Superrigg

Slettet bruker
ODL 08.04.2019 kl 19:18 3786

Superriggen Moss CS-60-design til Odfjell Drilling kostet 505 millioner dollar. Stemmer det at dagens byggepris er på 650 millioner dollar for tilsvarende nybygg.

Da burde kursen bikke 30 Kr.
Redigert 20.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
delta
08.04.2019 kl 19:32 3777

I forbindelse med emisjonen i fjor opplyste ODL at de beregnet prosjektinvesteringen inkl. alle utgifter for ready-to-drill for DS Nordkapp til USD 600 mill. kr. hvorav pris til verft var USD 505 mill. Arbeidskapitalinvestering kommer i tillegg. Hvis de skulle bestilt en ny rigg for bygging nå, ville prosjektinvesteringen antakelig bli noe høyere, kanskje rundt USD 650 mill.
Redigert 08.04.2019 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Cutter
08.04.2019 kl 20:07 3743

AWDR kaller også sine nybygg CS-60. De er priset til USD 425. Noen som kan forklare forskjellen?
delta
08.04.2019 kl 20:39 3714

Cutter
Nå skal ikke jeg begi meg inn på å forklare da jeg ikke har gode forutsetninger for det, men her er andre lesere av tråden som kanskje kan.

Jeg kan gi en link hvor ODL gir en del teknisk informasjon om riggene:

https://www.odfjelldrilling.com/globalassets/odfjell-drilling---investor-presentation_19-april-2018.pdf

s. 24: Sammenligning av tekniske data for ODLs DS Nordkapp, NODLs 2 HSHE, Awilcos bestilte nybygg, West Rigel
s. 14: Tekniske data DS Nordkapp
s. 15: Investeringskalkyle DS Nordkapp
Redigert 08.04.2019 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
Bluewave
09.04.2019 kl 12:42 3578

Tusen takk delta.

Slide 24 burde være uhyre interessant for alle alle aksjonærer i både ODL, NODL og AWDR. ODL er Mercedes, NODL er Audi og AWDR er Skoda.

https://www.odfjelldrilling.com/globalassets/odfjell-drilling---investor-presentation_19-april-2018.pdf
Cutter
09.04.2019 kl 14:27 3542

Ok. Ser hva som utgjør pris diff. Men 100 mill USD skal jo forrentes. Når det gjelder innblandingen med disse tyske ........ vil jeg ikke begi meg ut på. For mange som blir lei seg.
p8
09.04.2019 kl 14:42 3523

Nå vil jeg ikke kalle AWDR sine nye rigger Skoda. Jeg ville heller skrevet at Nodl sine rigger er Audi Q7, mens AWDR sine er Audi Q3. Awilco sine rigger er ikke fra Kina, men fra Keppel i Singapore. De har litt lavere spec på sine rigger, men er veldig gode rigger.
Redigert 09.04.2019 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2019 kl 15:33 3484

Takk for gode tilbakemeldinger. Hvilke av disse ODL, NODL og AWDR mener dere har størst potensiale med tanke på aksjekurs.

SDRL har fått kursmål på rundt 175kr men ligger på rundt 80kr...
p8
09.04.2019 kl 19:13 3424

Nodl og odl er mer safe rigg aksjer siden de har sine HE rigger på kontrakter og liten gjeld. Seadrill er high risk den kan gå fra 1-500 kroner. Awilco medium risk vil jeg si siden de har nybygg i bestilling og må hente mye kapital etterhvert. Dolphin drilling er konkurs så den må en vente til selskapet er refinansiert. Borr drilling vil jeg si er medium på risikoskalaen. De har mye midre gjeld enn seadrill, men høyere risk enn odl.
Redigert 09.04.2019 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2019 kl 21:46 3370

Som det fremkommer på side 15 i presentasjonen som det viser til over har de historiske All-in buildcost -StenaMidmax pr 29.1.2018 passert 800 mill USD Den endelige kjøpesummen Stena hadde avtalt med Samsung var på 805 USD summen kan enkelt sammenlignes mot West Mira som opprinnelig kostet 675 mill USD.
Verftet fikk så kuttet 300 USD av den opprinnelige kjøpesummen i avtalen med Odfjell. Dette gir en "Rig cost at +33% discount to building cost"

I tillegg til kjøpesummen la Odl 45 mill i bordet for å få utført endringer bla i rørhåndteringssystemet som gjør at riggen i fremtiden vil operere vesentlig mer effektivt en det Stena la opp til. Resten er knyttet til kostnader rundt mobilisering.

I følge uttalelse fra Simen Liungh vil du i dagens marked kun oppnå ca 10-15 % rabbat på historiske byggekostnader målt mot 2014-16 på Koreanske verft.