Tips til finansiering av næringseiendom

Tore1234
10.04.2019 kl 18:06 9927

Er i ferd med å kjøpe en bygård. Bygården kommer på cirka 4,5 millioner (dette er ikke i Oslo Sentrum Akkurat). Jeg ser på ulike finansieringsmodeller, og har fått godkjent et lån i en lokalbank. Opplever riktig nok at banken ikke er spesielt opptatte av å se på verken løsninger eller modeller. Så lenge bygget var OK, antatt kontantstrømmen grei og jeg kunne hoste opp 1 million i EK var det OK. Dette er et nyoppstartet AS, startet for kjøp av denne bygården. Bygget har masse potensiale, men er tømt. Dvs, alle leiekontrakter sagt opp, og det er behov for en god del renovering. Antakeligvis derfor banken ikke var altfor interessert i å diskutere mye rundt bygget.

Jeg har tilgang på 1 million, men den har jeg fått til via familie. Det er snakk om å låne opp på en annen eiendom. I utgangspunktet hadde en kausjon vært bedre, er det mulig idag at banken låner ut 100% til et prosjekt. Med 20-30% kausjon?
Et annet alternativ kunne vært å lånt en million fra familie, for deretter å seksjonert ut en leilighet og solgt den til meg selv. For å lette på gjeldsbyrden til familie og eventuelt få litt cash inn i selskapet. Dette kan jo i prinsippet være interessant både når objektet er finansiert via innskudd (lånt EK) på 1 million og ved kausjon. Er dette mulig å gjøre i praksis? Det vil være et tap/gevinst på salg av den leiligheten som er skilt ut.

Hvordan ville du gått frem for å få et objekt finansiert? Ta utgangspunkt i at du har funnet et objekt som er topp. Du har regnet ut alle kostnader i forbindelse med renovering, du har leietakere klare og en positiv kontantstrøm nesten fra dag 1. For 4,5 millioner er bygget klart til utleie. Forsalg til finansieringsmodeller man kan prøve seg på?
Redigert 21.01.2021 kl 01:11 Du må logge inn for å svare
Stephen
11.04.2019 kl 21:58 9843

Bli kjent med ei dame i Nigeria som sitter med 2-300 000000 som bare trenger 500000 til å få fraktet pengene ut av landet.

Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 01:11 Du må logge inn for å svare
snål
09.05.2019 kl 15:10 9652

Min erfaring er at banken ser på totalen uansett. AS eller ikke.
Jeg har bolig privat, utleieboliger privat og et AS med leiligheter. Hver gang jeg kommer med et nytt prosjekt er det totalen som teller. Både mtp inntekt og sikkerhet.
Det er helt sikkert lettest og låne penger av famillie. Da ser det ut som du har penger og det gjør alt mye lettere.
Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 01:11 Du må logge inn for å svare