Atomvinter
04.04.2019 kl 23:07 3478

Og den dagen det blir litt penger å tjene på hydrogen (NEL går i pluss), så vil konkurrenter dukke opp som paddehatter overalt og skvise marginene i bunn....
Redigert 04.04.2019 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
Malchish
05.04.2019 kl 12:45 3149

(Oslo, 5 April 2019) Reference is made to the stock exchange announcement by Nel
ASA (the "Company") on 2 April 2019 regarding the exercise of options and issue
of 3,490,864 new shares.,,,,

Hexagon er bedre alternativ.
Redigert 05.04.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Anywhere
05.04.2019 kl 13:15 2957

NEL er så utfordrende priset på 6 kroner!
Og dersom man tror at NEL sitter i førersetet og dikterer betingelser overfor Nikkola, så må man tenke motsatt. Det er NEL som må danse etter Nikkolas pipe. Da kan det være dumt å være sole supplier, det er ingen fordel mot tøffe forhandlere, og leveranser kan fort strande.
Markedet oppdager at dette ikke går til himmels, og bør også snarlig se de store usikkerhetene som ligger i det å satse alt på Nikkola, som den innesluttede NEL-menigheten på HO gjør...Noen later til å tro at alt man kjøper i dag blir gull om nappe 14 dager når Nikkola har prediket sitt budskap om sine biler, og også nevner at ja, de skal gå på Hydrogen tildels, som vi kan få fra mange leverandører....

Noen later til å ta alt fra Tigeren og andre som god fisk, men må være klar over at høy risk i en aksje, som NEL er, også innebærer høy risk på nedsiden.
Ikke forundres om den faller til 4,60 på kort tid. Man får aldri høy risk på oppsiden uten å måtte takle høy risk på nedsiden. Slik er aksjemarkedet.
Redigert 05.04.2019 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Malchish
05.04.2019 kl 17:07 2745

meget reproduktivt selskap ..
reproduserer nye aksjer i høy tempo ;)
Redigert 05.04.2019 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
MrPutter
05.04.2019 kl 17:36 2632

Man skal selvsagt ikke se gull i alt som glimrer men NEL har heller ikke undertegnet en slavekontrakt. Så den baissingen får du gå lengre på landet med. Du har nemlig glemt en vesentlig ting som gjør NEL til en aksje som avviker fra de aller fleste ved OSE. Den opererer innenfor et marked som er nødt til å levere. Om ikke går jorda til grunne. Så derfor er også forventningene høyere til selskaper i dette segmentet enn til mange andre verdipapirer. Det er rett og slett for vanskelig å sette den rette prisen når dette elementet skal regnes med og det må det jo selvsagt. Betalingsviljen for menneskeheten som vil ut av klimakrisen vil alltid være høyere for verktøyet som skal hjelpe oss dit enn for laksen til Salmar.....

MrPutter
Ypsilon 7
06.04.2019 kl 09:31 2227

Hvis man tenker grønt og lønnsomt, tror jeg TOM er et sikrere alternativ ...
nokia123
06.04.2019 kl 09:36 2205

Begge deler - pluss Hex og SSHIP
really
06.04.2019 kl 10:36 2117

Du har helt rett i det overordnede synet på markedet for grønne produkter, og det kan bety et langvarig boom marked for slike produkter. Det var min opprinnelige tanke da jeg begynte å se på NEL og grunnen til at NEL bør kunne klare seg bra.

Men verdien av et selskap består av så mye mer enn markedet de skal levere i. Det første er hvor de er i verdikjeden. De som selger til sluttbruker tar gjerne størstedelen av kaken, men det drypper litt nedover også. Se på Apple, hvem tjener mest på det de selger?

Og NEL er et stykke ned i verdikjeden, men ser ut til å ha en solid posisjon med den store kapasiteten de bygger. Problemet er at de har solgt en veldig stor del av kapasiteten til Nikola og gitt vekk en betydelig del av skalafordelen. Det begrenser profittmuligheter helt frem til 2025. Innen da har konkurrentene kunnet vokse seg sterke.
focuss
06.04.2019 kl 10:47 2084

FirstElement Fuel har levert en rekke fyllestasjoner i California og skal levere mange flere. Virker som de har høye ambisjoner og har nå inngått samarbeid med Mitsui. Mitsui begrunner samarbeidet med at de er størst eier i Hexagon med over 40%. Hvordan ser NEL disse som en utfordrerne konkurrent? De har jo finansielle muskler så det holder og Hexagon leverer allerede god lønnsomhet.
really
06.04.2019 kl 14:10 1872

Denne linker til en artikkel om at Air Liquide bygger en H2 fabrikk for å for syne bl.a. Firstelement med H2. FE lager ikke H2 selv, men bygger små fyllestasjoner, rettet mot små kjøretøyer. Prislappen var ca 1,4 MUSD pr stasjon i 2016. De er dermed en konkurrent til NELs fabrikk i Herning.

https://www.prnewswire.com/news-releases/firstelement-fuels-california-hydrogen-network-receives-huge-boost-with-largest-ever-contract-for-hydrogen-supporting-fuel-cell-electric-vehicles-300754974.html
Redigert 06.04.2019 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
really
06.04.2019 kl 14:23 1841

Denne linken er 3 dager gammel og nyheten er at Mitsui og Air likvide finansierer First Element Fuel med 24 MUSD for å firedoble H2 fyllestasjonsnettet de har i California. P.t. Har de 19 operative stasjoner og 12 under bygging. Det kan virke som de har fått ned prisen pr stasjon en del siden 2016.
Dermed har de fått finansiering fra Honda, Mitsui og Air Likvide. Solide aktører.
Og de har åpenbart en amerikansk leverandørbase, mens H2 produseres av Air Likvide. Dette blir en betydelig konkurrent for NEL fremover.

https://www.greencarcongress.com/2019/04/20190403-firstelement.html
Redigert 06.04.2019 kl 14:26 Du må logge inn for å svare