Europris - noen tanker før helga

Aramis
EPR 02.02.2018 kl 17:20 6687

Så var dagen i hønsegården over for denne gang, og hønsene som har flakset hysterisk omkring i enkelte av burene kan puste ut et par dager. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke tar aktørene på børsene seriøst – som mennesker. Det er selvfølgelig en alvorlig ting når store pengesummer håndteres, men når man gjennom årenes løp har sett hvordan børsaktører flest oppfører seg, sitter man ikke igjen med mye aktelse for arenaen.
Jeg ser som sagt på børsen som en hønsegård, og tar det med i beregningen når jeg handler. Nå er det riktignok roboter som står for mesteparten av handelen i dag, men det er mennesker som programmerer dem.
Selv om jeg tar kakling og hysteri med i bildet, hender det at jeg iblant blir en tanke overrasket over dimensjonene. Som i Europris-aksjen i går og i dag. For to dager siden hadde selskapet en markedsverdi på 5,6 milliarder. I dag er den på snaue 4,7 milliarder. Deri innbakt et utbytte på over 280 millioner som skal deles ut til aksjonærene
.
Hva har så utløst det spinnville hysteriet? Fint lite. Litt svakere tall for 4, kvartal, men selskapet er fortsatt i bra vekst. Dette får deler av aksjonærmassen fra konseptene og formelig løpe hverandre ned for å sikre seg størst mulig tap. For så godt som samtlige som har lempet ut aksjer i Europris i går og i dag (de som har kjøpt også, for den del), har gjort det med tap – til dels store. Redselen for enda større tap overgår alt, og får hønsegården til å koke av panikk. Den berømmelige fjøra blir ikke bare til fem, men en hel skokk av hodeløse høns. Sett fra sidelinjen fortoner det hele seg som et underlig skue, og det er iblant vanskelig å skjønne at det faktisk er mennesker, og ikke dyr det er snakk om.

Men vi ser det jo på andre områder i samfunnet også, der tilbud i butikker iblant blir revet bort av spinngale mennesker som river og sliter i klesplagg eller andre varer. Folk rensker hyller for smør om de har sett en notis i avisen om at det kan bli litt knapt om varen, eller de fyller kjellerboder med mel om prisen settes ned en krone eller to, bare for å måtte kaste hele lageret av melposer fulle av melbiller noe senere.

Alt dette kalles med et fint navn for «markedskrefter». Men det er selvfølgelig snakk om menneskets primitive natur. Frykt og grådighet. Når folk mister hodet på børsen og oppfører seg som forskremte høns, og ekspertene sier at det er «markedet som reagerer negativt», så er det rett og slett snakk om at folk klikker for ingenting, akkurat slik som når folk går amok på Black Friday og tømmer hyller og klesstativ med mord i blikket, og oppfører seg som de verken har klær eller TV fra før eller har smakt matbiten på fjorten dager. Eller de ligger ute i en uke foran Vinmonopolet for å sikre seg årgangsvin til sinnssvakt høye priser, slik vi så på Dagsrevyen forleden.

Det er bra det er helg iblant, så folk kan kjøle seg ned etter all oppstandelsen. Det kommer alltid en mandag. Iblant er den i ettertankens navn, og man skjønner at det man har gjort, har vært dumt.
Jeg håper dette blir tilfelle med alle de som i går og i dag, i vill panikk febrilsk har lempet ut Europrisaksjer til dumpingpriser, og nå sitter med store tap. Det vil si 99,9% av de som har handlet.
Til alle som har kjøpt, vil jeg si: Fornuftig gjort. Denne aksjen skal uten tvil klatre igjen. Men det avhenger, som vanlig, av hønsegården. Og der kan, som nevnt, alt skje.
Snart kan hysteriet kan oppstå andre veien.

Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
_K2_
02.02.2018 kl 18:05 6576

Hehe.

Skal ikke påstå jeg føler meg trygg på eierne etter denne skrellen, men jeg føler meg helt trygg på selskapet.

Jeg tror folk glemmer å ta høyde for hvor lav kronekursen og inflasjonen har vært.
Og jeg tror en del større eiere mangler kunnskaper om både distriktsnorge og EPR-kundene.

Omsetningen øker, gjelda synker, krona stiger.. kort sagt: Q1 kan bli interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
verdensmester
02.02.2018 kl 18:26 6550

Flott skrevet, så enig så enig
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2018 kl 04:33 6398

Bra skrevet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Wetles89
05.02.2018 kl 00:16 6184

Som en langtidsinvestor så har selskapet for liten profitt margin for å være interessant. Marginen ligger generelt rundt 7,5% noe som vitner til en bransje med meget hard konkurranse.

ROE derimot er svært god, noe som vitner mot et sterkt lederskap som kan få avkastnig på investert kapital.

Men man trenger ikke gå lenger enn å se på aksjekurs historikken (som ikke er veldig lang, fra 2015), så ser en fort at det ikke er mye vekst der. Heller en svak negativ trend.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2018 kl 18:10 5962

W 89
Regner med du mener ROI.
Med et utbytte på 6,12%, så er jo dette en grei aksje å ha i porteføljen.
Sluttkurs: 27,80 -1,59%

Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Wetles89
05.02.2018 kl 19:41 5907

Hei. Ja ROE, ROI. samme tall så vidt jeg vet.

Og tallet er godt. Veldig godt.
Men for meg, for min tenkning så mener jeg at det er andre selskap der ute som er "billigere" enn europpris og som har bedre marginer. 7% profitt margin forteller meg at her er det mye utgifter.

Som jeg skrev så kan en fort se på kuren siden 2015. Er godt selskap med gode marginer og som genererer stødig med cash ville ikke ligget u en snart 3 år negativ trend for kursen. FCF marginen var 7,31% i 2016. Det er et tall som ligger på smertegrensen og hvor en langtids investor ville snudd i døra.

Utbytte eller ei på 6,12%. Jeg kjøper for å eie lenge så jeg ser ikke noe grunn til å kjøpe dette selskapet i dag. Kanskje om noen år så ser mye anderledes ut og da er det mulig jeg vil være interessert.

Men kursen har tatt en smell og kanskje er tiden moden for å handle litt i det korte bilde for de som liker det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2018 kl 00:11 5790

W 89
Nå vil vel uansett det meste falle i morgen pga fallet i NY i kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Wetles89
06.02.2018 kl 00:41 5777

Ser sånn ut. For de som investerer over veldig korte perioder så kan det komme noen tøffe uker/mnd i vente.

Når jeg kjøper en aksje som f.eks Europris, så er jeg ikke interessert i å vite hva det koster om en uke eller mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Wetles89
06.02.2018 kl 00:41 5776

Ser sånn ut. For de som investerer over veldig korte perioder så kan det komme noen tøffe uker/mnd i vente.

Når jeg kjøper en aksje som f.eks Europris, så er jeg ikke interessert i å vite hva det koster om en uke eller mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Wetles89
06.02.2018 kl 00:41 5775

Ser sånn ut. For de som investerer over veldig korte perioder så kan det komme noen tøffe uker/mnd i vente.

Når jeg kjøper en aksje som f.eks Europris, så er jeg ikke interessert i å vite hva det koster om en uke eller mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Wetles89
06.02.2018 kl 00:41 5774

Ser sånn ut. For de som investerer over veldig korte perioder så kan det komme noen tøffe uker/mnd i vente.

Når jeg kjøper en aksje som f.eks Europris, så er jeg ikke interessert i å vite hva det koster om en uke eller mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Aramis
06.02.2018 kl 00:49 5765

Wetles89
Jeg ser ingen grunn til å tro at det blir noen videre nedtur for Europris i ukene og månedene som kommer. Aksjen var allerede oversolgt da den falt ytterligere, og tallene som ble lagt frem var slett ikke dramatiske. Fallet er helt ute av proporsjoner, og regnskapet for 4. kvartal ga ingen grunn til at selskapet skulle miste en femtededel av sin børsverdi.
Nå skal man vært forsiktig med å spå, men med dagens panikk i USA er Europris et trygt sted å være, også med tanke på at selskapet setter i gang sin netthandel i løpet av 6 mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Wetles89
06.02.2018 kl 01:09 5758

Jeg arugmenterer ikke mot det tekniske bilde, det interesserer meg som regel svært lite.

Eneste jeg poengterer er at jeg syntes det er andre selskaper (dog ikke mange) som ser mer interessante ut i henhold til marginer mot pris (EV/EBITA og P/E). Europris kan være et godt selskap å ha penger i fortiden og jeg ser heller ingen åpenbar grunn til at det skulle gå så mye ned, men over det lengere bilde så mangler selskapet et overbevisende bilde for å rettferdiggjøre et kjøp. Betyr ikke at selskapet er dårlig for det er det ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
ignatas
06.02.2018 kl 06:26 5722

vet ikke hvis jeg vil kjøpe.. ville for 27 i går men fikk ikke, men 20-30% barbert bort på 2 dager av "vanlig " verdi er ganske mye.. synes også den er trygt til å sammenligne nå, men nesten alt med rapporten var dårlig i q4 ikke rart denne falt så mye.. vurderer inngang på et eller annet tidspunkt før mai til å selge i sommer, vil ikke sitte veldig long når alt er bare verre og verre med europris. med denne 12mnd omløpshastighet og at de vurderer sine varer ikke gamle før det er 3år - høres ut som de bare kjøper gammel .. og ikke klarer å selge og bare setter på lager. 30mln er også penger men de har ikke strategi til å kvitte seg disse slowmovers
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2018 kl 13:27 5639

Ikke det helt store fallet i dag, sammenlignet med OSE.
I disse dager bør man nok følge godt med. Hva som skjer nå kan ha følger for lang tid fremover.

RT: 27,45 -1,26%
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Aramis
06.02.2018 kl 23:58 5539

Europris klarte seg svært godt på dagens røde børs, og det skulle ikke forbause meg om vi ser aksjen over 29 i morgen.
Det finnes sikkert andre aksjer som er like bra eller bedre enn Europris, men så langt er Europris nokså alene om å drive innenfor sitt lavpris-segment. Selskapet ekspandereer stadig, og med stadig nye butikker øker også inntjeningen.
Når det er sagt, må det selvfølgelig endringer til for Europris for å øke omsetningen. For min egen del, er jeg ikke alltid like fornøyd med prisnivået på endel varer. Skal Europris operere som et lavpristilbud, bør de også sørge for at prisene faktisk ER lave. Det hjelper lite med fargerike brosjyrer når man kan finne rimeligere tilbud andre steder.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2018 kl 15:47 5418

EPR har falt mye nå.

RT: 26,925 -3,15%

Med 6,31% i utbytte burde den da kunne lokke frem noen kjøpere.
Men... det er langt frem til ex.date.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
ignatas
08.02.2018 kl 16:56 5368

kjøpte på 27.. ser man historikken så øker den kraftig etter nedsalg tror den er bra nok inngang bare trenger talmodighet med denne
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
verdensmester
08.02.2018 kl 19:03 5319

Det er en trygg havn, ekstremt feilpriset. Helt feil hva som har skjedd, det kan være at en ny stor eier er på vei inn og presser kursen ned mens det kjøpes.

I ruglete børs temperatur skal man ikke eie forgjeldete selskaper med høye vyer men trygge selskaper med jevn avkastning. Det er dette Europris er. Et lite smil kan være februar hvor alle i vårt langstrakte land handler billig tørrvarer og snop på Europris mens de koser seg i sofaen og ser OL
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2018 kl 19:57 5287

Kjipe butikker. Kommet ned, men dyr ennå. Tvilsom fremtid. Selg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
cebollo
08.02.2018 kl 21:10 5224

Kjipe butikker. Det har vært konseptet fra starten av. Ingenting endret der. Var aksjen verd å eie på nordsiden av 30, så er den bestemt det fortsatt. Om den aldri var verd å eie, så er det en del store aktører som bør spørre seg selv hvorfor de i hele tatt gikk inn der.
Kan nok fortsatt falle, særlig pga generell uro. Antar nedsiden er større enn oppsiden på kort sikt. Neppe dårlig kort på lengre sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare