The Guardian: strong shift from fossil fonds to renewables

Adjit
NEL 06.04.2019 kl 18:10 997

''Across the world, almost 1,000 institutional investors, managing more than $6tn !!!, have now committed to fossil fuel divestment''

https://www.theguardian.com/environment/2019/apr/05/historic-breakthrough-norways-giant-oil-fund-dives-into-renewables

Amazing how fast this is changing now. Renewable projects and inititiatives will get much more funding, which also means accelerated growth for H2 economy.

Redigert 19.01.2021 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Nanoq
06.04.2019 kl 21:31 818

By State of Green, July 27, 2018

Danish pension funds are today investing almost five times more in green energy compared to black energy sources, a new survey from the trade association, Insurance & Pension Denmark, shows.

More:
https://stateofgreen.com/en/partners/state-of-green/news/pension-funds-invest-five-times-more-in-green-than-black-energy/

Denne artikkelen er jo fra sommeren 2018, i år er det ganske sikkert mer enn 5 ganger.

Alm. lønnmodtakere forlanger i dag i stigende grad at deres pensjonspenger via banker og pensjonskasser plasseres i bæredyktig produksjon og grønn energi.
Og det er ikke småpenger det handler om, bare i Danmark går 15% av lønna hver måned direkte inn i pensjons-puljene, noe lignende gjelder jo mange andre europeiske land.

Og så er det jo også alle sparefondene for private bankkunder som også i stigende grad beveger seg i de samme grønne banene i dag. Problemet kan selvfølgelig bli at antallet av investeringsmuligheter blir for begrenset...og at prisene på disse grønne/bæredyktige virksomhetene blir FOR høy.

Jeg tror at vi fremdeles befinner oss temmelig tidlig i denne grønne investeringstrenden, så foreløpig er det fremdeles plass til riktig mange nye penger i denne grønne sektoren. De som kan huske IT-aksjebobla på 1990-tallet, hvor små IT-selskaper med en håndfull ansatte og uten salgsinntekter ble prissatt til titalls milliarder kroner i år 1999-2000, vet hvor vanvittig det kan bli når alt for mange penger søker altfor få selskaper på børsen.

Heldigvis er vi milevidt fra denslags scenarier i dag i den grønne sektoren, og fordi så mange investor-penger jo søker disse selskapene, så vil det vokse fram massevis av nye grønne selskaper i åra fremover. Godt for klimaet, godt for samfunnet, godt for økonomien.


PS. Har selv KUN investert i grønne/bæredyktige selskaper de siste årene, både av idealistiske og økonomiske optimist-grunner.

Siden ultimo finanskrisa har jeg i mange år hatt størstedelen av min frie investeringskapital i store selskaper, mest i danske Vestas og Ørsted (tidligere DONG). Siden våren/sommeren 2018 kjøpte jeg opp i små/mindre norske selskaper, mest NEL, siden også bl.a. i Scatec Solar, Hexagon og for ca. en uke siden - i Scanship Holding.

Eier også aksjer i Plug Power og Ballard Power på Nasdaq-børsen. Og leter alltid etter nye attraktive grønne investeringsmuligheter.


Fortsatt god weekend.
Redigert 06.04.2019 kl 21:48 Du må logge inn for å svare