er levert. Det er det som gjerne regnes som en development plan (det er helt sikkert definert i avtalen), men de må i alle tilfelle gjøre et kommersielt funn først. Så jeg tror vi kan være ganske sikre på at den klokken ikke har begynt å tikke ennå.

JahMason, antar det er årsrapporten du henviser til som skal legges frem om 9 børsdager, siden du sier de da har en eller flere potensielle partnere på Tembo? Det er vel ingen grunn til at en farminn skal skje samtidig, men når det er sagt, om det skjer er det ikke meg i mot.
Redigert 08.03.2018 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2018 kl 18:52 6636

Skjønner.
Da kan vi vel regne som sikkert at eierandelen til WRL (og partner) reduseres til 70% ved et kommersielt funn.
fremogtilbake
08.03.2018 kl 19:02 6635

x12-185,

vi kan nok regne med det, men det blir jo mange år etter et funn (18 måneder etter FID), og da må jo ENH kjøpe seg inn igjen med å betale for kostnadene. Det betyr jo i praksis at WRL (og evt partner) gir ENH et rentefritt lån på deres del (15%) av utbyggingskostnader i 18 måneder, i hvertfall slik jeg leser det som er lagt frem her.

Kan jo også være at ENH eventuelt selger sin andel videre, om det blir et stort funn og de ikke har økonomi til å løse andelen ut. Men selv om dette betyr at WRL kan ende opp med en lavere eierandel, er det et særdeles godt problem å ha!
Redigert 08.03.2018 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
JahMason
08.03.2018 kl 19:08 6633

Som jeg skrev (burde ikke skrevet), så har jeg ikke oversikten eller satt meg noe særlig inn i FID i Mozambiq.
Når det kommer til farm-out har jeg litt mer erfaring og det trenger selvfølgelig ikke komme 22.03.18 når årsrapporten/Q4 legges frem. Men det er veldig vanlig at det fremlegges nettopp da, siden man allerede står på "spotten". Håper selvfølgelig på at dette blir meldt allerede i morgen :) Det kan også bli meldt etter 22.03, men da regner jeg nesten med at boringer blir utsatt 1 kvartal eller to. Så jeg håper alt er på plass denne måneden. Viktigste for meg som aksjonær er at det blir en farm-out eller at vi skrinlegger det og setter 100% fokus på Mnazi Bay. En avklaring ville vært godt for markedet.
fremogtilbake
08.03.2018 kl 19:21 6631

JahMason,

ser godt poenget ditt, og jeg er langt fra uenig. Samtidig tror jeg ikke det blir meldt fra selskapet nå DERSOM de eventuelt dropper Tembo (selv om de ikke skulle ha en partner på plass ved resultatfremleggelsen). Siden det snart er en ny CEO på plass, tror jeg ikke det er en endelig avgjørelse som blir tatt om det inntil han er inne. Han burde være involvert i den avgjørelsen (selv om han jo kan være involvert, før han fysisk har tiltrådt).

Vil vel også tro vi får en oppdatering om når han faktisk starter, pluss når flyttingen vil være gjennomført ved resultatfremleggelsen.
Redigert 08.03.2018 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
thief
08.03.2018 kl 19:29 6631

Blir mye spennende å se frem i mot når q4-rapporten slippes.Først resultatet,som ganske sikkert viser blå tall nok en gang,så hvordan wrl ser på gassetterspørselen fremover(guiding for året), og deretter oppdatering på tembo(partner)!22.3 blir nok en bra wrl-dag:)
JahMason
08.03.2018 kl 19:49 6630

Den nye CEO vil nok ikke ha noe påvirkning i forhold til farm-out, hvem sin signatur som ender opp i dokumentet er ikke avgjørende for tidsperspektivet. Det er heller ikke ledelsen som fører forhandlingene i slike tilfeller. Helt enig i at ny CEO burde vært på plass litt tidligere og inkludert, men partene `gitt at det blir en avtale` går ikke i gang før alt er signert. Regner med at ny CEO tiltrer allerede 1.April. Ny CEO kan jo ha signert en taushetserklæring og fått noe innsyn slik at tiltredelsen ikke blir for brå. Men her har nok selskapet full kontroll.
Det kommer nok mange muligheter fremover til å kommunisere som du nevner.
Selskapet må selvfølgelig melde at forhandlinger ang. farm-out er avsluttet. Usikker på om det er børspliktig men det er absolutt noe man kommuniserer i en CC.
Blir veldig spennende fremover :)
40something
08.03.2018 kl 20:13 6629

Jeg har jo tidligere stilt spørsmål kring notering i London. Når man sier at flyttingen av hovedkontor fra Calgary til London vil bety forskjell i hvordan Wrl vil handles i London, så er jeg ikke så sikker at det vil utgjøre noen forskjell. Først og fremst for aksjeeiere så betyr flytten at vi får en gunstigere beskattning i forhold til å være etablert i EU. Hvis det får betydning for å engasjere markedet i London så tror jeg at en slik forandring vil skje over en lenger periode, hvis det i det hele tatt får betydning. Og slik som markeder i dag opererer, med ikke eksisterende landegrenser, så tror jeg volumet på OSE er mer betydningsfullt enn adgangen til børs i London. Den adgangen har ikke finansiærer brukt under flere år av muligheter annet enn arbitrasje, som i stort har vært negativt for oss som kun handler på OSE.
fremogtilbake
08.03.2018 kl 20:19 6628

JahMason,

tror du kanskje misforsto meg litt (jeg var sikkert uklar på det). Jeg mente ikke at CEO må være på plass for å signere en farmout, snarere at dersom de ikke har noen farminn partner og kanskje begynner å tenke på å droppe lisensen, er det noe de vil vente med å ta en avgjørelse om til en ny CEO er på plass.

Tror ikke det blir meldt noe dersom det er en farmout prosess som fortsatt foregår, selv om det kanskje er noen som takker nei. Ingen grunn til å melde om det før de har noen på plass, de stopper prosessen, eller kanskje om de innser at de ikke vil ha tid til å få det på plass innen fristen. Får de en ytterligere frist eller de blir enige om noe annet, må det jo meldes.

Forøvrig tror jeg at i et lite selskap som WRL, er CEO (og/eller andre i ledelsen) veldig involvert i forhandlingene, det er i hvertfall min erfaring. Men enig med deg at det ikke har den store betydningen hvem som signerer.
fremogtilbake
08.03.2018 kl 20:28 6625

40something,

det har vel vært et krav fra noen av de større investorene i tidligere emisjoner at de skal være listet i London, så det tror jeg ikke du kommer utenom.

Tror nok også at med en CEO og ledelse som sitter i London, vil det ha noe å si for omsetningen der. Skal ikke se bort fra at mye av grunnen til at Aminex har større interesse hos aksjonærer i London enn det WRL har, er nettopp fordi CEO sitter der og man kan "ta og føle" på ledelsen. Nærhet betyr noe (hvor mye det eventuelt betyr, gjenstår jo å se). I hvertfall får vi håpe det gir seg positivt utslag!

Men uavhengig av hva som blir sagt når og hvor det blir sagt fra, vi ser vel alle frem til den 22. Foråpentligvis kommer de med positive nyheter i den sammenhengen.
40something
08.03.2018 kl 20:48 6624

Håper du har rett, da det i tilfelle vil bety positvt for kurs og volum. Hvis ikke så blir det vanskelig å forklare hvorfor man opprettholder en fasilitet som kun koster penger men ikke gir noe tilbake. Det er idag ikke lett å vite hvordan man skaper og opprettholder kontakt med brukere/aksjonærer bare grunnet adgang på plattformer og digitale kommuniksjonsverktøy.