PEN - Lifting Q2 - 2019

Idar1
PEN 09.04.2019 kl 12:44 23672

Er det noen som har noenlunde kontroll på hva vi kan forvente av lifting iløpet av Q2.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
agawu
15.04.2019 kl 09:24 7336

http://www.lse.co.uk/share-regulatory-news.asp?shareprice=MXO&ArticleCode=tpjb446s&ArticleHeadline=10th_Cargo_Lifting_and_Corporate_Update
http://www.lse.co.uk/share-regulatory-news.asp?shareprice=MXO&ArticleCode=x67wjclq&ArticleHeadline=Strategic_Investor_Fundraise_and_Issue_of_Equity

Siste nytt fra MXO:
"The Company is pleased to advise that production from Aje has remained broadly consistent at 3,150 bopd since the last update on 4 February 2019. This led to the operating partners successfully concluding the 10th lifting from the field in March 2019. Current operating costs remain as forecast and there is no planned or required capital expenditure anticipated in the short term. As a result, it is expected that the project will only require two further liftings and sales of the oil to repay the liabilities at project level and to start generating free cash flow for the investors. This assumption is based on normal operating conditions, the current price of oil and continued production from Aje remaining stable.

Further to its announcement on 4 February 2019, the Company understands that the technical work being carried out by RPS is now mostly complete with some further scenario based evaluation still to take place. This study is expected to complete in Q2 2019.

Production modeling of the two Aje wells by both AGR Tracs and the RPS Group demonstrates that both wells are exceeding expectations as the rate of decline in production is less than anticipated. The result of this work is that the 2P reserves of the producing wells are expected to increase and AGR Tracs are working on an update to the CPR."

Aje fase 1 forventes ferdig nedbetalt etter de neste to liftings. I tillegg interessant at 2P oljereservene sannsynligvis vil økes pga produksjon over forventning.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Alby
15.04.2019 kl 09:30 7321


Hvis dette stemmer bør vel Pen komme med en tilsvarende melding ?
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
gunnarius
15.04.2019 kl 09:35 7312

jeg ser du kom meg i forkjøpet, men limer inn mitt, så kan forumet se hvordan vi to tenker (individuelt):

Man kan diskutere nivå på emi og ny investor i MXO, men man putter ikke penger i potten, med mindre Aje har en fair mulighet til å kaste av seg. MXO antar fri cash fra Q1 2019. Da vil trolig ditto gjelde for PEN.

Ser det arbeides med Aje update CPR.

Neste Aje lifting er planlagt i juni som nr. 11 i rekken og da følger trolig den 12 i september. Disse to produserende brønnene på Aje holder seg forbausende godt.

Alt i alt, positivt med ny investor i MXO som må ha tro på avkastning av innspyttet kapital. Dvs. det må fremdeles være liv i lisensen og Aje JV har trua. Det merkelige er at MXO skriver som om selskapet skal henge med videre i Aje. Da må det ligge noe funding her som ikke er kommunisert ut i markedet – les ekstern funding.

Fremdeles gjelder restrukturering, dvs. færre partnere.


https://www.londonstockexchange.com/exchange/news/market-news/market-news-detail/MXO/14040328.html

https://www.londonstockexchange.com/exchange/news/market-news/market-news-detail/MXO/14040327.html

15 April 2019

MX OIL PLC
("MXO" or the "Company")

10th Cargo Lifting and Corporate Update

MX Oil plc, an oil and gas investing company quoted on AIM, announces the following corporate update:

Highlights

• OML 113, the Aje field in which MX Oil holds 5% equity investment, continues to produce oil from its two producing wells at a stable rate of around 3,150 bopd (157.5 bopd net to MXO).
• The 10th lifting was completed in March 2019.
• The profit from the 10th lifting was used to significantly reduce the project level debt allocated to all the partners.
• The Company's share of the 10th lifting equates to 17,323 barrels. The lifting was sold by the joint operators at an oil price of $66.97 per barrel meaning that, at the project level, the company's investment produced $1.16 million revenue and net profit of approximately $600,000. The profit from the lifting was applied against the project level debt.
• Subject to normal operating conditions with current oil prices and production costs remaining stable, it is anticipated that the project debt should be repaid after the next 2 liftings.
• The Company anticipates that the 11th lifting should take place in June 2019.
• From the 13th lifting, which is anticipated in Q1 2020, the Aje investment is anticipated to generate material free cash flow for the Company assuming continued stable production and no change to capital or operational expenditure at project level.
• Based upon this and assuming no significant increase in the Company's overhead, the directors believe that the Company should move to profitability during the first half of 2020.

Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.04.2019 kl 09:36 7314

Ja, overraskende liten decline på Aje. Det er viktig. Veldig spent på om Tortue viser det samme.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
gcmc
15.04.2019 kl 10:12 7231

Reagerte på det same fluen.

MX Oil kjørte for øvrig en ny emisjon mot en sjeik som nå fikk 30% eierandel I selskapet.
Er kanskje nærliggende å tro at det er han som kommer til å funde MX Oil videre?

For øvrig prises MX Oil nå til ca 3 MGBP fullt utvannet (også etter at siste emi er fullført).

Utgjør 60 MGBP for hele Ajelisensen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
gunnarius
15.04.2019 kl 10:33 7184

Speaking to TMS, Oliver expanded on these points: ‘This week’s updates are very significant as they indicate the support of a very substantial strategic shareholder and show that we are edging towards profitability. We have unusually stable production, and our declines are very low because our reservoir has turned out to be a lot bigger than we had modelled. We now think the wells have a much larger resource than we initially expected.

‘Because of the impact this will have on our producing wells, we think our free cash is going to exceed our market cap next year without another well or the need for a further raise. From our perspective, going cash flow positive means our market cap will double or triple with relative ease.’

https://total-market-solutions.com/2019/04/15/mx-oil-news/
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Anywhere
15.04.2019 kl 10:36 7183

Man kan kanskje være heldig å få snappe litt nedfalls PEN før påske ved liten omsetning.
Ikke uvanlig at aksjer med bare tidvis likviditet faller bra på slike dager...
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.04.2019 kl 11:11 7100

Her er den nye storinvestoren i MX Oil

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ahmed_bin_Saeed_Al_Maktoum
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Er_mi
15.04.2019 kl 11:59 7027

Litt repetisjon fra min side og TA-leksjon nå i påsketider: PEN HAR VÆRT (OG ER) I EN POSITIV TREND I HELE 2019. Så slutt å sutre , følg trenden og vær glade i venten på neste trigger vi vet med sikkerhet (Q1) :-)

PEN har vært i en positiv trendkanal på mellomlang sikt helt siden duppen 7. januar (på meld om kuppforsøk i Gabon). Den positive trendkanalen som aksjekursen følger er så tydelig som en trendkanal kan være. Og den er positiv. Aksjekursen konsoliderer tydlig med stadig høyere bunner. Dra en strek fra bunnen 28. januar (14,65 NOK) gjennom bunnen 11. mars (15,60 NOK) så ser dere trendlinjen. TA blir ikke enklere enn så... PEN ser teknisk sett ekstremt sterk ut nå. Investtech hadde vel PEN øverst på listen av alle aksjer på OSEBX forrige uken når det gjelder utviklingen på kort sikt.

Hvis man tror at teknisk analyse har noe å si om en aksjes utvikling videre så blir det altså ikke mer BULL på kort sikt en hva PEN-aksjen viser nå. En slags bullish flag/wedge som tydelig indikerer at den konsolidere og venter på å ta av på oppsiden. Dette stemmer jo også med hva vi vet når det gjelder det fundamentale- at det venter en potensiell supertrigger om en drøy måned ved Q1-tall.

Har nevnt tidligere at jeg personlig venter at PEN vil øke 30-50 % ved neste sprang i aksjekursen (sannsynligvis i forbindelse med Q1- hvis ikke en annen nå ukjent trigger kommer i forkant av dette). Slika som aksjekursen reagerte i starten av januar i år, og i august ifjor. Det er sånn oppfører seg. Opp og ner 10-15 % i en periode med konsolidering, for å så ta fart oppover. På lang sikt reagerer den ned ved krakk med ca 50%, for så å stige noen hundre prosent. Akkurat nå er vi opp ca. 55 % fra bunnen 27. desember, og det ligger altså i kortene at den vil stige flere hundre prosent før neste krakk (kanskje da USA går inn i en resensjon om 2 år eller noe?).

Ha perspektiv, og vær tålmodige. Veldig dumt å selge PEN akkurat nå når det tekniske i tillegg til det fundamentale er så ekstremt bull. Hvis man skulle solgt PEN i år som en form for swingtrading skulle man solgt 16. januar eller 19. februar.

Det å selge PEN nå vil være like dumt som å ha solgt Scanship Holding nå i februar bare fordi man kjedet seg, sutret på hegnar forum og ikke hadde tålmodighet nok. Det som satt på Scanship Holding og kjente caset og det fundamentale god har hele tiden skjønt at aksjen skal opp på et tidspunkt- og de har ikke brydd seg om at den vandret sidelangs i mange måneder. Så nok skal vel dere som nå sitter i PEN klare å holde på aksjen i en måned til i hvert fall?
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
gunnarius
15.04.2019 kl 12:02 7025

Det svinger litt i MXO aksjen basert på disse to medlingene i dag, men inntrykket er at de rent generelt blir godt mottatt. Opp ca. 40% nå.

Hva som er godt for MXO er godt for PEN, selv om øretrillingen viser noe annet.

Skal så lite til før dette her tar av, så det blir å vente på den dag noe eller noen tar affære.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Er_mi
15.04.2019 kl 12:24 5973

Et lite tillegg: det småaksjonærer som nå sitter i PEN virkelig burde fundere over og bruke tid på nå, er ikke å bry seg om aksjen går sidelangs på 16- eller 17-tallet. (dette vil den kunne gjøre noen uker til)- uten det år å lage en strategi for sommeren og høsten.

Det er hva jeg funderer mye på nå. Når jeg skal ta eksit, om jeg skal skal det. Selge hvis aksjen stiger 50% etter Q1? Sitte videre til letebrønnen som ska bores i juni på Dusafu blir ferdig? Selge halvparten på 25 NOK, eller 30 NOK, og sitte videre til Q2 2020 med resten? Hva skal jeg gjøre hvis verdensøkonomien får en skikkelig smell andre halvdel av 2019 og oljeprisen faller korrigerer igjen? At PEN skal opp mye på kort sikt (2-3 måneder) er gitt for meg, og at PEN skal opp veldig mye på lang sikt (2-3 år) er også gitt. Det som er intressant og relevant for meg er hvordan jeg skal utnytte tiden der imellom og posiosjonere meg på optimal måte. Man skal aldri eller forelske seg i en aksje- så at jeg har null PEN-aksjer om et år er også et alternativ.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
gunnarius
15.04.2019 kl 13:15 5927

Uten at det betyr all verden - MXO opp 100% nå.

Dvs. det vil jo hjelpe på prosjektet som helhet.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
polion
15.04.2019 kl 14:19 5852

Ja, i dag har vi fått et velfortjent kursfall på nesten 2,8% (på det meste) i PEN. Dette måtte bare komme, det er klart at aksjen er kraftig overpriset. Kan faktisk ikke huske sist det kom en positiv melding fra selskapet. Vi skal følgelig slett ikke se bort fra at ledelsen snart kaster korta og lar boet behandle det lille som måtte være igjen av verdier. Vanlig sunn fornuft tilsier nemlig det, selv om sunn fornuft dog har vist seg å være heller uvanlig nu til dags.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
gunnarius
15.04.2019 kl 14:23 5846

polion, det er nok MXOs oppgang på 136,36% som skremmer markedet. Må jo vite at slikt skaper frykt.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
mumrik
15.04.2019 kl 14:37 5825

Tror ikke aktørene i markedet skjønner helt denne sammenhengen. De vet nok ikke om MXO i det hele tatt. Er litt usikker på om de i det hele tatt har fått med seg at PEN er et oljeselskap....
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Alby
15.04.2019 kl 15:07 5812


Rolig gutter, vår tid kommer ??
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
15.04.2019 kl 16:10 5750

Enig Polion. Denne skal ned. Dersom denne aksjen hadde en framtid så hadde topp 20 listen vært preget av institusjoner og personer som hadde sans for gode investeringer.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.04.2019 kl 16:10 5755

Er_mi

Jeg har veldig lite tro på TA som sikkert mange vet, men at PEN ligger i en oppadgående trend er vanskelig å forstå. Kursen var jo betydelig høyere i februar enn den er nå. Personlig er jeg møkka lei 16-tallet som den alltid søker tilbake til uansett. Jeg synes den har hatt en skuffende utvikling sammenlignet med mange andre innen olje. Dog er det ikke så dårlig at det er noen katastrofe heldigvis. Blir mer og mer sikker på at manglende økning primært skyldes stillstand på Dussafu i omtrent ett år. Forstår ikke hvorfor vi absolutt må vente på Norve. Det kan også sies at Tunisia og storaksjonærer så langt ikke har blitt veldig godt mottatt.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
sulzrox
15.04.2019 kl 16:20 5732

""Jeg har veldig lite tro på TA som sikkert mange vet, men at PEN ligger i en oppadgående trend er vanskelig å forstå. Kursen var jo betydelig høyere i februar enn den er nå.""

Kursen konsolidere nå mellom 19 og 15.
Vi ligger på 200 og 50 ma. 200ma kan være viktig for større investor.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Jajaja
15.04.2019 kl 16:58 5686

Da har MXO innhenta sin kostnadsandel for ytterligere boringer på AJE?
https://www.voxmarkets.co.uk/rns/announcement/7da6b27f-864b-4684-8454-a20254aaf1c3/
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.04.2019 kl 17:37 5640

Må nesten le av MX Oil. Opp over 200% idag. Russiske prosenter kalles vel dette, men det viser hvor utrolig mye kan tjene fra en dag til en annen med slike ( (men kan selvsagt også tape tilsvarende) , men ikke i prosent?)
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Alby
15.04.2019 kl 17:51 5628


Det kunne vært fint med en 200 % oppgang for Pen, det skjer nok aldri. Men drømme har vi lov til ??
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
15.04.2019 kl 17:54 5619

Dagens stigning i MXO har ikke kun med at finansiering er sikret men hvem som står bak.


Ahmed bin Saeed Al Maktoum
he is believed to be one of the world's wealthiest royals

Ser ikke bort fra at han overtar PEN andelen i et jafs.

Det må jo være pga gassforekomstene han interesserer seg for dette.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.04.2019 kl 17:57 5635

Jepp. La med en link om han høyere opp. Men 209 % da...

Rettelse: 219 % nå.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Yzf R1
15.04.2019 kl 18:02 5620

Panoro har da gått nesten 300% men ikke på en dag da ,så d har jo skjedd allerede
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
15.04.2019 kl 18:51 5591

Er det noen som kan vurdere verdien av Pen andelen av Aje, basert på dagens pris MXO?
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Alby
15.04.2019 kl 18:54 5586


Jeg vet jo det, men på en dag, var påskedrømmen ??
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Er_mi
15.04.2019 kl 20:06 5494

Fluefiskeren (og andre): gjør et bildesøk på google på "bullish pennant". Sånn som PEN-aksjen opptrer nå, og har opptrett siden slutten av januar er et skoleksempel på en slik formasjon. Denne formasjonen vil være inntakt så lenge ikke PEN bryter ned under lave 16-tallet og etablerer på runt 15-14 NOK. Det er først ved et brudd under sirka 14,50 NOK som et skikkelig bear-signal vil utløses. Dette tilsvarer bunnen fra 28. januar.

Du må se på handelsvolymene og de tre bunnene som er dannet på 14,65 NOK (28. januar), 15,60 NOK (11. mars) og 16,20-16,25 NOK (29. mars - 5. april). Bunnene er stadig høyere, samtidig som PEN har reagert kraftig opp ved handelsvolymtopper (1 - 5 februar, 14- 19 februar, 14 -19 mars og 8 -9 april). Dette er i henhold til all TA-teori rett og slett svært positivt for en aksje. PEN faller tilbake til stadig høyere bunner på svært lave volymer. Akkurat som idag med en handelsvolym på rundt 80 000 aksjer. Det blir ikke så mye mer bull enn dette, så lenge PEN som sagt ikke bryter kraftig ned gjennom 15 på HØY handelsvolym.

Denne tekniske analysen gjelder da altså kun i et kort perspektiv (noen måneder). Den langsktige trenden for PEN (flere år) vil jeg si er enda mere BULL. Fra bunnen 2017, mindre enn to år siden, så har altså PEN steget med over 400%. Dette er ekstremt bra. Du vil ikke finne mange aksjer på Oslo med børs med en slik utvikling, rett og slett. Denne trendkanalen fra 2017 er fortsatt helt inntakt selv om PE fallt tilbake 50% i slutten av 2018, hvor den traff bunnen i denne kanalen. Nåværende tak i denne trendkanalen er forøvrig 40,21 NOK. Om en måned eller to vil dette taket være nærmere 50 NOK, hvilket er min personlige target nivå for PEN basert på fundamentale forhold. Det vil si en produksjon på rundt 5000 fat/dag og en oljepris rundt 65 dollar/fatet som det er guidet til i 2020 (en slik produksjon og oljepris vil rettferdiggjøre en market cap på 3-5 miljarder tenker jeg, det vil si 3-5 ganger høyere enn idag).

Vet ikke helt hvordan jeg kan forklare alt dette på en tydligere måte. Prøv å se på PEN på et logaritmisk chart muligens, hvis du ikke gjort det allerede. Da vil du se trendene mye tydligere, at det ikke er noe snakk om saken: PEN er så bull som det bare går ann teknisk sett akkurat nå.

Et annet pedagogisk eksempel er å studere PEN-aksjen fra 28. februar 2018 til 7. mai 2018. Akkurat samme månedsperiode der vi er nå. I henhold til din måte å se på ting så ville altså PEN vært i en negativ trend i denne perioden i 2018, med en topp på 9,64 NOK og som lavest 12% under denne. Nesten akkurat som nå faktisk- hvor PEN dannet en bullish pennant under noen måneder for å siden reagere kraftig opp (nesten 100% på to måneder). Teknisk analyse, som kum baserer seg på tall og historikk, tilsier at det er akkurat det samme som skjer med aksjen nå. Det er derfor jeg syns det er så frustrerende å lese alle negative sutrende innlegg her på forumet hvor folk ikke helt klarer å se ting ur et litt større perspektiv enn utviklingen fra dag til dag på til tider ekstremt lave handelsvolymer.

Det har ikke kommet noen som helst nyheter som endrer på det fundamentale caset. Det har faktisk vært veldig stille fra PEN i noen måneder nå = alt går enligt planene som PEN har fortlat om X antall ganger nå (se valgfri selskapspresentasjon på deres hjemmeside). Det eneste som skjedd er at oljeprisen har økt- hvilket selvfølgelig kun er bull for PENs inntjening fremover.

Jeg håper ikke noen ser dette som et hausseinnlegg- jeg bryr meg ekstremt lite om noen småaksjonærer som leser dette selger seg ned i PEN, eller kjøper seg opp. Det har nemlig null effekt på det fundamentale for selskapet og vil ha null effekt på hva aksjen vil være priset til om to måneder, eller et år. Derimot kan noen som selger aksjer for et par hundre tusen her nå absolutt påvirke kursen negativt imorgen med en prosent eller to- men det er som sagt helt irrevelant for min del :-)

Jeg oppfordrer til og med de som leser dette her og som ikke en gang har tålmodighet å sitte på PEN-aksjene sine til Q1 og selge. For deres egen skyld (jeg har ikke kjøptmer PEN siden desember og skal ikke kjøpe noe mer PEN heller, hvis den ikke faller ned under 14 muligens...) og velmående- dere bør da heller finne andre aksjer som bedre passer deres mentalitet :-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Er_mi
15.04.2019 kl 20:30 5463

Trondheim; PEN er en altfor liten aksje per dags dato for at store institusjonelle investorer skal være intresserede. Den er også altfor volatil og for risikabel. Uansett det fundamentale i caset så vil et litet knøtteoljeselskap, med røde tall så langt, og kun assets i Afrika generelt være sett på som en høyrisikoaksje.

Handelsvolymene er også altfortynne per dags dato. Det har egentlig kun vært realistisk for riktig store investorer å komme seg inn i PEN ved emisjoner og utstedelse av nye aksjer som for eksempel Kistefoss i høst, og DNO ved handelen forrige sommer. E stor investor må ha større handelsvolymer for å ikke påvirke kursen for mye ved kjøp og salg. Hvis noen ønsker å kjøpe to miljoner aksjer (som fortsatt altså kun er ca 35 MNOK- og derfor altfor lite for de riktig store), så vil de ved et kjøp av disse over en rimelig kort tidsperiode over børs antagligvis dytte kursen et tosiffret antall prosent. Slike investorer kjøper da hellre for eksempel BWO, med en langt større handelsvolym og mye mer utspredd risiko.

Dette vil selvfølgelig endre seg med tiden hvis PEN vokser som selskap, hvilket det meste nå tyder på at de vil gjøre helt organisk i årene fremover. Det er jo også dette som gjør PEN så intressant- at man som småaksjonær fortsatt har mulighet å kjøpe en tidels prosent i et selskap med så stor vekstpotensiale og oppside. Det er jo slike case man ser etter som investor- kvalitetsselskap som ikke blitt helt oppdaget og spist opp enda.

Se for eksempel på Aker BP. Det er et fint selskap som fortsatt kan være en god og solid investering- men det var jo i 2014 man ideellt sett skulle ha investert i Aker BP. Det er liksom der PEN er nå.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.04.2019 kl 21:06 5416

Dette er jeg sterkt uenig i. Det bare å se på statistikken isteden for TA. Siste 12 måneder har PEN steget 87,5%. Akerbp hsr steget 29% og BWO har steget fattige 12,6 %

Hvis jeg ikke misforstår deg skulle det være nærmest en umulighet med din argumentasjon. PEN var et langt mindre selskap dengang enn hva det er nå.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Er_mi
15.04.2019 kl 21:50 5356

Skjønner ikke helt hva du prøver å si her, eller nøyaktig hva du svarer på.

Hva er det jeg har skrevet som har med aksjekursene til BWO og Aker BP for 12 måneder siden å gjøre? Du må fortelle litt mer om hav du mener her, og gjerne litt mer spesifik, hvis du har tid :-)

Jeg har kun gitt et bilde av en teknisk analyse av PEN på nåværende tidspunkt. Det har egentlig ikke noe med noen andre selskaper å gjøre. Mener du at hvis man ser bort ifra teknisk analyse så skal det være noen sammenhenger mellom PEN, Aker BP og BWO som medfører at PEN ikke er inne i en positiv utvikling både på lang og kort sikt?
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
gunnarius
15.04.2019 kl 22:50 5291

Det var faktisk en del nyttig info fra MXO i dag. Får MXO cash flow i sin helhet fom. 13 lifting, vil ditto trolig gjelde for PEN også. Videre vil jeg anta at PEN også får 16% av inntektene fra samme tid +-, fra avtalefestet i lisensen 12%.

MXO bekreftet opex som sist, dvs. rundt $40 . netto til PEN diff. mot dagens oljepris. Med rundt 500 fat per dag til PEN (16%) blir dette fort rundt > USD 1,3 mill per Q.

Positivt at MXO ikke så for seg øvrige større utlegg annet enn om lisensen frivillig inngår forpliktelser.

MXO har nok trolig inngått avtale med denne nye investoren, for å kunne sikre seg mulig funding i fremtiden. MXO skal bytte navn, ser jeg. I tillegg går visst direktørene på halv lønn pluss får lønna i aksjer. Uansett kaster ikke investoren gode penger etter dårlige penger. Så han må ha en hensikt eller strategi, kanskje utover 30% eierskap i MXO.

Det mest positive i dag er faktisk at MXO synes å ha fått bakkekontakt. Ikke så svulstige og forlokkende vyer, men mer realisme. Nå ser man dette i et bedre lys og logikken til PEN. Innen Q2 vil scenario om oljeboring trolig bli synlig og meldt medio i år. Muligens eller kanskje blir det oljeboring i 2019, slik jeg forstår. Tror fremdeles at lisensen kan ha tilgang til funding helt eller delvis ifm. oljeboring av en brønn eller to. Har liten tro på at den nye investoren i MXO vil se malingen tørke, før det skjer noe mer ekspansivt eller har investert på et slikt kriterium.

Bra melding av MXO i dag, men fremdels må påregnes noe tid på Aje. Uansett det investeres og det tekniske blir forfinet og borescenario (olje) er trolig noe det arbeides med. Dette understøttes også av Aje med større reserver enn tidligere antatt og et reservoar som har lav decline. Jo, oil rim prosjektet kan bli forsert, med tiden.
Production modeling of the two Aje wells by both AGR Tracs and the RPS Group demonstrates that both wells are exceeding expectations as the rate of decline in production is less than anticipated. The result of this work is that the 2P reserves of the producing wells are expected to increase and AGR Tracs are working on an update to the CPR.

Aje så langt ifm. olje, ingen pengemaskin men snarere en sparebøsse på sikt - iallefall etter den 12. lifting til høsten.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Spitzer
15.04.2019 kl 23:37 5241

Selv om MXO regner med å ha innfridd utestående mot AJE JV innen Q1 2020 så vil det ikke gjelde PEN. Dvs kortsiktig gjeld vil nok være innfridd, men de har utestående cash calls som er bokført som langsiktig gjeld (var det ikke litt over 6 msud?). Dette er så langt jeg har forstått, cash calls ifbm. kjøp av div. utstyr m.m. ifbm. Aje 6 og 7 hvor dealen var at PEN ikke betaler noe for dette før AJE JV på ny i fellesskap sanksjonerer ny(e) brønn(er) og dermed bruker utstyret som allerede er innkjøp. Litt usikker om dette er helt rett forstått. PEN må nok mao påregne å fortsatt se cash flow fra AJE gå tilbake til AJE JV som nedbetaling av cash calls også utover 2020.
Redigert 20.01.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
gunnarius
16.04.2019 kl 01:05 5046

Ja, denne langsiktige gjelden er kjent, men betinger ny boring. Ble sannelig i tvil hvordan dette skulle gjøres opp med lisensen. Kan ikke huske å ha sett at dette spesifikt ble regulert ved å trekke fra på inntektene for PENs andel ifm. produksjonen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
mimsa
16.04.2019 kl 10:12 4855

Ser ut som aksjen er på vei ned mot 15 tallet. Tyve-tallet som noen har repetert og repetert i det uendelige virker mer og mer som en fjern drøm. Husk det er kraft i follede hender, så for de som er sterk i troen er vel påsken en god annledning til å be og håpe på at PEN vil atter gjenoppstå. God påske til alle mine gode PENnevenner.
Redigert 20.01.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Alby
16.04.2019 kl 10:12 4858


Hum, hum ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Alby
16.04.2019 kl 10:14 4855


Mimsa

Nå må du ikke blande påskekortene , det blir for dumt. ??
Redigert 20.01.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
16.04.2019 kl 10:21 4848

Er-mi

Som sagt er det mulig jeg misforstår deg, men på meg virker det som du mener at kursen til PEN vil slite med å stige sammenlignet med Aker PB og BWO i tiden fremover grunnet at store aksjonærer vil vanskelig kunne komme seg inn uten å heve kursen kraftig fordi PEN er et lite selskap og dermed avstår. Det er da jeg kommer drassende med fjoråret som jeg mener viste at PEN kunne stige langt kraftigere enn større selskaper som AkerBp og BMO også i mangel ev storaksjonærer. Det var ikke kjøp fra store aksjonenærer som trakk opp kursen da, og jeg mener det ikke er noe i veien for at det kan skje igjen. Det har også blitt mere aksjer. Kursen gikk hovedsakelig opp FØR emi og storaksjonærer inngang .

Fortsatt mulig jeg misforstår. Er vi uenige ser jeg ikke noe galt i det. Det hadde vært kjedelig hvis alle hadde vært enige i alt. Da hadde forumets rolle vært sterkt redusert etter min mening. Derfor prøver jeg å unngå helt bastante meninger. Man lærer etterhvert også at markedet kan være svært ulogisk.
Redigert 20.01.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare