Santa Ana/ROP

trasi
APCL 05.04.2019 kl 13:52 40762

Boreskipet Santa Ana ligger nå stille på ROP.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:754979/mmsi:636014748/vessel:PACIFIC%20SANTA%20ANA

Hva skal man tolke ut av det?
Redigert 21.01.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
tervi
04.06.2019 kl 21:47 5318

Treff på Rop bør være positivt for APCL. Nok til å få den over kronen igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
thief
04.06.2019 kl 22:26 5300

Da går den nok langt over krona.Treff på rop er vel synonymt med forlik på sosp,som gir en verdi over 2kr.Så vil heller tro et hopp mot 1.5kr kanskje ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
klaesp
10.06.2019 kl 09:12 5116

HVOR lenge kan de holde på sensetiv informasjon? Sannsynligheten for funn er stor nå med tanke på tidsbruk og aktivitet på Rop.
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
thief
10.06.2019 kl 09:40 5068

Syntes jo også de har brukt veldig lang tid på rop?De var vel på plass der rundt 4.april,hvis jeg ikke husker feil.Med den dagsraten de betaler,har de snart brukt 100mill på brønnen.Og de er langt over tiden de selv hadde estimert,da de i utgangspunktet kanskje skulle drille en brønn til før juli.Så hvis de Ikke har kommet utfor problemer de ikke forutså,kan tidsbruken kanskje tyde på funn?Men andre som har mer kunnskap om dette,spennende blir det hvertfall.
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
barts
10.06.2019 kl 11:15 5058

Hvad koster Santa Ana på oplag/daglige omkostninger uden opdrag?
Kan man forestille sig at Total har spekuleret i at lave en aftale som, ud over boringen på ROP, også omfatter at Santa Ana, mod at Total betaler en lav rater i en periode efter boringen, så skal forblive liggende uden opgave, men alene for at Total kan bruge det spekulativt omkring fund eller ej, ift forhandlingerne om ROP? Ved det er langt ude men alt der hidtil er sket på disse licenser er jo langt ude og lige til blottet for en god filme :-D
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
tervi
12.06.2019 kl 15:26 4804

Rop tar veldig lang tid. Hva er grunnen? Har en viss betydning for kursen i apcl
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
tervi
12.06.2019 kl 16:03 4752

Rop tar veldig lang tid. Hva er grunnen? Har en viss betydning for kursen i apcl
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
elta-gnilk
12.06.2019 kl 17:38 4677

Kan vel være flere grunner til at det tar tid. Uhell, vanskelige forhold, funn mm. Men det har vært større aktivitet de siste to ukene med opservasjoner av spesialfartøy s i søkk og kav som har vært innom Ana. En av supplybåtene Gilbert Tide som var involvert er foyttet seg nordover til Mauritania.
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
thief
13.06.2019 kl 15:26 4440

Merkelig stille fra disse voldgiftsakene??Snart 4mnd siden det skjedde noe i gambiasaken.Er jo Gambia sin tur til å levere noe,hvorfor drøyer det??Tenker ting vil skje når fusjonen et i boks i løpet av de neste to ukene.Bare på den bekreftelsen burde det bli et greit hopp fra dagens latterlige lave kurs.Se på tallene til petronor og samtidig rapporten som vurderte selskapet til greit over krona uten noe fra apcl,så burde det komme en rekyl snart.Er jo "null" volum på disse nivåene også.
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
13.06.2019 kl 15:45 4418

Husker det samme skjedde i TSU, jo lenger tid tar jo større sjans for negativt resultat, tapte en god del den gang. Dert kan skje i apcl også.
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
13.06.2019 kl 15:46 4507

Skal jeg tippe vil neste oppdatering ikke være spesiell lys. APCL target 50øre
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.06.2019 kl 15:49 4506

Nå er det vel ingen som har bedt deg å tippe?
Redigert 21.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
thief
13.06.2019 kl 16:09 4474

Hva negativt resultat?Tenker du på Gambia,er det forventet om 1 år,hvis saken går hele veien,så er vel ikke det vi venter på?Hva skal komme som er negativt for petronor??De har en mye høyere verdi enn dagens kurs,UANSETT hva som skjer med apcl.Så hva forventer du petronor skal komme med?
FkL
13.06.2019 kl 18:55 4390

Dette blir for dumt rgt. Billig inn? Det kan nå ikke komme noen negativ melding fra selskapet. Fusjonen går som den skal og er forventet klar i løpet av denne måneden. Våre pågående saker er kun bonus. Kursen kommer absolutt ikke ned på 50 øre. Tror det er større sannsynlighet for at vi går for krona.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 19:33 4345

Rgtbjørn spår og dividerer. Har det vel ikke lett om dagen. Sier han har tapt en god del på TSU. Tydelig det. Vet liksom ikke hvordan han skal vri det til nå.
Ok det. Apcl var et selskap med kun kostnader. Det forsvant penger daglig. Nå er vi på vei inn i Petronor, et selskap med substans. Har daglige inntekter, og store muligheter for å utvide disse inntektene. Når da Rgtbjørn kommer med sleivete bemerkninger, sier de mer om ham, enn om Petronor/Apcl.
Det kalles for å blamere seg selv.
Trist det.
RGTBJØRN
14.06.2019 kl 11:06 4164

Hei
Jeg skal ikke inn i apcl uansett nå , jeg tror vi går mot et bearmarked i siste del av året,da nytter det ikke å sitte i aksjer av noe slag,kun trading kort.
Var er dumt ? Kursen lå på rundt 1,15 da warrent ble tildelt,nå 75øre og chartet sier at den skal enda videre ned. Hvorfor går kursen i apcl ned når det selskapet skal sammenslås innen 14 dager ? Burde kursen ikke gått andre veien ? Lov til å tenke ???
RGTBJØRN
14.06.2019 kl 11:07 4165

Er ærlig på min historikk i TSU, det er bare det at man prøver å lære av sine feil.
RGTBJØRN
14.06.2019 kl 11:10 4159

Blir overrasket hvis ikke aksjen handles på 50-60øre etter hvert
Aldara
14.06.2019 kl 11:16 4143

Bjørn.
Kursen er der den er fordi markedet ikke tror på fusjon før endelig mld foreligger!
FkL
14.06.2019 kl 11:21 4148

Og jeg blir overrasket om den ikke går langt over krona etter fusjonen. Like dumt og like ubegrunnet.
Redigert 14.06.2019 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
thief
14.06.2019 kl 11:22 4144

Ja,en mcap på 500mill høres fornuftig ut,når petronor hadde en bunnlinje på 150mill i 2018🙂Lønnsomme felt og produksjonen er opp 25% i 2019,lov å tenke ja🙂Og kommer forlik har det ingenting å si hvordan markedet er,da blir det lett dobling fra dagens kurs,og nærmere 2kr også.Og oljeprisen vil holde seg,det sørger opec for,så petronor vil tjene mye fremover.
FkL
14.06.2019 kl 11:33 4120

Det kommer selvfølgelig ikke til å skje Thief. Det er nok flere som ønsker seg inn nå som fusjonen er nært forestående og man vet at kursen vil gå opp. Bare vent, det dukker nok opp flere på trådene de neste dagene med liknende dystre spådommer.
Redigert 14.06.2019 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
thief
14.06.2019 kl 11:38 4110

Ja går den ned til 0.5-0.6,da blir det storhandling på meg🙂Men ikke akkurat troa på det,heller rundt krona når fusjonen er spikret.Og først da kan det skje ting mtp forlik osv,så tror vi får noen fine meldinger i løpet av sommeren🙂
Slettet bruker
14.06.2019 kl 13:20 4010

Rgtbjørn mener kursen skal ned i 50 øre. Alle har liv å mene. Han stiller en del spørsmål om hvorfor ditt og datt. Ja hvorfor ?
Men hvorfor nevner ikke rgtbjorn omsetn.volumer i de setninger han undres på ditt og datt? Man skal ikke ha mange aksjer for å kunne kjøre en kurs opp eller ned. Man bør merke seg at med omtrent ingen omsetning, så betyr det faktisk at majoriteten mener at aksjen skal opp, Rgtbjørns prognoser virker å være tatt ut av luften.
Selv er jeg av den mening at kursen kan nok dippe litt til (ned mot 70 øre), men den dippen blir av den typen man ser når noen manipulerer, altså at noen få aksjer legges på 70 øre og kjøpes tilbake. Utenforstående får ikke kjangs å plukke disse aksjene, men det vil vises et kjøp på 70 øre.

Og det blir det. Deretter en kraftig oppgang, om enn kanskje over litt tid, men i raske løft. Nyheter vil gjøre attraktiviteten og aktiviteten svært interessant for mange.
KennyL
14.06.2019 kl 14:53 3956

Rekordlavt volum i aksjen idag, så det tyder vel på at «alle» sitter på gjerdet og venter på en snarlig oppdatering :-)

Blir spennende å se når den kommer...
elta-gnilk
14.06.2019 kl 19:36 3852

Kan se ut som at Gubert Tide har Vært en tur i Mauretania og hentet noe stort, og har kurs rett mot Santa Ana. Det foregår ting jeg ikke tidligere har observert ved lingnende oppdrag.
thief
14.06.2019 kl 19:46 3847

Et stort fat med olje som skal fylles😉
RGTBJØRN
14.06.2019 kl 23:33 3745

Fikk vel ikke noe svar Fkl , burde ikke kursen gå mot 1 mot fusjon hvis du har rett ? Hvorfor skal ikke aksjen kjøres mot 1. ? Fusjon er vel i box uansett
RGTBJØRN
14.06.2019 kl 23:37 3741

Uansett jeg er bare interisert i kun det tekniske, skal ikke inn i APCLnå. Vil se når det nye selskapet er i box .(sett utenfra som jeg gjør med mange selskap)
thief
14.06.2019 kl 23:46 3745

Fusjonen er garantert i boks,men markedet liker alltid bekreftelser.Og er litt andre ting som også følger med når fusjonen blir bekreftet.Først da vil vi kunne få nyheter om f.eks forhandlinger/forlik.Så en bekreftelse,betyr også at ventetiden er over.For kommer aldri noe nyheter nå,før vi har alt på plass med petronor.Så når vi igjen går inn i en tid,da nyheter kan dukke opp når som helst.Så tror jeg forventninger til forlik,vil kjøre kursen videre opp.Så ja,tror vi er på krona ikke lenge etter fusjonen er bekreftet.For er vel endel som har høye forventninger til petronor,og spesielt deres store eier fra Abu Dahbi.De har virkelig kontaktene sine i orden mtp Senegal og Gambia.Og derfor er sjansene meget store for at de kommer til enighet med noen av myndighetene🙂På bakgrunn av dette,så vil aksjen stige når melding kommer nå om ikke lenge,at vi har blitt petronor.
KennyL
15.06.2019 kl 07:55 3671

Men ja, du har rett i ditt utsagn RGT, rent teknisk kan den falle ned mot 50-60 øre :-)
Liker forresten at du modererer deg mtp kursen og tar med 60 øre nå! Det betyr at du er ca 10 øre mer positiv enn sist...
FkL
15.06.2019 kl 10:03 3592

Jeg kan ikke se at du har stilt meg noe spørsmål rgt og derav ikke noe svar. Jeg svarer alltid. Mulig du har ment å gjøre det, men glemt det. Jeg legger egentlig aldri ut kursmål og holder mine for meg selv, men blir provosert når andre kommer med ubegrunnet tull. Du vet godt at dagens småhandel, hvor i realiteten alle sitter og venter, ikke er representativ for verdien av det nye selskapet.

Men, jeg skal begrunne hvorfor jeg faktisk tror på at kursen vil stige etter fusjonen. PetroNor har en produksjon og den har jeg, som sikkert flere andre, regnet på verdien av. I kalkylene så har jeg kun tillagt vår del dagens markedsverdi og i tillegg unntatt opsjoner og øvrige verdier. Altså har jeg laget en kalkyle basert på kun det vi har. Jeg ser verdien på aksjen, altså etter fusjon, bør ligge mellom 1,26 og 1,47 basert på oljepris og produksjon. Det lavere sjiktet hvis produksjonen fremdeles er 2268 og det høyere sjiktet hvor produksjonen ligger stabilt på 2650. 2650 ble oppgitt som produksjonstall på XI eventet, men alle andre dokumenter henviser til 2300 som produksjonstall. Derav det store spriket. Jeg har derimot ikke regnet inn opsjonene, for forståelig nok er det mye vanskeligere å regne på de. Jeg har også tatt høyde for at oljeprisen holder seg over $60. Verdiene i kalkylen er ikke noe jeg har funnet på selv og de ligger tilgjengelig for alle i utgitt materiale i fusjonsdokumentene. Jeg kan videre oppgi at jeg har benyttet middelverdien i ekspertrapporten og derav gjort moderate beregninger. Videre kan man jo selv tenkte seg at kursen vil gå ytterligere opp dersom enten våre eller gamle PetroNor’s opsjoner slår inn.

Min menig er at aksjen er underpriset og at en av årsakene er usikkerhet rundt fusjonen og at det er usikkerhet rundt den faktiske verdien og hva aksjen bør ligge på. I tillegg så ser vi på handelen at den er liten og i mine øyne ikke representativ for den faktiske verdien. Derimot så er det selvfølgelig markedet som bestemmer uansett handel. APCL har med seg mye arv og dårlig kommunikasjon er en av dem. Mange vil nok ha en offisiell melding før man tar fusjonen for gitt.

Jeg forventer at det nyfusjonerte selskapet vil medføre at vi får dekning fra en eller flere parter og jeg tenker at dette blir en bedre plattform for aksjen enn det verken du eller jeg kan spå.

Jeg har et betydelig antall aksjer selv og kjøper på de småbolker som går veldig lavt, når jeg rekker det for de går fremdeles fort. Det er mange som vil bli kjøpsvillige lenge før de verdier du oppgir.

I og med at jeg her har lagt ut hva jeg tenker om kursen så vil jeg til slutt påpeke at jeg ikke anbefaler verken kjøp eller salg. Det er ingen garanti for at mine beregninger er riktige og det er absolutt ingen garanti for at markedet er enig. Videre vil jeg påpeke at man aldri bør investere basert på hva andre skriver her inne, inkludert undertegnede.
Redigert 15.06.2019 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2019 kl 10:05 3591

Når det gis kursmål 50-60 øre, er det et viktig spørsmål som må stilles: Er det apcl-chartet som legges til grunn? Det er vel lite trolig at fusjonen ikke går i mål. Under tiden er det vel slik at verken apcl-chartet eller Petronor-chart vil være kurs-settende for det fusjonerte selskapet.
Når fusjonen er klar, vil en helt annen situasjon oppstå. Da skal det svært lite til av positive nyheter til før det gir store positive utslag. For min del er jeg sikker på at alle som nå venter, vil satse på at uansett er fremtiden lysere da, enn den vi hadde uten fusjon. Det vil drive kursen kraftig.

For å si det slik: Det kan vel ikke bli verre etter fusjonen, enn de utsikter som var før den ! Altså kun positive muligheter vil komme framover. Selv små vil gi kursstigninger.
Slettet bruker
15.06.2019 kl 13:37 3471

Et innlegg til å bli klokere av. Takk, FKL! Synes du presentere en edruelig og reflekter kalkyle.

Det er så godt som ingen oms i aksjen. Å diskutere dagens kurs er derfor ikke så interessant for meg. Det er å se framover som er interessant, slik FKL gjør.

Det ingen vet, (og som FKL heller ikke fokuserer på) er hvilke triggere som kan komme i Petronor, dersom selskapet får realisert de ambisiøse planene de har signalisert for 2020——.
Da kan det fort bli et helt annet regnestykke, ny verdisetting av investors, og derav en helt annen kurs. Emisjoner og utvanning må kanskje påregnes også. Slik er det alltid når selskaper vokser.

Godt mulig at et hus tar dekning, som FKL påpeker, men kanskje mest sannsynlig om den havner på hovedlisten. Det hadde jo vært best.

Warrents kan bli en hyggelig overraskelse i tillegg, men bare for de som var inne.
Selv uten warrents som eventuelt slår inn 31.12.19, kan denne bli bra. (Men aldri som i 2017 da den gikk fra 3-4 til 9-12 som en rakett basert på «rykter». Apcl er et helt annet selskap enn Petronor.)

Som alltid. Alt kan også «gå skeis».

Takk igjen, FKL.
Warom
15.06.2019 kl 14:25 3438

Tjaaa, rykter:)
Vi gikk jo på forventninger mot brønnen på Elfenbenskysten og det er jo ikke helt uvanlig at en oljemygg går på slikt. Dette var jo også før siste emi, så ant aksjer var i tillegg noe lavere enn de 156m vi har per nå.

Når det er sagt, så er jeg enig med både deg og FkL der jeg spesielt stiller meg bak de edruelige regnestykkene som ligger bak sistnevntes innlegg. Det er lett å «verifisere» de da alt ligger åpent(for de som gidder å lese dokumentene) Ut i fra det må det gjøres noen refleksjoner, noe jeg synes FkL har gjort på en forbilledlig måte :)

Hva RGT tenker rundt TA er basert på laveste kurs vi noen gang har hatt(i følge TA så kan det godt skje) Noe annet er på hvilke volumer vi evnt snakker om. Personlig ser jeg litt mer på det gap’et vi har med oss fra noen mnd siden, og for meg ser det ut som om vi nå tetter det. Teknisk så burde det holde, og gjør det ikke det, så tror jeg det blir på svært lave volum(men det er bare en teori)

Jeg får ikke sagt hvor mye jeg gleder meg til å bli ferdig med fusjonen. For meg, så er det fra da jeg begynner å se fremover.
thief
15.06.2019 kl 14:41 3420

Helt enig warom,nå er det bare et dørom frem til fusjonen er i boks.Så skal bli deilig å få den overstått,da begynner endelig det nye kapittelet,hvor vi igjen kan få nyheter🙂Og syntes det går merkelig tregt i icsid-prosessene både i Gambia og Senegal.Og tar vi med at Abu Dahbi har hatt flere møter med Senegal,og tenderprosessen rundt sosp har stoppet helt opp,har jeg troa på nyheter i sommer/tidlig høst.Kan ikke tenke meg at petronor med 7mnd arbeid bak seg,før de bestemte seg for nettopp fusjon med apcl,ikke har tatt kontakt med Senegal og fått positive signaler.Så en veldig god følelse på at petronor er nøkkelen til forlik,og de allerede er langt på vei til å lykkes.Det får vi først vite etter fusjonsmeldingen i løpet av et par uker.🙂
thief
15.06.2019 kl 16:08 3351

Flott innlegg fkl og en bra verdivurdering!Mener også kursen burde være bra over krona,noe den uavhengige rapporten også viste.Den mente vel en fair verdi var 1.07,men nå er produksjonen 15% høyere,så et sted mellom 1.2-1.3kr burde være innafor.Og det er uten noe som helst fra apcl,den får vi da i tillegg🙂Og de mente vel et forlik i Senegal ELLER Gambia var verdt ca 1kr.Altså er vi vurdert til godt over 2kr ved et forlik og rundt 3kr med enighet på sosp og noe i gambia🙂Så her er det mye å gå på,pluss enda høyere kurs på forventninger,hvis det blir drilling.

Sist jeg var med i et lite selskap,som fusjonerte,var i kartselskapet Blom,som nå er NRC!Da var det også problemer med verdsettelse til å begynne med.Hadde vel inngang i Blom på rundt 12kr.Da fusjonen var i boks spratt den fort opp til 18-20,og noen lo av folk som kjøpte så dyrt🙂Men den gikk og er betydelig høyere nå!!Ikke at apcl skal sprette så mye opp,men dagens kurs er altfor lav,og ikke alle som gidder å se på tallene til petronor.Vi burde fint kunne stige 0.5kr,og selvfølgelig enda mer med en løsning i Senegal eller Gambia!