Bilen melder deg til forsikringsselskap og Politi !?

Bilene våre logger og lagrer stadig mer informasjon. Dette kan brukes til mange ulike formål. Blant annet har flere forsikringsselskaper lansert egne bilforsikringer basert på kjøreadferd.
Rent konkret gjøres dette ved at en smartplugg koblet til diagnoseporten i i bilen. Denne registrerer kjøreadferden og sender informasjonen til forsikringsselskapet. Kjører man defensivt, betyr det også lavere pris på forsikringen.
Men bilen lagrer også mye informasjon selv. Og denne informasjonen kan også brukes mot føreren.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/04/08/195568319/tesla-rakjorer-ble-avslort-av-sin-egen-bil

Nok en grunn til å beholde den gamle bilen!

Jeg skal begraves i en Chevrolet Camaro ‘68-modell !!
Stephen
17.04.2019 kl 12:06 685

Snart har du PST i baksetet, husk at du er ansvarlig for at de bruker bilbeltet.

Mvh. Stephen

Greit så lenge det er valgfritt, men problemet er dersom forsikringen koster tre ganger så mye dersom man ikke ønsker dette, det går nok den veien...
Redigert 17.04.2019 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Velgern
17.04.2019 kl 14:18 634

I USA økes forsikringspremien når en bileier blir bøtelagt i trafikken.Politiet rapporterer til forsikringsselskapene slik at de som kjører aggressivt også må betale høyere premie......
Atferden får altså konsekvenser og premierer de som er lovlydige eller ikke blir tatt.
mishka
17.04.2019 kl 17:05 569

Her i Tyskland har forsikringsselskapet HUK-Coburg begynt med dette. Det er frivillig og gir lavere forsikringspremie hvis man lar "storebror" se deg.

https://www.huk.de/fahrzeuge/ratgeber/autokauf/was-ist-telematik.html

I UK blir man spurt hver gang man fornyer forsikringen om man har fått prikker på førerkortet siden sist gang, om man er bøtelagt etc, selvsagt går prisen opp dersom det er tilfelle.

Faktisk går prisen opp når man har vært i et trafikkuhell selv om det ikke var din feil, fordi statistikken sier at de som har vært innblandet i et uhell er mer utsatt for at det skal skje igjen, noe jeg syns er helt korrekt.

For selv om man ikke får skylden så har dette noe med kjørestil å gjøre, f.eks de som hele tiden blir påkjørt bakfra, greit de har ikke skylden teknisk sett, men de kjører altså på en måte som gjør at det blir flere ulykker.

Så for min del kommer jeg aldri til å melde fra til forsikringsselskapet om uhell uavhengig om jeg ikke har skyld, da må det må i så fall være så alvorlig at det ikke er noen vei utenom.

Problemet er at så mange driver med forsikringssvindel at det ødelegger for oss som kjører skadefritt.
Redigert 17.04.2019 kl 22:23 Du må logge inn for å svare

Sparebank1 mener jeg har hatt system for dette lenge,smartforsikring, der du har en app som viser kjøring og kjøremønster