Test av Tesla 3 på autobahn

mishka
07.04.2019 kl 12:07 1757

https://www.youtube.com/watch?v=Ff0F5f9bmwc

Kjører man som mange tyskere, dvs full gass når det er mulig og tillatt så kommer man ca. 15 mil. Det som er mer overraskende er at bilen flere ganger drosler ned pga for varmt batteri og bilen går da ikke en gang i 100 km.t. Testen ble gjort i bare 18 gr. Hva skjer om sommeren med over 30 gr? Fyren var alene i bilen. Hva med 3-4 personer og bagasje?

Har sett en del av disse tyske videoene nå og de er alle ment å skulle fremsnakke Tesla 3. Det som er helt åpenbart er at med elbil så setter man cruisecontrollen på maks. 130 og lader ofte. Tydelig at bilen lader raskest når batteriet ikke er for tomt, for fult eller for kaldt.

Ps. Til Tesla eiere som skal nedover i Europa: Fast ned sine ladere på 175 Kw lader foreløpig raskere enn Teslas SC,er viser en del tester.

https://fastned.nl/en/
Redigert 07.04.2019 kl 12:16 Du må logge inn for å svare
Tm3P
07.04.2019 kl 14:10 1658

Okey, så Tesla passer ikke for de som syns det er veldig viktig å ligge over 200km/t på autobahnen uten å måtte tenke på å lade bilen ofte. Da passer den ikke for 0,1% av befolkningen. Hvem bryr seg?

Selv på autobahnen er det sjelden man blir kjørt forbi om man ligger i 130km/t, folk flest liker å ha en behagelig fart når man kjører lange avstander. Blir fort sliten når man hvert minutt må bremse ned fordi det er "kø" i forbikjøringsfeltet.

mishka
07.04.2019 kl 14:40 1635

Ja, det du beskriver er slik det er langt vest i Tyskland. Her i øst er det omvendt. Massevis med relativt øde strekninger. Men så veldig viktig synes ikke jeg det er heller. Det som er interessant er hvor dramatisk strømforbruket øker med farten. Elbiler for langkjøring tror jeg ganske enkelt skulle hatt et ekstra gir. Det begynner å gå noen Tesla 3 her i Tyskland også til tross for en pris på rundt 65k. euro. Norge må være det rimeligste stedet i verden å kjøpe Tesla.

Et annet generelt elbil-spørsmål fra meg som ikke har dette til dere som har hatt dette en stund: Her i Tyskland er det ca. 30 forskjellige firmaer som tilbyr lading. Det meste er dessverre bare dritt med ladere på 11kw og 22 kw. men en del begynner nå å dukke opp med 50 kw. og 175 kw. Alle firmaene har sine egne ladekort og sine egne apper. Man kan tydeligvis bruke de fleste om hverandre, men det funker ikke alltid sier de som har prøvd. Dessuten så er det en pris ofte NOK 3,50 pr. kw hvis man lader på samme lader som man har kort fra. Kommer man med kort eller mifid brikke fra et annet firma så er det ofte opp mot 6 kr. pr. kw. Hva i huleste er strategien man skal velge i en slik jungel? Er det slik i Norge også?? Ser for meg at man ikke alltid har en Tesla SC i nærheten når det er tomt. Og hva i huleste gjør man om man skal lade i f.eks. Polen en dag, Italia den neste og Østerike den tredje? Får man 10 forskjellige fakturaer eller kommer det en faktura fra provideren man har avtale med ? Bør / må man da ha avtaler med flere firmaer? Youtube er full av videoer hvor folk ikke får ladet, for som mange sier her nede: Enten er laderen i ustand eller så funker ikke ladekortet eller mifidbrikka. Hvorfor i huleste kan man ikke bare betale med et bankkort på en lader akkurat som bensin?
Redigert 07.04.2019 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
KentaH
07.04.2019 kl 14:48 1619

Model 3 er en stygg wannabe bil. Model S er vakker
Jomma123
07.04.2019 kl 15:21 1585

Vil nok tro de fleste elbiler ligger tungtransportfila. Sikkert greit nok det men som nordmann som er vant til lave fartsgrenser vil en vel "trå på" litt når en har mulighet til fri fart. Tror nok jeg hadde blitt "litt" forbanna hvis det skjer som mishka her beskriver. :)
mishka
07.04.2019 kl 15:32 1573

Ja, det er det danskregistrerte teslaer gjør her i Tyskland. Da blir veien fra Berlin til Rostock jævlig lang. Det er slik vi husker det fra DDR tiden. Jeg skal IKKE tilbake dit hvor man enten dauer eller sovner av kjedsomhet?
Redigert 07.04.2019 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Tm3P
07.04.2019 kl 15:41 1556

Kan jo fint ha det moro en god stund. På videoen som ble linket til her var det bare 2 ganger den måtte hvile seg litt nede på 100km/t på den 150km lange turen. Og hvilen varte bare noen få sekunder. Akkurat dette er bagateller spør du meg. Men er ikke noe tvil om at det sluker strøm å holde på slik.

Load
07.04.2019 kl 15:48 1548

Jeg kjenner flere som har kjørt sine Tesla S og X`er på Autobahn uten noen problemer, bare begrens hastigheten til rundt 150km/t og ikke bånne pedalen hver gang du skal opp i fart, rett og slett kjøre med hodet, så får du selvfølgelig en helt annen rekkevidde.
Prøver man å tømme den ved og kjøre Max belastning på akselerasjon og Max hastighet, så sier det seg selv at du kommer vesentlig kortere, det forstår jo alle som har kjørt bil før.
TM3 er kanskje ikke den peneste bilen jeg vet om, men denne vil holde i massevis for veldig mange mennesker, spesielt for de som ikke på død og liv må makse den ut over alt.
Fremtiden er elektrisk, det behøver dere ikke å lure på.

Redigert 07.04.2019 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
mishka
07.04.2019 kl 16:08 1510

Ja, at fremtiden er elektrisk tror jeg også. For alle antagelig ikke før om rundt 20 år, men vi får se. Det du nevner om å legge seg i 130 eller 150 er akkurat det som er så innmari stressende på autobahn. Man kjører for fort til å kjøre i høyre felt for der ligger tungtransporten i 100. Legger man seg i 130 eller 150 i venstre spor så går det akkurat 1 minutt før man ser en stjerne eller 4 ringer vokse seg store i speilet. Da gir man gass og glir opp i 180-200 og legger seg inn til høyre når det er et langt strekke uten lastebiler og roer ned igjen. På den måten kan man kjøre ganske mykt. Om man da isteden hiver seg inn i høyre felt må man garantert bremse for en tungtransport som ligger der i 100. Så er det å gi gass igjen og ett minutt senere skjer nøyaktig det samme og da blir forbruket også høyt. Det å prøve å ligge rolig i 130 eller 150 i venstre spor funker kun i Frankrike som har fartsgrense 130 og i Sverige og Danmark. Å prøve det med en elbil er akkurat som å kjøre på autobahn med en Smart el.lign som har toppfart på 150.

Noen som vet ang. sp.målet lenger opp om lading og forskjellige tilbydere?
07.04.2019 kl 16:43 1474

Jeg synes ofte at det er slik på Autobahn at det går i 160 km/h i venstre felt og i 100 km/h i høyre, i tillegg til at man innimellom må slippe forbi noen som vil kjøre fortere enn 160 km/h. Så det som gjør det stressende er at med en vanlig bil med 100-120 hk (eller 68 hk som vår gamle autobahntraver har...) så er det noe dritt når man må flytte seg til høyre og blir fanget bak et vogntog. Å finne en stor nok luke til å komme ut igjen til venstre felt for å kunne kjøre i 130-150 km/h blir da vanskelig. Det ser jeg for meg at derimot blir lekende lett med en Tesla, hvor akselerasjonen 100-160 går lekende lett.
mishka
07.04.2019 kl 16:53 1453

Ja, akselerasjonen går lekende lett og det gjør strømforbruket også. Og det er nok grunnen til at de teslaen vi ser i Tyskland ofte ligger i høyre felt bak en tungtransport.
Det er alltid mange som skal kjøre rundt 180. Det var mye verre for 10-15 år siden. Mye har roet seg, men det er alltid en eller annen med bensin i blodet som ikke liker å ha noen foran seg.
Hektar
07.04.2019 kl 20:37 1313

For noe fordømrade tøys. Du kan ligge i marsjfart 220 km/t og likevel bli blåst forbi med jevne mellomrom. Nei, folk flest liker ikke å ligge å putre i norsk fart på autobahn, overhodet ikke.

Greit nok at du vil forsvare valget ditt, men hold deg nå til fakta. EV funker ikke i denne sammenhengen, det er rett og slett ubrukelig.

Møter plutselig en god del Tesla 3 hver dag nå. Og det som jeg synes er så pussig med dem er hvordan de ser ut forfra med folk i. Er de veldig lave i fronten helt inn til rattet? Man ser jo nærmest hele kroppen til de inni? De ser på et vis så ubeskyttet ut også.
07.04.2019 kl 20:58 1259

Enig PSI. Det slo meg også. :) Og, de som satt inni var tydelig stolte og glade i sin nye bil. Så jo hele korppsspråket jo Jeg skal ikke ødelegge den moroa det må være for de som liker slikt. Jeg holder meg bare langt unna. Ikke min greie. Var jeg tvungen til å kjøpe elbil, måtte det bli en Tesla Roadster eller noe i den duren. Der har du leketøy.

Har du fått ut Alfa’n for sesongen da Collin? Det har blitt noen små cab- turer på meg, men begynner å bli irritert på at sommerdekka aldri kommer. Ble lovet første halvdel av mars så da børna jeg bort det lille som var igjen og nå er restene alt jeg har å kjøre på...
Thinky
07.04.2019 kl 21:07 1238

Mishka, hvordan er det med 3 + 3 felts autobahn der nede nå ?
Og, skal det bygges ? Bygges det kanskje allerede noen steder ?
Hva er planen i Tyskland ?
mishka
07.04.2019 kl 21:48 1187

Akkurat hva som er planen er jeg litt usikker på, men det bygges mye 3+3 for tiden og det vil jo gjøre underverker på nettopp det som det snakkes om her. Hele nordre del av Berliner ring (A10) er for tiden omtrent et eneste stort veiarbeidsområde pga dette. Og det samme er A24 nordover mot Hamburg / Rostock. Hele bygginga er delt opp i stykker a ca. 10 og 10 km. Tar mye mer tid nordover mot skandinavia nå inntil de er ferdige, jeg tror neste år en gang. Har ikke helt oversikten hva som skjer i vest, men det er blitt mye 3+3 der også som f.eks. på Hamburg-Hannover. Når det er sagt så er det de færreste som kjører noe særlig over 200, men det er mange som cruiser mellom 160 og 200 så det Hektar skriver kjenner jeg ikke helt igjen. Man er nok av og til oppe i godt over 200 på lange rettstrekninger med lite trafikk, men det er ingen som cruiser i den farta. Det lar seg sjelden gjøre pga annen trafikk. For 25 år siden kunne man oppleve vill blinking med lys og endog autostradahorn fra "schnellfahrere" som kom bak om man ikke øyeblikkelig flyttet seg. Alt dette regnes som ultraharry nå og det er bare en og annen villmuslim som kjører slik. Alle kampanjene med f.eks. den legendariske med 3 urner på en seierspall med teksten Raser des Jahres har nok hatt virkning. Nå er det mye kampanjer mot mobilbruk som gjelder.
Thinky
07.04.2019 kl 22:07 1162

Takk for svar mishka. Det er kanskje noe mer hurtig kjøring i vest ?
Eller visse områder som Kassel - Basel, Stuttgart - München o.lign ?
Hva med 4 + 4 strekninger ?
De trenger nok å bygge ut fra 2+2 til 3+3 endel steder ?
Husker du kjørebanebredden ? Er det 375 cm, senterlinje - senterlinje ?
mishka
07.04.2019 kl 22:30 1120

Nei, det er høyest farstnivå i øst og grunnen er enkel. Mye mindre trafikk. Husk på slutten av DDR tiden bodde det om jeg ikke husker feil bare 17 mill. i øst og 63 mill i vest. Områdene midt i vest er så tettbefolket at det er omtrent umulig å oppnå en snittfart på noe særlig over 100 km.t Derfor gjør de fleste nordmenn som f.eks. skal fra skandinavia til München den store feilen å kjøre via Hamburg Hannover osv. Mye raskere faktisk med ferge til Rostock og deretter Berlin-Leipzig-München pga stort sett fri fart, strøkne veier og lite trafikk. Nedover forbi Leipzig er faktisk ett av de stedene man virkelig kan cruise med klampen i bånn. Og skal man på liv og død via Lübeck så bygges A14 ut fra Schwerin til Magdeburg. Bare noen ytterst få steder tror jeg har 4+4 og veibredden er jeg virkelig litt usikker på, men det er i alle fall bredere enn på norske motorveier.
mishka
07.04.2019 kl 22:36 1111

Googlet dette med veibredde. Ved 4 spor skal de 2 sporene til høyre ha 3,75 og de 2 til venstre 3,5 m. Standspur ytterst 2,50. Ved 3 felt skal høyre felt ha 3,75 og de 2 andre 3,5 m. Standspur 2,5 m. Ved 2 felt er det 2 felt a 3,75 m og standspur ytterst på 3 m.
Redigert 07.04.2019 kl 22:37 Du må logge inn for å svare