Nikola ønsker anbud om fyllestasjoner

NEL 04.04.2019 kl 15:12 4718

Siste MoU om standardiseringer av fyllestasjoner, gjengitt av ccjdigital(henvist til av Nikola, https://nikolamotor.com/hydrogen) og nesten likelydende som på Nikolas web..
https://www.ccjdigital.com/stakeholders-form-group-to-develop-test-hydrogen-fueling-hardware-for-hd-trucks/

"A group of hydrogen stakeholders – including Hyundai, Nikola Motor, and Toyota – have signed a Memorandum of Understanding (MOU) to test state-of-the art heavy duty (HD) hydrogen fueling hardware to assist in standardization and speed to market for fuel cell electric trucks."

"The industry group has created specifications for the fueling nozzle, vehicle receptacle, dispenser hose and breakaway device components for this HD application for the purpose of developing Request for Proposals to suppliers."

A request for proposal (RFP) is a document that solicits proposal, often made through a bidding process, by an agency or company interested in procurement of a commodity, service, or valuable asset, to potential suppliers to submit business proposals.


Jeg skjønner det ikke... Hvorfor vil Nikola eller NEL ha anbud på fyllestasjoner? Pussig. NEL skal jo levere absolutt alle stasjonene. Hvorfor trenger de å konkurrere i en anbudsprosess?
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Tigeren
04.04.2019 kl 15:18 4683

Jøss.. Er det lillegutt sum er Bull på Nel ? Nel skal levere alle 700 stasjonene til Nikola. Helt korrekt. Fakta ruler ? Kun 14 stasjoner a 32 stk A485 Elektrolysører sum 448 elektrolyserør er børsmeldt. Verdi: Ca kr 5-10 milliarder de 14 første stasjonene. Da produserer 1 stk. giga stasjon vannvittige 32 tonn H2 hver dag. Nel er da verdens beste, verdens største og det mest effektive H2 fueling selskap world weide. Derfor stiger kursen. Også fordi det gjenstår å børsmelde 686 stk nye giga Nel/Nikola stasjoner verdt flere hundre milliarder kroner. Derfor stiger Nel. ???
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
04.04.2019 kl 15:51 4486

Gunnar graver frem bull nyheter!
Ikke dårlig...
?

Anbud og samarbeid om standardisering er liksom ikke det samme...
Zzzzzzz.....
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare

Gunnar42...

Nå driver du å plukker sammen alle ting ved NEL og stiller spørsmål nærmest ved alt mulig. Har fulgt med dette forumet siste dager og jeg lurer i grunn hvorfor noen skal "angripe" et selskap eller aksjonærer når man selv ikke er aksjonær eller har noe med selskapet å gjøre.
Jeg holder til et annet forum, riktignok på grunn av ting som dette.
Slik oppførsel minner meg om nettrollene som skal kommentere enhver artikkel på nettavisene for å spre debatt og krangel. Endel av disse gjør dette for morro skyld og benytter det som underholdning i en ellers trist hverdag.

Angående ditt spørsmål, så må du lese teksten din nærmere.
De stiller jo anbud på komponenter som de ikke produserer "in-house" som f.eks fylleslanger/ selve dispenseren-tuppen framme på slangen osv..
IKKE SELVE stasjonen eller dispenser-enheten (produktnummer DI001)
https://nelhydrogen.com/product/car-dispenser-di001/

Dette blir som regel produsert av underleverandører og satt sammen hos NEL i Herning.
Skulle NEL "lage" alle komponenter selv som slanger, skruer, plater osv så måtte de hatt en enorm produksjonslinje for alle disse "småkomponentene".
Her er det snakk om en "STANDARD" for alle aktører.

Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
OZZY
04.04.2019 kl 16:03 4372

Innlegget er slettet
tullebukk.....nå driter du deg ut IGJEN
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Admoff
04.04.2019 kl 16:44 4096

Innlegget er slettet
Du minner meg litt om Albert Åberg. Uansett håper jeg at du finner svar på dine spørsmål.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
04.04.2019 kl 16:45 4087

Innlegget er slettet
Ok.
Vi tar poenget.
Vi lover å selge aksjene vi har i NEL.
Blir det bra for deg?
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Ajax1
04.04.2019 kl 16:46 4070

Innlegget er slettet
Minner om at Proton OnSite som er en del av NEL.ASA er på plass i USA. Det er ingenting som hindrer at NEL bygger større fabrikker i USA. Snarere er det mer sannsynlig enn usannsynlig at NEL vil øke sin produksjon i Nord Amerika hvis Nikola programmet går på skinner, og kanskje andre kontrakter der blir undertegnet
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
ankon
04.04.2019 kl 16:59 3991

Trur at Gunnar er en sur svenske som har spist mye surstrømning.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
ankon
04.04.2019 kl 16:59 3976

Trur at Gunnar er en sur svenske som har spist mye surstrømning.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Gos9x
04.04.2019 kl 17:10 3919

Helt enig med deg, Carlsberger!

Oppfordrer alle til å overse/rapportere slike innlegg som kommer fra slike useriøse skribenter. Energien vi andre bruker på respondere på slike innlegg er mat for vedkommende.

Kan godt gjøre det til en rutine dere som er aktive og oppegående her, til å få forumdeltakere til å be om tilgang til nye innlegg.

Gos9x
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Ajax1
04.04.2019 kl 17:31 3799

Innlegget er slettet
Gunnar42, argumentasjonen din om fraktkostnad minner litt om et innlegg for en tid tilbake fra Investor XYZ der det ble fokusert på at dette var store moduler og at det må store kjøretøy for å frakte disse. Alle produkter må fraktes fra produksjonsted til brukersted. Det kalles verdenshandel.
Det er ikke sikkert at det blir dyrere å produsere på Notodden og i Herning selv om produktet skal over dammen. Det koster å bygge fabrikker også.
Nå kan Herning levere volum på fyllestasjoner, og snart er kapasiteten på Notodden mangedoblet.
Men å fokusere på fraktkostnader i diskusjonstråder om hydrogen generelt og NEL spesielt ? Det blir litt spesielt ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Merik
04.04.2019 kl 18:39 3639

Innlegget er slettet
Jeg hørte nettopp på nyhetene at all handel over landegrenser vil opphøre umiddelbart. Frakt av varer blir for dyrt. Dette har blitt totalt neglisjert i alle land, men etter Gunns42 sitt fokus på denne viktige faktoren vil altså nå denne type handel opphøre. Skip skal skrapes og alle handelsavtaler kanselleres. Slik sløsing med kostnader vil det nå endelig bli slutt på. Takk og lov.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Anywhere
04.04.2019 kl 20:38 3292

Tigeren, hvordan i all verden klarer du å få 14 stasjoner til å inneha en verdi på 5-10 milliarder? Og dersom du vet verdien av en, hvordan kan forskjellen i ditt estimat være 5 milliarder? Virker som det er litt surr i tallbegreper i forhold til NEL...Jeg spør fordi om man skal diskutere en aksje som NEL, så må man i alle fall ha orden i grunnlaget for selskapets inntjening.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare

De færreste som innvesterer i NEL har vel noen umiddelbare forventninger om ett snarlig utbytte. Hvis man innvesterer i NEL så er det vel i troen på å være tidlig ute i ett selskap som er tungt inne i en slags megatrend som på sikt vil generere store inntekter og utbytter. I mellomtiden får man leve med svingninger, emisjoner og rep emisjoner. Og heller fylle litt på når aksjen dupper.

Hvis du er opptatt av inntjening så tror jeg desverre ikke dette er aksjen for deg. Da vil jeg heller anbefale AKER eller Yara.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Mine aksjer i AKER er min pensjonssparing. Men det er jo litt gøy med NEL også. Tenker at det kommer annonseringer under eller rett etter Nikola World. Slike messer er en god anledning til å offentliggjøre kontrakter, med masse presse og folk tilstede.

Men hvem vet, i værstefall så blir det med de 2 demostasjonene. Og da er veien til kr 2,35 veldig kort.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Ajax1
04.04.2019 kl 21:15 3082

"De færreste som investerer i NEL har vel noen umiddelbare forventninger om ett snarlig utbytte" Det er nok riktig at NEL ikke vil begynne å betale utbytte de nærmeste årene, men kursoppgang er også greit utbytte ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare

Husker selv når jeg var på saab-ana. De utrustade polisbilar där. Og de sa till mig att tex lyse, kunde vara Fra två leverantörer. Hella og Bosch. Tex. Fordi om en fabrik brinner opp så ringer de den andra fabriken! Styrs av serienummer på bilen.

Så det lärde jag tidiga og sen har jag lärt mig mer om automotive. Og jeg tror ikke Nikola brukar single source på fyllestasjon. Det blir många leverantörer. Og speciellt som de vill i slutändan i allmänhet ha en stasjoner som funkar med vind sol og bolge-kraft.

Banden måste snurra. Får aldrig gå tom för delar. Gyllene regel nummer ett. Peugeot, Citroën, Fiat, Opel, de går med underskudd hvert år men så länge banden snurrar går det bra. Saabs största problem var inte att de byggde dålig bil, utan att de fegade ur og stängde av bandet när några leverantörer inte ville leverera delar.

Saab borde hållt igång bandet och monterat med reservdelar i lägre takt. Bandet får ikke stoppa.

Detsamma gäller nel som tapper 2-400 miljoner om året. De måste också fortsätta med det de är bra på, emissioner sålda på brustna drömmar till oss ynkliga Miljöpartister.

Så länge CEO håller smilet oppe så lever hoppet. Hvis det stoppet så er det stopp för gott och så blir det konkurs och med Saab blev det rättegång fordi revisor likte ikke underskudd osv. Inte många av oss vill att det ska ske med nel.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare

Nikola är ena utnyttjare!

Opålitliga opportunister utan egen teknologi!

Vad jeg vet så samarbetar nel med Powercell i hyon! Og de borde ha telefonnummer till varann.

Nels Ceo bör ringa nån i Powercell og spöre!!

Har dere hört att Nikola ska ta del av nels besparelse????

Fullkomligt oacceptabelt som Powercell sier!

Nel må kommer sig vekk Fra Nikola nå!!!
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Ajax1
04.04.2019 kl 21:42 2902

Hadde Pehr G. Gyllenhammar fått viljen sin gjennom med oljeavtalen med Norge så hadde fortsatt Volvo vært et svensk/norsk bilmerke.
Det virker som XYZ har fordypet seg i eldre industri historie. Men hva har det med den nye energibærer hydrogen å gjøre
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare

https://nikolamotor.com/press_releases/nel-asa-awarded-multi-billion-nok-electrolyzer-and-fueling-station-contract-by-nikola-47

Under the multi-billion NOK contract, to be deployed from 2020, Nel will deliver up to 1 GW of electrolysis plus fueling equipment.

“We are immensely proud of announcing this 1 GW electrolyzer contract with Nikola for the exclusive delivery of 448 electrolyzers and supporting fueling equipment as part of their groundbreaking development of a hydrogen station infrastructure across the US.

The first two stations will be installed in Arizona and California depending on permit timelines. The next 28 stations will be installed on each route outside of Anheuser-Busch’s Breweries or their distribution centers.

To support the Anheuser-Busch fleet of trucks, Nikola and Nel would need to deploy around 28 stations. This order volume alone will have a revenue potential for Nel of more than USD 500 million.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare

jorove skrev Innlegget er slettet
Vad är problemet? Jo,kontraktet er på opp till 1 gw, 448 stasjoner osv. Men ordern är på 2 stasjoner.

Som nel levererat og ikke fått betalt?

Og samtidigt har nel köpt luft i Nikola för 50 miljoner.

Ser ni skillnad på kontrakt og order?
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare

The multi-billion NOK contract is by far the largest electrolyzer and fueling station contract ever awarded.

To support the Anheuser-Busch fleet of trucks, Nikola and Nel would need to deploy around 28 stations. This order volume alone will have a revenue potential for Nel of more than USD 500 million.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare

Carlsberger.
Jeg følger også med på dette foraet i mer eller mindre grad, men det er så til de grader infisert og ødelagt av idiotiske innlegg og kverrulanter at jeg holder meg stort sett til andre fora som face eller share. Gidder ikke å hverken svare eller kommentere alle disse tomhodede idiotene som sitter utover natta og pøsker ut hva de skal skrive for å få noen til å tenne mest mulig på innleggene deres. Det verste er at folk gidder å kommentere dag etter dag etter dag på de samme idiotiske innleggene og de samme tomhodede tullingene. Jeg holder meg bort fra dette foraet og kommenterer noen innlegg som er vettuge og som har noe substans. Vi har noen slike av og til inne her. Savner noen av gammelgutta som har trukket seg ut. Noen av disse var virkelig kunnskapsrike.
Ha en fin kveld...

Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
OZZY
05.04.2019 kl 00:07 2555

Så lenge Gunnar42 og XYZ og Hammers og andre får holde på å fylle foraet med oppgulp blir dessverre HO bare et oppgulpfora. Dessverre
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
jb10000
05.04.2019 kl 01:13 2471

der går snart hul på boblen og det bliver sjovt
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
IFA
05.04.2019 kl 10:10 2214


Deler dine synspunkter fullt ut.
Dessuten hadde neppe Nel deltatt i en slik gruppe dominerende aktører som pressemeldt tidligere hvis et slikt samarbeid ville kunne være til skade for Nels forretningsutvikling. Den tidligere nyheten om et nyttig samarbeid bla. for å standardisere kvalitetskrav til produkter innen hydrogenvirksomhet er å finne som tidligere nyhet på hjemmesiden til Nikola:

-PHOENIX, AZ (February 21, 2019) -- Hydrogen Suppliers & Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) Automakers, Air Liquide, Hyundai, NEL, Nikola Motor, Shell and Toyota have signed a Memorandum of Understanding (MOU) for hydrogen fueling components, for the purpose of testing state of the art heavy duty (HD) hydrogen fueling hardware to assist in standardization and speed to market for fuel cell electric trucks.
This cross-industry group of both vehicle and infrastructure companies has signed an MOU with the purpose to test pre-commercial 70MPa hydrogen heavy duty vehicle high flow (H70HF) fueling hardware for future Class 8 (40 Ton) trucks. The industry group has created specifications for the fueling nozzle, vehicle receptacle, dispenser hose and breakaway device components for this HD application for the purpose of developing Request for Proposals to suppliers.
This industry group is requesting notification of suppliers’ intent to participate in a pre-commercial development and test program designed specifically for this fueling hardware. The fueling hardware samples will undergo performance tests in accordance with the appropriate SAE/ISO/CSA industry standards along with additional aspects for this emerging market.
"Heavy duty fuel cell trucks offer the same range as their conventional diesel counterparts and fueling hardware is being developed to fill in 10 minutes. Key members of the industry have joined forces to evaluate HD Fueling Hardware to make this a reality. The goal is to enable interoperability so that any HD FCEVs can fuel at our hydrogen stations and we can fill at any of theirs, just like diesel today. This is a big first step," said Jesse Schneider, executive vice president, Nikola Motor, Hydrogen & Fuel Cell Technologies.
“Hydrogen as fuel for the heavy duty transport sector is showing great promise and traction, and we are now in the process of developing the next generation, high capacity stations for this segment. In order to enable commercial success for this segment, standardization of fueling hardware is a key,” said Jørn Rosenlund, SVP of Nel Hydrogen Fueling.
If you are interested in submitting a quotation for the pre-commercial HD Hydrogen Fueling Hardware development project, please send an email by March 4, 2019 to: HDH2Hardware@HeavyDutyHydrogen.com.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare