NAS: Verdiene i selskapet

kimh
NAS 04.04.2019 kl 15:50 5255

Litt inspirert av Hegnar's ferske artikkel om Norwegian sin rekordlave aksjekurs vil jeg lage denne oppsummeringen, basert på informasjon jeg finner.

Hegnar skriver:
"På 39,58 kroner er børsverdien på Norwegian 5,4 milliarder kroner. I dette inngår også verdien av aksjen i Bank Norwegian på 2,19 milliarder kroner og den teoretiske verdien på flyselskapet alene er da 3,2 milliarder kroner."

Ifølge nettsiden til Norwegian eier de 18 Boeing 737 MAX fly, 118 Boeing 737-800 fly og 33 Boeing 787 Dreamlinere.

2 av 737-800 flyene ble solgt for minst 180 millioner kroner, siden børsmeldingen nevner dette er hva de har etter å tilbakebetale gjeld. Kan man da si at verdiene på de 118 flyene av denne typen kan være så mye som 10,6 milliarder kroner. Selvfølgelig, det vil ta tid å få solgt de. Til og med med halv pris så er verdien av disse flyene over børsverdien på aksjen akkurat nå. Og nå har jeg bare beregnet 737-800 flyene. Ikke de andre flyene og alt det andre som Norwegian eier av rettigheter i flybransjen.

Hva er det jeg ikke ser?
kimh
04.04.2019 kl 16:06 4836

Takker, 32 milliarder kroner hadde de i gjeld ifølge Q4 i fjor. Har du noen idé for hvor mye resten av flåten til Norwegian er verdt?
clanz
04.04.2019 kl 16:09 4821

Hektar skrev Gjeld
Gjelden ligger der i restverdier av flyene om enn veldig forenklet.

Men usikkerhet til den grunnleggende longhaul forretningsmodellen basert på lavpris mener jeg mangler. Funker ikke den blir selskapet ett tapssluk framover.
04.04.2019 kl 16:12 4809


Tomorrow we will be in the 43 Kr ... Already the price is resuming its trend resulting from the volume of purchases ...
Volga
04.04.2019 kl 16:17 4762

Det går forsåvidt an å regne på det sånn. Tror ikke det er uenighet om de underliggende verdiene, som i at selskapet har mer verdier enn gjeld. Det er å forutse det driftsmessige som er utfordringen her. MAX-problematikken på toppen av den situasjonen man allerede hadde gir naturlig nok økt usikkerhet.

Morgan Stanley har ikke kursmål på aksjen på grunn av manglende visibilitet. (Dette i tegningsperioden, men før MAX-saken.) De opererer dog med et BEAR-case på kr. 0,- og et BULL-case på kr. 115,- Tenker det fortsatt beskriver usikkerheter og muligheter i caset NAS ganske godt.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Meglerhus-hoeyner-i-Norwegian?r=refresh

Tatt inn nas - 40kr.
kimh
04.04.2019 kl 16:19 4737

Why not 60 kr? Or 120 kr? Why do you value the company at the price you do? That is what I'm trying to figure out here. How do you value Norwegians assets and debt?
Volga
04.04.2019 kl 16:29 4686

Jeg ville heller brukt krefter på å forstå driftscaset @kimh, ref. bl.a. hva clanz skriver over. Ihvertfall hvis det er aksjen og ikke gjelda (obligasjonen) du skal investere i.

Godt og kontant skrevet ?
04.04.2019 kl 16:35 4643


Excellent! A small correction !!!! Tomorrow we have a rally opening with a gap in 43 kr going up to 46 Kr ... Do not ask me how I know! I'm just telling you ...
TomW
04.04.2019 kl 16:38 4612

Fly oversikten din stemmer ikke helt. En del av flyene er leaset.

Nas eier(fra q4 rapport 2018):
10 stk 787
14 stk 737 max
52 stk 737-800
Mulig noen 320 neo som er leaset ut

De to siste 737-800 flyene ga gevinst utover bokført verdi. Tilsvarende fly solgt i 2018 ga +- bokført verdi. Merverdien ligger hovedsaklig i flyene fra 2012 ordren. Man vet pr nå ikke hvor stor denne merverdien er, men en JV vil kunne gi en indikasjon på det.

Hvorfor ikke NOK 80 - NOK 90 - NOK 100? Det er visst gjett på et tall-leken her! Jeg har ennå ikke sett et fornuftig og objektivt regnestykke. Det er vel bare Lufthansa, Easy Yet og IAG som har oversikt her.

Jeg mener Easy Jet!
kimh
04.04.2019 kl 16:49 4607

Jeg er litt interessert i å vite på hvilken kurs NAS blir en billig måte å anskaffe seg nye fly på for interesserte oppkjøpere i andre flyselskaper. Dvs. grunnverdien av aksjen, sett bortifra verdien av hvor stort man tror selskapet kan bli i fremtiden. Selvfølgelig vil det være det aksjekursen går utifra.

Sikkert vanskelig å regne på dette, men takker for mange givende svar. Synes forumet blir fyllt opp med alt for mange kurser som hives ut. Interessant med litt dypere diskusjon.
Redigert 04.04.2019 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
GPACTOR
04.04.2019 kl 16:51 4599

skerptiker skrev Jeg mener Easy Jet!
Selskapet heter easyJet (varemerket) eller EasyJet.
GPACTOR
04.04.2019 kl 16:54 4580

Dette minner litt om FAR (Farstad Shipping) dette, som hadde en enorm flåte med skip (159) og en enorm gjeld (11,5 mrd). Aksjen falt fra 280 til ingenting i takt med at backloggen sviktet, bokførte verdier falt og selskapet kom i default.

CC
10.04.2019 kl 12:09 4246

Gjelden!!!!!!
Hugoil
10.04.2019 kl 15:29 4133

2 flysalg generer 180MNOK (litt forsiktig siden intervallet er 85-120mnok).

Om vi sier at avkastningskravet er 10% og at de 180MNOK kan sysselsettes til en årlig avkastning 10% going concern, så er disse 180MNOK verdt 180/0,1 =1800MNOK.

Siden det er lav visibilitet og lønnsomheten pt lav, så la oss halvere avkastningen til 5% og vi får 900MNOK for de to av 76 nå totalt antall fly.

Samlet verdi flåten i en slik forsiktighetsbetrakning blir 76*450MNOKperfly=34,2mrdNOK.
--
Trekker vi fra gjeld 32mrdNOK får vi 2,2mrdNOK.
Legger vi på Bank Norwegian får vi 4,4mrdNOK.

Anslår vi verdien av organisasjon og infrastruktur/oppsett lik 2??mrdNOK får vi 6,4mrdNOK.

Legger vi på den del av verdikjeden som er nærmere flypassasjeren(=netto billettsalg) enn verdikjeden fram til og med flysalg-beregningen over; og anslår den til forsiktige 20% av fly-verdien (det er jo tross alt billettvirksomheten som er pri 1) får vi et tillegg på 6,8 + 6,4 = 13,2mrdNOK.

=> hvilket gir 96,- aksjen.
--

NAS-kursen - et NARRESPILL av dimensjoner

Jeg tror dagens Nordea-oppdatering var med på å sette bunnen for NAS.
Hva betyr vel 2,- fra eller til for de om de treffer bunnen? Ikke mer enn at de taktisk satte den 2,70,- under bunnkursen for å være på den sikre siden:)
Og så kom de med oppdatering FØR kvartalspresentasjonen. Det betyr at de kommer med en oppdatering etter...
--

I denne grovrobuste betraktningen har jeg ikke tatt med årlige kostnadsbesparelser på 2mrdNOK som i et going concern har en verdi på 2/0,1=2+mrdNOK (og her bruker jeg 10% og ikke sikrere 5% siden jeg er rimelig sikker på at NAS vil klare å oppnå disse kostnadsbespraelsene) siden vi kan si at vi røfflig og av forsiktighetsgrunner har bakt den inn i de aktuelle estimatene over som har med hovedsakelig drift.
Redigert 10.04.2019 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
CC
10.04.2019 kl 15:53 4073

Oops. Med IFRS 16 øker gjelden med rundt 33 mrd. Da er EK andel rundt 3% selv etter emisjon.....
Handlarn
10.04.2019 kl 16:27 4013

Emisjon till hösten som förväntat då..
GamlePU
10.04.2019 kl 16:51 3941


NORWEGIAN: AVTAL MED AIRBUS OM SENARELAGDA FLYGPLANSLEVERANSER
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Norwegian har avtalat med Airbus om senarelagda leveranser av ett antal flygplan.

Enligt Reuters gäller senareläggningen ett antal plan av modellerna A320 Neo och A321 LRS. Norwegian räknar med att åtgärden minskar bolagets investeringar med totalt cirka 570 miljoner dollar för åren 2019 och 2020.

Senareläggningen är enligt Norwegian i linje med flygbolagets nya strategi om att dra nytta av den skala som byggts upp under de senaste åren, och fokusskiftet från tillväxt till lönsamhet.

Kan være vendepunkt, opp 10% imorgen?
Handlarn
10.04.2019 kl 17:20 3747

Eller så säger det mer om att q1 är betydligt värre än förväntat så de måste göra allt för att flytta fram kostnader så långt som möjligt.

etter alle resultatvarslene fra ulike flyselskaper og reiseselskaper er dette priset inn. alt annet likt er dette en positivt nyhet som gjør at nas kan få landet på riktig fot etter skandalen hos Boeing.

nas er nærmest priset som en opsjon, slik at tidsverdien av opsjonen er økt med 100% +++
Redigert 10.04.2019 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
netrom84
10.04.2019 kl 17:36 3652

Var det ikke disse flyene som skulle selges med en vanvittig profitt da?
Handlarn
10.04.2019 kl 17:46 3586

Jo det var de. Är det igen som tycker det är märkligt att inte årsrapporten kommer idag? Tänker de lämnar denna positiva nyhet till marknaden så att aktien går upp 3% i morgon tidigt för att sedan ge ut de negativa nyveterna på rad så som guidning och q1. Så har någon tjänat några procent igen..
hstray
10.04.2019 kl 17:48 3576

Den store forskjellen er at markedet til Farstad forsvant og skipsverdiene ble fullstendig nedskrevet. Ikke slikt i flybransjen. Det viser norwegians slag av fly siste tiden

Tipper det er mange som blir positivt overrasket over årsrapporten til NAS for 2018:
https://newsweb.oslobors.no/message/474214

NAS is thus seriously working on its cost reduction program (Focus2019), which was estimated to contribute with a reduction of minimum NOK 2 milliarder in 2019. With this maneuver the company is already well on its way to achieving its goal.
Hugoil
10.04.2019 kl 21:18 3138

Noen som har ca prisene på de ulike flyene?

Noen med synspunkter på anslaget på veriden for org/infrtastruktur/set-up? Det kan vel neppe være noe særlig under 2mrd,-, kanskje sp mye som 4mrd,- og i beste fall 6mrd,-?

Noen med synspunkter på anslått verdi på "netto-billett delen" på 20% av gevinsten på flysalgene? Kan det være så mye som 50%? 100%??
habbu
10.04.2019 kl 21:46 3046

Syns du har laget en fin analyse over her. Dog glemmer du å prise inn fremtidig inntjening. Markedsutsiktene for et lokalt flyselskap som Norwegian med god kjennskap i det Norske markedet er formidable. Det er ingenting som tilsier at Nordmenn kommer til å reise mindre fremover, snarere tvert imot. Jeg ser en kortsiktig oppside (2-5år) i inntjening på 50-100%, dette tilsvarer en økning i inntekt på 20-40 mrd NOK.

Jeg vi si et forsiktig resultatmessig anslag er + 1 mrd NOK 2020, med vedvarende gradvis økning tilsvarende forholdet mellom økt inntekt og reduksjon i kostnader samt gjeldsgrad (tidshorisont 5år).
lektor79
10.04.2019 kl 22:06 2973

rett ned foreløpig
Hugoil
10.04.2019 kl 22:10 2954

Glemte det ikke, men tenkte å utelate det for å gjøre beregningen enklere, enda mer håndgripelig/smørbrødliste og mindre utsatt for lange diskusjoner om viktige detaljer - men innspillet ditt er godt for å få en bedre peiling.

Mitt anslag for "billett-delen" på 20% av flysalg-delen er nok kosnervativt, men gangbart for i år. Deretter de neste 2-3 opp mot 50% for å reflektere dine estimater
Hugoil
17.04.2019 kl 14:57 2633

Spesielt ksandal, men også frodon kan komme med evt. konkrete tall de har på denne tråden. Med konkrete tall tenker jeg enten fra regnskap, nyheter elelr publiserte analyser - evt. deres egne om de bygger på et resonnement av konkrete tall. Så er det også viktig å ikke konkludere på basis av bruddstykker av en helhet, men forsøke å dekke helheten. Ellers blir det jo bare tjatring, og det er det jo allerede for mye av.

Deretter kan vi se det i sammenheng med både verdivurderingen over og de siste oppdateringene av kursmål som har kommet.
Hugoil
23.04.2019 kl 20:14 2246

Jeg kopierer inn noen nylige, gode innlegg fra den ellers skrekkelig frådende og lange tråden til frodon her.
Jeg gjør dette i håp om at denne tråden kan inneholde saklig info om direkte verdivurdering (med et utgangspunkt foreslått lenger opp) og andre mer indirekte kvantitative forhold, det være seg om kroner, antall passasjerer eller annet. Jeg gir noen kommentarer angitt med >.
-------------------------------------
TomW
I går kl 11:38
1142
Frodon skrev
Hva mener du? NAS hadde 19 milliarder i forpliktelser i 2019 på nye investeringer av fly osv. Ca 5,7..
Nas hadde forpliktelser på 2 mrd US for 2019. Det tilsvarer 17 mrd ikke 19 mrd, men hva er vel et par milliarder fra eller til ? Planen var vel å ta inn 5 dreamlinere og 16 max`er i år, men spørs om ikke leveringene av maxene blir noe lavere.

Vedrørende gjelden på 31 mrd så vil ikke den øke med 11 mrd slik du antyder. De skal øke med 5 dreamlinere og her vil gjelden øke tilsvarende, men hele poenget med de nye maxene er at de skal erstatte NG flyene. Max inn, NG ut. Og salget av de to siste NG flyene (2012 modeller) ga en gevinst utover bokført verdi.

>Fra børsmelding: The rescheduling is a result of a dialogue between the Company and Airbus the
past months. The postponement is expected to reduce the Company's capital
expenditure commitments by approximately USD 570 million in total for 2019 and
2020.
Dermed får vi for 2019 2,05millusd-0,57=1,17=9,9mrdnok på dagens dollarkurs for 2019. Har NAS noen valutasikring på dette?
Virker som vi må ta tall og formuleringer fra frådon med en klype salt.

Frodon
I dag kl 15:09
128
"Dette venter analytikerne av Norwegian

Torsdag får vi fasiten.

Flyselskapet ventes å legge frem et nettoresultat på minus 1.654 millioner kroner for kvartalet, mot minus 46 millioner kroner i samme kvartal året før, skriver TDN Direkt.

Driftsresultatet ventes inn på minus 1.371 millioner kroner, mot minus 2.226 millioner kroner i samme periode i fjor.

Ebitda ventes i snitt på minus 57 millioner kroner for kvartalet, mot minus 1.891 millioner kroner i samme kvartal året før.

Anslag er gjennomsnittet av estimater Infront Data har hentet inn for nyhetsbyrået blant fire analytikere i DNB Markets, Morgan Stanley, Pareto Securities og Sparebank 1 Markets.

Ebitda-anslaget for kvartalet varierer mellom minus 399 millioner kroner og 156 millioner kroner. Justert ebitda i kvartalet ventes til minus 953 millioner kroner, mot minus 1.850 millioner kroner.

Omsetningen ventes ifølge nyhetsbyrået til 8.113 millioner kroner, mot 6.993 millioner kroner i 1. kvartal i fjor.

To analytikere anbefaler kjøp av Norwegian Air Shuttle, en opererer med en hold-anbefaling, mens en anbefaler salg av aksjen.

Norwegian faller i skrivende stund 1,80 prosent til 39,77 kroner på Oslo Børs. Det seneste året er aksjen ned hele 86,29 prosent"

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Dette-venter-analytikerne-av-Norwegian


Svar
Hugoil
I dag kl 17:22
70
Frodon: Kan du forklare grunnen til den forventede store nedgangen her: "Flyselskapet ventes å legge frem et nettoresultat på minus 1.654 millioner kroner for kvartalet, mot minus 46 millioner kroner i samme kvartal året før, skriver TDN Direkt."

En annen ting: Er det ingen mellomfinansiering - som kommer fra NAS sine kjøpere, JV eller eksportrådet - av flykjøpene?
Siden flyene skal selges, så vil jo den toppbelastningen for gjeld som du nevner, kun være for en kortere periode.

>Det blir feil av frådon å akkumulere over flere år og komme fram til et samlet beløp som om at det er dette beløpet som det i nær framtid trengs finansiering for. Frådon siterer dermed meget feilaktig noten på side 64 i årsrapporten:

TomW
I går kl 16:40
836
Frodon skrev
Mulig jeg husker feil, fakta med link ligger på denne tråden, men om det er 17, 18 eller 19 milliard..
Det står bla i q4 2018 rapporten

"Secured financing for the first half of 2019
Utilizing a mix of long-term financing with focus on AFIC and export credits going forward"

Fly er en asset det er stor interesse for å kunne tilby finansiering til. Kapitalkostnadene ved de nye flyene er bedre enn for de gamle NG flyene så slik sett så skal dette bli rimeligere fremover, selv om de tar inn nye fly skal vi tro cfo fra q3 2018 presentasjonen.

Nas skal ha 10 % vekst innen long haul i 2019 ( 5 dreamlinere) og 3-5% vekst i short haul. Med andre ord så vil ikke narrow body flåten øke nevneverdig. Nas skal ikke ha noe problem med å betjene denne gjelden fremover. Nas har nå vært gjennom to år med 25-30% vekst og dette har kostet ekstremt. Men tatt i betraktning alle problemene med de nye flyene så syns jeg ikke de har levert alt for ille. Hadde Nas ikke hatt dreamliner problemer og urealisert oljehedg i 2018 hadde de endt i pluss og det med sinnssyk vekst. Sistnevnte er reversert å i q1 og vil trolig bidra til et greit q1.

Nas skal nå tilbake til 2016 vekst og det med 40 mrd vs 25 mrd i omsetting. Det sagt så må de nå bevise at de klarer å få kontroll på driften og levere lønnsomhet for det er klart at de kan ikke fortsette å tape mrd summer i året


>Takk TomW. "Secured financing for the first half of 2019
Utilizing a mix of long-term financing with focus on AFIC and export credits going forward"

>AFIC: Supporting Aircraft Financing
Aircraft Finance Insurance Consortium (AFIC) is a ground-breaking collaboration between Marsh and a panel of highly-rated global insurance companies to offer a new way to protect the financing of commercial aircraft purchases. Developed with Boeing and available exclusively through Marsh, AFIC’s aircraft non-payment insurance (ANPI) fully protects banks or institutional investors from payment default.

The protection provided by AFIC is encouraging new participation in aircraft finance by lenders unable to offer their capital without ANPI. For airlines or leasing companies that are purchasing an aircraft from Boeing, AFIC’s ANPI can reduce the overall cost of financing.

Given the burgeoning growth in air travel, ANPI offers support to this rapidly expanding industry at a time when financing needs are increasing. It is the right product for the right time.

The AFIC team are the proud winners of many awards, including:

AFIC Wins Ishka’s Most Innovative Deal 2017 Award