Golden Ocean - Går de med overskudd pr dags dato?


Jeg har satt opp litt tall på ratene til Golden ocean på fast kontraktene i Q1 2019 og spot ratene pr dags dato. Opex er usd 5200 på alle skipene til Gogl.

Som Mollen og Empire påpeker, er det ca helt håpløst å regne nøyaktig på tallene til Gogl siden vi ikke vet ratene de oppnår på skipene som er i spotmarkedet, index linkede kontrakter osv. Spottprisene er et gulv for det minste Gogl har i inntekt på Capesize. Siden vi ikke vet hvilke spot rater Gogl skip oppnår når skip legger ut på nye turer med nye rater, blir dette enda mer håpløst å regne på ;) Det kan også være stor forskjell på snittrater i kalenderperioden Q1 vs virkelig oppnådd snittrate for Q1, det kommer an på hvor lang reise og hvilken rate som er oppnådd ved hver kontrakt.

Golden Ocean eier 38 stk Capesize og 8 stk Capesize er chartet fra Skip Finance. 26 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på 5520. Dette er nesten halvparten av hva ratene var på den 4.2.2019 på 8.748. Dette utgjør totale rater i spot på minimum usd 143.520 pr dag. Empire skriver at 32 av 54 skip i "spot" for Golden, er i en "Pool" eller "revenue sharing agreement"(RSA) og det var ingen Capesize som gikk i "ren spot" fra Januar til slutten av Mars 2019. For Capesize så er skipene i "pool" med CCL og Ultramax er i "Pool" med C Transport Holding Ltd’s

Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Empire skriver "at de få indeks linkede kontraktene som har kommet ut offentlig har ligget mellom 107-112% av indeks. Om golden får mer eller mindre enn dette, vet nok bare Golden, men nyere skip av høyere kvalitet får nok en premium i toppen av dette intervallet, kanskje høyere i noen tilfeller".

Gogl har hatt 7 stk Capesize på faste rater i Q1 2019. 4 av kontraktene på faste rater står at de har en minimum periode ut mars og april 2019, så jeg vet ikke hvor lenge disse er på faste kontrakter. Får håpe vi får mer svar på dette på Q1 presentasjonen 31.5.2019. (ratene på fast kontraktene er 14 905, 20 046 (min period out mars 2019), 21 099, 20 425 (min period out mars 2019), 15 865 (min period out mars 2019), 15 913 (min period out april 2019) og 16 700). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt pr dag usd 124.953. Det var 90 dager i Q1, dette utgjør inntekter på usd 11.245.770.

Dette utgjør totalt rater på minimum usd 268.473 pr dag på 33 Capesize hvis vi legger sammen spot og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 8135 pr Capesize. OPEX er usd 5200 på Capesize, OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. Ja, jeg er klar over at jeg brukte dagens spot rate i regnestykket, men det gir en indikasjon på hvordan ting ligger an. I tillegg kommer inntektene fra Cape index + premium, som vil dra gjennomsnittet pr skip opp.

De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene.TCE ratene i Q4 2018 var usd 17.524 pr dag i gjennomsnitt. Jeg regner med at den er lavere for Q1 2019.

"The average TCE rate for the fleet was $17,524 per day in the fourth quarter of 2018. TCE rate, or time charter equivalent rate, is a non-GAAP measure. A reconciliation of TCE rate to the most directly comparable GAAP measure is included in the back part of this report. (Side 4 i Q4 2018 rapporten). (in thousands of $, except for TCE rate and days). Three months ended December 31, 2018Time charter equivalent income 137,597. (Side 22 i Q4 2018 rapporten)

http://hugin.info/132879/R/2235561/880096.pdf

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 21 stk har spot rater på usd 8.902 pr dags dato. Panamax ratene har doblet seg fra 04.02.19 på 4.435 til 5.4.2019 på 8.902. Totalt i spot rater utgjør dette usd 186.942 pr dag pr dags dato, som ikke gir riktig bilde av ratene for forrige kvartal, men som gir en indikasjon på dagens tilstand. Gogl har også 7 stk Panamax på faste rater (15 015 (min period out Mars 2019), 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt usd 133.960 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 320.902 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.460 pr Panamax pr dags dato. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900.

Golden ocean har også 3 stk Ultramax hvor alle er på spot rater. OPEX er usd 5200. Empire skriver "Angående Ultramax, så er "Hawk" på "RSA med floor" til ca. 11 200 Usd/day (nedjustert fra 13500(?) for noen måneder siden), mens de to andre er på "Spot med RSA" og floor ukjent. (Sannsynligvis uten floor)".

https://www.goldenocean.no/fleet/

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene, blir det ca usd 622.975 pr dag i inntekt. Dette utgjør minimum usd 56 mill i inntekt på 90 dager. Opex usd 5200 pr skip a 77 skip utgjør usd 400.400 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200), Panamax usd 9900 (277.200). Totalt usd 930.400 pr dag, totalt på 90 dager usd 83,73 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 27,73 mill. Men jeg konkluderer med at det er helt håpløst å regne ut dette nøyaktig, når det er så mange faktorer vi ikke vet. Så jeg står ikke for tallet jeg har regnet ut her, haha ;) Jeg "tror" Q1 resultatet blir "bare" litt dårligere enn Q4 2018 resultatet, siden Panamax ratene har gått mye opp når Capesize ratene har gått ned.
Redigert 10.04.2019 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Empire
27.05.2019 kl 15:43 979

Så ikke spørsmålet før nå Frodon. Det var vel et svakt setiment i US og spesielt for Bulk dagen før som gjorde at undertegnede trodde på et tilbakefall. Det er vel relativt sterk støtte rundt 42-44, så det blir spennende å se. Trading range er nok 42/44 til 52? Satser en del kroner på det :)

Fro har falt fint i dag og jeg løser nå inn en del av shorten rundt 72 og håper at resten kan løses inn på 67 kroner i nærmeste fremtid. Kanskje litt tidlig, men gevinst er gevinst.
Frodon
24.05.2019 kl 16:15 1194

Var det noen spesiell grunn til at du ventet nedgang for Gogl idag? Gratulere med flott treff i shorten i Frontline igår ;)
Empire
24.05.2019 kl 07:01 1371

Det tok ikke lang tid, men da blir det kanskje ut på stoploss i dag for Golden? Vi får se, men det knaket godt i går. Er ikke noe vits i å prøve å være hardnakket når alt faller, men snittet er ganske lavt, så det er litt surt. Oslo børs har vel neste stopp 830 ish, så da skal det meste videre ned?

Kanskje Fro shorten får fart på seg :)
Redigert 24.05.2019 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Surik
23.05.2019 kl 22:53 1463

Hehe, ja jeg synes du har solgt litt billig et par ganger.
Men det blir å kaste stein i glasshus av en som solgte Frontline <60 i fjor og var for gjerrig til å kjøpe tilbake på 42 for noen måneder siden..
Prøver å lære jeg også; er vel passe gjerrig hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig egenskap. Verre er det med grådighet, må jo innrømme at det er bedre å sikre en grei gevinst i tide istedenfor å være med ned igjen mens man hardnakket venter på at det skal gå til himmels.
Man kan vel si mye om shippingaksjer, men jeg har vel (noen ganger smertefullt) innsett at det kanskje er andre bransjer man bør sette pengene i hvis man vil drive passiv forvaltning.

- It is a fool's game to be in shipping and always be "long only" - whether you are trading FFAs, ships or shipping equities. You have got to be a trader.

PS. Apropos Jones Act:
http://fortune.com/2019/05/13/us-shipping-jones-act/
Empire
23.05.2019 kl 11:29 1607

Å shorte Fro er kanskje tøft eller kanskje kjempe dumt. Hehe. Vi får se. Kom meg ok ut sist gang, men har shortet fra en høyere target denne gang. Kan være Fro blir liggende rundt 8 Usd(70 kroner) i lengre tid fremover. Får følge med og være forberedt på å kaste kortene fort ;)

Ocy er på listen, men jeg har vært skeptisk til cashflow etter at melkeku deres gikk av kontrakt. Ocy er også kvalitet, men jeg trodde mot slutten av 2018 at man kunne få denne billigere. Jeg er avventende der i gården, men følger med.

Amsc er ikke et selskap som jeg følger med på, litt pga hvor de operer og litt pga type båter de har. Jones act er litt vernet bedrift og jeg ser ikke helt grunnlaget for denne loven nå som Us har blitt en eksportør av tung olje. Jeg tror denne vil oppheves på sikt og alle vet hvordan det går når fri konkurranse møter vernet bedrift.
Frodon
23.05.2019 kl 08:06 1740

Jeg har tro på høyere rater fra sommeren og utover siden veldig mange skip skal inn å montere scrubbere. Da blir det færre skip til å flytte rundt på varer. Skrapingen burde også ta seg opp, da det kan bli ulønnsomt for mange gamle skip. Men skal vi finne vinnerne, har jeg tro på at vi må finne de som har tenkt lengre enn de andre. Eks Frontline som tjener penger på salg av Scrubbere eller om vi finner selskaper som hedger drivstoff for en lang periode. Jeg tror taperne vil bli de som får mange skip liggende i kø for å montere scrubbere, siden «alle» skal montere dette samtidig til høsten.

Gratulere med bra treff ;) Du er tøff som shorter Frontline, selv om det ser riktig ut på TA at den skal nedover igjen. Men den fyker jo plutselig i alle retninger ;);) Hva tenker du om OCY og AMSC? Får ikke håpe Hunt selger nå, da blir en del av potensialet borte. Flex har jeg hatt på watchlisten lenge, uten å trykke på kjøpsknappen. Hvorfor blir den bra om noen måneder? Det virker som om folk er risikovillige og setter pengene sine på NEL, NAS, QEC osv, istedenfor å investere i kvalitets selskapene ;)
Empire
23.05.2019 kl 07:37 1798

Euronav er f.eks et selskap som har en Ulcc i Middelhavet nå (Oceania) som skal gjøre akkurat dette, men da for Euronav sine egne skip. De kjøper altså billig drivstoff nå og skal lagre det til "tøffere tider".

Artikkelen under forteller den samme historien utenfor Singapore. Så lenge spread dekker lagringskost er dette en måte å tjene penger, eller spare penger. Siden dagens oljepris er høyere enn morgendagens, så er det lite flytende olhelagre, men mange av båtene ligger der fortsatt. Disse kan vaskes og det kan lagres drivstoff istedenfor tung olje. Jeg leter selv etter selskaper som gjør/skal gjøre dette, men har ikke funnet noe. Kanskje noen har noen tips om mulige selskaper?

www.bloomberg.com/amp/news/articles/2019-04-29/an-oil-superstore-at-sea-is-hoarding-fuels-for-a-gathering-storm
Frodon
22.05.2019 kl 23:16 1970

Takk for enda et suverent innlegg. Glemmer til tider at skribenter som deg finnes på dette forumet, haha ;) Jeg må ha litt mer tid til å svare på dette innlegget enn jeg har akkurat nå. Måtte bare spørre deg kjapt, hva tenker du rundt muligheter for "skip" selskaper å hedge drivstoff for mange år fremover, med tanke på at drivstoff med lavt svovel innhold fortsatt er "billig"? Eller er det begrenset lengde på kontraktene? Før var det jo folk som kjøpte tank skip og fylte de med olje, siden olje prisen gikk så mye opp at de tjente på lagringen. Er det ingen slike muligheter i forhold til IMO 2020?
kentove
22.05.2019 kl 23:02 2002

hunt er priset kun på cash og økt verdi på skipene(hvis de er verdt det dagens nyhet sier de forhandler om), det som ikke er priset inn er b/e på 8k eller noe sånn, betraktelig lavere enn FRO. avdragene de har betalt, fremtidige rater hvis de fortsetter, de skal vel også drifte for et annet tankselskap hvis jeg ikke blander aksjer.. likte forøvrig at emisjonskursen ble satt høyt(håper det var pga underliggende verdier, og ikke for å få investorene til å ikke klage for mye pga manglende rep-emi)
Redigert 22.05.2019 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Empire
22.05.2019 kl 22:27 2068

Jeg har troen på begge, men kanskje til forskjellig tid. De er begge volatile, så å spå mer enn 6 mnd tror jeg er vanskelig. Å snakke om medio 2020 er en smule tidlig for meg og når alle skal tjene lette penger på et case som ligger i dagen (imo 2020), så blir jeg litt skeptisk til hvordan det hele vil utvikle seg. Begge selskaper har relativt unge flåter og små nybygg programmer som gjør at de bør kunne returnere gode utbytter til sine eiere, hvis ratene blir i nærheten av det ymse meglere mener. Begge selskaper driftes ekstremt godt og de har dype lommer, hvis mulighetene skulle by seg.

Jeg tror Golden er et godt kjøp nå, men jeg tror ikke " toget til 105" går nå eller snart for den saks skyld. Mister man en oppgang, så vil det komme nye muligheter. Target for Golden er igjen 52, så får vi se hva ståa er når vi kommer dit.

For Fro så tror jeg man kan få denne billigere om en stund. Jeg hadde target på 82 og den har vel falt noe tilbake etter en topp på 84 (?). Fro er igjen interessant midt på 60 tallet, men det er mulig jeg er for gjerrig. Er ofte for gjerrig og selger for tidlig. Spør Surik.

Jeg er long Golden og short Fro akkurat nå, men jeg regner med at jeg long begge i løpet av sommeren. Det er forøvrig mange potensielle snubletråder og det svinger fort.

Ta f.eks ordreboken til Vlcc. Det er forholdvis mange nybygg på vei og mange av disse er kontrahert av finansielle investorer. Tank selskapene slet med dårlige finanser og investorene øynet håp om mulig profitt gjennom imo 2020(Ny balje tjener mer cash). Når det da er mange som tror de skal tjene store penger på dette og det kommer mange båter, blir ikke det negativt for ratene, alt annet likt? Hunt skal f.eks nå selge to båter og er et slikt asset play, som mulig er god butikk for de som var med fra start, men jeg er usikker på om det er veldig mye mer oppside for de som kommer dinglende nå. Hunt vil f.eks ikke i nærheten av å ha en driftsorganisasjon som Fro og dermed så er egentlig det eneste alternativet å få solgt baljene over innkjøpspris. Noe de nå gjør, samtidig som de flyter videre finansielt, til neste salg. Kanskje Fro kjøper de baljene?

Har du sett på Flex? Det er en annen godbit der tålmodigheten må være noen måneder til før man kan høste fruktene. Kanskje man kan gjøre noen varp når sommervikarene til DNB er tilbake om kort tid :)

Ble mye om alt og lite om de to selskapene du nevnte, men jeg har troen, men ha nå for Guds skyld med en stoploss på tampen. Mye penger å tjene og mye penger å tape. En Twitter melding kan være nok til å velte en fin trend.
Redigert 22.05.2019 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.05.2019 kl 12:18 2311

Empire, har du mest tro på gogl eller Frontline ut 2019 og i 2020 og hvorfor?
Sector
22.05.2019 kl 12:04 2347

Venter pengeflom fra Fredriksen-rederi når markedet normaliseres

Det svake tørrbulkmarkedet sendte Golden Ocean i rødt første kvartal, men analytikerne ser flere positive momenter fra rapporten. Et meglerhus spår dobling og vel så det. 

John Fredriksen - Foto: REUTERS/Ints Kalnins/NTB Scanpix

Artikkel av: Are  Strandli

22. mai 2019 - 11.42

Lest av

447

   

annonse

Golden Ocean la onsdag frem tall for første kvartal som var betydelig dårligere enn i samme periode i fjor. Resultatet etter skatt endte på minus 7,5 millioner dollar, mot pluss 16,7 millioner dollar.

Tallene var imidlertid bedre enn ventet, og analytikerne tolker rapporten positivt.

«I et svakt kvartal for fraktratene, leverte Golden Ocean resultater over konsensus forventninger», skriver Kepler Cheuvreux i en oppdatering, og viser til at det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 36 millioner dollar var 10 millioner dollar høyere enn flertallet ventet.

At rederiet utbetaler utbytte for sjette kvartal på rad, selv om det ble halvert til 0,025 dollar pr. aksje, trekkes frem som noe av det viktigste i rapporten.

«Vi tolker de fortsatte utbytteutbetalingene som den sterkeste indikatoren på at ledelsen tror på bedre markedsutsikter», skriver meglerhuset som anbefaler kjøp av aksjen med et kursmål på 105 kroner.

Ser stort inntjeningspotensial

Analytikerne i Clarksons Platou Securities hadde ikke regnet med at det ville komme noe utbytte, og tolker derfor også dette som positivt.

Videre viser Clarksons-analytikerne til at kontantstrømmen fra driften var positiv til tross for det volatile markedet i første kvartal. Inntektene i andre kvartal ventes imidlertid å bli tynget mer av det utfordrende markedet. Meglerhuset anslår et fall i EBITDA på 14 millioner dollar.

Ifølge rapporten har rederiet refinansiert gjelden for 14 skip, som tilbake i 2017 ble kjøpt av Quintana Shipping, noe som reduserer breakeven-raten med 200 dollar pr. skip for flåten som helhet.

Dette er rapportens hovednyhet, ifølge Clarksons som påpeker at rederiets kontantbreak even før refinansieringen var 14.200 dollar pr. dag for Capesize-skipene og 9.900 dollar for Panamax-skipene.

«Gitt at tørrbulkmarkedene normaliseres i andre halvår 2019, og de nåværende produksjonsutfordringene, spesielt i Brasil løses, føler vi at oppsidecaset ser på et betydelig potensial for fri kontantstrøm», skriver meglerhuset.

For hver 1.000 dollar ratene øker med, gir det ifølge Clarksons 1,6 kroner mer i inntjening pr. aksje. 

«Totalt sett ser vi rapporten som så vidt på den positive siden; bedre inntjening og opprettholdt utbytte, og fortsatt optimalisering av balansen med refinansiering av gjelden som klart innvannende for kontant break even-nivåene», fortsetter meglerhuset som ikke venter å gjøre noen store endringer i estimatene etter rapporten. Kjøpsanbefalingen og kursmålet på 8 dollar opprettholdes.

Golden Ocean-aksjen er ved lunsjtider onsdag ned nær én prosent til 45,8 kroner. Både Kepler Cheuvreux og Clarksons Platou Securities ser dermed betydelig oppsidepotensial. 


Hvorfor ikke begge deler? Jeg har både GOGL og JIN i porteføljen, og applauderer godt håndverk hos GOGL-ledelsen. Jeg har også tro på et bedre resultat fra JIN enn enkelte kanskje tror (håper på?)
Meg 2
22.05.2019 kl 11:01 2483

Jo takk, ha en god dag selv.
Noen herjer fælt her nå med små poster, så her er det bare å sitte rolig og kanskje kjøpe litt.
Empire
22.05.2019 kl 10:25 2562

Da er dagen kommet og som jeg har sagt hele tiden, faktisk break even er lavere enn en del her inne har faset om. Noen som heier på jin mente vel at Q1 2019 tapet ville beløpe seg til 50-60M Usd. Alle som kan lese tall ser nå at spesielt ett nick var helt på bærtur med tanke på hvor katastrofe tallene skulle bli. Når kommer Jin med sine lederlønns økninger?

Golden refinansiere også som vi forventet og faktisk cash break even er nå enda lavere, noe som fordrer godt fremover.

Jeg håper dere har brukt mulighetene til å kjøpe rundt 44. Target er nå igjen 52 kroner, blant annet pga at Golden opprettholder utbytte (noe undertegnede ikke trodde på) og det er vel positivt med tanke på resten av 2019 utbytter?

Bra tråd Frodon og du var ikke så langt unna på det siste innlegget med et tap på ca. 9M usd, da med spot rater av et annet kaliber enn i Q1. Det er som sagt ikke sånn at Golden går til helvete selv om spot ratene får seg en kraftig nedtur. Det er også viktig å huske på når spot ratene går oppover :)

Ha en god dag kjære goglere :)
Frodon
07.05.2019 kl 12:52 3197

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -11,5% TIL USD 9.898/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er ned 11,5 prosent til 9.898 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.


Totalt 46 Capesize. 29 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på minimum usd 9898 i dagsrater. Dette utgjør dags inntekt på usd 287.042. Gogl har 4 stk Capesize på faste rater i Q2 2019. Ratene på de fast kontraktene er 14 905, 21 099, 15 913 (min period out april 2019) og 16 700. Dette utgjør i Q2 2019 totalt pr dag usd 68.617. Det er 91 dager i Q2. Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Hvis vi regner inn 107-112% av spot indeks, utgjør dette gjennomsnitts dagsrate på ca usd 10.837. Dette utgjør inntekter pr dags dato på ca usd 140.892. Totalt inntekter pr dag ca usd 496.551, som er ca usd 10.794 pr skip. OPEX er usd 5200 på Capesize. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene. Det vil si de går i underskudd usd 3405 pr dag pr skip med disse tallene.

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 22 stk har spot rater på usd 9.499 pr dags dato. Totalt i spot rater utgjør dette usd 208.978 pr dag pr dags dato. Gogl har også 6 stk Panamax på faste rater, 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025. Dette utgjør i Q2 2019 totalt usd 118.945 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 327.923 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.711 pr Panamax pr 27.4.2019. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900. Dvs de går i overskudd med ca usd 1800 pr dag pr Panamax med disse tallene.

Golden Ocean har 3 stk Ultramax på spot rater. Hvis de har inntekter på ca usd 11.700 idag, utgjør dette totalt usd 35.100 i inntekt pr dag for alle 3 skipene. Opex er på usd 5200 pr dag. Jeg vet ikke nøyaktig totale utgifter på dem, men hvis vi legger til grunn det Empire skrev om ca overskudd på usd 1500 pr dag når de tjente 11.200 pr dag, vil det gi totale utgifter på ca usd 9700. Totale utgifter på alle 3 skip blir usd 29.100 pr dag. Dvs de går i overskudd med usd 2000 pr dag pr skip med disse tallene.

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene, blir det ca usd 859.574 pr dag i inntekt på 77 av skipene. Dette utgjør usd 78,22 mill i inntekt på 91 dager i Q2 2019. Opex usd 5200 pr skip a 77 skip utgjør usd 400.400 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200 - 46 skip), Panamax usd 9900 (277.200 - 28 skip), Ultramax ca usd 9700 (29.100 - 3 skip). Totalt usd 959.500 pr dag, totalt på 91 dager usd 87,31 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med underskudd på usd 9,08 mill

(Jeg konkluderer med at det er helt håpløst å regne ut dette nøyaktig, når det er så mange faktorer vi ikke vet. Så jeg står ikke for tallet jeg har regnet ut her, men håper tallene gir en liten indikasjon på hvordan det ligger an økonomisk)
Frodon
02.05.2019 kl 15:48 3606

Det er bare snakk om tid før Capesize går i pluss igjen, så at kursen reagerer tilbake midlertidig bekymrer i hvert fall ikke meg ;)

Det jeg lurer mest på er hvor høyt ratene vil stå etter sommeren, når ringvirkningene av handlesavtale, IMO 2020, Vale på høygir osv begynner å slå inn. Er det noen som har noen tanker på hvor høyt ratene vil gå det neste året?
RSinvest
02.05.2019 kl 15:10 3702

Skal vi også begynne å skrive "slutt å selg" etc. når det trekker seg nedover. hehe Som om det hjelper.
Sikkert Volf som shorter oss nedover :-D
Sector
02.05.2019 kl 14:58 3753

Rs Invest - takk. Fant jeg også nå, Panamax uendret, så utrolig at vi faller så mye. Nervøse investorer, tror det er bare bra med en liten pull back før turen går opp til 60 igjen :-)

Kjepet - ja store svingninger, tror på is i magen og tolmodighet i påvente av handelskonflikten og Vale :-)
......
Freight futures am update Capesize down ~5% Panamax flat
RSinvest
02.05.2019 kl 14:54 3775

Blir spennende å se hvor vi ender. Dagens omsetning er bare en brøkdel av tirsdagens.
KJEPET
02.05.2019 kl 14:49 3796

Snart er hele tirsdagens oppgang forduftet. Å tjene penger er en uting, spesielt innen shippingbransjen. Nå som futures peker i retning av GOGL skal tjene penger fremover bankes verdiene ned igjen. Nå ser vi straks 40-tallet igjen.

Og som du sier Sector lå kursen på rundt 70.-+ sist ratene var på dette nivået.

https://freightinvestorservices.com/wp-content/uploads/2019/05/CapePMX-Report-010519.pdf
Redigert 02.05.2019 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Sector
02.05.2019 kl 14:38 3854

Hvorfor faller vi såpass mye i dag? Selv om børs faller noe, burde vi ikke falle så mye med rater oppnesten 80% siste uke.... Rater er vel på nivå nå før Vale, og da sto GOGL over 70, så snakk om oppside :-) ikke minst når handelskonflikten løses og Vale er tilbake 100%!

Noen som har fått futures?
Frodon
02.05.2019 kl 14:22 3901

skywalker2019 skrev Flott jobba!
Bra jobbet av Golden Ocean ;) Hvis de har hatt 1 måned i Q2 med minus resultat og får de 2 siste månedene med pluss resultat, kan dette bli veldig bra mot høsten og IMO 2020 :)
Frodon
02.05.2019 kl 12:21 4150

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +0,6% TIL USD 12.346/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 0,6 prosent til 12.346 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

Totalt 46 Capesize. 29 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på minimum usd 12,346 i dagsrater. Dette utgjør dags inntekt på usd 358.034. Gogl har 4 stk Capesize på faste rater i Q2 2019. Ratene på de fast kontraktene er 14 905, 21 099, 15 913 (min period out april 2019) og 16 700. Dette utgjør i Q2 2019 totalt pr dag usd 68.617. Det er 91 dager i Q2. Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Hvis vi regner inn 107-112% av spot indeks, utgjør dette gjennomsnitts dagsrate på ca usd 13.518. Dette utgjør inntekter pr dags dato på ca usd 175.740. Totalt inntekter pr dag ca usd 602.391, som er ca usd 13.095 pr skip. OPEX er usd 5200 på Capesize. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene. Det vil si de går i underskudd usd 1694 pr dag pr skip med disse tallene.

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 22 stk har spot rater på usd 9.499 pr dags dato. Totalt i spot rater utgjør dette usd 208.978 pr dag pr dags dato. Gogl har også 6 stk Panamax på faste rater, 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025. Dette utgjør i Q2 2019 totalt usd 118.945 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 327.923 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.711 pr Panamax pr 27.4.2019. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900. Dvs de går i overskudd med ca usd 1800 pr dag pr Panamax med disse tallene.

Golden Ocean har 3 stk Ultramax på spot rater. Hvis de har inntekter på ca usd 11.700 idag, utgjør dette totalt usd 35.100 i inntekt pr dag for alle 3 skipene. Opex er på usd 5200 pr dag. Jeg vet ikke nøyaktig totale utgifter på dem, men hvis vi legger til grunn det Empire skrev om ca overskudd på usd 1500 pr dag når de tjente 11.200 pr dag, vil det gi totale utgifter på ca usd 9700. Totale utgifter på alle 3 skip blir usd 29.100 pr dag. Dvs de går i overskudd med usd 2000 pr dag pr skip med disse tallene.

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene, blir det ca usd 965.414 pr dag i inntekt på 77 av skipene. Dette utgjør usd 87,85 mill i inntekt på 91 dager i Q2 2019. Opex usd 5200 pr skip a 77 skip utgjør usd 400.400 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200 - 46 skip), Panamax usd 9900 (277.200 - 28 skip), Ultramax ca usd 9700 (29.100 - 3 skip). Totalt usd 959.500 pr dag, totalt på 91 dager usd 87,31 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med overskudd på usd 542.674.

(Jeg konkluderer med at det er helt håpløst å regne ut dette nøyaktig, når det er så mange faktorer vi ikke vet. Så jeg står ikke for tallet jeg har regnet ut her, men håper tallene gir en liten indikasjon på hvordan det ligger an økonomisk)
Frodon
01.05.2019 kl 17:51 4604

Capesize usd 12,270
Panamax usd 9.499

Totalt 46 Capesize. 29 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på minimum usd 12,270 i dagsrater. Dette utgjør dags inntekt på usd 355.830. Gogl har 4 stk Capesize på faste rater i Q2 2019. Ratene på de fast kontraktene er 14 905, 21 099, 15 913 (min period out april 2019) og 16 700. Dette utgjør i Q2 2019 totalt pr dag usd 68.617. Det er 91 dager i Q2. Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Hvis vi regner inn 107-112% av spot indeks, utgjør dette gjennomsnitts dagsrate på ca usd 13.435. Dette utgjør inntekter pr dags dato på ca usd 174.655. Totalt inntekter pr dag ca usd 599.102, som er ca usd 13.023 pr skip. OPEX er usd 5200 på Capesize. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene. Det vil si de går i underskudd usd 1694 pr dag pr skip med disse tallene.

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 22 stk har spot rater på usd 9.499 pr dags dato. Totalt i spot rater utgjør dette usd 208.978 pr dag pr dags dato. Gogl har også 6 stk Panamax på faste rater, 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025. Dette utgjør i Q2 2019 totalt usd 118.945 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 327.923 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.711 pr Panamax pr 27.4.2019. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900. Dvs de går i overskudd med ca usd 1800 pr dag pr Panamax med disse tallene.

Golden Ocean har 3 stk Ultramax på spot rater. Hvis de har inntekter på ca usd 11.700 idag, utgjør dette totalt usd 35.100 i inntekt pr dag for alle 3 skipene. Opex er på usd 5200 pr dag. Jeg vet ikke nøyaktig totale utgifter på dem, men hvis vi legger til grunn det Empire skrev om ca overskudd på usd 1500 pr dag når de tjente 11.200 pr dag, vil det gi totale utgifter på ca usd 9700. Totale utgifter på alle 3 skip blir usd 29.100 pr dag. Dvs de går i overskudd med usd 2000 pr dag pr skip med disse tallene.

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene, blir det ca usd 962.125 pr dag i inntekt på 77 av skipene. Dette utgjør usd 87,55 mill i inntekt på 91 dager i Q2 2019. Opex usd 5200 pr skip a 77 skip utgjør usd 400.400 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200 - 46 skip), Panamax usd 9900 (277.200 - 28 skip), Ultramax ca usd 9700 (29.100 - 3 skip). Totalt usd 959.500 pr dag, totalt på 91 dager usd 87,31 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med overskudd på usd 243.375.

(Jeg konkluderer med at det er helt håpløst å regne ut dette nøyaktig, når det er så mange faktorer vi ikke vet. Så jeg står ikke for tallet jeg har regnet ut her, men håper tallene gir en liten indikasjon på hvordan det ligger an økonomisk)
Redigert 01.05.2019 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.05.2019 kl 17:22 4670

Higher capesize rates drive Baltic index to over 3-month high
Innkommet 01.05.2019 15:39

May 1 (Reuters) - The Baltic Exchange's main sea freight
index, which tracks rates for ships ferrying dry bulk
commodities, on Wednesday scaled a more-than-three-month peak on
strong demand for capesize vessels.
* The Baltic index , which reflects rates for
capesize,
panamax and supramax vessels, gained 20 points, or 2 percent, to
1,031 points, its highest since Jan. 22.
* The main index registered its biggest daily percentage
gain in
more than five months in the previous session.
* The capesize index rose 8.9 percent, or 113
points, to
1,389 points, its highest since Jan. 29.
* In the previous session, the index posted its biggest
one-day
percentage rise since April 4.
* Average daily earnings for capesizes, which typically
transport
170,000 tonne-180,000 tonne cargoes such as iron ore and coal,
were up $552 at $12,270.
* The panamax index marginal fell 1 point to 1,187
points.
* Average daily earnings for panamaxes, which usually carry
coal
or grain cargoes of about 60,000 tonnes to 70,000 tonnes, edged
$4 lower to $9,499.
* The supramax index slipped 5 points to 763 points.
ruda
30.04.2019 kl 15:21 4905

Nå er JIN og GOGLl i siget
Frodon
30.04.2019 kl 14:41 5000

Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 10,7 prosent til 1.011 poeng, ifølge The Baltic Exchange mandag.
Baltic Dry +10,7%
Capesize +27,3%
Panamax -0,1%
Handysize -0,5%
Supramax -1,0%

Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag
Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
30.04.19 1.011 11.718 9.503 5.764 8.575
29.04.19 913 9.203 9.513 5.794 8.664
26.04.19 889 8.596 9.485 5.831 8.703
25.04.19 869 8.092 9.450 5.857 8.712
24.04.19 850 7.713 9.416 5.881 8.620
23.04.19 821 7.196 9.362 5.874 8.403
18.04.19 790 6.624 9.295 5.861 8.199
17.04.19 767 6.209 9.172 5.914 8.122
16.04.19 749 5.991 8.948 5.951 8.044
15.04.19 738 5.905 8.729 5.982 7.997
12.04.19 726 5.737 8.577 6.028 7.967
11.04.19 728 5.775 8.557 6.078 8.004
10.04.19 734 5.886 8.588 6.144 8.035
09.04.19 725 5.520 8.673 6.256 8.117
08.04.19 714 5.099 8.798 6.337 8.196
05.04.19 711 4.881 8.902 6.430 8.304
04.04.19 699 4.369 8.986 6.514 8.474
03.04.19 672 3.540 9.009 6.652 8.682
02.04.19 674 3.460 8.952 6.753 8.900
01.04.19 685 3.695 8.873 6.843 9.035
29.03.19 689 3.796 8.813 6.893 9.094
28.03.19 692 3.872 8.700 6.927 9.198
27.03.19 690 3.931 8.461 6.902 9.284
26.03.19 683 3.763 8.440 6.856 9.298
25.03.19 689 4.035 8.313 6.778 9.258
22.03.19 690 4.180 8.241 6.723 9.199
21.03.19 695 4.511 8.105 6.637 9.038
20.03.19 709 5.306 7.730 6.582 8.829
19.03.19 712 5.684 7.419 6.534 8.727
18.03.19 721 6.041 7.283 6.480 8.705
15.03.19 730 6.387 7.108 6.437 8.709
14.03.19 677 5.321 6.771 6.389 8.714
13.03.19 654 4.813 6.627 6.323 8.750
12.03.19 647 4.526 6.755 6.295 8.762
11.03.19 645 4.325 6.971 6.209 8.768
08.03.19 649 4.236 7.195 6.163 8.777
07.03.19 657 4.263 7.454 6.114 8.767
06.03.19 664 4.409 7.550 6.037 8.696
05.03.19 663 4.535 7.436 5.937 8.605
04.03.19 669 4.897 7.249 5.791 8.514
29.02.19 664 5.065 6.953 5.728 8.434
28.02.19 658 5.290 6.548 5.646 8.329
27.02.19 651 5.576 6.055 5.543 8.215
26.02.19 649 5.807 5.746 5.401 8.135
25.02.19 637 5.747 5.518 5.311 8.068
22.02.19 634 5.873 5.370 5.206 7.933
21.02.19 630 5.988 5.296 5.110 7.736
20.02.19 622 6.095 5.229 4.988 7.393
19.02.19 635 6.646 5.147 4.845 7.159
18.02.19 643 7.135 5.061 4.644 6.862
15.02.19 639 7.308 5.029 4.544 6.529
14.02.19 628 7.342 4.988 4.486 6.161
13.02.19 608 7.284 4.919 4.372 5.634
12.02.19 598 7.326 4.828 4.285 5.345
11.02.19 595 7.561 4.714 4.229 5.038
08.02.19 601 7.911 4.618 4.202 4.870
07.02.19 610 8.230 4.506 4.198 4.840
06.02.19 629 8.757 4.439 4.268 4.837
05.02.19 629 8.722 4.442 4.264 4.911
04.02.19 634 8.748 4.435 4.365 5.049
sheepman
30.04.2019 kl 12:41 5093

Denne bør opp til 56 i dag!
Frodon
30.04.2019 kl 12:40 5104

Totalt 46 Capesize. 29 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på minimum usd 11.718 i dagsrater. Dette utgjør dags inntekt på usd 339.822. Gogl har 4 stk Capesize på faste rater i Q2 2019. Ratene på de fast kontraktene er 14 905, 21 099, 15 913 (min period out april 2019) og 16 700. Dette utgjør i Q2 2019 totalt pr dag usd 68.617. Det er 91 dager i Q2. Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Hvis vi regner inn 107-112% av spot indeks, utgjør dette gjennomsnitts dagsrate på ca usd 12.831. Dette utgjør inntekter pr dags dato på ca usd 166.803. Totalt inntekter pr dag ca usd 575.242, som er ca usd 12.505 pr skip. OPEX er usd 5200 på Capesize. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene. Det vil si de går i underskudd usd 1694 pr dag pr skip med disse tallene.

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 22 stk har spot rater på usd 9.485 pr dags dato. Totalt i spot rater utgjør dette usd 208.670 pr dag pr dags dato. Gogl har også 6 stk Panamax på faste rater, 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025. Dette utgjør i Q2 2019 totalt usd 118.945 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 327.615 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.700 pr Panamax pr 27.4.2019. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900. Dvs de går i overskudd med ca usd 1800 pr dag pr Panamax med disse tallene.

Golden Ocean har 3 stk Ultramax på spot rater. Hvis de har inntekter på ca usd 11.700 idag, utgjør dette totalt usd 35.100 i inntekt pr dag for alle 3 skipene. Opex er på usd 5200 pr dag. Jeg vet ikke nøyaktig totale utgifter på dem, men hvis vi legger til grunn det Empire skrev om ca overskudd på usd 1500 pr dag når de tjente 11.200 pr dag, vil det gi totale utgifter på ca usd 9700. Totale utgifter på alle 3 skip blir usd 29.100 pr dag. Dvs de går i overskudd med usd 2000 pr dag pr skip med disse tallene.

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene, blir det ca usd 937.957 pr dag i inntekt på 77 av skipene. Dette utgjør usd 85,35 mill i inntekt på 91 dager i Q2 2019. Opex usd 5200 pr skip a 77 skip utgjør usd 400.400 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200 - 46 skip), Panamax usd 9900 (277.200 - 28 skip), Ultramax ca usd 9700 (29.100 - 3 skip). Totalt usd 959.500 pr dag, totalt på 91 dager usd 87,31 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 1,95 mill.
Frodon
30.04.2019 kl 12:34 5138

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +27,3% TIL USD 11.718/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 27,3 prosent til 11.718 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

HH, finans@tdn.no
Redigert 30.04.2019 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.04.2019 kl 12:49 5356

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 7,1 prosent til 9.203 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.

Kurs i GOGL (Golden Ocean Group) på Oslo Børs
51,20 2,57 (5,61 %)

Totalt 46 Capesize. 29 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på minimum usd 9203 i dagsrater. Dette utgjør dags inntekt på usd 266.887. Gogl har 4 stk Capesize på faste rater i Q2 2019. Ratene på de fast kontraktene er 14 905, 21 099, 15 913 (min period out april 2019) og 16 700. Dette utgjør i Q2 2019 totalt pr dag usd 68.617. Det er 91 dager i Q2. Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Hvis vi regner inn 107-112% av spot indeks, utgjør dette gjennomsnitts dagsrate på ca usd 10.077. Dette utgjør inntekter pr dags dato på ca usd 131.001. Totalt inntekter pr dag ca usd 466.505, som er ca usd 10.141 pr skip. OPEX er usd 5200 på Capesize. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene. Det vil si de går i underskudd usd 4636 pr dag pr skip med disse tallene.

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 22 stk har spot rater på usd 9.485 pr dags dato. Totalt i spot rater utgjør dette usd 208.670 pr dag pr dags dato. Gogl har også 6 stk Panamax på faste rater, 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025. Dette utgjør i Q2 2019 totalt usd 118.945 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 327.615 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.700 pr Panamax pr 27.4.2019. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900. Dvs de går i overskudd med ca usd 1800 pr dag pr Panamax med disse tallene.

Golden Ocean har 3 stk Ultramax på spot rater. Hvis de har inntekter på ca usd 11.700 idag, utgjør dette totalt usd 35.100 i inntekt pr dag for alle 3 skipene. Opex er på usd 5200 pr dag. Jeg vet ikke nøyaktig totale utgifter på dem, men hvis vi legger til grunn det Empire skrev om ca overskudd på usd 1500 pr dag når de tjente 11.200 pr dag, vil det gi totale utgifter på ca usd 9700. Totale utgifter på alle 3 skip blir usd 29.100 pr dag. Dvs de går i overskudd med usd 2000 pr dag pr skip med disse tallene.

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene, blir det ca usd 829.220 pr dag i inntekt på 77 av skipene. Dette utgjør usd 75,45 mill i inntekt på 91 dager i Q2 2019. Opex usd 5200 pr skip a 77 skip utgjør usd 400.400 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200 - 46 skip), Panamax usd 9900 (277.200 - 28 skip), Ultramax ca usd 9700 (29.100 - 3 skip). Totalt usd 959.500 pr dag, totalt på 91 dager usd 87,31 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 11,85 mill.
Redigert 29.04.2019 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 15:07 5593

Empire eller noen av dere andre, har dere funnet totale kostnader pr Ultramax skip i Golden Ocean utover at Opex er på usd 5200 pr dag? Empire skrev tidligere at han tipper Hawk går ca usd 1500 i pluss. Kan det være i nærheten av riktig?

"Ultramax vessels seeing in the mid–upper $12,000s for trans-Atlantic grain runs"
https://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-16-3/

Empire, hvordan ville du lagt inn inntekter/utgifter i analysen på de 9 skipene som er chartet eller den ene Bareboat Vessel?

Jeg setter pris på hvis noen har innspill eller vil rette opp ting i analysen og at dere linker opp fakta infoen.

"Capesize stiger 6,2 prosent til 8.596, mens Panamax er opp 0,4 prosent 9.485"
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Baltic-Dry-opp4

Totalt 46 Capesize. 29 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på minimum usd 8596 i dagsrater. Dette utgjør dags inntekt på usd 249.284. Gogl har 4 stk Capesize på faste rater i Q2 2019. Ratene på de fast kontraktene er 14 905, 21 099, 15 913 (min period out april 2019) og 16 700. Dette utgjør i Q2 2019 totalt pr dag usd 68.617. Det er 91 dager i Q2. Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Hvis vi regner inn 107-112% av spot indeks, utgjør dette gjennomsnitts dagsrate på ca usd 9388. Dette utgjør inntekter pr dags dato på ca usd 122.044. Totalt inntekter pr dag ca usd 439.945, som er ca usd 9564 pr skip. OPEX er usd 5200 på Capesize. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene. Det vil si de går i underskudd usd 4636 pr dag pr skip med disse tallene.

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 22 stk har spot rater på usd 9.485 pr dags dato. Totalt i spot rater utgjør dette usd 208.670 pr dag pr dags dato. Gogl har også 6 stk Panamax på faste rater, 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025. Dette utgjør i Q2 2019 totalt usd 118.945 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 327.615 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.700 pr Panamax pr 27.4.2019. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900. Dvs de går i overskudd med ca usd 1800 pr dag pr Panamax med disse tallene.

Golden Ocean har 3 stk Ultramax på spot rater. Hvis de har inntekter på ca usd 11.700 idag, utgjør dette totalt usd 35.100 i inntekt pr dag for alle 3 skipene. Opex er på usd 5200 pr dag. Jeg vet ikke nøyaktig totale utgifter på dem, men hvis vi legger til grunn det Empire skrev om ca overskudd på usd 1500 pr dag når de tjente 11.200 pr dag, vil det gi totale utgifter på ca usd 9700. Totale utgifter på alle 3 skip blir usd 29.100 pr dag. Dvs de går i overskudd med usd 2000 pr dag pr skip med disse tallene.

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene, blir det ca usd 802.660 pr dag i inntekt på 77 av skipene. Dette utgjør usd 73,04 mill i inntekt på 91 dager i Q2 2019. Opex usd 5200 pr skip a 77 skip utgjør usd 400.400 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200 - 46 skip), Panamax usd 9900 (277.200 - 28 skip), Ultramax ca usd 9700 (29.100 - 3 skip). Totalt usd 959.500 pr dag, totalt på 91 dager usd 87,31 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 14,27 mill.

(Jeg konkluderer med at det er helt håpløst å regne ut dette nøyaktig, når det er så mange faktorer vi ikke vet. Så jeg står ikke for tallet jeg har regnet ut her, men håper tallene gir en liten indikasjon på hvordan det ligger an økonomisk)
Redigert 28.04.2019 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.04.2019 kl 13:03 5816

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +6,2% TIL USD 8.596/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 6,2 prosent til 8.596 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange fredag.


Totalt 46 Capesize. 29 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på minimum usd 8596 i dagsrater. Dette utgjør dags inntekt på usd 249.284. Gogl har 4 stk Capesize på faste rater i Q2 2019. Ratene på de fast kontraktene er 14 905, 21 099, 15 913 (min period out april 2019) og 16 700. Dette utgjør i Q2 2019 totalt pr dag usd 68.617. Det er 91 dager i Q2. Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Hvis vi regner inn 107-112% av indeks, utgjør dette gjennomsnitts dagsrate på ca usd 9388. Dette utgjør inntekter pr dags på ca usd 122.044. Totalt inntekter pr dag ca usd 439.945, som er ca usd 9564 pr skip. OPEX er usd 5200 på Capesize. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene.

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 22 stk har spot rater på usd 9.450 pr dags dato. Totalt i spot rater utgjør dette usd 207.900 pr dag pr dags dato. Gogl har også 6 stk Panamax på faste rater, 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025. Dette utgjør i Q2 2019 totalt usd 118.945 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 326.845 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.673 pr Panamax pr 24.4.2019. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900.

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene og Ultramax, blir det ca usd 766.790 pr dag i inntekt på 74 av skipene. Dette utgjør usd 69,77 mill i inntekt på 91 dager i Q2 2019. Opex usd 5200 pr skip a 74 skip utgjør usd 384.800 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200 - 46 skip), Panamax usd 9900 (277.200 - 28 skip). Totalt usd 930.400 pr dag, totalt på 91 dager usd 84,66 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 14,88 mill.
Empire
26.04.2019 kl 07:06 6008

Ute på noen rolige pils Tankardjr?

Finansiering for scrubbere er ordnet for lengst. Du snakker om et solid selskap som ikke har nevneverdige problemer med finansiering, i motsetning til det selskapet du prøver å hausse. 240M Usd for en scrubber hørtes fryktelig dyrt ut, men det er kanskje derfor Jin holder seg unna? Det hadde vært mye penger som heller kunne blitt bonus for familien "you know who".

Lykke til videre Tankardjr, men dette var et tafatt forsøk fra din side :)
Redigert 26.04.2019 kl 07:07 Du må logge inn for å svare

Sånn sett kan Jinhui være løsningen for de som ikke liker høy risiko..............