PHO- Schneider, ny CEO i Photocure, vet hva som trengs.

focuss
PHO 09.04.2019 kl 23:58 9707

PHO aksjonærene har nå fått det vi trenger. En CEO som forstår at å få frem aksjonærenes verdier er viktig. Hva er så aksjonærenes verdier i Photocure? Det er det vi nå skal se frem til at blir vist. Hva er det verdt å være best i et av USA største kreftmarkeder? Det er det som er en del av Schneiders jobb å vise oss. Hans begynnelse lover bra. Det virker som at han er på ballen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
kreinh
20.06.2019 kl 12:57 1132

Give me a break.
Nå har største aksjonær fått plassert inn to av "sine" i styret. Det beroliger meg i hvert fall. Så får vi se hvilken konklusjon de kommer frem til. Ser utelukkende positivt på dette grepet som er tatt. Mulig vi går litt mindre i tåkeland mellom kvartals rapporteringene. Og da vil vi forhåpentligvis slippe denne hakk i plata sytingen i dager, uker, og måneder.
bravi
20.06.2019 kl 12:44 2749

Ja, jeg begynner å bli i tvil om pengene brukes riktig. Resultatene på satsningen til Schneider må vises, tror at skal dette gå den veien alle håper på så må det vises tydelig allerede ved Q2, hvis ikke er det grunn til bekymring. Har sett i andre selskap at begynner man først å vente og si at her trenges mere tid å penetrere markedet osv. bla...bla...bla har det en tendens til å bli venting i all evighet samtidig som kassa tømmes og emisjonen nærmer seg. Viser det seg at ikke satsningen til Schneider får fart på caset fra nå av er det mye bedre å roe ned til et mere moderat opplegg med pluss resultater og jevnt stigende aksjekurs. Den oppgangen i salg som har vært hittil har ikke vært avhengig av den ressursbruken som Schneider legger opp til.

Jeg vet ikke hvem som forlangte egf og begrunnelsen for det. Er det noen som har informasjon om det?
Computum
20.06.2019 kl 12:20 2776

Slik er det over hele linja. Se på direktørene i bomselskapene som er opprettet for å nedbetale veginvesteringene. Alle direktørene med millioninntekter som har poppet opp i "NSB".: "Skal vi få de rette folka....osv". Fanden sørger for sine.
Pål Kibsgård Pettersen i Schlumberger hadde 171 mill. i inntekt ifjor. Dvs. over 0,5mill. pr. dag eller 20.000 kr./time, også når han sover.
https://www.dn.no/oljeservice/pal-kibsgard-petersen/tore-sandvold/helge-lund/okte-gigantlonnen-alesunderen-paal-kibsgaard-har-tjent-nar-900-millioner-kroner-som-schlumberger-sjef/2-1-286883
Så vi er ikke blant verstingene i PHO, men så er ikke honningkrukka så stor enda heller.
SomSa
20.06.2019 kl 10:32 2811


Godt betalte ledelsen og selgerne har puttet sine sugerør i PHO og suger ut alle verdiene. Gud vet hvor mye penger bruker de for sine reiser i business klasse og opphold i 5-stjerners hoteller når de skal besøke nye kunder for å selge skop for KARL STORZ mens de nøler med å kjøpe. KARL STORZ må være enn av heldigste selskapet i verden når en annet idiot selskap bruker sine aksjonærenes verdier for å berike deres aksjonærer.
bravi
20.06.2019 kl 10:23 2825

Hva jeg måtte mene om andre investerings muligheter er helt uinterresant her. Synes du 3,5mill til Schneider for 2 mnd i 2018 er fornuftig uten at det vises på resultatene? Vi må regne med at resten av bøtteballetten ligger i samme løypa. Styret har ansvar sier du, for hva da? For at prisongen av selskapet er riktig? Ser ikke slik ut.
focuss
20.06.2019 kl 10:11 2852

Bravi
At du med all din skepsis velger PHO må jo si mye om hva du mener om andre investerings muligheter. Regner med at de andre biotech selskapene på OSE er helt uaktuelle for deg. Dersom vi er i tvil om at penger brukes ufornuftig så får vi kalle inn til EGF og forlange en uavhengig audit. Slik virker dette og ingen stikker av med pengene ustraffet dersom du er redd for det. Styret har også et viktig ansvar som de påtar seg og det ansvaret er ikke bare på papiret. Det er reelt.
Computum
20.06.2019 kl 10:10 2859

Enig med bravi. Det er på høy tid at selskapet leverer noe tilbake til aksjonærene. De har holdt på i ett par tiår nå. Regner med Hansson også er rimelig utålmodig. Han har jo kjøpt mye aksjer godt over dagens kurs. Han trodde Hestdal var problemet.
Se på MEDI. Kursen der har steget 460% på samme tid som PHO har steget 20% (fra begynnelsen av 2015)
Men MEDI har ikke tiltrukket seg interesse fra de som er ute etter rask avkastning her på Hegnar. Kan det ha noe med gangsynet å gjøre?
Vil PHO "reise kjerringa" i andre halvår? Det er på høy tid.
bravi
20.06.2019 kl 10:03 2869

Enig i at kostnadene kan stige fremover. Ikke overbevist om at inntektene vil stige like mye. Dette er helt typisk for denne sektoren, får flash-back til annet biotech selskap når jeg hører at satsningen skal betale seg senere bla...bla...bla, vanligvis skjer ikke det, derfor burde også Pho sette tæring etter næring og sørge for å drive i pluss. Er BLC så godt som det hevdes med refusjoner osv. skal det ikke være nødvendig med de salgskostnadene som Schneider legger opp til for å få en pen vekst. Nå er det såpass kjent at det skal selge seg selv. Klart at med 100mill i kassa er det fristende å stikke ned sugerøret.
focuss
20.06.2019 kl 09:25 2913

Gunlove
Jeg tror ikke kostnadene vil falle. Jeg tror kostnadene vil stige fortsatt, men inntektene vil stige langt mer. PHO kommer til å bli et selskap få kjenner igjen.
bravi
20.06.2019 kl 09:11 2936

gunlove, jeg forstår nok av det du skriver, men du forstår ikke det jeg skrev.

Økning i salg og utplassering av skop siste kvartaler er ikke Schneider sin fortjeneste, det skyldes flere ting, BLC virker godt og påviser kreft, refusjoner, omtale, anbefalinger, resultater og jobben som er gjort før Schneider begynte. Tror det hadde blitt solgt like mye Cysview og utplassert akkurat like mange skop uten Schneider. Det Schneider har bidratt mest med er å øke utgiftene, kursen har gått nedover og tidspunkt for break-even er utsatt. Schneider fikk 3,5 mill utbetalt for 2 mnd. i 2018, hva han koster i 2019 kan man spekulere i men at det tilsvarer uhorvelig mange Cysview kit er det ingen tvil om. Så har vi alle selgerne, hvis de er like måteholden som Schneider sier det seg selv at tidspunkt for overskudd måtte utsettes.

Schneider må nå bevise at han er verdt pengene, da må det komme en markant knekk oppover på kurvene for salg og utplassering av skop nå på Q2, fortsetter det i samme trend som siste kvartaler kan man anta at Schneider ikke har levert.
Redigert 20.06.2019 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2019 kl 00:56 3048

Du forstod altså ikke noe av det jeg skrev?? Spørsmålet er egentlig hvorfor du må svare når du ikke forstår? Det er jo helt meningsløst..
bravi
20.06.2019 kl 00:23 3075

Nå må snart Schneider begynne å levere, hittil har han brukt 2$ for å tjene 1$. Mest sannsynlig hadde det blitt solgt akkurat like mye Cysview og utplassert like mange skop uten en så kostbar satsning. Økningen i salg og utplassering av skop gjennom 2017-18 kommer av refusjoner, anbefalinger, omtaler og det arbeidet som har blitt lagt ned tidligere, ikke pga. det store og kostbare selgerkorpset som springer rundt og pleier kontakter. Vises det ikke effekt av Schneider sin satsning på Q2 må denne satsningen revurderes, ingen hensikt å bære havre til en død hest.
Slettet bruker
19.06.2019 kl 22:07 3179

På et eller annet tidspunkt vil kostnadene i selskapet reduseres svært mye, vi er ikke der ennå, men en eller annen gang vil det skje. Det er da selskapet kommer til å virkelig tjene penger og utbyttene kommer.

Dette er argument Schneider bruker for investeringene som gjøres nå, det er bedre å bruke 2 $ for å tjene 10 $ i fremtiden enn å bruke 1 $ og tjene 2 $ nå. Kort fortalt, investeringene som gjøres nå vil mangedoble seg i form av inntekter i fremtiden. Istedet for å tenke smått så tenker Schneider stort. Det er helt greit for meg, har tid til å vente på det som kommer. Derfor bør man ikke bruke for mye av tid og energi til å kave med hvor kursen er idag, den kommer.

Se de biotek selskapene som ikke har noe produkt i markedet, som lever av emisjoner. SomSa argumenterer for at de er fremtiden og at det er Pho som er ute å kjøre. Det er så dumt å høre på at jeg begynner å lure på om han/hun er ved sine fulle fem. Emisjons selskapene som Nano, Trvx, BgBio hadde jeg aldri rørt da risikoen er altfor stor. I Pho har samtlige aksjonærer nå muligheten til å komme til et svært dekket bord. Utrolig nok velger flere og holde seg til rene emisjons selskaper som ikke tjener penger. Jeg har skjebnen til Clavis Pharma fortsatt friskt i minne, anbefalt av DNB, så raknet hele selskapet. På noenlunde samme stadiet som dagens emisjons selskap er i.
Redigert 19.06.2019 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
riskypick
19.06.2019 kl 21:54 3200

PHO aksjen styres etter det som presenteres ved kvartalsrapporter(eller andre viktige hendelser). Aksjen kan meget vel stige solid uten noen inntreden av større investorer.

En stor investors inn-/uttreden vil selvsagt kunne påvirke kursen relativt mye,men til sist vil alltid resultater og fremtidsforventninger bringe den til riktig nivå.
Slettet bruker
19.06.2019 kl 21:50 3210

Det er på Photocure tråden du skriver nå SomSa, ikke emisjonskameratene i BGBIO, TRVX, NANO. Pr idag er det overhodet ingen fare for emisjon i Pho, stabilt og trygt. I forhold til nevnte selskap som ikke tjener en krone og lever av slike som deg SomSa, som spytter inn penger år etter år etter år...
Nå gir vi gass
19.06.2019 kl 21:46 3218

Er det ikke et selskaps produkt, og deres praktisk/økonomiske verdi som er kreftene? SÅ kommer en eventuelt aksjeprising.
Det virker som om det er noen som tror at aksjekursen er selve produktet.
Redigert 19.06.2019 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
Springer
19.06.2019 kl 21:42 3223

"Schneider er samme fyren som hevdet at han skulle ta 70% av markedet i USA og etter kort til ble 20%-30%."
Feil på feil og totalt unøyaktig.

Emisjon?? Nå er du nesten desperat SomSa. Stakkars. Hva har gått galt for deg i investorverden???
Haltopen
19.06.2019 kl 21:39 3229

Tongue in cheek, vet du hva det betyr Somsa? Hvis ikke bør du finne det ut og se videoen med Schneider en gang til (ref 70% markedsandel).

Forsvinner det like mye ut i Q2 som i Q1, uten vekst eller større inntjening, er vi ett skritt nærmere emisjon. Helt korrekt. Men hvor mange skritt har Pho igjen før en emisjon? Kanskje ikke like mange som Rune Rudberg.. men hvem har?
SomSa
19.06.2019 kl 21:25 3251


Schneider er samme fyren som hevdet at han skulle ta 70% av markedet i USA og etter kort til ble 20%-30%. Investorene har ennå ikke godtatt hans bort forklaring. Investorene venter på positive tall og ikke tomme salgord, verdiløse pasientundersøkelser og russiske prosenter i vekst. Det blir spennende å se hvor mye av kontante forsvinner i 2Q 2019 og hvor mye blir pengebruken i forhold til vekst og salgsintreker. Tidligere har jeg antatt en emisjon, dersom det forsvinne like mye av kontantene i 2Q som i 1Q er vi 1 skritt nærmere en emisjon.
focuss
19.06.2019 kl 21:04 3280

Forøvrig så synes jeg det er viktig at folk forstår hva BLCC teknologien egentlig er. Er det at man kan justere bølgelengden på et lys for å fremme det blå lyset ? Nei det kan alle gjøre. Det som er teknologien er Cysview, på samme måte som lillotumab er teknologien til Nano.

Cysview er et avansert produkt. Det binder seg til kreftceller, men ikke til friske celler. På samme måte som nanos lillotumab. Det krever kompetanse på molekylnivå. Det er denne kompetansen på molekylnivå som redder blærekreftpasienter. Cysview binder seg ikke til friske celler, bare til kreftceller. I tillegg lyser da disse kreftcellenne opp når Cysview har bundet seg til de og de belyses med blått lys. Dette redder liv.Dette er hva Pafo skal selge via en pølsebu.
Londonmannen
19.06.2019 kl 21:02 3282

Ja, men det er ikke disse småinvestorer som skal gjøre vår lykke. Det er aktører med helt andre økonomiske muskler.
Londonmannen
19.06.2019 kl 21:00 3285

Jeg mener at kursutviklingen i PHO blir sterkt påvirket av det faktum at selskapet er notert på en børs der majoritetens v aktørene holder fokus på selskaper engasjert i olje, fisk, shipping og finans.

Kursen påvirkes også negativt av at finansmedia holder fokus på de samme segmentene og Ibsen grad de skriver om farmasiselskapene så er det «fortsatt rødt i ...»

Som om ikke dette er nok så er de færreste meglerhus interessert i norske farmasiselskaper.

En annen kraft som påvirker kursen er
selskapets historie og den oppfatning markedsaktørene har av historien. Fortsatt anser mange PHO som et risikabelt selskap, på linje med dem som er midt i en utviklingsfase. Selv her på HO har vi aktører som ikke har satt seg inn i historien og som heller ikke skjønner hva som har skjedd de siste to årene.

PHO har PR i dag hovedfokus på gjennombruddet i USA. IG der er de i ferd med å gjøre det godt. Men det synes som om få amerikanske investorer kjenner til selskapet og dets potensiale.

Og jeg tror ikke våre skriblerier her på HO kan vri denne holdningen. Det må skje gjennom å oppnå resultater og få interesse fra såvel norske som amerikanske media. I tillegg må selskapet gjøres lettere tilgjengelig for amerikanske investorer. Men jeg antar at dette er ting ledelsen jobber med.
rockpus
19.06.2019 kl 20:53 3306

På dager med omsetning for lommerusk, kan det meget godt tenkes at kjøpere og selgere er inspirert/ styrt av det de leser på et forum som dette.
focuss
19.06.2019 kl 20:50 3316

Slik jeg ser det så styres PHO kursen av småinvestorer og tradere. Slik vil det være helt til det ikke er slik lengre. Det er da det blir fint å være oss.
focuss
19.06.2019 kl 20:45 3327

LM
Når det gjelder PHO. Hvilke andre krefter er til stede? Jeg ser lite til dem.
Londonmannen
19.06.2019 kl 20:37 3345

Ja, i den grad du tror at markedet lar seg styre av hva som skrives på HO. Men jeg tror ikke på det, like lite som jegctror på julenissen. Det er nok helt andre krefter som styrer kursutviklingen.
Slettet bruker
19.06.2019 kl 10:36 3473

Er også meget spent på om det kan forventes svar på patent søknaden inneværende år.
Ingen konkurenter å se, men en betydelig forlengelse ville beroliget mange og kanskje bidratt til å få flere ned fra gjerdet.
Redigert 19.06.2019 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
19.06.2019 kl 10:22 3492

Det er mye spennende fremover nå :
- Blir det renteheving i Norge ?
- Blir det rentesenking i USA ?
- Ny QE ?
- Avtala Kina/USA ?
- Bombing av Iran ?

Men for PHO blir vel neste Q2, hvis det ikke kommer melding om notering i USA
Computum
19.06.2019 kl 10:17 3499

Vi går inn i noen uker med nyhetstørke. Sommermånedene er sjelden tiden da det skjer spennende ting i aksjemarkedet. Så det er like godt å trappe ned tiden foran PC'en i håp om spennende nyheter. Neste begivenhet er Q2-rapportering 07.08.
Skrivingen her på forumet minner mer om krangel om hvem som har rett. Foreløpig er det pessimistene som leder, om man skal dømme etter markedets interesse.
Kanskje dette snur etter Q2?
Redigert 19.06.2019 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
30.04.2019 kl 17:18 3741

Du er et geni, powergutt. Sikkert enormt rik også ☺️
Hayen
30.04.2019 kl 17:13 3753

Med alt det positive som skjer nå..
Hva I alle dager skal stoppe Photocure fra å oppnå en betydelig markedsandel i USA?
Slettet bruker
30.04.2019 kl 17:12 3932

I sold out today. May consider buying back in 2 days after the Q1 results. Kiss of death Schneider and Dahl will see to it that I get YET another cheap entry.

This game is soooooo easy
Londonmannen
30.04.2019 kl 17:07 3939

Det kommer helt an på hva ledelsen presenterer og hvordan de presenterer Q1. I den grad forventningene generelt i markedet er langt høyere enn det ledelsen evner å innfri, så stuper kursen. I motsatt fall så stiger den.

Oppturen i forkant av Q1 har ikke vært så veldig stor. Kursen sklir pen og pyntelig oppover, delvis drevet av et par gode meldinger den siste tiden. Men for meg virker det som om majoriteten av aktørene i markedet fortsatt innehar en viss skepsis til at ledelsen i PHO skal klare å få suksess ut av Cysview. Samtidig er nok kursutviklingen preget av at kun en svært liten andel av aktørene på OSE, og svært få om noen amerikanske investorer har fått lille PHO på radaren.

Jeg er derfor tilbøyelig til å tro at dersom ledlesen er noe mer fremoverlent og har rimelige gode nyheter å komme med på Q1, så trenger vi slett ikke å få et nytt svalestup kursmessig.

Samtidig tror jeg ikke ledelsen har tilstrekkelig med krutt-meldinger å presentere til at kursen skyter nevneverdig til himmels. Jeg er fornøyd om kursen holder seg noenlunde og at den positive trenden fra i vinter holder seg utover mot Q2. Jeg har lahgt større forhåpninger til hva som kommer på Q2 enn ttil Q1. men her kan det være at jeg bommer fullstendig. Den som lever får se. Uansett, jeg har ingen intensjoner om å selge meg ut verken i forkant eller etterkant av presetasjonen.
Computum
30.04.2019 kl 10:29 4091

Stiger som vanlig på lavt volum før presentasjon. Vil trenden med fall på høyt volum i etterkannt av presentasjonen denne gang bli brudt? Da kan det innvarsle en ny og bedre tid for PHO-aksjen.
JT
18.04.2019 kl 20:55 4715

I PHO blir det omsatt aksjer for 4-5 mill på en veldig god dag... Jeg mener å huske at det var et fond, Polar Capital?, som dumpet noen hundre tusen aksjer i markedet etter Q4 og gir et kraftig utslag i kursen. Syntes forøvrig kursen har hentet seg relativt fint inn igjen og blir vel litt skivebom å skylde på ledelsen når kursen er såpass sårbar. Kvartalsrapportene viser en fremragende vekst og blir spennende å følge dette selskapet fremover ?
Redigert 18.04.2019 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
focuss
18.04.2019 kl 14:56 4928

I år har vi tre vekstdrivere som vil påvirke resultatet
1) Mer modent marked som påvirker produktivitet positivt
2) Økning av "customer facing staff" med 50%
3) Økning av marked med 300%

Så må vi tro Schneider når an sier at vi er fortsatt veldig tidlig i lanseringen mot surveillance markedet. Derfor grunn til å tro på akselererende vekst fremover.
Redigert 18.04.2019 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
focuss
18.04.2019 kl 14:49 4949

Bravi
Virker som det ikke er gjort i tilstrekkelig grad. Kommer an på hvordan man ser på outpatient setting. Ser man det som en del av et større sykehus men uten innleggelse, eller ser man det som frittstående poliklinikker. Jeg antar det er begge deler og mer dybdeforståelse av det har altså medført at PHO ansetter 3 nye medarbeidere. Når Dahl mener det ikke gir overskudd i år så tror jeg godheten av den vurderingen er på nivå med hans vurderinger om det ville komme komme investeringer eller ikke i 2019. Da tror jeg mer på Edison som ser gode overskudd både i år og 2020 og at kassebeholdningen øker til 160 mill.
bravi
18.04.2019 kl 14:23 4972

focuss, mener du at det 3-4 ganger større surveillance markedet ikke var hensyntatt i Us satsningen før Schneider ble ansatt? Som AndyHagen skriver var det omtalt i Q1-2018 rapporten og sikkert tidligere også. Problemet her er at det som benevnes investments i all hovedsak blir permanente utgifter. Konklusjonen må bli at tidligere må inntektene ha blitt kraftig overvurdert og utgiftene like mye undervurdert. Dessverre går dette utover aksjekursen.
Slettet bruker
18.04.2019 kl 13:06 5037

Bravi,

Leser at du mener at Schneider har utsatt overskuddet med 1-2 år etter at han startet i jobben som CEO den 1.november 2018.
Spørsmålet mitt er enkelt, stemmer det at han har utsatt det eller har selskapet tidligere gitt oss grunn til å forvente overskudd før 2020?
Da synes jeg det kan være betimelig å se litt på rapportene som Photocure har levert de siste kvartalene og se om det er mulig å finne ut av.

Dette skrev dem i Q4 2018 rapporten:
"Given the large untapped market opportunities, the company will continue to invest in the U.S. commercial and medical infrastructure in 2019. Photocure is fully funded for this market strategy. The company maintains its 2020 forecasted revenue range of USD 20-25 million in the U.S., up from USD 7.8 million in 2018, and sees significant continued revenue growth and profit opportunities in the U.S. market beyond 2020,” Schneider says.

Dette skrev dem i Q3 2018 rapporten:
"Photocure has invested significantly in the U.S market over the two last years. These investments will enable the company to drive the U.S. revenues in 2020 to a range of USD 20-25 million and towards profitability, with potential driven by favorable reimbursement and penetration of the surveillance segment. The company will update the market on this outlook at latest when releasing full year 2018 results", Mr. Schneider concludes.

Dette skrev dem i Q2 2018 rapporten:
"Photocure believes that in order to increase market share in the U.S., continued investments in the U.S. commercial and medical infrastructure is required during 2018 and the company is fully funded for this market strategy. These investments will enable the company to drive the U.S. revenues in 2020 to a range of USD 20-25 million, however with upside potential driven by added reimbursement and penetration of the surveillance segment. The company will update the market on this outlook later in 2018 when there is better visibility of the effects of the new reimbursement and initial market response in the surveillance segment" says Dahl.

Dette skrev dem i Q1 2018 rapporten:
"With 1.2 million surveillance cystoscopies performed annually in the US, this represents a significant opportunity for the company. We have an ambition to drive the US revenues in 2020 to a range of USD 20-25 million, however with upside potential driven by added reimbursement and penetration of the surveillance segment. The company will update the market on this outlook later in 2018 when there is better visibility of effects of the new reimbursement and initial market response in the surveillance segment", says Hestdal.

Konklusjon: Sannheten er vel snarere at Schneider er første CEO som har tatt et mulig overskudd i 2020 med i sin rapport?

Hva skribenter her på foraet forventer, tror, ønsker og eller håper betyr nix nada, forhold deg til rapportene så vil du se at hverken Dahl eller Hestdal skrev noe om mulig overskudd i hverken 2019 eller 2020.
Redigert 18.04.2019 kl 13:08 Du må logge inn for å svare