Hva blir kursen etter en handelsavtale?

fattigstakkar
REC 05.04.2019 kl 16:41 10023

Dette var litt av en dag. Deilig etter å ha sittet tungt lastet i det siste. Reduserte betydelig i sluttauksjonen i dag. Ikke fordi jeg ikke tror på en avtale, men fordi jeg er redd for at mye av oppsiden ble tatt ut med oppgangen i dag og at det fort vil komme et nytt shorterangrep etter en avtale. Jeg legger også til grunn det om er signalisert så langt at det legges opp til en reduksjon av tollen og ikke et totalt bortfall. Tidligere ville dette kunne gi lyse framtidsutsikter for REC, men med den kraftige nedgangen i polysiliconprisen vi har sett i det siste, er jeg mer i tvil om det vil hjelpe REC på kort sikt å få tilgang til det kinesiske markedet, slik at vi fortsatt vil være avhengige av en emisjon for å holde ML i gang. På den annen side er REC vanskelig å prissette, og jeg ser ikke bort fra at det blir en kraftig oppgang etter melding, særlig hvis tollreduksjonen er betydelig. Derfor tør jeg ikke å være helt ute.
Redigert 20.01.2021 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
Sann
05.04.2019 kl 17:04 9023

Emi blir nok raskt annonsert hvis kursen stiger mer nå, kassa er tom! Og den vil ikke kunne fylles med de polysiliconpriser som vil gjelde fremover. Og en eventuell avtale som ingen kjenner innholdet i vil drøye leeenge. Mange formaliteter gjenstår og de vanskeligste punktene er det fortsatt ingen enighet om. Men alle som har sittet her inne siden toppen har vel ikke mer å tape så noen øre i fortjeneste i disse dager kommer jo godt med. Men å fylle på mer nå er vel knyttet til den høyeste risiko på OB vil jeg tro. Bedre å hoppe på toget når og hvis alle forutsetninger legges til grunn for at selskapet lykkes enn å sitte på toget til det ruster.
Pølsebua
05.04.2019 kl 17:09 8965

Ser du også i bakspeilet når du kjører bil?
Sann
05.04.2019 kl 17:27 8828

Det hender det hvis jeg nok en gang ønsker å studere de skikkelsene som står i kø foran pølsebua.
Slettet bruker
05.04.2019 kl 17:41 8754

Latterligste greiene jeg har sett. hahaha stakkars folk som hopper inn nå..
Slettet bruker
05.04.2019 kl 17:56 8672

stakkars deg som står utenfor...men dere kan komme mandag tidlig over 1 kr..
Slettet bruker
05.04.2019 kl 18:00 8960

ned i 0,60 igjen garantert.. vent å se
mofi1
05.04.2019 kl 18:00 8941

Noe av det latterligste jeg har sett på disse trådene, er dine idiotiske innspill og forsøk på å være nedlatende, kombinert med en hjelpeløs norsk.

Dersom 57%-en forsvinner eller blir lav nok, vil selvfølgelig aksjen stige atskillig mer. Men foreløpig vet ingen av oss hvordan det ender.
Slettet bruker
05.04.2019 kl 18:01 8930

Nye funcom.. helt ukontrollert til tross for intet nytt
Slettet bruker
05.04.2019 kl 18:24 8799

Se nå litt positivt på det hele da leke-tor.

Selv om du er glad i spillene til Funcom og satset konfirmasjonspenga dine der da det var tapssluk, gjentok du nok samme bedrift i REC med attføringspenga.

Nå snakker vi derimot om uføretrygda, og jeg tror REC denne gang også blir et sikkert bet selv for deg.

Anbefaler kjøp under kr 10.

Scoopfinder
05.04.2019 kl 18:30 8775

For under 1 år siden lå kursen på 1,50. Da var det stor og økende frykt for handelskrig.
Nå er situasjonen motsatt. Det går mot en løsning, ikke eskalering.
Logisk sett burde derfor kursen vært høyere nå (over 1,50). Jeg tror den kan gå dit på forventninger om en avtale.
Med en avtale utelukker jeg ikke at kursen spretter til 3kr
Slettet bruker
05.04.2019 kl 18:59 8664

Som en som har brukt de siste månedene på å snitte meg ned fra 1,44 til 1,22 så vil det være meget kjærkomment om den skulle gå til 1,5. Har gitt opp å tro noe som helst når det kommer til REC, annet enn at det som går ned på et tidspunkt må opp igjen. Spørsmålet er hvor høyt.
Scoopfinder
05.04.2019 kl 19:08 8612

Det som går ned må ikke opp igjen.
Men børsen prises på forventninger. Da kursen lå på 1,50 var forventningene handelskrig.
Nå er forventningene en løsning. Derfor burde kursen vært høyere nå, alt annet likt.
Derfor tror jeg vi snart er over 1,50
Mulla3
05.04.2019 kl 20:48 8365

Betyr det noe når den på et senere tidspunkt stå i kr 15. Nå er den gamle lektoren blitt åreforkalket.
Slettet bruker
05.04.2019 kl 21:27 8244

Ærlig talt nå har dere pratet om emisjon i evigheter er dere helt tilbakestående eller noe sånt?. Selskapet har sagdt klart fra at emisjon er det siste de vil gjøre hvor vanskelig er dette her? De har også sagdt at de er mere enn klare for å rykke inn i Kina osv osv. Så sitter dere gang på gang og spekulerer på det samme om og om igjen. Nei glem det, vi er mange longere som sitter i denne aksjen nå så glem at vi selger noe til dere som gjerne vil kjøpe. Her sitter det mange nick hver dag for og lage støy så små aksjonærer skal selge. Er dere ikke flaue ? Selskapet har ikke stengt ML det burde ringe en bjelle eller tror dere ikke de vet hva de gjør. Butte er verdt mere enn dagens kurs.Dere har spådd dommedag i evigheter og tatt feil gang på gang.
Inord
05.04.2019 kl 21:39 8182

Jeg skal ikke være mer negativ.
Grunnen til at jeg ble negativ, var at til tross for gårsdagens nyheter, var det omtrent null inndekking av den enorme shorten. Så noen store aktører planlegger å dra denne ned igjen.

Men jeg håper på fortsatt oppgang! God helg.
Slettet bruker
05.04.2019 kl 21:43 8149

Inord du kan ikke se dette før på mandag om shorterne dekket inn noe i dag.

God helg
kongkveite
05.04.2019 kl 22:00 8087

Hvor i Helv kom du egentlig ifra ? Kryp tilbake til hiet ditt. No er det ReseRECtion som gjelder ☠️☠️☠️. Ørnene flyr HØIT på mandag???
nemi's
05.04.2019 kl 22:39 7951

REC er på alles lepper for tiden.

Torvund: “We are more or less without customers’’
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-04/for-u-s-business-trump-s-china-deal-can-t-come-soon-enough
Slettet bruker
05.04.2019 kl 23:05 7862

Greit nok at REC vil få tilgang til å selge sine produkter i Kina og således kunne holde ML oppe å gå men superprofitten som de opplevde når poly prisene lå veldig mye høyere vil de neppe oppleve igjen. Da blir spørsmålet hva de skal bruke til å betjene lån, osv...

REC for meg er et dødt investeringscase...
Slettet bruker
05.04.2019 kl 23:09 7840

Det blir ingenting, faller som en stein igjen.Om det blir en avteale eller ikke, RECSIL er dårlig.
Randers
05.04.2019 kl 23:11 7829


Når det gjelder linken Nemi viser til..

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-04/for-u-s-business-trump-s-china-deal-can-t-come-soon-enough

..så skjønner jeg mindre og mindre av hvorfor REC har kjørt videre på 25%. Dette har de tapt mye cash på.

Torvund sier: "If that victory doesn’t come in the next few weeks, Torvund has told his board he’ll be
forced to shut down the plant entirely by May".

Ledelsen er (og må ha vært det lenge) helt i villrede om hva de skulle-og-burde-gjort.

-Men er det noen giga-krise ?
..batterier eller ikke - Butte alene forsvarer da kurs over krona...

En kjapp utregning (uten å grave meg ned i detaljer), forteller meg at REC Silicon (uten ML) ville hatt
en EBITDA på minst 37,2 MUSD for 2018. (det endte -4,5 MUSD).
..dette er selvsagt "etterpåklokskap" - men det er ikke etterpåklokskap å se at ML skulle stanset prod i 2 mnd (som planlagt)..

Men vil prisene fortsette å være bånnskrale videre utover i 2019. Ja, jeg frykter det. En mulig dumping av
lager fra REC sin side vil ikke føre til høyere priser. Ei heller om de skulle dra på med full produksjon ML.

Vi går inne i noen ultra-spennende uker/måneder

Redigert 05.04.2019 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2019 kl 06:25 7411

REC tjener penge hvert kvartal, betaler ned på deres gæld og når aftalen mellem Kina og USA fjerner straftolden, vil kursen hurtig komme over kurs 1,50 , og måske gå til kurs 2. Bare forventningerne om stor indtjening vil give et kæmpe løft, dertil komme alle shorter der skal dække sig ind, hvem vil forærer dem billige aktier, kan se de i fredags prøvede at trække kursen ned, dog uden held.
Strong buy
fattigstakkar
06.04.2019 kl 15:52 7021

Tjener REC penger hvert kvartal på Moses Lake? Da bør du lese regnskapene igjen. Spørsmålet er om de vil tjene penger uten toll. Uten prisoppgang tror jeg det blir vanskelig.
rukmini
06.04.2019 kl 16:53 6897

Fattigstakkar, og REC har bare Moses Lake? Tror det er flere som bør lese seg opp på ett selskap man har kommentert så lenge...
spanjolen
07.04.2019 kl 08:47 6517

Rukmini,
Fattig gjør fornuftige trekk. Man skal selge seg ned når kursen går 16% på grunn av forhåpning om handelskrig løsning. Rec er ustabil som en ADHD pasient. Går ikke prisene på Sil snart oppover og det drøyer med løsning vil Rec gå nedover igjen.
Det man kan satse på er å gå inn igjen på neste bølgedal.. ta gevinst:-)
Wisecoboy
07.04.2019 kl 09:10 6445

Eller velge sitte rolig i «båten» til toll avklaringen er på plass, hvis straffetollen fjernes 100% tror jeg alt av inngang under verdsetting 2,5 milliarder, eller ca 1kr, kommer til å kunne gi meget god avkastning på kort/ mellomlangt sikt. Øker også Sil prisene utover høsten kan fort Rec da prises flere 100% over hva markedet sier i dag,

Fort å bli sittende igjen på perrongen med 10-20% gevinst, mens oppturen enda ikke har startet.
fattigstakkar
07.04.2019 kl 12:05 6192

Selvfølgelig vet jeg at REC har Butte, men diskusjonen i disse dager er om straffetollen blir hevet og hvordan det vil påvirke REC. Det påvirker ikke Butte, så spørsmålet er om fjerningen av straffetollen vil bidra til at Moses Lake overlever. Det er helt klart en mulighet for det. Med prisene for ett år siden ville det sett lyst ut, men med dagens priser ser det mørkt ut. Moses Lake er en opsjon på at straffetoll forsvinner og at prisene bedrer seg. Jeg er villig til å betale for den opsjonen, men spørsmålet er hvor mye den er verdt. Med tanke på at prisen lenge har ligget under 60 øre, mens prisene var høyere, er jeg ikke sikker på at opsjonen vil prises permanent mye høyere enn 82,5 øre selv om straffetollen forsvinner, så lenge prisene gjør at det er umulig å produsere med overskudd. Og selv om det nå er sannsynlig at det blir et kutt i straffetollen, er det lite som tyder på at de forsvinner helt. Derfor valgte jeg å ta gevinst på det meste på fredag. REC kan ikke vente veldig mangke måneder på at prisene tar seg opp uten å gjennomføre en emisjon.
Slettet bruker
07.04.2019 kl 12:16 6159

I fjor sommer mente ekspertene at markedet ville bedres i andre halvår 2019. Det gjelder fremdeles. Bare å lese Pv magazine?
Slettet bruker
07.04.2019 kl 12:41 6094

Vær forberedt på en skikkelig nedtur neste uke. Kan faktisk starte stabilt og noe opp før det dundrer rett i dass. OBS! Funcom 2.. Rec overlever ikke lenge med dagens moms..
Redigert 07.04.2019 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2019 kl 15:21 5912

Vær forberedt på at odi.otene tryner på ny, med leke-tor i spissen
Slettet bruker
07.04.2019 kl 19:49 5735

Jeg er også meget spent på hva cash cost blir ved full produksjon, skulle markedet åpne seg. Klarer de for eksempel å skalere opp til 100% uten å ansette mange flere? Kan de klare en cash cost ned mot 7 dollar / kg?

"FBR cash costs were USD 14.6/kg compared to guidance of USD 15.3/kg." Dette er jo ved 25% prod. Jeg liker at de hele tiden får ned kostnadene i forhold til guidingen.
Randers
08.04.2019 kl 00:05 5470


*Grabein, 19:49; TT sa cc under 10/kg (ved full prod) ved Q3-18. Og ved Q4-18 sa han under 9/kg. Dermed er de
nær de 8/kg jeg pratet om før tallslipp Q4. (Men så kommer det fortsatt SG&A i tillegg).

Men det kommer endringer, som startet ved nyttår. Jeg har ikke 100% klart for meg alt rundt dette ennå.
Snakker om innføringen av IFRS 16. Det vil kanskje spille inn på SG&A også.

Èn effekt er at cc blir lavere. Derfor guidet de 12,8/kg for Q1-19. Uten IFRS 16 (regnskapsmetode),
ville dette blitt 14,4/kg.
REC sier: ". Effectively, this standard classifies obligations for lease payments
previously included in cash costs to liabilities and assets".

Det er en post som blir flyttet på. Cash cost blir (tilsynelatende) lavere. Noe annet er
at EBITDA vil bli høyere. Mens dette vil dukke opp som en avskrivning: 14,4 - 12,8 = $1,6/kg (depreciation of leased assets). Dermed ender (tilsynelatende) EBIT opp som det ellers ville gjort.

Jeg tror ikke dette vil få all verden innvirkning på beregning cash flows - og hva det ender med i kasse til slutt.
Mulig en liten effekt. Men dette har ikke REC helt utredet ennå, ikke pr 12 Feb 2019 - men kanskje innen den 9 Mai.

Så cash cost kan sikkert bli ned mot (og kanskje under) $7/kg. Bare at vi må følge med på effekten av IFRS 16
Redigert 08.04.2019 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2019 kl 06:30 5298

Hadde ikke fått med meg at de har flyttet på deler av cash cost. Men klarer man under 7 dollar er det ganske så sweet likevel. :)
fattigstakkar
08.04.2019 kl 11:56 4828

Randers eller andre,
Hva vurderer dere at prisen må være for at REC skal kunne forsvare å skalere opp produksjonen for å eksportere til Kina uten toll? Er 9 dollar nok?
Randers
08.04.2019 kl 15:56 4616


*Grabein, 06:30 - "Hadde ikke fått med meg at de har flyttet på deler av cash cost.
Men klarer man under 7 dollar er det ganske så sweet likevel. :) "

-Jeg antar det er flere som ikke har fått med seg dette. Noe av poenget er å ikke dette av stolen -
cash cost er den samme. Det føres bare på en annen måte, som jeg forklarer i kommentaren min ovenfor.

Med eksempelet fra guiding for Q1-19 blir forskjellen $1,6/kg. Beholder vi dèt tallet (og 7/kg), så får vi at 7 + 1,6 = $8,6/kg.
Det er derfor jeg skrev at "ny" cc kan bli under 7/kg. Hensyntatt IFRS 16 blir det rèellt en høyere cc

--

*Fattig, 11:56 - "Randers eller andre, Hva vurderer dere at prisen må være for at REC skal kunne forsvare
å skalere opp produksjonen for å eksportere til Kina uten toll? Er 9 dollar nok?"

-Det du lurer på er hva REC sin salgspris må være ved full produksjon for å (isolert sett) gå break even (FBR-A) ML.

Jeg antar (med info jeg mener å ha pr i dag) at de må ha minst 10/kg - for å gå break even (ML).


-Kan ta med litt om pekepinnen PVinsights;

Da REC gikk ned fra 50% til 25% prod i starten av Juli 2018 - var ASP (6-8N) $9/kg. Nå er det pr i dag 6,23/kg.
Og REC planla å stanse all produksjon den 1 Mars for å spare penger, (men det går visst på 25% fortsatt).

REC har gått med ca 50% prod siden Juli 2015 - da var ASP 13,2/kg.
På nyåret 2016 stanset de all produksjon - da var ASP 11,4/kg.
I Juli/Aug 2016 var de tilbake i 50% prod, (planen om 100% prod mislykkes) - da var ASP 12,7/kg.
Og (som nevnt), 25% fra juli 2018 ved ASP 9/kg.

Kostnader har endret seg, slik at hvis man bruker PVin som referanse, så skulle man tro ASP vil være rundt 10-11/kg
når/hvis REC kjører for fullt. Egentlig litt vrient å forutse. (Men det var OVER 13,2/kg sist de hadde full prod).
fattigstakkar
09.04.2019 kl 10:37 4395

Det jeg mener REC bør gjøre, er å annonsere emisjon rett etter en avklaring på tollkonflikten når kursen er på et akseptabelt nivå. Så risikerer de ikke at den blir shortet i kjelleren igjen på frykt og usikkerhet. Vi kan jo håpe på at kursen ligger på 1,20 etter en slik melding. Hadde det vært noe tak i JUM så hadde han garantert for en emisjon til 1 kr, så kan vi få satt det som et gulv.
questi
09.04.2019 kl 10:45 4351

Hvis REC kan få kost under 7 ved å føre på en ny måte...
Hvem vet.. kanskje de som har kost på under 7 selv om de bruker energiintensiv, gammel teknologi inni Kina også har ført på den nye måten hele tiden :P

Mvh
Redigert 09.04.2019 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
spanjolen
15.04.2019 kl 15:18 4006

Mye snakk om hva som må til før Rec kan rampe opp produksjonen og eventuelt tjene noen slanter.. hvorfor heller ikke vurdere dagens situasjon? Penger fortsetter å renne ut. De har fått inn noen slanter for å kunne betale fordringer og renter og holde skuta flytene en stund til. Men med prisnivået som er etablert nå inder 10 så vil kursen falle. Teknisk burde nå kursen teste MA200 og MA50. Altså kursen er for øyeblikket litt for høy. Det ser man på volum..