Hvorfor jeg solgte NEL

Slettet bruker
NEL 02.02.2018 kl 13:59 10828

For 2. gang har jeg solgt mine aksjer i nel - tapet ble denne gang ca 33000. Her er min begrunnelse for dette:

1. Ingen ordre fra H2V
2. Intet nytt fra Korea
3. Intet nytt fra Danmark
4. Ingen nye kontrakter for øvrig
5. Ingen korrigering av guiding fra NEL
6. Antakelse om at inntektene blir vesentlig forsinket.
7. Usikker på om NEL kommer i positivt terreng i 2018
8. Redd for nye emisjoner hvis inntektene blir forsinket.
9. Utålmodig!
10.Er en idiot!!
Redigert 20.01.2021 kl 18:03 Du må logge inn for å svare
Furuen
02.02.2018 kl 14:12 8357

Du er nok ikke alene om å tenke slik, Asko.
I tillegg kan du legge til frykt for Q4-resultatet som snart kommer.
MEN, så er det slik at det kan smelle til med en storordre hvilken dag som helst.

Jeg sitter.
Slettet bruker
02.02.2018 kl 14:13 8341

Jeg også :-)
Wanker
02.02.2018 kl 14:19 8295

Så, praktisk talt alt du lister opp er egentlig andre ord for nummer 9?
For det er vel ikke dukket opp noe som tyder på at NEL er mindre konkurransedyktige enn tidligere, hverken med tanke på leveringsdyktighet, kvalitet eller pris?
Slettet bruker
02.02.2018 kl 14:30 8247

Det er individuelle tanker rundt dette og jeg har definitivt mine og velger heller å vinkle det noe mer positivt enn det Asko og andre velger å gjøre.
1. Ingen ordre fra H2V. Foreløpig. Dette er noe forsinket utover det Nel har meldt \. Vi vet dog at utvidelsen av kapasitet på Notodden er i gang ifbm. H2V, så det kommer.
2. Intet nytt fra Korea. Stemmer det. Samtidig er det ikke meldt om at andre selskap har fått noe der heller, så det kan fortsatt tilfalle Nel noe eller en betydelig del.
3. Intet nytt fra Danmark. Korrekt. Dette har mest sannsynlig med eiersituasjonen av anlegget i Fredericia å gjøre. Shell holdt på å selge før nyttår, men valgte likevel å fortsatt eie det selv. Med en slik uavklart situasjon kunne en ikke foreta store investeringer på nye prosjekter. BS i Nel sier situasjonen fortsatt ikke er avklart og at Nel fortsatt kan få oppdraget i 2018.
4. Ingen nye kontrakter for øvrig. Ikke glem at det kom 3 kontrakter på til sammen ca. 65 mill rett før nyttår. I januar 2018 kom det ingen dessverre, men det gjorde det heller ikke i januar 2017.
5. Ingen korrigering av guiding fra NEL. Hva skal korrigeres? Løkke guidet ca. 100 mill i omsetning for Q4 og det kan se ut til å stemme utfra det jeg postet under annen post i går.
6. Antakelse om at inntektene blir vesentlig forsinket. Kan hende H2V inntektene blir noe forsinket. Leveransene til Shell i Calfornia er i full gang og vil gi oss inntekter på ca. 140 mill første halvår 2018.
7. Usikker på om NEL kommer i positivt terreng i 2018. Bestillinger fra H2V og Nikola vil endre ditt syn på dette.
8. Redd for nye emisjoner hvis inntektene blir forsinket. Finnes ikke et eneste argument for noen emisjon i 2018. Kun måneder siden siste gjennomførte emisjon og rep.emisjon. Ca.300 mill på bok pr. Q3.
9. Utålmodig! Det er vi flere som er, men kan av og til lønne seg kontra inn/ut flere ganger som ofte gir tap.
10.Er en idiot!!

Slettet bruker
02.02.2018 kl 14:33 8212

11. Innsidesalg som jeg mistenker ikke var skatterelatert.
12. Usikker på ledelsen!
Slettet bruker
02.02.2018 kl 14:37 8506

11. Innsidesalg som jeg mistenker ikke var skatterelatert. Den var nok det i utgangspunktet dersom en skal tro på utsendt melding om saken, men kunne nok vært ordnet på annen måte, så den tror jeg du delvis treffer på.
12. Usikker på ledelsen! Virker for meg uforståelig. De har oppnådd å komme inn med Shell i California. De har fått en ekslusiv avtale med Nikola. De har fått inn Finn Jebsen i styret. De framstår som meget kompetente.

Asko, jeg vet ikke dette, men er rimelig sikker på at dersom du ikke hadde solgt første gangen og heller beholdt aksjene dine til i dag, hadde du ikke kommet særlig dårligere ut økonomisk enn det du har gjort nå, inn/ut noen ganger.
Redigert 02.02.2018 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2018 kl 14:50 8442

Punkt 9--10 er riktig! Nytter ikke å følge med dag etter dag på kursen..svar siste spørsmål- ja ..ler...Tålmodighet i sånn aksje.....tålmodighet
Wanker
02.02.2018 kl 14:56 8404

Her høres du ut som Larssons andre personlighet :-)

Jeg har ikke satt meg inn i de danske skattereglene, så jeg vet ikke om det var ren løgn, halveis skatt og halvveis gevinstsikring eller fullstendig berettiget.
Men hvis du er usikker på ledelsen, bør du ha noe konkret. Dette blir som Larssons viser.
Ingen andre har hørt noe om Korea - ergo er det ikke selskapet som ikke overholder guidede frister. Fredericia er som Rodjers sier, og som jeg en gang la ut link på, usikkerhet rundt eierskap. H2V er man i ukentlig kontakt med og ledelsen kan vel strengt tatt ikke guide noe mer enn det.
Slettet bruker
02.02.2018 kl 14:57 8389

13.l Liker heller ikke at Løkke lar seg avbilde på FB hos Nikola....virker veldig useriøst!,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
14. Jeg mener dessuten generelt at forventingene til NEL er skrudd i overkant mye opp.
15. Av erfaring blir ting sjelden slik "alle" tror!
16. Selv om jeg skulle gå glipp av en "grusom" fortjeneste, holde jeg meg unna!!
Funderer
02.02.2018 kl 15:00 8356

Asko
Ærlig og fint innlegg , veldig trist med tapet , håper du putter pengene i en annen aksje som stiger raskt slik at du får dekket inn tapet .
Vis jeg på aksjonær listen til mandag ser at Sissner har redusert så selger jeg kansje selv , ligger kr 27.000 .- i minus nå .
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:04 8336

13.l Liker heller ikke at Løkke lar seg avbilde på FB hos Nikola....virker veldig useriøst! Kan ikke helt se hva som er useriøst med det, han har landet en gigantisk avtale med Nikola og forteller oss at han avlegger dem et besøk, HERLIG.
14. Jeg mener dessuten generelt at forventingene til NEL er skrudd i overkant mye opp. Kanskje, det kan snart vise seg at de bør skrus enda høyerer. Aksjekursen pr. i dag tyder på det motsatte av det du mener.
15. Av erfaring blir ting sjelden slik "alle" tror! Stemmer det, det kan bli betydelig bedre enn hva "alle" tror.
16. Selv om jeg skulle gå glipp av en "grusom" fortjeneste, holde jeg meg unna!! Da synes jeg du bør og skal holde deg unna for alltid. Denne aksjen er ikke for deg lenger og det er opp til deg.
Tradinator
02.02.2018 kl 15:05 8319

Om dere følger med på den globale utviklingen i Hydrogen sektoren og ser hvilke prognoser som er gjort for markedet frem mot 2025 så er det et dumt valg, NEL er med for fullt, og har vist muskler allerede hos store aktørene på attraktive markeder.Jeg selger ikke denne akjsen på grunn av kortsiktige og helt normale svingninger.
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:07 8264

Wanker:

I børsmeldingene vedrørende H2V og Korea ble det sagt at man forventet endelig avtale ila 2017 og "shipping" i la av slutten på samme år, Dette har ikke skjedd, jeg mener derfor at ledelsen burde ha korrigert dette!
Redigert 02.02.2018 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:08 8274

Bra det finnes amatører på børsen...ellers har man aldri tjent penger..ler...trudde de som går inn i nel tenker tenker langsiktig....bilde av løkke i et medium er i disse tider helt vanlig...våkn opp
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:13 8210

The game:

Jeg ser at det er vanlig, men er det klokt .........???
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:23 8533

Sånn er det i dag! Mange muligheter i et medium som vi har i dag. For å være mest mulig synlig i sin gratis markedsføringsmulighet så er et medium et must i dagens samfunn! Det er ikke det værste bildet som har blitt tatt...har ikke annen forklaring på at det er som som det er ...
Airbag
02.02.2018 kl 15:27 8502

Hvorfor ikke heller bare sette stoploss under nærmeste støtte?
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:32 8476

Men The Game:

Hvis Telenor-sjefen, eller sjefen i Yara skulle opptre slik, ville du ikke syntes det var litt "useriøst"?. Nel-hydrogen er jo et verdensledende selskap innen en næring med enorme fremtidsutsikter i flg dem som har greie på Hydrogen. Slik sett synes jeg at ledelsen fremstår som "fjortiser"! Har de mistet grepet?
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:34 8458

Har du sjekket hva Telenor og Yara har lagt ut?
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:36 8443

Enkelt svar på det! Hvilket av de bedriftene som du hadde som eksempel er minst kjent? (når vrir jeg meg stolen her jeg sitt) Mitt siste svar er lykke til!
rogneveien
02.02.2018 kl 15:37 8409

Asko,
jeg forstår deg. Synd du er ute, men det er et ærlig valg. Jeg har sittet på salgsknappen x antall ganger, men endt opp med å trykke på kjøpsknappen istedet. Jeg økte min beholdning i går. Om det var klokt eller ikke har jeg intet svar på. Jeg har vært med i to år nå og forsøkt å komme meg ut , men det går dessverre ikke. Jeg er gått i den fella at jeg har klokketro på NEL. JA jeg vet det kan koste meg DYRT, men jeg klarer rett og slett ikke å stå utenfor, det er faktisk verre enn å se at det forsvinner noen papirkroner. Så lenge jeg er inne er det papirtap, men i det øyeblikket jeg realiserer er det reelt. Altså, min oppsummering er som følger, Jeg har ikke nerver til å selge å stå utenfor, da er det bedre å være med å se på jo-jo effekten. Med andre ord jeg har ikke noe valg. Til slutt vil jeg si at disse pengene jeg har satset i NEL ikke er bærende for min og min families personlige økonomi, men det kommer til å svi kraftig om jeg taper dem. Vi snakker om seks sifrete beløp, noe som er mye for meg.
Uansett ASKO. Lykke til videre med dine investeringer og husk, Du MÅ ikke være aksjonær i NEL for å skrive på foraet. Vi hører gjjærne fra deg både med og uten aksjer.

Jeg kan ikke skrive "Løkke til" til deg nå når du er uten NEL, så jeg sier LYKKE TIL.
Redigert 02.02.2018 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:39 8410

Rodjers:

Tror du misforstår meg: Nikola er ikke børsnotert - det er Nel-hydrogen.

For øvrig har jeg over 30-års ansiennitet i Telenor - mener derfor å ha dekning for mine oppfatninger!
Tomta
02.02.2018 kl 15:40 8363

Jeg har gjort det samme. Etter å ha vært med helt fra starten av.

Skulle selvsagt gjort det samme dag som det ble kjent at insidere solgte. At høvdingen for finans selger er det absolutt verste signal man kan gi til markedet. Uansett om motivet var ny pels til kona, skatt , tyggis eller annet. Burde i så fall heller tatt opp et kostbart forbrukslån. Fullstendig useriøs ledelse.

Og The broker med alle sine svada-innlegg her på Trygves Tivoli styrker jo ikke akkurat seriøsiteten. Han som kjenner insidere i NEL og VET at de skal selge når budet fra Shell kommer om en liten stund. Noen burde gjøre vedkommende oppmerksom på at det finnes strafferammer for denslags opptreden .

Det finnes mange andre interessante aksjer på Oslo Børs så jeg skal nok takle å sitte utenfor NEL og se på om det skulle komme en god oppgang.

Bar noen betraktninger fra en X-NELer.

Edit. Rettet en skrivefeil. :)
Redigert 02.02.2018 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:45 8358

Bra oppsummering rogneveien. Omtrent som jeg skulle skrevet det selv.
Av og til må jeg minne meg selv om at om jeg står i -6,5% i dag, så er det ikke mange dagene siden den stod i pluss. Jeg har nå kjøpt for alt jeg kan og kommer ikke til å selge uten at jeg kan innkassere en betydelig gevinst.
Selv om, mot formodning, aksjen faller enda 10-15% uten at fundamentet i aksjen svekkes betydelig, så blir jeg sittende med mine aksjer.
Slettet bruker
02.02.2018 kl 15:58 8297

Jonas:

De daglige svingningene er helt ok. Jeg har da heller ikke ikke oppgitt dette som et salgsargument. Jeg har vært på børs i over 20 år, så jeg er vel vant med - og skjønner nødvendigheten av at aksjekursene skal og bør svinge. Man må likevel ha tiltro til ledelsen i de selskapene man investerer i. Når det gjelder NEL, har jeg altså mistet troen på ledelsen - særlig etter et noe tvilsomt innsidesalg. Synes ledelsen nå virker lite troverdig -- det kanskje være feil...men det vet jeg jo ikke.
Slettet bruker
02.02.2018 kl 16:04 8272

Asko: Nei, det vet vi ikke før etterpå. Jeg har imidlertid ingen grunn til å ikke tro på ledelsen. For meg så virker de profesjonelle og dyktige. Jeg har registrert at de ikke sender ut børsmeldinger i hytt og vær. Jeg ser ofte at noen selskaper sender ut såkalte oppdateringer når kursen siger for mye nedover. Det synes jeg er noe suspekt. Nei, jeg sitter :-)
Slettet bruker
02.02.2018 kl 16:06 8259

Apropos troverdig:

Det er ett par stykker (minst) her inne på disse Nel-trådene som på meg virker lite troverdige! Jeg skal ikke nevne navn. Derimot vil jeg fremheve en skribent som fremstår som en ærlig og høyst troverdig person: "Rogneveien" er en slik kar. Han verken skryter eller gir seg ut for å vite mer enn andre. Det gis altfor lite ros til de som er seriøse - som regel er det de useriøse som får pepper. Derfor nevner jeg dette nå!
Redigert 02.02.2018 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
02.02.2018 kl 16:12 8236

Asko

Jeg skal fatte meg i korthet.

Jeg er kun enig i dine punkter nr 9 og 10,
Du har selv ramset dem opp, så ikke skyld på meg.

Personlig venter jeg på materialisering av de fleste punktene som gjør at du har solgt deg ut.
Dessuten venter jeg på materialisering av minst like mange punkter i tillegg til du har nevnt.

Aksjemarkedet er fortsatt et spill der penger flyttes fra de utålmodige til de tålmodige.

Lykke til

Slettet bruker
02.02.2018 kl 16:19 8219

EEB:

Joda, ære være deg og de andre.....men børsen er ikke lenger hva den var...heller ikke "Markedet". Stikkordet her er roboter, fjerning av megler ID og børsposter noe som sammen gjør at jeg ikke lenger tror på at tålmodighet alene er nok!
kreinh
02.02.2018 kl 16:29 8162

Enig med Asko om dagens børs.
EnklestErBest
02.02.2018 kl 16:38 8110

Enig i at dagens børs ikke er lett å tolke, men jeg gjør hjemmelekser hver dag når det gjelder NEL, og har for lengst kommet til at dette er et selskap å satse langsiktig på.
Dette har jeg inngått et større veddemål mot de som tror på det motsatte på.

Fortsatt lykke til
Slettet bruker
02.02.2018 kl 16:39 8063

Håller med om nr. 9. Idiot är du absolut inte för att du säljer. Idiot är en som inte följer med i samhällets gång, en som inte bryr sig om världen omkring sig. Det verkar som om du bryr dig.
Slettet bruker
02.02.2018 kl 17:07 8008


Jeg har ikke aksjer i NEL, men synes det er et veldig interessant satsningsområde i disse miljøtider.

Men jeg anbefalte aksjen til en gruppe investorer i 2017. De satset ikke og gikk dermed glipp av oppgang på mer enn 60%.

Jeg følger med på NEL teknisk, og det ser ut som om kr. 3,00-3,03 er en veldig bra inngang – teknisk altså!

Rundt kr. 3,00 danner en solid bunnformasjon målt med 50 dagers gjennomsnitt.

Dersom kursen stanser der, og den stiger igjen, er neste topp over kr. 5. Bare for å ha nevnt det……

Så får vi håpe at dette scenariet ikke dreier seg om å gripe kniven i fallet……


Alfonzo
02.02.2018 kl 17:30 7899

Jeg ser det er mange som er inne og diskuterer ang fremtidig i NEL osv.... Jeg har lastet opp med 300K til å begynne med, hoppet ut tidligere for så og gå inn på samme nivå. Livende redd for å gå glipp av en mulig oppgang! Det er jo tullete i seg selv!
Den som jeg ser glimrer med sitt fravær er han som ler hele veien til banken..... "The Broker" som kjørte i gang 5 tråder med diverse hausing...
Han gir jo uttrykk for å kjenne markedet.... Han har samtaler med Shell og den Franske regjeringen ;)
Han sier vell egentlig bare det alle NELLERE ønsker å høre....
Tror så absolutt vi ikke skal høre for mye på de som skriker høyest, faktisk vurder og gjør det motsatte :)
Har så absolutt tro på selskapet så dersom vi nå legger aksjene i skuffen og finner på noe kjekkere å gjøre enn å se på disse kursene som spretter opp og ned så blir hverdagen litt greiere for den gjennomsnittlige NELLER.

Løkke til alle sammen!!! :)
EnklestErBest
02.02.2018 kl 18:35 7832

Helt enig Alfonzo

For de som har hatt, og fortsatt har grunnleggende tro på NEL-caset finnes det bedre ting å bruke tiden på enn å følge kursen nitid gjennom hele dagen
Blant annet kan det være lurt å følge godt med på hvordan hydrogen-markedet utvikler seg og utvides nærmest time for time.
NEL har meget omfattende og store rammeavtaler, i tillegg til en eksklusiv avtale med NIKOLA med en potemsiell verdi opp mot 150 milliarder kr, og noe av dette har gode sjanser til å materialisere seg innen rimelig tid.
For tiden søker selskapet etter tysktalende medarbeidere på lederplan, og det kan kanskje bety at man forventer avtaler med Shell om bygging av et større antall fyllestasjoner til Tyskland.
I det hele tatt er det så mye spennende som foregår på hydrogen-fronten generelt, og rundt NEL spesielt at jeg har ikke en gang vært inne på tanken om å røre annet enn en 5% trader-portefølje så langt.
Min personlige mening er at NEL-caset nå er mer spennende enn noen gang tidligere.

Glem heller ikke Rotolyzeren, som hvis den virker etter hensikten vil gi sjokkbølger i markedet og sette NEL i en særstilling som gjør at de kan velge oppdrag på øverste hylle med store marginer og enda være konkurransedyktige på pris.

Lykke til.
Slettet bruker
02.02.2018 kl 19:11 7775

17: Det foreligger heller ingen oppdatering ang rotylyser. Ledelsen bør skjønne at markedet etterlyser oppdatert info om denne. Enda et usikkerhets punkt.
18: Ledelsen er i tillegg sparsommelig med kjøp - noe som også bidrar til økt skeptisisme!
kreinh
02.02.2018 kl 19:17 7755

Mulig grunn til fravær av innsidekjøp kan være kursdrivende nyheter rett rundt hjørnet. Maybe...
Slettet bruker
02.02.2018 kl 19:27 7737

EEB:

Om jeg følger med kursen eller ikke vil jo ikke ha noe å si i hvilken retning den utvikler seg?? Det er derfor lite interessant om man følger med eller ikke. Noen har den forestilling om at hvis man bare legger aksjene "i skuffen", så vil man etter en tid oppleve en positiv kursutvikling. Dette er dessverre ikke tilfelle. Mitt råd er derfor å følge med så godt man har anledning til. Tilslutt: Å forelske seg i en aksje kan av og til bli dyrt!
Slettet bruker
02.02.2018 kl 19:54 7679

Asko,
Har ingen problemer med at du har solgt deg ut av et papir du er sterkt tvilende og høyst usikker på.
Håper tross tap ved siste transaksjon at du har veid det opp ved dine tidligere Nel transaksjoner.
Da du solgte rundt 2.6-2.8 (husker ikke helt kurs) brukte du flere av de samme argumentene og til tross for det har du gått inn i Nel hvertfall 2 ganger etterpå.
For min del framstår hele historien som merkelig. Har du ikke tro så har du ikke tro og da holder en seg borte, det gjør hvertfall jeg.
Da du solgte første gang fikk de av oss som hevdet at det var feil tidspunkt å selge på rett.
Jeg hevder det samme denne gang. Når en ikke selger på 3.5-3.75 og heller venter til den er i bunn av trendkanalen og nyheter kan komme når som helst, ja da lander jeg på det du uttalte første gangen, at dette har du ikke nerver til.
Noe av det samme må være tilfelle nå også da de fleste av dine argumenter faller på sin egen urimelighet.
Uansett Lykke til.
Nel kommer tilbake, vent å se.
Slettet bruker
02.02.2018 kl 20:10 7624

Återigen glädjande att läsa en av dina poster Rodjers. Du framstår som mogen, reflekterande och saklig.

Som du påpekar, en av de vanligaste misstagen är att sälja när kursen har gått ner en stund, och köpa vid motsatt tillfälle. Därför håller jag med Asko om att han har dåligt tålamod, såväl som Larsson, som också är på väg att sälja sina NEL-aktier.

Men som sagt, har man inte tro på ett företag borde man ju sälja sig ut.