Golden Ocean - Går de med overskudd pr dags dato?

Frodon
GOGL 07.04.2019 kl 11:42 24862

Jeg har satt opp litt tall på ratene til Golden ocean på fast kontraktene i Q1 2019 og spot ratene pr dags dato. Opex er usd 5200 på alle skipene til Gogl.

Som Mollen og Empire påpeker, er det ca helt håpløst å regne nøyaktig på tallene til Gogl siden vi ikke vet ratene de oppnår på skipene som er i spotmarkedet, index linkede kontrakter osv. Spottprisene er et gulv for det minste Gogl har i inntekt på Capesize. Siden vi ikke vet hvilke spot rater Gogl skip oppnår når skip legger ut på nye turer med nye rater, blir dette enda mer håpløst å regne på ;) Det kan også være stor forskjell på snittrater i kalenderperioden Q1 vs virkelig oppnådd snittrate for Q1, det kommer an på hvor lang reise og hvilken rate som er oppnådd ved hver kontrakt.

Golden Ocean eier 38 stk Capesize og 8 stk Capesize er chartet fra Skip Finance. 26 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på 5520. Dette er nesten halvparten av hva ratene var på den 4.2.2019 på 8.748. Dette utgjør totale rater i spot på minimum usd 143.520 pr dag. Empire skriver at 32 av 54 skip i "spot" for Golden, er i en "Pool" eller "revenue sharing agreement"(RSA) og det var ingen Capesize som gikk i "ren spot" fra Januar til slutten av Mars 2019. For Capesize så er skipene i "pool" med CCL og Ultramax er i "Pool" med C Transport Holding Ltd’s

Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Empire skriver "at de få indeks linkede kontraktene som har kommet ut offentlig har ligget mellom 107-112% av indeks. Om golden får mer eller mindre enn dette, vet nok bare Golden, men nyere skip av høyere kvalitet får nok en premium i toppen av dette intervallet, kanskje høyere i noen tilfeller".

Gogl har hatt 7 stk Capesize på faste rater i Q1 2019. 4 av kontraktene på faste rater står at de har en minimum periode ut mars og april 2019, så jeg vet ikke hvor lenge disse er på faste kontrakter. Får håpe vi får mer svar på dette på Q1 presentasjonen 31.5.2019. (ratene på fast kontraktene er 14 905, 20 046 (min period out mars 2019), 21 099, 20 425 (min period out mars 2019), 15 865 (min period out mars 2019), 15 913 (min period out april 2019) og 16 700). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt pr dag usd 124.953. Det var 90 dager i Q1, dette utgjør inntekter på usd 11.245.770.

Dette utgjør totalt rater på minimum usd 268.473 pr dag på 33 Capesize hvis vi legger sammen spot og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 8135 pr Capesize. OPEX er usd 5200 på Capesize, OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. Ja, jeg er klar over at jeg brukte dagens spot rate i regnestykket, men det gir en indikasjon på hvordan ting ligger an. I tillegg kommer inntektene fra Cape index + premium, som vil dra gjennomsnittet pr skip opp.

De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene.TCE ratene i Q4 2018 var usd 17.524 pr dag i gjennomsnitt. Jeg regner med at den er lavere for Q1 2019.

"The average TCE rate for the fleet was $17,524 per day in the fourth quarter of 2018. TCE rate, or time charter equivalent rate, is a non-GAAP measure. A reconciliation of TCE rate to the most directly comparable GAAP measure is included in the back part of this report. (Side 4 i Q4 2018 rapporten). (in thousands of $, except for TCE rate and days). Three months ended December 31, 2018Time charter equivalent income 137,597. (Side 22 i Q4 2018 rapporten)

http://hugin.info/132879/R/2235561/880096.pdf

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 21 stk har spot rater på usd 8.902 pr dags dato. Panamax ratene har doblet seg fra 04.02.19 på 4.435 til 5.4.2019 på 8.902. Totalt i spot rater utgjør dette usd 186.942 pr dag pr dags dato, som ikke gir riktig bilde av ratene for forrige kvartal, men som gir en indikasjon på dagens tilstand. Gogl har også 7 stk Panamax på faste rater (15 015 (min period out Mars 2019), 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt usd 133.960 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 320.902 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.460 pr Panamax pr dags dato. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900.

Golden ocean har også 3 stk Ultramax hvor alle er på spot rater. OPEX er usd 5200. Empire skriver "Angående Ultramax, så er "Hawk" på "RSA med floor" til ca. 11 200 Usd/day (nedjustert fra 13500(?) for noen måneder siden), mens de to andre er på "Spot med RSA" og floor ukjent. (Sannsynligvis uten floor)".

https://www.goldenocean.no/fleet/

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene, blir det ca usd 622.975 pr dag i inntekt. Dette utgjør minimum usd 56 mill i inntekt på 90 dager. Opex usd 5200 pr skip a 77 skip utgjør usd 400.400 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200), Panamax usd 9900 (277.200). Totalt usd 930.400 pr dag, totalt på 90 dager usd 83,73 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 27,73 mill. Men jeg konkluderer med at det er helt håpløst å regne ut dette nøyaktig, når det er så mange faktorer vi ikke vet. Så jeg står ikke for tallet jeg har regnet ut her, haha ;) Jeg "tror" Q1 resultatet blir "bare" litt dårligere enn Q4 2018 resultatet, siden Panamax ratene har gått mye opp når Capesize ratene har gått ned.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Empire
22.05.2019 kl 10:25 3999

Da er dagen kommet og som jeg har sagt hele tiden, faktisk break even er lavere enn en del her inne har faset om. Noen som heier på jin mente vel at Q1 2019 tapet ville beløpe seg til 50-60M Usd. Alle som kan lese tall ser nå at spesielt ett nick var helt på bærtur med tanke på hvor katastrofe tallene skulle bli. Når kommer Jin med sine lederlønns økninger?

Golden refinansiere også som vi forventet og faktisk cash break even er nå enda lavere, noe som fordrer godt fremover.

Jeg håper dere har brukt mulighetene til å kjøpe rundt 44. Target er nå igjen 52 kroner, blant annet pga at Golden opprettholder utbytte (noe undertegnede ikke trodde på) og det er vel positivt med tanke på resten av 2019 utbytter?

Bra tråd Frodon og du var ikke så langt unna på det siste innlegget med et tap på ca. 9M usd, da med spot rater av et annet kaliber enn i Q1. Det er som sagt ikke sånn at Golden går til helvete selv om spot ratene får seg en kraftig nedtur. Det er også viktig å huske på når spot ratene går oppover :)

Ha en god dag kjære goglere :)
Slettet bruker
22.05.2019 kl 11:01 3920

Jo takk, ha en god dag selv.
Noen herjer fælt her nå med små poster, så her er det bare å sitte rolig og kanskje kjøpe litt.
holysmoke
22.05.2019 kl 11:50 3821

Hvorfor ikke begge deler? Jeg har både GOGL og JIN i porteføljen, og applauderer godt håndverk hos GOGL-ledelsen. Jeg har også tro på et bedre resultat fra JIN enn enkelte kanskje tror (håper på?)
Slettet bruker
22.05.2019 kl 12:04 3784

Venter pengeflom fra Fredriksen-rederi når markedet normaliseres

Det svake tørrbulkmarkedet sendte Golden Ocean i rødt første kvartal, men analytikerne ser flere positive momenter fra rapporten. Et meglerhus spår dobling og vel så det. 

John Fredriksen - Foto: REUTERS/Ints Kalnins/NTB Scanpix

Artikkel av: Are  Strandli

22. mai 2019 - 11.42

Lest av

447

   

annonse

Golden Ocean la onsdag frem tall for første kvartal som var betydelig dårligere enn i samme periode i fjor. Resultatet etter skatt endte på minus 7,5 millioner dollar, mot pluss 16,7 millioner dollar.

Tallene var imidlertid bedre enn ventet, og analytikerne tolker rapporten positivt.

«I et svakt kvartal for fraktratene, leverte Golden Ocean resultater over konsensus forventninger», skriver Kepler Cheuvreux i en oppdatering, og viser til at det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 36 millioner dollar var 10 millioner dollar høyere enn flertallet ventet.

At rederiet utbetaler utbytte for sjette kvartal på rad, selv om det ble halvert til 0,025 dollar pr. aksje, trekkes frem som noe av det viktigste i rapporten.

«Vi tolker de fortsatte utbytteutbetalingene som den sterkeste indikatoren på at ledelsen tror på bedre markedsutsikter», skriver meglerhuset som anbefaler kjøp av aksjen med et kursmål på 105 kroner.

Ser stort inntjeningspotensial

Analytikerne i Clarksons Platou Securities hadde ikke regnet med at det ville komme noe utbytte, og tolker derfor også dette som positivt.

Videre viser Clarksons-analytikerne til at kontantstrømmen fra driften var positiv til tross for det volatile markedet i første kvartal. Inntektene i andre kvartal ventes imidlertid å bli tynget mer av det utfordrende markedet. Meglerhuset anslår et fall i EBITDA på 14 millioner dollar.

Ifølge rapporten har rederiet refinansiert gjelden for 14 skip, som tilbake i 2017 ble kjøpt av Quintana Shipping, noe som reduserer breakeven-raten med 200 dollar pr. skip for flåten som helhet.

Dette er rapportens hovednyhet, ifølge Clarksons som påpeker at rederiets kontantbreak even før refinansieringen var 14.200 dollar pr. dag for Capesize-skipene og 9.900 dollar for Panamax-skipene.

«Gitt at tørrbulkmarkedene normaliseres i andre halvår 2019, og de nåværende produksjonsutfordringene, spesielt i Brasil løses, føler vi at oppsidecaset ser på et betydelig potensial for fri kontantstrøm», skriver meglerhuset.

For hver 1.000 dollar ratene øker med, gir det ifølge Clarksons 1,6 kroner mer i inntjening pr. aksje. 

«Totalt sett ser vi rapporten som så vidt på den positive siden; bedre inntjening og opprettholdt utbytte, og fortsatt optimalisering av balansen med refinansiering av gjelden som klart innvannende for kontant break even-nivåene», fortsetter meglerhuset som ikke venter å gjøre noen store endringer i estimatene etter rapporten. Kjøpsanbefalingen og kursmålet på 8 dollar opprettholdes.

Golden Ocean-aksjen er ved lunsjtider onsdag ned nær én prosent til 45,8 kroner. Både Kepler Cheuvreux og Clarksons Platou Securities ser dermed betydelig oppsidepotensial. 

Frodon
22.05.2019 kl 12:18 3748

Empire, har du mest tro på gogl eller Frontline ut 2019 og i 2020 og hvorfor?
Empire
22.05.2019 kl 22:27 3505

Jeg har troen på begge, men kanskje til forskjellig tid. De er begge volatile, så å spå mer enn 6 mnd tror jeg er vanskelig. Å snakke om medio 2020 er en smule tidlig for meg og når alle skal tjene lette penger på et case som ligger i dagen (imo 2020), så blir jeg litt skeptisk til hvordan det hele vil utvikle seg. Begge selskaper har relativt unge flåter og små nybygg programmer som gjør at de bør kunne returnere gode utbytter til sine eiere, hvis ratene blir i nærheten av det ymse meglere mener. Begge selskaper driftes ekstremt godt og de har dype lommer, hvis mulighetene skulle by seg.

Jeg tror Golden er et godt kjøp nå, men jeg tror ikke " toget til 105" går nå eller snart for den saks skyld. Mister man en oppgang, så vil det komme nye muligheter. Target for Golden er igjen 52, så får vi se hva ståa er når vi kommer dit.

For Fro så tror jeg man kan få denne billigere om en stund. Jeg hadde target på 82 og den har vel falt noe tilbake etter en topp på 84 (?). Fro er igjen interessant midt på 60 tallet, men det er mulig jeg er for gjerrig. Er ofte for gjerrig og selger for tidlig. Spør Surik.

Jeg er long Golden og short Fro akkurat nå, men jeg regner med at jeg long begge i løpet av sommeren. Det er forøvrig mange potensielle snubletråder og det svinger fort.

Ta f.eks ordreboken til Vlcc. Det er forholdvis mange nybygg på vei og mange av disse er kontrahert av finansielle investorer. Tank selskapene slet med dårlige finanser og investorene øynet håp om mulig profitt gjennom imo 2020(Ny balje tjener mer cash). Når det da er mange som tror de skal tjene store penger på dette og det kommer mange båter, blir ikke det negativt for ratene, alt annet likt? Hunt skal f.eks nå selge to båter og er et slikt asset play, som mulig er god butikk for de som var med fra start, men jeg er usikker på om det er veldig mye mer oppside for de som kommer dinglende nå. Hunt vil f.eks ikke i nærheten av å ha en driftsorganisasjon som Fro og dermed så er egentlig det eneste alternativet å få solgt baljene over innkjøpspris. Noe de nå gjør, samtidig som de flyter videre finansielt, til neste salg. Kanskje Fro kjøper de baljene?

Har du sett på Flex? Det er en annen godbit der tålmodigheten må være noen måneder til før man kan høste fruktene. Kanskje man kan gjøre noen varp når sommervikarene til DNB er tilbake om kort tid :)

Ble mye om alt og lite om de to selskapene du nevnte, men jeg har troen, men ha nå for Guds skyld med en stoploss på tampen. Mye penger å tjene og mye penger å tape. En Twitter melding kan være nok til å velte en fin trend.
Redigert 22.05.2019 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
kentove
22.05.2019 kl 23:02 3439

hunt er priset kun på cash og økt verdi på skipene(hvis de er verdt det dagens nyhet sier de forhandler om), det som ikke er priset inn er b/e på 8k eller noe sånn, betraktelig lavere enn FRO. avdragene de har betalt, fremtidige rater hvis de fortsetter, de skal vel også drifte for et annet tankselskap hvis jeg ikke blander aksjer.. likte forøvrig at emisjonskursen ble satt høyt(håper det var pga underliggende verdier, og ikke for å få investorene til å ikke klage for mye pga manglende rep-emi)
Redigert 22.05.2019 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.05.2019 kl 23:16 3407

Takk for enda et suverent innlegg. Glemmer til tider at skribenter som deg finnes på dette forumet, haha ;) Jeg må ha litt mer tid til å svare på dette innlegget enn jeg har akkurat nå. Måtte bare spørre deg kjapt, hva tenker du rundt muligheter for "skip" selskaper å hedge drivstoff for mange år fremover, med tanke på at drivstoff med lavt svovel innhold fortsatt er "billig"? Eller er det begrenset lengde på kontraktene? Før var det jo folk som kjøpte tank skip og fylte de med olje, siden olje prisen gikk så mye opp at de tjente på lagringen. Er det ingen slike muligheter i forhold til IMO 2020?
kentove
22.05.2019 kl 23:26 3390

star bulk kommer med kvartalstall etter stengetid i usa forresten
Empire
23.05.2019 kl 07:37 3235

Euronav er f.eks et selskap som har en Ulcc i Middelhavet nå (Oceania) som skal gjøre akkurat dette, men da for Euronav sine egne skip. De kjøper altså billig drivstoff nå og skal lagre det til "tøffere tider".

Artikkelen under forteller den samme historien utenfor Singapore. Så lenge spread dekker lagringskost er dette en måte å tjene penger, eller spare penger. Siden dagens oljepris er høyere enn morgendagens, så er det lite flytende olhelagre, men mange av båtene ligger der fortsatt. Disse kan vaskes og det kan lagres drivstoff istedenfor tung olje. Jeg leter selv etter selskaper som gjør/skal gjøre dette, men har ikke funnet noe. Kanskje noen har noen tips om mulige selskaper?

www.bloomberg.com/amp/news/articles/2019-04-29/an-oil-superstore-at-sea-is-hoarding-fuels-for-a-gathering-storm
Frodon
23.05.2019 kl 08:06 3177

Jeg har tro på høyere rater fra sommeren og utover siden veldig mange skip skal inn å montere scrubbere. Da blir det færre skip til å flytte rundt på varer. Skrapingen burde også ta seg opp, da det kan bli ulønnsomt for mange gamle skip. Men skal vi finne vinnerne, har jeg tro på at vi må finne de som har tenkt lengre enn de andre. Eks Frontline som tjener penger på salg av Scrubbere eller om vi finner selskaper som hedger drivstoff for en lang periode. Jeg tror taperne vil bli de som får mange skip liggende i kø for å montere scrubbere, siden «alle» skal montere dette samtidig til høsten.

Gratulere med bra treff ;) Du er tøff som shorter Frontline, selv om det ser riktig ut på TA at den skal nedover igjen. Men den fyker jo plutselig i alle retninger ;);) Hva tenker du om OCY og AMSC? Får ikke håpe Hunt selger nå, da blir en del av potensialet borte. Flex har jeg hatt på watchlisten lenge, uten å trykke på kjøpsknappen. Hvorfor blir den bra om noen måneder? Det virker som om folk er risikovillige og setter pengene sine på NEL, NAS, QEC osv, istedenfor å investere i kvalitets selskapene ;)
Empire
23.05.2019 kl 11:29 3044

Å shorte Fro er kanskje tøft eller kanskje kjempe dumt. Hehe. Vi får se. Kom meg ok ut sist gang, men har shortet fra en høyere target denne gang. Kan være Fro blir liggende rundt 8 Usd(70 kroner) i lengre tid fremover. Får følge med og være forberedt på å kaste kortene fort ;)

Ocy er på listen, men jeg har vært skeptisk til cashflow etter at melkeku deres gikk av kontrakt. Ocy er også kvalitet, men jeg trodde mot slutten av 2018 at man kunne få denne billigere. Jeg er avventende der i gården, men følger med.

Amsc er ikke et selskap som jeg følger med på, litt pga hvor de operer og litt pga type båter de har. Jones act er litt vernet bedrift og jeg ser ikke helt grunnlaget for denne loven nå som Us har blitt en eksportør av tung olje. Jeg tror denne vil oppheves på sikt og alle vet hvordan det går når fri konkurranse møter vernet bedrift.
Surik
23.05.2019 kl 22:53 2900

Hehe, ja jeg synes du har solgt litt billig et par ganger.
Men det blir å kaste stein i glasshus av en som solgte Frontline <60 i fjor og var for gjerrig til å kjøpe tilbake på 42 for noen måneder siden..
Prøver å lære jeg også; er vel passe gjerrig hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig egenskap. Verre er det med grådighet, må jo innrømme at det er bedre å sikre en grei gevinst i tide istedenfor å være med ned igjen mens man hardnakket venter på at det skal gå til himmels.
Man kan vel si mye om shippingaksjer, men jeg har vel (noen ganger smertefullt) innsett at det kanskje er andre bransjer man bør sette pengene i hvis man vil drive passiv forvaltning.

- It is a fool's game to be in shipping and always be "long only" - whether you are trading FFAs, ships or shipping equities. You have got to be a trader.

PS. Apropos Jones Act:
http://fortune.com/2019/05/13/us-shipping-jones-act/
Empire
24.05.2019 kl 07:01 2808

Det tok ikke lang tid, men da blir det kanskje ut på stoploss i dag for Golden? Vi får se, men det knaket godt i går. Er ikke noe vits i å prøve å være hardnakket når alt faller, men snittet er ganske lavt, så det er litt surt. Oslo børs har vel neste stopp 830 ish, så da skal det meste videre ned?

Kanskje Fro shorten får fart på seg :)
Redigert 24.05.2019 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.05.2019 kl 16:15 2631

Var det noen spesiell grunn til at du ventet nedgang for Gogl idag? Gratulere med flott treff i shorten i Frontline igår ;)
Empire
27.05.2019 kl 15:43 2416

Så ikke spørsmålet før nå Frodon. Det var vel et svakt setiment i US og spesielt for Bulk dagen før som gjorde at undertegnede trodde på et tilbakefall. Det er vel relativt sterk støtte rundt 42-44, så det blir spennende å se. Trading range er nok 42/44 til 52? Satser en del kroner på det :)

Fro har falt fint i dag og jeg løser nå inn en del av shorten rundt 72 og håper at resten kan løses inn på 67 kroner i nærmeste fremtid. Kanskje litt tidlig, men gevinst er gevinst.