Nikola överger fuelcell

Slettet bruker
NEL 04.04.2019 kl 21:42 5705

Nikola kom inte överens med Powercell om fuel cell.

Utan Powercell som har den bästa stakken på marknaden, kanske den enda fungerande, så faller idé med Nikola. Vad sker nå?

1. Nikola skifter till batteri.

2. Nikola går in i en tyst tillvaro, og sakta inser alla att detta är en bluff. Om 2 år från nu ser vi tillbaka och undrar hur vi kunde vara så dumma.

Jag tror på alternativ 2. Lycka till sälj er ut ikväll på tradegate eller tidigt imorgon när Oslo börs öppnar ( alla har inte sett sambandet än, hehe)
Redigert 20.01.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2019 kl 23:18 4673

PowerCell Sweden AB
Nikola Motors planerar inte använda PowerCells bränslecellsstackar vid kommande serieproduktion (Cision)
2019-04-04 18:20

PowerCell Sweden AB (publ) (http://www.powercell.se/) har fått information om att Nikola Motors inte planerar använda PowerCells bränslecellstackar när bolaget väl inleder serieproduktion av sina bränslecellsdrivna lastbilar. Orsaken är att PowerCell inte kunnat acceptera Nikolas villkor för fortsatt samarbete.

”Testerna har fallit väl ut men då vi avvisat de föreslagna affärsvillkoren såsom fullständigt oacceptabla för PowerCell, har Nikola valt att avsluta samarbetet när det gäller serieproduktion”, säger Per Wassén, vd för PowerCell.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2019/04/04/powercell-sweden-ab-nikola-motors-planerar-inte-anvanda-powercells-branslecellsstackar-vid-kommande-serieproduktion.html
Redigert 20.01.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Hammers
04.04.2019 kl 23:25 4611

Interessant.
Betyr dette at dette Nikola/NEL eventyret nå er over?
I SÅ FALL skal jeg jaggu meg ta meg NOK ET BAD i kveld!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
04.04.2019 kl 23:39 4523

Yepp. Det er akkurat det det betyr. I alle disse meldingene fra PC og Nikola som kun omhandler det avsluttede samarbeidet mellom PC og Nikola så ligger det en kryptisk melding om at NIKOLA og NEL samarbeidet også er avsluttet... det er bare personer som går under kategorien ytterst smålig som klarer å dekryptere denne meldingen fra PC og Nikola som egentlig omhandler NEL og Nikola. Bra jobba!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
OZZY
04.04.2019 kl 23:46 4488

Får håpe du ikke drukner da Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
OZZY
04.04.2019 kl 23:49 4466

Råttene har krøpet ut av hullene sine
Redigert 20.01.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Fornuftig Noob
04.04.2019 kl 23:52 4435

Solgte hele nel stacken, tidligere i uken, og det skal du ha en stor takk for?? satt, ukomfortabelt, lenge i den..
Redigert 20.01.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Hammers
04.04.2019 kl 23:54 4412

Takk for det og svært fornuftig.
Med 1,2 MILLIARD aksjer var caset uansett dødfødt!
Spesielt når det finnes LANGT bedre alternativer!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
kentove
05.04.2019 kl 00:14 4321

eventuelt har Nikola planlagt egen fabrikk.. som vanlig svada fra TS https://twitter.com/nikolamotor/status/1113135867491524608
Redigert 20.01.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
jb10000
05.04.2019 kl 00:22 4290

Det bliver sjovt når luften går ud af denne ballon.

Det største fjols til dato Tigeren mister nok sine sine striber som han jo gjorde i NAS.

Det her kommer til at gøre avs
Redigert 20.01.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.04.2019 kl 00:34 4479

Det skulle ikke forundre meg om aksjen ble suspendert fra start.
Ikke noe lang, men en kort en for å få orden på alle salgsordrene.

I følge Tigergutt er jo ALT basert på disser "herlige" kontraktene med Nikola.

Hilsen Hammers
rischioso
05.04.2019 kl 00:37 4466

Det ville i alle fall ikke vært noe for tidlig - det skal være sagt at jeg ikke siktet til badingen ... ;)
kentove
05.04.2019 kl 01:24 4382

pcell har aldri vært leverandør for det ferdige produktet, de fikk utvikle fuelcell til demotruckene, samt at nikola ønsket enda en leverandør for å sammenligne, derfor jeg ikke kjøpte den aksjen... så hvordan du tolker det som at nel/nikola er over får stå på din egen kappe
OZZY
05.04.2019 kl 03:36 4320

Om du var Trevor Milton och vet att Powercells stack är utmärkt och kan vara en del i att Nikola kommer att lyckas när man introducerar sin lastbil på marknaden så verkar det helt ologiskt att mota ut Powercell fem i tolv.Vill man pressa Powercell på pris eller exklusivitet så kan man göra det efter att man kommit igång och man verkligen vill/kan ta in en alternativ leverantör.Att ställa ultimatum precis när man ska introducera sin produkt verkar vara storhetsvansinne.Jag tror att Nikola befinner sig i en svårare sits nu än Powercell.Det vore väl OK att man tog in en alternativ leverantör nu för att sedan pressa Powercell enligt krav som man nu vill få igenom.Men att avsluta samarbetet innan det kommit igång verkar ju vara sandlådenivå.Nu befinner man sig i en prekär situation som innebär att man måste testa o verifiera en ny stack som Bosch accepterar i sitt koncept.Troligtvis en stack som är sämre.Ingenting hade ju hindrat att Nikola efter introduktionen av Nikola Two successivt hade gått över till en stack som dom tyckte uppfyllde deras affärsvillkor bättre.Att i detta skedet avsluta samarbetet betyder nog att Nikola får problem.
Det är ju dom som har kniven på strupen då dom sålt massor av bilar som ska levereras i tid.
Vad eller vilka villkor som Nikola ställt för fortsatt samarbete kan man bara gissa om.
Har man krävt en viss exclusivitet på stacken under ett antal år så är jag tillfreds med att Powercell isf sagt nej.Har man krävt en viss prisnivå så är det bra att Powercell bestämmer priset
så att man vet att man kommer att bli lönsamt.
Jag tror inte sista ordet är sagt i denna affärsrelation ännu.Detta kan vara ett förhandlingspel från Nikolas sida.Jag tycker nu att vi ska trycka på och få Nikola att avslöja vem den nya leverantören är.
Har dom ett fullgott alternativ. Jag tvivlar.Jag är glad att Powercell står på sig.
JosefK
05.04.2019 kl 06:20 4231

Glemt å bytte nick, «Ozzy»?
Z00L
05.04.2019 kl 06:57 4122

Morsom tråd. Nikola skal kjøre hydrogen, det er jo hele markedssegmentet deres. Om Pcell er mye bedre enn Bosch så vil dette kun bety at det kommer kjøpsanledning på Pcell. Nel har godtatt private branding, mulig det er dette Pcell ikke vil, Nikola ønsker å promotere eget merke, som jo også er naturlig.
Slettet bruker
05.04.2019 kl 07:50 4004

Powercell sier at vilkoren er helt oacceptabelt. Jeg er ganska övertygad om att Powercell er nummer1 i världen. De hade impact coatings I s2-stacken, senare har de ännu bättre beläggning.

Så hvis Nikola kör oacceptabla vilkor mot de, så er jeg 100% enig i att nels vilkor er oacceptabla.

Noen sier att nel är världsledande, men jeg kan direkt komma på Linde, air products mfl du Kan skifte ut nel med.

Powercell skifter du ikke ut lika lätt.

Jeg har hela tiden sagt att villkoret i nels avtal at Nikola ska ta del av nels besparelse er oacceptabelt. Nel kan aldrig bli lönsam med Nikola som kund då. Og med tanke på det senaste med Powercell så finns det sikkert mer elände i avtalet.

Vi aktieägare i nel, må säga ifrån og kräva att få se avtalet i detalj. De enormt höga kurser folk investerar på nu är ikke hållbart med en partner som Nikola som er helt opålitlig. Vi som sitter i aktien kan riskera hus och hem på den här avtalet.

Samtidigt tror jag det varit bra reklam för nel med nikola-avtalet. Men nå er det dags att dra sig ur. Hvis det er vanskligt med ett amerikanskt avtal så borde norska myndigheter og ambassad kunna hjälpa till, avtalet må brytas. Du kan ikke ha en avtal där kunden ska ta del av dina besparelser du gör på effektiv produktion ingen annan har ett sånt avtal någonsin.
Redigert 05.04.2019 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2019 kl 07:56 3965

Komikveld i natt også ser jeg.
Høres ut som dere bør la vær å kjøpe NEL.
Dere bør jo lage ett stort nummer av at logoen til NEL er borte fra en del steder på Nikola sine sider....
Sikkert noe dere kan koke en suppe på?

Ellers vil jeg tro det blir nok en dag i pluss.
For oss som ikke vet vårt eget beste og bare sitter rolig dag etter dag og frykter formueskatten mer og mer ????
Anywhere
05.04.2019 kl 08:01 3927

Man skal observere at Nikola er temmelig tøff i forhandlinger, og NEL kan ikke sitte og kreve og kreve. Det kommer til å bli et sinnsykt press på marginer for leveranser til Nikola, og NEL ligger ikka akkurat behagelig an på marginsiden i sin foreløpige produksjon. Det kan dessverre bli ok omsetning i NEL, men forferdelig lave resultater pr omsatt krone. Da er investeringscaset i så fall dødt. Prising i dag skal være ekstremt utfordrende å levere resultater på. Ikke hadde jeg kjøpt en fabrikk til 7 milliarder som jeg kanskje kunne ha 3-4% avkastning på. Da hadde jeg valgt en trygg obligasjon....NEL er på toppen av sin prising inntil noe som helst tegn til positive prosjektmarginer er bevist.
Slettet bruker
05.04.2019 kl 08:02 3900

Først så må vi få innsyn i hva avtalen går ut på, så må vi dra oss ut fordi avtalen er for dårlig? Vet at du prøver å imponere verden med synspunktene dine, men gjør det i edru tilstand så du husker hva du har skrevet.
Slettet bruker
05.04.2019 kl 08:09 3850

Ja jag förutsätter att det er veldig dålig avtal så självklart ska vi dra oss ur. Men vi må ändå få se avtalet, dels för att lära oss inför kommande kunder, og eventuellt om de nu är ett väldigt bra avtal så kan det ju fortsätta.

Men vad jag vet har nel inte fått betalt en krona för de dyra stasjoner de redan levererat. Om det är ett bra avtal tror jag säkert nel lägger ut det till oss idag, är det samma som Powercell får vi inte höra nåt.
Anywhere
05.04.2019 kl 08:53 3728

Ulempen i forhandlinger er selvsagt for NEL at de ikke er alene om å kunne levere pumpestasjoner til Nikkola.
Nikkola har krevd tøffe betingelser hos PC, de vet en del om driften til NEL, og kommer til å ha knallhard betingelser i forhold til prisreduksjon om de skulle få i større serie hos NEL. Den besparelsen NEL klarer på en større fabrikk sitter de ikke igjen med mye av selv, den vil Nikkola kreve det meste av - vel vitende om at de er den i særdeleshet største kunden - sågår så stor at de kan tenkes å kreve full andel av produksjonen hos NEL.
NEL skal slite i de forhandlingene, tror jeg.
cath
05.04.2019 kl 09:02 3665

Shortergjengen er aktiv for tiden. Begynner panikken å bre seg.
Tradinator
05.04.2019 kl 09:13 3587

NEL er inne på eiersiden i Nikola.... Dette sprøytet dere klarer å lire av dere bare fordi dere har mistet oppgangen i denne er bare ren bitterhet og misunnelse. Hold dere på tråder der dere har egne aksjer og la oss andre nyte den grønne megatrenden.
Ajax1
05.04.2019 kl 09:46 3413

Ser at PowerCell Sweden AB fortsetter å få juling på børsen idag ? Fra kurs kr 68 til kr 45 på et par dager. Det er nok fordi Nikola avtale ble ikke ble inngått som forventet. Men at Nikola velger overgang til batteridrift pga dette står det ikke skrevet i stjernene, eller noen andre steder. Eller at alle vil innse at Nikola ambisjoner om Hydrogen truck er en bløff som stopper på tegnebrettet, og at derfor avtalen mellom Nikola og NEL er verdiløs, se det er det bare noen få notoriske anti hydrogen skribenter som vil påstå. Når det gjelder brenselceller hvor PowerCell har god teknologi, så er det segmentet i Hydrogen som NEL ikke er innenfor. Ser ikke bort fra at NEL og PowerCell Sweden AB knyter tettere bånd i fremtiden.
Men dine dommedagsprofetier for både Nikola og NEL pga at PowerCell og Nikola ikke ble enig er det ikke grunnlag for.
Nå vet jeg jo at Investor XYZ ikke er mulig å ta helt på alvor, men det er irriterende hvordan alt hvor NEL er involvert blir vinklet som: nå går det til helvete, tøm og røm selskapet ?
really
05.04.2019 kl 09:48 3394

Det er åpenbart at det er klausuler i kontraktene Nikola er villige til å signere som er uspiselige for PCELL. Det er ingen automatikk i at det gjør det umulig for NEL å tjene penger, men det er et åpenbart faresignal, også for NEL.

Vi har sett noen symptomer hos NEL også. De legger ikke frem tall på ordrereserven og hevder det er et krav fra Nikola. Sannsynligvis betyr det at det ikke finne noen reell ordrereserve, bare en forpliktelse til å levere på avrop fra Nikola. Det er ingen uvanlig kontraktsform i US, det kalles en IDIQ kontrakt og blir stort sett bare brukt der det er kjøper har mye større makt enn leverandøren. Slike kontrakter rapporteres ikke som ordrereserve før avropet kommer. Ikke nødvendigvis noe stort problem, men det betyr at Nikola når som helst kan velge en annen leverandør om de finner noen som er billigere eller bedre. Nå er det ikke slik at noen over natten kan ta over leveransene, det er en del barrierer som må passeres, men på sikt vil det redusere potensielet for NELs salg til Nikola.
Redigert 05.04.2019 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
really
05.04.2019 kl 09:52 3361

Den Batteri vs H2 diskusjonen som XYZ har lansert kan du ta helt med ro, den finnes bare i de litt skrudde hjernene. Nikola trenger batteriløsninger for lokal distribusjon mens H2 brukes for tyngre kjøretøy og lengre distanser, det er ingen nyhet.
Redigert 05.04.2019 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Anywhere
05.04.2019 kl 09:57 3303

Tradinator, at NEL eier noen få aksjer i Nikkola, som krav fra Nikkola på å inngå kontrakt, gjør egentlig bare saken værre. Og viser at NEL danser etter Nikkolas pipe...og den dansen måtte Powercell hoppe ut av. Jeg har ment, og tror fortsatt at kontrakt med Nikkola ikke nødvendigvis er noe som i lengden begeistrer NEL på noen særlig annen måte enn at det trygger arbeidsplasser. Eiere i selskapet tror jeg sitter igjen med lite...

Jeg sitter etter siste trades ikke inne i aksjen lenger, og jeg må si at omsetning på nedtrekk i dag er såpass stor at jeg tolker det som et faresignal...
Redigert 05.04.2019 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
abroker
05.04.2019 kl 09:58 3303

Det var jamen ikke lenge den moroa (kr 6,-) varte?
Rett ned i femmer-hølet på nytt?

dessverre
Cunt1984
05.04.2019 kl 09:59 3284

Hvor er Tigeren?
Anywhere
05.04.2019 kl 10:08 3248

Men rett skal være rett; 6 kroner er høy pris på NEL, og så lenge vi ikke vet noe som helst mer om kontrakter, så er det galskap å kjøpe dyrere.
Sann
05.04.2019 kl 10:09 3238

Fint at alle de konstant negative er samlet på en tråd, utrolig morsomt å lese deres fundamentalt feilslåtte betraktninger.
Situasjonen med Power Cell har ingen betydning for samarbeidet mellom Nel og Nikola og en må vel være rimelig avstumpet hvis man tror at Nikola lar hele sitt forretnings konsept gå i vasken fordi de ikke aksepterer betingelsene som PC krever. De samme negative her inne har jo hevdet at det myldrer av konkurrenter i markedet, det vet Nikola og de har for lenge siden annonsert at de vill arbeide med en alternativ leverandør til PC, noe de garantert har gjort og nå veiet opp mot betingelsene PC har satt.
De patetiske kommentarene på denne tråden viser igjen hvilket kunnskapsnivå dere representerer.
Nok en fantastisk handledag for oss andre i likhet med igår da mange av oss fikk tradet litt på dippen. Vi nærmer oss Nikola World og mange andre nyheter som kan ramle inn nå. Da blir det igjen stille fra oppgulperne her inne. Vi snakkes da.
Anywhere
05.04.2019 kl 10:09 3234

Cunt1984 skrev Hvor er Tigeren?
Tigeren kommer straks aksjen går 3 øre opp og mener at nå er det rett opp til himmels. Store giga-ordre venter og 16.april er et NEL-show hos Nikkola uten like. Samtidig har han solgt dørmatta si og bunkret opp store mengder NEL-aksjer til ekstremt lave priser...det er så patetisk og typisk, og slår aldri feil:)
Anywhere
05.04.2019 kl 10:11 3222

Sann, synes din kommentar minner mer om det patetiske...vi betrakter bare et lass med usikkerheter i NEL - med rette. Du tror alt er bombesikkert, men aner som de fleste andre ikke noenting om betingelser NEL vs Nikkola. Vi kan imidertid anta at Nikkola ikke gir ved dørene hos NEL heller, det er konkurrenter som kan levere hydrogen-stasjoner - de kommer poppende opp flere også fremover.

Fallgruven mange går i er å tro at NEL har en revolusjonerende teknologi som de er alene om. De har altså IKKE det...
Redigert 05.04.2019 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
rischioso
05.04.2019 kl 10:21 3176

Nel har aldri brydd seg om marginer - marginene får de subsidiert gjennom emisjoner fra folk som mener at NEL er et veksselskap og derfor ikke trenger å levere -- ikke ennå selv om de har prøvd siden 1923 ....
Slettet bruker
05.04.2019 kl 10:23 3156

Til din informasjon:
Verden har forandret seg siden 1923.
rischioso
05.04.2019 kl 10:26 3147

Ikke NEL - de har aldri levert annet enn underskudd og de er i en bransje som heller aldri i historien har levert et overskudd så man kan vel si at oddsa ikke helt er på menighetens side.

Dette til din info .. :)
Redigert 05.04.2019 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
OZZY
05.04.2019 kl 10:28 3133

Cunt1984 skrev Hvor er Tigeren?
Tigern har sine egne tråder det er umulig å komme innpå.
OZZY
05.04.2019 kl 10:31 3123

Løkke har uttalt at alt de leverer har de 30% fortjeneste på. Har dere glemt det. Tipper Nilola avtalen blir gull for NEL og enormt stor.
Sann
05.04.2019 kl 10:42 3069

Rart at du ikke har fått med deg at Nel aksjen har steget 100% de siste 12 måneder og at noen i motsetning til deg faktisk har tjent gode penger på aksjer i dette selskapet. De oppgulpene du bruker masse tid på generer vel ikke så store inntekter? Tid er penger som du vet og den har jeg brukt til å trade i Nel. Har ikke vært feilslått det vel?