Golden Ocean - Går de med overskudd pr dags dato?

Frodon
GOGL 07.04.2019 kl 11:42 24861

Jeg har satt opp litt tall på ratene til Golden ocean på fast kontraktene i Q1 2019 og spot ratene pr dags dato. Opex er usd 5200 på alle skipene til Gogl.

Som Mollen og Empire påpeker, er det ca helt håpløst å regne nøyaktig på tallene til Gogl siden vi ikke vet ratene de oppnår på skipene som er i spotmarkedet, index linkede kontrakter osv. Spottprisene er et gulv for det minste Gogl har i inntekt på Capesize. Siden vi ikke vet hvilke spot rater Gogl skip oppnår når skip legger ut på nye turer med nye rater, blir dette enda mer håpløst å regne på ;) Det kan også være stor forskjell på snittrater i kalenderperioden Q1 vs virkelig oppnådd snittrate for Q1, det kommer an på hvor lang reise og hvilken rate som er oppnådd ved hver kontrakt.

Golden Ocean eier 38 stk Capesize og 8 stk Capesize er chartet fra Skip Finance. 26 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på 5520. Dette er nesten halvparten av hva ratene var på den 4.2.2019 på 8.748. Dette utgjør totale rater i spot på minimum usd 143.520 pr dag. Empire skriver at 32 av 54 skip i "spot" for Golden, er i en "Pool" eller "revenue sharing agreement"(RSA) og det var ingen Capesize som gikk i "ren spot" fra Januar til slutten av Mars 2019. For Capesize så er skipene i "pool" med CCL og Ultramax er i "Pool" med C Transport Holding Ltd’s

Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Empire skriver "at de få indeks linkede kontraktene som har kommet ut offentlig har ligget mellom 107-112% av indeks. Om golden får mer eller mindre enn dette, vet nok bare Golden, men nyere skip av høyere kvalitet får nok en premium i toppen av dette intervallet, kanskje høyere i noen tilfeller".

Gogl har hatt 7 stk Capesize på faste rater i Q1 2019. 4 av kontraktene på faste rater står at de har en minimum periode ut mars og april 2019, så jeg vet ikke hvor lenge disse er på faste kontrakter. Får håpe vi får mer svar på dette på Q1 presentasjonen 31.5.2019. (ratene på fast kontraktene er 14 905, 20 046 (min period out mars 2019), 21 099, 20 425 (min period out mars 2019), 15 865 (min period out mars 2019), 15 913 (min period out april 2019) og 16 700). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt pr dag usd 124.953. Det var 90 dager i Q1, dette utgjør inntekter på usd 11.245.770.

Dette utgjør totalt rater på minimum usd 268.473 pr dag på 33 Capesize hvis vi legger sammen spot og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 8135 pr Capesize. OPEX er usd 5200 på Capesize, OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. Ja, jeg er klar over at jeg brukte dagens spot rate i regnestykket, men det gir en indikasjon på hvordan ting ligger an. I tillegg kommer inntektene fra Cape index + premium, som vil dra gjennomsnittet pr skip opp.

De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene.TCE ratene i Q4 2018 var usd 17.524 pr dag i gjennomsnitt. Jeg regner med at den er lavere for Q1 2019.

"The average TCE rate for the fleet was $17,524 per day in the fourth quarter of 2018. TCE rate, or time charter equivalent rate, is a non-GAAP measure. A reconciliation of TCE rate to the most directly comparable GAAP measure is included in the back part of this report. (Side 4 i Q4 2018 rapporten). (in thousands of $, except for TCE rate and days). Three months ended December 31, 2018Time charter equivalent income 137,597. (Side 22 i Q4 2018 rapporten)

http://hugin.info/132879/R/2235561/880096.pdf

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 21 stk har spot rater på usd 8.902 pr dags dato. Panamax ratene har doblet seg fra 04.02.19 på 4.435 til 5.4.2019 på 8.902. Totalt i spot rater utgjør dette usd 186.942 pr dag pr dags dato, som ikke gir riktig bilde av ratene for forrige kvartal, men som gir en indikasjon på dagens tilstand. Gogl har også 7 stk Panamax på faste rater (15 015 (min period out Mars 2019), 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt usd 133.960 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 320.902 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.460 pr Panamax pr dags dato. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900.

Golden ocean har også 3 stk Ultramax hvor alle er på spot rater. OPEX er usd 5200. Empire skriver "Angående Ultramax, så er "Hawk" på "RSA med floor" til ca. 11 200 Usd/day (nedjustert fra 13500(?) for noen måneder siden), mens de to andre er på "Spot med RSA" og floor ukjent. (Sannsynligvis uten floor)".

https://www.goldenocean.no/fleet/

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene, blir det ca usd 622.975 pr dag i inntekt. Dette utgjør minimum usd 56 mill i inntekt på 90 dager. Opex usd 5200 pr skip a 77 skip utgjør usd 400.400 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200), Panamax usd 9900 (277.200). Totalt usd 930.400 pr dag, totalt på 90 dager usd 83,73 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 27,73 mill. Men jeg konkluderer med at det er helt håpløst å regne ut dette nøyaktig, når det er så mange faktorer vi ikke vet. Så jeg står ikke for tallet jeg har regnet ut her, haha ;) Jeg "tror" Q1 resultatet blir "bare" litt dårligere enn Q4 2018 resultatet, siden Panamax ratene har gått mye opp når Capesize ratene har gått ned.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
tankardjr
25.04.2019 kl 23:47 8390

17 millioner USD i minus er virkelig optimistisk og er som jeg ser det i beste fall senario. Regn med mellom 17 millioner USD og opp til 50 millioner USD i tap. Bedre og dårligere enn dette derimot er svært usannsynlig. Den store jokeren blir om Gogl kan låne penger til å installere i scrubere. For den kostnader kan komme opp i hele 240 millioner USD for en bra scruber. Jeg har hørt at det er vanlig for redere med lite penger å ikke installere scrubere på grunn av kostnadene. Ergo så er ikke lett å få pant i en scruber som det er å få pant i et skip. Da blir det obligasjoner eller cash som er løsningen. Obligasjoner blir ofte dyrt med høye renter.
sheepman
25.04.2019 kl 22:35 8491

Vet man hvor mange som frakter kull?
Frodon
25.04.2019 kl 22:34 8508

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
25.04.19 869 8.092 9.450 5.857 8.712
24.04.19 850 7.713 9.416 5.881 8.620

Totalt 46 Capesize. 29 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på minimum usd 8092 i dagsrater. Dette utgjør dags inntekt på usd 234.668. Gogl har 4 stk Capesize på faste rater i Q2 2019. Ratene på de fast kontraktene er 14 905, 21 099, 15 913 (min period out april 2019) og 16 700. Dette utgjør i Q2 2019 totalt pr dag usd 68.617. Det er 91 dager i Q2, dette utgjør inntekter på usd 6.244.147. Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Hvis vi regner inn 107-112% av indeks, utgjør dette gjennomsnitts dagsrate på ca usd 8860. Dette utgjør inntekter pr dags på ca usd 109.785. Totalt inntekter pr dag ca usd 418.465, som er ca usd 9097 pr skip. OPEX er usd 5200 på Capesize. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene.

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 22 stk har spot rater på usd 9.450 pr dags dato. Totalt i spot rater utgjør dette usd 207.900 pr dag pr dags dato. Gogl har også 6 stk Panamax på faste rater, 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025. Dette utgjør i Q2 2019 totalt usd 118.945 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 326.845 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.673 pr Panamax pr 24.4.2019. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900.

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene og Ultramax, blir det ca usd 745.310 pr dag i inntekt på 74 av skipene. Dette utgjør usd 67,8 mill i inntekt på 91 dager i Q2 2019. Opex usd 5200 pr skip a 74 skip utgjør usd 384.800 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200 - 46 skip), Panamax usd 9900 (277.200 - 28 skip). Totalt usd 930.400 pr dag, totalt på 91 dager usd 84,66 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 16,83 mill.
Frodon
25.04.2019 kl 15:30 8691

BULK:BALTIC DRY-INDEKSEN +2,2% TIL 869 POENG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 2,2 prosent til 869 poeng, ifølge The Baltic Exchange torsdag.
Baltic Dry +2,2%
Capesize +4,9%
Panamax +0,4%
Handysize -0,4%
Supramax +1,1%

Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag
Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
25.04.19 869 8.092 9.450 5.857 8.712
24.04.19 850 7.713 9.416 5.881 8.620
23.04.19 821 7.196 9.362 5.874 8.403
18.04.19 790 6.624 9.295 5.861 8.199
17.04.19 767 6.209 9.172 5.914 8.122
16.04.19 749 5.991 8.948 5.951 8.044
Redigert 25.04.2019 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2019 kl 10:42 8847

Dry Bulk Shipping Market
By Charles Dozier - April 24, 2019
Industrial Growth Forecast Report Dry Bulk Shipping Market 2019-2025

Attractive Market Opportunities in Dry Bulk Shipping Market Estimated to Grow at a significant rate throughout the 2025

Frodon
25.04.2019 kl 07:55 8998

Hvis du ser på de første utregningene, så står det at ratene er gjennomsnittlige og at det er umulig å regne nøyaktig da vi ikke vet hvem skip som får hvilken rate og lenge på turene. Men jeg tenkte det var enklere å dra med seg en «light» versjon nedover når jeg bare oppdaterer med nye tall ;) Kom gjerne med forslag som gjør dette mer nøyaktig, for pr dags dato er analysen dessverre bare en indikasjon på ca hvordan det kan ligge an, men det er bedre enn ingenting
tankardjr
25.04.2019 kl 05:43 7383

Ja det er veldig optimistisk regnet Frodon selv om jeg er imponert over at du har tatt deg bryet å regne det ut. Du sier det er minimum rater i følge BDI men det er helt feil det er gjennomsnittlig. Gogl får kanskje de ratene med andre ord minus fee til skipsmegler. Dessuten så er break Even på skip ikke det samme som full cash break Even
Frodon
24.04.2019 kl 22:34 7593

Har jeg skrevet feil noen steder? Hvis du ser igjen står det Q1 med 90 dager på de første utregningene, også når kontraktene endret seg på Golden Ocean fleet oversikten, gikk jeg over til å lage oversikt over Q2 med 91 dager ;)

18.04.2019 kl 21:10 - Q1 estimater

18.04.2019 kl 22:20 - Q2 estimater
Redigert 24.04.2019 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.04.2019 kl 18:00 7774

Baltic Dry-indeksen er opp 3,5 prosent til 850 poeng, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

Baltic Dry +3,5%
Capesize +7,2% 7.713
Panamax +0,6% 9.416
Handysize +0,1% 5.881
Supramax +2,6% 8.620

Totalt 46 Capesize. 29 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på minimum usd 7713 i dagsrater. Dette utgjør dags inntekt på usd 223.677. Gogl har 4 stk Capesize på faste rater i Q2 2019. Ratene på de fast kontraktene er 14 905, 21 099, 15 913 (min period out april 2019) og 16 700. Dette utgjør i Q2 2019 totalt pr dag usd 68.617. Det er 91 dager i Q2, dette utgjør inntekter på usd 6.244.147. Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Hvis vi regner inn 107-112% av indeks, utgjør dette gjennomsnitts dagsrate på ca usd 8445. Dette utgjør inntekter pr dags på ca usd 109.785. Totalt inntekter pr dag ca usd 402.079, som er ca usd 8740 pr skip. OPEX er usd 5200 på Capesize. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene.

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 22 stk har spot rater på usd 9.416 pr dags dato. Totalt i spot rater utgjør dette usd 207.152 pr dag pr dags dato. Gogl har også 6 stk Panamax på faste rater, 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025. Dette utgjør i Q2 2019 totalt usd 118.945 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 326.097 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.646 pr Panamax pr 24.4.2019. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900.

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene og Ultramax, blir det ca usd 728.176 pr dag i inntekt på 74 av skipene. Dette utgjør usd 66 mill i inntekt på 91 dager. Opex usd 5200 pr skip a 74 skip utgjør usd 384.800 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200 - 46 skip), Panamax usd 9900 (277.200 - 28 skip). Totalt usd 930.400 pr dag, totalt på 91 dager usd 84,66 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 17,86 mill.
Redigert 24.04.2019 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.04.2019 kl 16:23 8057

BULK:BALTIC DRY-INDEKSEN +3,9% TIL 821 POENG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 3,9 prosent til 821 poeng, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
Baltic Dry +3,9%
Capesize +8,6%
Panamax +0,7%
Handysize +0,2%
Supramax +2,5%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag
Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
23.04.19 821 7.196 9.362 5.874 8.403
18.04.19 790 6.624 9.295 5.861 8.199
17.04.19 767 6.209 9.172 5.914 8.122
16.04.19 749 5.991 8.948 5.951 8.044
15.04.19 738 5.905 8.729 5.982 7.997
12.04.19 726 5.737 8.577 6.028 7.967
11.04.19 728 5.775 8.557 6.078 8.004
10.04.19 734 5.886 8.588 6.144 8.035
09.04.19 725 5.520 8.673 6.256 8.117
08.04.19 714 5.099 8.798 6.337 8.196
05.04.19 711 4.881 8.902 6.430 8.304
04.04.19 699 4.369 8.986 6.514 8.474
03.04.19 672 3.540 9.009 6.652 8.682
02.04.19 674 3.460 8.952 6.753 8.900
01.04.19 685 3.695 8.873 6.843 9.035
29.03.19 689 3.796 8.813 6.893 9.094
28.03.19 692 3.872 8.700 6.927 9.198
27.03.19 690 3.931 8.461 6.902 9.284
26.03.19 683 3.763 8.440 6.856 9.298
25.03.19 689 4.035 8.313 6.778 9.258
22.03.19 690 4.180 8.241 6.723 9.199
21.03.19 695 4.511 8.105 6.637 9.038
20.03.19 709 5.306 7.730 6.582 8.829
19.03.19 712 5.684 7.419 6.534 8.727
18.03.19 721 6.041 7.283 6.480 8.705
15.03.19 730 6.387 7.108 6.437 8.709
14.03.19 677 5.321 6.771 6.389 8.714
13.03.19 654 4.813 6.627 6.323 8.750
12.03.19 647 4.526 6.755 6.295 8.762
11.03.19 645 4.325 6.971 6.209 8.768
08.03.19 649 4.236 7.195 6.163 8.777
07.03.19 657 4.263 7.454 6.114 8.767
06.03.19 664 4.409 7.550 6.037 8.696
05.03.19 663 4.535 7.436 5.937 8.605
04.03.19 669 4.897 7.249 5.791 8.514
29.02.19 664 5.065 6.953 5.728 8.434
28.02.19 658 5.290 6.548 5.646 8.329
27.02.19 651 5.576 6.055 5.543 8.215
26.02.19 649 5.807 5.746 5.401 8.135
25.02.19 637 5.747 5.518 5.311 8.068
22.02.19 634 5.873 5.370 5.206 7.933
21.02.19 630 5.988 5.296 5.110 7.736
20.02.19 622 6.095 5.229 4.988 7.393
19.02.19 635 6.646 5.147 4.845 7.159
18.02.19 643 7.135 5.061 4.644 6.862
15.02.19 639 7.308 5.029 4.544 6.529
14.02.19 628 7.342 4.988 4.486 6.161
13.02.19 608 7.284 4.919 4.372 5.634
12.02.19 598 7.326 4.828 4.285 5.345
11.02.19 595 7.561 4.714 4.229 5.038
08.02.19 601 7.911 4.618 4.202 4.870
07.02.19 610 8.230 4.506 4.198 4.840
06.02.19 629 8.757 4.439 4.268 4.837
05.02.19 629 8.722 4.442 4.264 4.911
04.02.19 634 8.748 4.435 4.365 5.049
Frodon
23.04.2019 kl 15:13 8162

"Baltic Dry-indeksen er ifølge The Baltic Exchange opp 3,9 prosent til 821 poeng, skriver TDN Direkt.

Capesize stiger 8,6 prosent til 7.196, mens Panamax er opp 0,7 prosent til 9.362.

Handysize legger på seg marginale 0,2 prosent til 5.874, mens Supramax heves med 2,5 prosent til 8.403.

Tørrbulk-aksjene

Golden Ocean er i skrivende stund opp 0,89 prosent til 47,68 kroner på Oslo Børs mens Jinhui Shipping faller 1,13 prosent til 7,90 kroner.

Belships er uendret til 7,00 kroner.

Star Bulk Carriers daler 0,87 prosent til 68,40 kroner".

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Baltic-Dry-stiger
Frodon
18.04.2019 kl 22:20 8500

Da har noen kontrakter endret seg på flåte oversikten til Golden Ocean, så her er en oppdatert liste:

Totalt 46 Capesize. 29 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på 6,624. Dette utgjør dags inntekt på usd 192.096. Gogl har 4 stk Capesize på faste rater i Q2 2019. Ratene på de fast kontraktene er 14 905, 21 099, 15 913 (min period out april 2019) og 16 700. Dette utgjør i Q2 2019 totalt pr dag usd 68.617. Det er 91 dager i Q2, dette utgjør inntekter på usd 6.244.147. Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Hvis vi regner inn 107-112% av indeks, utgjør dette gjennomsnitts dagsrate på ca usd 7200. Dette utgjør inntekter pr dags på ca usd 93.600. Totalt inntekter pr dag ca usd 354.313, som er ca usd 7702 pr skip. OPEX er usd 5200 på Capesize. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene.

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 22 stk har spot rater på usd 9,295 pr dags dato. Totalt i spot rater utgjør dette usd 204.490 pr dag pr dags dato. Gogl har også 6 stk Panamax på faste rater, 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025. Dette utgjør i Q2 2019 totalt usd 118.945 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 323.435 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.551 pr Panamax pr 18.4.2019. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900.

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene og Ultramax, blir det ca usd 677.748 pr dag i inntekt på 74 av skipene. Dette utgjør usd 61 mill i inntekt på 91 dager. Opex usd 5200 pr skip a 74 skip utgjør usd 384.800 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200 - 46 skip), Panamax usd 9900 (277.200 - 28 skip). Totalt usd 930.400 pr dag, totalt på 91 dager usd 84,66 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 23,66 mill.

https://www.goldenocean.no/fleet/#
Frodon
18.04.2019 kl 21:10 8608

Ratene fortsetter oppover, så dette begynner å se svært lovende ut :) Jeg har lagt inn dagens rater i innlegget under:

Golden Ocean eier 38 stk Capesize og 8 stk Capesize er chartet fra Skip Finance. 26 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på 6,624. Empire skriver at 32 av 54 skip i "spot" for Golden, er i en "Pool" eller "revenue sharing agreement"(RSA) og det var ingen Capesize som gikk i "ren spot" fra Januar til slutten av Mars 2019. For Capesize så er skipene i "pool" med CCL og Ultramax er i "Pool" med C Transport Holding Ltd’s. Dvs disse Capesize skipene seiler inn minimum usd 172.224 pr 18.4.2019

Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Empire skriver "at de få indeks linkede kontraktene som har kommet ut offentlig har ligget mellom 107-112% av indeks. Om golden får mer eller mindre enn dette, vet nok bare Golden, men nyere skip av høyere kvalitet får nok en premium i toppen av dette intervallet, kanskje høyere i noen tilfeller".

Gogl har hatt 7 stk Capesize på faste rater i Q1 2019. 4 av kontraktene på faste rater står at de har en minimum periode ut mars og april 2019, så jeg vet ikke hvor lenge disse er på faste kontrakter. Får håpe vi får mer svar på dette på Q1 presentasjonen 31.5.2019. (ratene på fast kontraktene er 14 905, 20 046 (min period out mars 2019), 21 099, 20 425 (min period out mars 2019), 15 865 (min period out mars 2019), 15 913 (min period out april 2019) og 16 700). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt pr dag usd 124.953. Det var 90 dager i Q1, dette utgjør inntekter på usd 11.245.770.

Dette utgjør totalt rater på minimum usd 297.177 pr dag på 33 Capesize hvis vi legger sammen spot og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 9005 pr Capesize. OPEX er usd 5200 på Capesize, OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. Ja, jeg er klar over at jeg brukte dagens spot rate i regnestykket, men det gir en indikasjon på hvordan ting ligger an. I tillegg kommer inntektene fra Cape index + premium, som vil dra gjennomsnittet pr skip opp.

De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene.TCE ratene i Q4 2018 var usd 17.524 pr dag i gjennomsnitt. Jeg regner med at den er lavere for Q1 2019, men vet ikke på hvilket nivå disse har ligget på i Q1 2019.

"The average TCE rate for the fleet was $17,524 per day in the fourth quarter of 2018. TCE rate, or time charter equivalent rate, is a non-GAAP measure. A reconciliation of TCE rate to the most directly comparable GAAP measure is included in the back part of this report. (Side 4 i Q4 2018 rapporten). (in thousands of $, except for TCE rate and days). Three months ended December 31, 2018Time charter equivalent income 137,597. (Side 22 i Q4 2018 rapporten)

http://hugin.info/132879/R/2235561/880096.pdf

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 21 stk har spot rater på usd 9,295 pr dags dato. Panamax ratene har doblet seg fra 04.02.19 på 4.435 til 18.4.2019 på 9295. Totalt i spot rater utgjør dette usd 260.260 pr dag pr dags dato, som ikke gir riktig bilde av ratene for forrige kvartal, men som gir en indikasjon på dagens tilstand. Gogl har også 7 stk Panamax på faste rater (15 015 (min period out Mars 2019), 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt usd 133.960 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 394.220 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 14.079 pr Panamax pr 18.4.2019. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900.

Golden ocean har også 3 stk Ultramax hvor alle er på spot rater. OPEX er usd 5200. Empire skriver "Angående Ultramax, så er "Hawk" på "RSA med floor" til ca. 11 200 Usd/day (nedjustert fra 13500(?) for noen måneder siden), mens de to andre er på "Spot med RSA" og floor ukjent. (Sannsynligvis uten floor)".

https://www.goldenocean.no/fleet/

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene og Ultramax, blir det ca usd 691.397 pr dag i inntekt på 61 av skipene. Dette utgjør minimum usd 62 mill i inntekt på 90 dager. Opex usd 5200 pr skip a 61 skip utgjør usd 317.200 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (553.800 - 39 skip), Panamax usd 9900 (277.200 - 28 skip). Totalt usd 831.000 pr dag, totalt på 90 dager usd 74,79 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 12,79 mill. Men jeg konkluderer med at det er helt håpløst å regne ut dette nøyaktig, når det er så mange faktorer vi ikke vet. Så jeg står ikke for tallet jeg har regnet ut her, haha ;) Jeg "tror" Q1 resultatet blir "bare" litt dårligere enn Q4 2018 resultatet, siden Panamax ratene har gått mye opp når Capesize ratene har gått ned.
Redigert 18.04.2019 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.04.2019 kl 13:25 9055

Hva er Bulker 12 months T/C rates på side 4? Er det Time Charter? Cape, er det Capesize? Current week 14.000, last week 14.000

http://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Surik
14.04.2019 kl 06:47 11711

Den som er dyktig har også oftere flaks :)
Ja, det var den høye andelen tankaksjer som reddet aksjeåret 2018 for min del. Skal innrømme at jeg sov noe urolig i perioder etter å ha snittet ned med kjøp på lave 30-tall og andelen Frontline på VPSen lå på 30-40% men det gikk jo bra det. Analyser som sengelektyre i et turbulent marked (som shipping forsåvidt alltid er) anbefales ikke som innledning til en god natts søvn..
Solgte oljeaksjene for 2-3 uker siden (litt for tidlig selvfølgelig) og avventer nye muligheter her, nå virker børsen litt små-euforisk og synes det er greit med litt kontanter i bakhånd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2019 kl 15:53 11936

Frodon 11.39 - takk for fin oppsummering, jeg er helt enig i alle dine punkter, og er lastet tungt for å være med på denne oppturen som garantert kommer! :-) Trader også med deler av porteføljen, noe som har vært svært lønnsomt den siste måneden. Nå fremover kommer jeg til i sitte mer rolig i båten, da både rater og kurs vil hoppe når handelskonflikten og Vale løses 100%, og da vil jeg være mest lastet, og ikke gå glipp av store prosenter. Tror vi raskt skal oppover mot 55-59 i første omgang, deretter 75-105 innen 6-12 måneder.

Ha en riktig god påske! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.04.2019 kl 15:25 11977

De kunne planlagt dette bedre, IMO2020 ble vedtatt i 2016 ;) Ratene kommer garantert til å være høyere i Q1 2020 enn Q1 2019, da de fleste sjefene i selskapene tror de får montert scrubbere samtidig på slutten av 2019 og begynnelsen av 2020. Det kommer til å være køer i milevis med skip som skal inn og ratene kommer til å skyte til himmels ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
habbiten
13.04.2019 kl 14:40 12023

Hadde vært dumt om skipene måtte i docken to ganger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.04.2019 kl 14:08 12069

Jeg finner ingen info om at de skal montere scrubbers i Q1 2019, slik de burde gjort pga lave rater. Så mulig de burde leie oss inn for strategisk smarte valg ;);) De skal faktisk inn seint i 2019, da ratene er høye. Jeg får virkelig håpe de har endret på denne taktiske bommen

"The Company signed contracts to install 16 exhaust gas scrubbers on Capesize vessels with options for nine additional vessels; installations to coincide with scheduled dry docks in late 2019 and early 2020"
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
13.04.2019 kl 12:40 12140

Det står i de forskjellige "company presentations". Mener det står i den fra desember 2018 eller fra september 2018. Er også oversikt over BWT installasjoner der.

https://www.goldenocean.bm/category/presentations/

Edit: den fra desember og ser jeg har bommet på årene 2019/2020. Mener det skal være noe flere i Q1 2019, men kan være jeg tar feil. Kommer sikkert noe mer info Q1 2019 rapport. Hmmm..?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.04.2019 kl 11:39 12207

Sector, av den informasjonen jeg har pr dags dato, ser det ut som Golden Ocean ligger perfekt til rette for en perfekt storm som er på vei:

1. Når handelsavtale mellom USA og Kina signeres, skal det sannsynligvis fraktes mye mer varer som vil presse ratene opp.

2. Etterspørselen har ikke bremset opp etter Vale ulykken. Her vil sannsynligvis produksjonen enten ta seg opp fra Vale eller fra konkurrenter, som vil presse ratene opp igjen.

3. Store deler av flåten skal montere scrubbers. Det vil ta bort mye frakt kapasitet i markedet, som må presse ratene mye opp hvis etterspørselen ikke faller.

4. IMO2020 vil "presse" mange selskap til å skrape flere skip når de ikke blir lønnsomme etter de nye kravene. Blir frakt markedet balansert eller blir det mangel på skip? Her tror jeg det bare er snakk om hvor mye ratene vil bli presset opp, for dette vil påvirke ratene oppover uansett ;)

Empire, hvor finner du informasjonen om når scrubbers skal monteres? I rapportene finner jeg bare "the majority of which are scheduled for 2019 or early 2020". Da skal de montere scrubbers tidlig i 2020 også, men da regner jeg at ratene er høyere enn de var i Q1 2019 ;) Får håpe de monterer de 2 scrubbers nå, som var planlagt Q2 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2019 kl 11:14 12256

Empire og Frodon - steikje bra!??
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
13.04.2019 kl 10:08 12369

I følge planen til Golden, så skulle 6 skip få installert scrubbere i Q1 2019 og de hadde opsjon på to til. Jeg vet ikke om de to opsjonene har blitt brukt, men det er sikkert noe info om det i neste rapport.

For Q2 er planen 2 scrubbere installert, samt 1 opsjon.

For Q3 og Q4 var planen ingen installasjon, men de har noen opsjoner hvis de vil. Det at de bruker Q1 og Q2 på drydock/scrubbere, når ratene ofte er svakere og ikke binder opp skip i de sterkere kvartalene, betyr at noen i ledelsen har brukt hodet og tenkt de samme tanker som deg Frodon.

Det er vel ikke meldepliktig og det er gjerne "ræva selskaper" som har en tendens til å børsmelde alt mulig rart, i håp om å skape positivitet blant sine aksjonærer og skape en følelse av at ledelsen faktisk gjør jobben sin ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
11.04.2019 kl 18:52 12718

Må ha litt flaks Surik. Selv blind høne finner korn en gang i blant :)

Men du har vel vært med kjenner jeg deg rett. Det er jo en innvendig tomhet uten tankaksjer. Fro har skutt i taket og target på 64 var kjempebom. Må vel takke disse oppgraderingene og optimismen fra ymse megler for mye av det. Nybygg og spiker siden forteller en litt annen historie så langt i 2019, men jeg tror ikke sommer bunnen 2019 blir like dyp som 2018. Lenge siden det har blitt skrevet mye på tanktrådene og du traff meget godt med spådommene om en etterlengtet opptur innen tank på denne tiden i fjor. Jeg tviler på at du spådde bunnen og ikke utnyttet det :)

Disse syklisk aksjene kan være en glede eller et helvete. Vekter meg også ned i olje nå. Det skal vel kanskje skyte høyere en runde, før mengden olje i markedet igjen gjør noe med prisingen? Det blir heller ikke "Oslo børs i 900 innen påske". Det har virket litt tungt?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2019 kl 12:58 12923

Har aldri skjedd førIngen Capesize solgt siden desember

Skipsverdiene har falt 20 prosent

Foto: Star Bulk Carriers. Vessel: Star Poseidon

Artikkel av: Rune Tryti

11. april 2019 - 12.25

Lest av

265

   

annonse

2019 har så langt vært et særdeles dårlig år for redere i tørrlast. Spotratene har stupt, og spesielt ille har det vært for de største skipene, såkalte Capesize.

Den daglige raten for disse skipene har siden nyttår falt fra rundt 15.000 dollar per dag, til rundt 5.900 dollar per dag. Til sammenligning trenger rederne en rate på rundt 16.900 dollar per dag for å gå i null, ifølge Cleaves Securities.

Nedgangen i ratene skyldes blant annet at den brasilianske jernmalmprodusenten Vale måtte stenge mye av produksjonen etter en ulykke, og sykloner som har forstyrret driften i Australia.

Lavere skipsverdier

Ikke overraskende har de lave ratene også redusert skipsverdiene.

Skal en tro VesselsValue har verdien av en 15 år gammel Capesize falt 20 prosent siden 1. november, og er i dag verdt 12,2 millioner dollar. Byrået sier samtidig at andre aktører i markedet estimerer priser som er 15-30 prosent høyere.

Ingen Capesize solgt siden desember

Samtidig som verdiene av skipene har falt betydelig, har det heller ikke blitt gjort noen transaksjoner.

Ifølge Vesselsvalue har ingen Capesize-skip blitt solgt siden desember, noe som aldri skal ha skjedd før. Til sammenligning ble det i første kvartal 2018 solgt åtte Capesize, og i fjerde kvartal ble det solgt 23.

- Ingen Capesize har blitt bekreftet solgt siden 19. desember, en pause på 110 dager som aldri har blitt sett i markedet før. Tvert imot har 13 Capesize-skip blitt sendt til skraping siden januar, hovedsakelig med levering til Bangladesh, sier Olivia Watkins i VesselsValue.

VesselsValue sier samtidig at selv om ingen Capesize har blitt solgt, foregår det flere forhandlinger i markedet.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
ØrsteinStraitB
11.04.2019 kl 12:55 12940

Lov å håpe at selskapet selv skaffet 200000 aksjer kl 1232 i dag............
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2019 kl 12:22 13068

Frodon - kursmål 59 i første omgang, men tror på 75-100 innen et års tid :-)

Ikke for sent å kjøpe, rater litt ned i dag, svinger mye i GOGL og tror en del gevinst sikrer nå i påvente av ny rateoppgang.

.....
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,9% TIL USD 5.775/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er ned 1,9 prosent til 5.775 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Surik
11.04.2019 kl 12:10 13122

Hvor har du kjøpt krystallkula di?
Kunne tenke meg en.
Først innertier i Frontline og nå ser det ut til å gå oppover her også.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.04.2019 kl 11:04 13242

Takk for det ;) Gratulere med innganger som ser veldig bra ut nå ;) Er det for seint å kjøpe mer? Hva slags kursmål har du satt på investeringen din?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2019 kl 10:06 13371

Også stor tusen takk fra meg til Frodon, Empire mfl. for meget god info og en flott tråd.

Fikk også lastet godt på 41 og 42, plukker også litt på vei oppover nå. Ble en liten pott a 1000 aksjer på åpning i dag, angrer på at jeg ikke tok mer ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.04.2019 kl 09:58 13438

Da er det bare å stole på at JF har kontroll på dette igjen ;) Jeg skulle ønske det kom en melding underveis i Q1 at de sendte noen skip for å installere scrubbere når ratene var lave. Får håpe de har gjort det uten å sende ut mld ;)

Gratulere med fin inngang! Jeg har noe høyere snitt enn deg, og jeg plukker stadig flere aksjer på reaksjoner ned. Mulig jeg har for stort håp til kursutviklingen, jeg har satt kursmål på kr 66-74 ink utbytter. Jeg håper de gir utbytte på usd 0,05 for Q1, da det virker som det er viktig for markedet at utbyttene ikke stopper på nytt.

Ja, du er en av de kunnskapsrike her inne! Jeg leser det meste du skriver, men ikke alltid jeg har noe å bidra på diskusjonene du er blandet inn i ;) Takk for gode ord, de betyr mye. Det ligger mye jobb bak mange av innleggene, og det virker ikke som HO folket setter pris på dem. Men så lenge jeg finner kunnskapsrike folk som deg her inne, som er villig til å dele og som gir meg et nytt perspektiv på ting, er det verdt tiden. Takk for at du er på HO enda :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
10.04.2019 kl 20:33 13679

Ja, spørsmålet er vel som mollen sier, på hvilket tidspunkt inngikk Golden de ulike kontraktene? Vi vet noe, da Golden har en egen post med "voyages in progress". Hvilke skip og til hvilken rate vet vi midlertidig ikke, hvis man ikke har full kontroll over hvor hvert enkelt skip til en hver tid befinner seg og er på vei.

Jeg har vel vært relativt åpen om mine Golden disposisjoner og jeg har kjøpt rundt 42 og sitter nå rolig, men selvfølgelig med en stoploss som seg hør og bør. Det er kanskje når "alle maler fanden på veggen" at det er penger å tjene? Jeg tror ikke på noe utbytte for Q1, men at Golden bruker cash på å utvide/diversifisere butikken, vitner vel ikke akkurat om at det går så dårlig som noen her inne vil ha det til?

Target er 52 i første omgang, så får vi se hva våren bringer. Det svinger bra innen shipping og hvis man klarer å være med på noen bølger, så blir det fort penger. Men det er også nok eksempler på at man fort kan "trade seg bort", selv når trenden er klar.

Det er gjerne de med minst kunnskap som er de mest påståelige. Det finnes en del bra Nick med mye kunnskap her inne, men de drukner fort i støyen fra Nick som er selverklærte verdensmestere og tror de besitter Den hele og fulle sannhet. De som vet, trenger gjerne ikke å motta applaus på et anonymt forum, men er ofte mer interessert i ulike perspektiver.

Bra tråd som har løftet nivået på diskusjonene fra synseri og tro (eller hat), til noe mer håndfast. All ære til deg for å gjøre den jobben
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.04.2019 kl 13:00 13869

Takk for infoen ;)

Det er ikke langt unna mitt minimum estimat på usd 8135 pr Capesize + time charter ;) Men stor forskjellen på hva Gogl hadde i Q1 vs hva ratene står i på Panamax pr dags dato på usd 11.460.

Hva tenker du om børsmeldingen idag? Bra tidspunkt å kjøpe opp når ratene forhåpentligvis er nærme bunnen og på vei opp?

"GOGL:KJØPER 15% I SINGAPORE MARINE

Oslo (TDN Direkt): Golden Ocean kjøper 15 prosent av andelene i tørrbulkoperatøren Singapore Marine, som initielt vil fokusere på post-panamax- og capesize-segmentene, ifølge en melding onsdag.

Singapore Marine har hentet inn 105 millioner dollar i kapital, hvor Golden Ocean har stilt med 10 millioner dollar egenkapital og 10 millioner dollar i tilgjengelig underordnet aksjonærlån, opplyses det.

Selskapet sikter på å generere avkastning i alle markedsforhold ved å bruke en eiendelslett forretningsmodell"
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
10.04.2019 kl 12:29 13976

Veldig bra Frodon og takk for en fin oppstilling.

Litt ekstra om spot ratene. De fleste her sier BDI Capesize er den man skal se på, men BDI capesize er en vektet indeks der de forskjellige rutene inngår. Det samme gjelder for de andre BDI indeksene. Hvis da Golden har en større andel båter på en rute med høyere spot, men denne er lavere vektet i BDI Capesize, så vil man få ett skjevt bilde av hva Golden har tjent på sine "spot turer".

Golden sier selv at snitt ratene fra januar til slutten av mars, er som følger. Capesize 9000 usd/day, Panamax 6800 usd/day.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.04.2019 kl 12:19 14026

10/04-2019 12:11:49: (GOGL, GOGL.O) GOGL - Investment in dry bulk freight operator

"Golden Ocean Group Limited (NASDAQ and OSE: GOGL) ("Golden Ocean" or the "Company") today announced that it has acquired a 15% ownership interest in Singapore Marine Pte Ltd. ("Singapore Marine"), a dry bulk freight operator sponsored by Peter Weernink, the former Chief Executive Officer of Swiss Marine SA. Singapore Marine, which has offices in Singapore, Geneva and Verbier, will initially focus on the Post Panamax to Capesize vessel segments and seek to generate returns in all market conditions by employing an asset-light business model. Thomas Semino, Chief Commercial Officer of Golden Ocean, will be appointed as a Director of Singapore Marine.

Mr. Semino commented: "While Singapore Marine will operate independently from Golden Ocean and our participation in the company is primarily financial, we expect to derive additional value through this relationship. Golden Ocean's significant commercial capabilities and the depth of its market intelligence will be further enhanced by this new relationship."

Singapore Marine has raised $105 million in available capital where Golden Ocean has provided $10 million in equity and $10 million in available subordinated shareholder loan. Mr. Weernink, who has a long track record of successfully growing dry bulk freight operations businesses, is the largest shareholder in the company"
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2019 kl 12:09 14074

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +6,6% TIL USD 5.886/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 6,6 prosent til 5.886 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2019 kl 11:36 14149

Takk til deg Frodon. Nå ser vi fram til at GOGL-kursen igjen skal nå opp i tidligere høyder. Men når?
Dream on
K
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare