Europris - en oppvisning i børshysteri

Aramis
EPR 02.02.2018 kl 12:45 3757

EUROPRIS la frem tall for siste kvartal for to dager siden. Tallene var helt greie, og som forventet. Utbytte ble satt til 1,70. Solid og bra regnet i prosenter.
Ingenting dramatisk, altså.
Men markedet går amok. På to dager har Europris mistet en MILLIARD av sin markedsverdi - fra ca 5,5 milliarder til 45, milliarder. Det hele fortoner seg mildest talt absurd. Men igjen ser vi hvordan børsene kan rammes av fullstendig hysteri for ingenting.

Årsaken til at investorer totalt mistet hodet, er sannsynligvis å finne i at H&M også la frem tall i går - og de var svakere enn ventet. H&M opererer i et helt annet segment, men det bryr ikke børsen seg om. Panikken skyldes at H&M ikke har åpnet for netthandel ennå, og at dette ifølge investorene betyr at H&M snart er konkurs.
Dette overføres så til Europris.
Nå kommer Europris med netthandel også, selv om de, som de selv har forklart, men som investorene vender det døve øret til, gjør det svært godt også uten.

Men det demper ikke panikken hos investorene, som dumper aksjer som gale og sender aksjen ned til en desidert all time low. En overreaksjon på et litt skuffende resultat for fjerde kvartal.
DNB har jekket ned kursmå¨let til 36, men sier fortsatt KJØP.

Og det har jeg nettopp gjort.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Jekker-ned-kursmaalet-paa-Europris-etter-skuffende-tall

PS. Trekker man utbytte fra, har selskapet nå falt 1,3 MILLIARDER i verdi på to dager. Sykt er bare fornavnet.


Redigert 19.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
Aramis
02.02.2018 kl 15:40 3655

Minner bare om Paretos analyse for tre uker siden:

Jekker opp Europris

Pareto Securities oppgraderer Europris-aksjen.
Foto: Europris

Foto: Europris
Artikkel av: Martine Holøien
9. januar 2018 - 09.17
Lest av
3226

"Pareto Securities oppgraderer sin anbefaling på Europris-aksjen til kjøp fra hold, ifølge TDN Finans.

Meglerhuset oppjusterer samtidig kursmålet til 40 fra tidligere 38.

Pareto viser til at aksjen handles til en rabatt på 20-30 prosent i forhold til sammenlignbare selskaper.

«For fjerde kvartal 2017 venter vi at omsetningen vil være drevet av høyere vekst i nye butikker til svakt lavere marginer. For 2017-2020 venter vi 11 prosent inntjeningsvekst, kombinert med en fri kontantstrømavkastning på 5-8 prosent og en utbytteavkastning på 5-7 prosent», skriver meglerhuset.

Europris-aksjen har det seneste året steget 0,95 prosent på Oslo Børs, og har så langt i år klatret 1,80 prosent."

Pareto fikk rett om 4 kvartal, oppjusterte målet på grunn av sine anslag. Lite ante de at markedet ville trekke den stikk motsatte konklusjonen av Pareto da tallene ble kjent (og som stemte godt overens med Paretos anslag), og så gå fullstendig av skaftet.
De reagerte jo ikke slik da Pareto sa på forhånd hvordan det kom til å gå ...
myfuture
02.02.2018 kl 16:06 3627

Alle, og da mener jeg absolutt alle megerhus/foretak var positive til Europris og de samme foretakene er fortsatt positive, men da med litt laver mål. Gikk selv "fem på" her, men velger å sitte og håpe det at det er noe substans i det som skrives vedrørende anbefalingene. Aksjen gir et godt utbytte og kanskje fornuftig å re-investre fortløpende. Aksjen gir i dag en avkastning på 5,8% og bare det burde vekke interessen hos flere. Videre ser jeg det som helt usannsynlig at nesten 6% utbytte utbetales hvis selskapet er en "konkurskandidat". Sitt i ro og benytt gjerne sjansen til å snitte ned inngangen hvis økonomien ellers tillater det.
Redigert 02.02.2018 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
myfuture
02.02.2018 kl 16:14 3616

Kommentar fra mitt meglerhus: Thanks to limited capex needs and despite its strong growth, we identify good dividend payout potential. This has been evidenced by dividend payouts of 80% in 2016 and 73% in 2017 (including an extra dividend) and we expect higher earnings and a higher payout ratio to drive dividends up in the coming years.
When comparing to discount retail peers, Europris has a slightly better growth profile (CAGR 6.5% versus 6.2% for peers) and higher average EBIT margins (10.3% versus 8.5% for peers) for 2018E-20E, yet the company is valued lower on various multiples, leaving good upside to the share.
verdensmester
02.02.2018 kl 16:28 3604

Ja helt tragisk dette, kjøpte meg stort opp før resultatet. Leste rapporten ca kl 0800 i går og var litt skuffet men syntes det var greit nok. Regnet vel med en krone ned eller lignende.

Dette som har skjedd her er helt utenfor fatteevne. Jeg tror og håper kursen kommer tilbake, det vil si at fornuften seirer. Vi har jo sånne tullebukker som han Thor i DN som sammenligner med HM, hvilket er på jordet.

Det er nok en eller flere som har tenkt at her kan i skape panikk i lys av HM osv og begynt å selge ned aksjen slik at stopploss har satt inn. Det kan nok være at et og annet fond kaster kortene av en eller annen grunn.

VI får se hvem som kjøper, jeg sitter rolig og nyter utbytte. Det er høyt og selskapet tjener tross alt over en halv milliard
myfuture
02.02.2018 kl 16:58 3572

Det finnes ikke fornuft i det som har skjedd i denne aksjen de siste dagene. EPR tjener penger hver eneste dag og tjente ca 195mill siste kvartal.Det er jo egentlig fantastisk bra. Det at selskapet tjener ca 5-10mill mindre enn på samme tid i fjor forsvarer ikke den slakten vi nå har sett. Veldig mye på Oslo børs prises på forhåpninger og at de en gang i fremtiden skal kunne tjene penger. EPR tjener penger hver dag. Den brutale nedgangen er for meg uforståelig.