Natto - torsdagens resultat

livsstil
NATTO 04.02.2018 kl 12:11 16811

Etter 2 uker uten omsetning, kan vi håpe at det blir litt mer interesse for papiret denne uka. Vi får presentert H2 og selv om de har signalisert noe lavere vekst enn først guidet tror jeg tallene blir helt ok. Det blir spennende og se marginbildet, og om konkurransen i markedet er så tøff at prisene faller. Har en liten anelse om det, siden de nå fokuserer mer på volum enn tall. Guidingen for Q1 bli like viktig når nå 2 måneder er unnagjort. Jeg er rimelig sikker på at vi får en super pen vekst i dette kvartalet, om med ytterligere økt produksjonskapasitet fra mars bør vi forvente et strålende H1.
Forventer nå at de har noe mer konkret om PharmaCo også. Merkelig at de ikke har meldt et at et nytt styre er på plass (noe det sikkert ikke er) samt litt om prosessen videre. Man skulle jo tro at man jobbet med dette parallelt samtidig som man etablerte selskapet. Vi får håpe på litt mer action i aksjen da de siste uker har vært dønn kjedelige.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
08.02.2018 kl 16:47 10379

Looking ahead we see continued growth in both established and newer markets. We are seeing the first significant volumes into China, and with our recent launches and activities there we are now established as one of the main K2 players in this potentially enormous market.
Herman*
08.02.2018 kl 17:07 10364

Jeg ønsker meg betydelige utbytter fra neste år, så da skiftes fokus bort fra aksjekurs/exit til bunnlinje. Synes 2017 var et trist år, men det virker som de har lagt et godt grunnlag for en solid vekst i 2018/19.
Slettet bruker
08.02.2018 kl 17:55 10327

nok en elendig presentasjon, der markedet begynner å bli meget drittlei en ledelse som mangler troverdighet og tillit.
gang på gang snakker de bort seg bort
natto = boble
Jono
08.02.2018 kl 19:13 10280

Nei, fikk ikke med meg presentasjonen i dag, men alle kommentarer i denne tråden er lest. Selv har jeg vært aksjonær i Natto fra dag 1-en, i mange år mao., og hadde på mange måter avskrevet alle mine emisjonsaksjer, har heller ikke deltatt i alle, men mener å huske at jeg kjøpte noen flere aksjer i fjor til 8 kroner eller litt mer.

Nei, jeg har ingen planer om å selge meg ut, til det -- har jeg vært _long_ for lenge til, men om vi får en dobling innen 2020, kanskje kommer meg ut i pluss... :)

Nei, jeg synes ikke at det er noe rart i at kursen gikk sidelengs i dag, og noe vi som sitter igjen -- bare skal være glade for, at kursen ikke falt ned på 8 tallet og håper alle de som tydelig ikke har noen tro på Natto, selger seg ut i morgen med resten av sine aksjer.

Ja, det er rart at ikke flere nye aksjonærer melder sin interesse, og noe som ville drevet kursen i dag, men får håpe kommer i morgen -- kanskje.

Ja, for nå har Natto i det minste klart å vise overfor markedet at de klarer å nå sine mål, tjener penger, mye penger -- om man fjerner markedsføring og utvikling/forsknings kostnader, og at opsjons aksjer holder lønnskostnadene nede, "fine for me!"!

Ja, ikke minst -- hva de fleste av oss har opplevd gjennom siste uke og noen dager mer, bare skal si oss fornøyd med dagen i dag!

Nei, jeg har ikke noen meninger om aksjeprogrammer til nøkkelpersoner, har ikke satt meg inn i, men leser at noen kaller det både dumt og grådig, men for egendel, kanskje jeg er naiv, men stoler på styre -- i denne saken, f.eks. en grunn kan være å sikre seg lavere lønnsutgifter, fordi dette kommer opp, men som sagt -- bare synsing fra min side.

Ja, jeg angrer for at jeg ikke benyttet meg av muligheten til å kjøpe aksjer i PharmaCo, og noe jeg aldri kommer til å tilgi styret for, tenker mer på seg selv enn gamle aksjonærer, trauste som meg -- og ikke kan få seg til å "unne" flere aksjer, og som jeg oppfattet som en stor vits, sitter ikke på kontoret nå, og husker ikke, og har tenkt meg om, ikke ville opplyst om, og som jeg synes er en dårlig vane fra mange, å snakke om antall aksjer eller penger, og nok å si om jeg/vo har kjøpt eller solgt i denne tråden.

Ja, selv er jeg en åpen person, var dum nok til å snakke om hvor mange penger jeg hadde tapt på OB til en venn og nabo, men sikkert like dumt som å snakke om hvor meget jeg ville tjent, for når jeg taper -- er DET jo noen andre som tjener "mitt tap" eller, noe jeg har gått glipp av fra 70-tallet og min 9-årige skole? :-)

Nei, ingen burde skamme seg, selv om de taper eller tjener penger, og som jeg pleier å si -- så spiller jeg "lotto" hver dag!

Ja, noen tror "sågar" at Røkke ikke sover, men sitter som "onkel skrue" og teller penger, men saken er vel heller den, at penger ikke betyr annet enn makt, og at alle som "lever" på lån, ikke klarer helt å forstå...

Ja, på samme måte -- alle lotto-vinnere "driter" seg ut med å kjøpe en ny dyr bil, gaver til gamle venner, kanskje et nytt hus, men ikke minst påfører seg store utgifter, og som jeg ikke har -- kan leve for kr. 100 om dagen, om jeg måtte...

Takk for din link, og som jeg kan anbefale alle til å benytte seg av, ikke minst de som ikke har noen tro på THIN!

Nei, har ikke lest alt, mye å lese -- ikke minst bakgrunnen for at jeg på slutten av fjoråret kjøpte aksjer.for første gang, og kan ikke tenke meg en bedre "lotto-kupong", og om kursen blir liggende på 2 tallet, må vurdere om jeg har noe å selge, men ikke lett om dagen, og lett å være etterpåklok, at jeg ikke minst solgt våre DNO aksjer.... :-(

Nei, jeg har aldri spilt lotto, tippet eller hva all denne dritten som NRK sender i beste sendetid, dreier seg om!

oxion
08.02.2018 kl 21:44 10202

Trendi..opsjonene som er utstedt tidligere er på innløsning 11,2kr og 10,5kr. Så hvem som helst kan kjøpe aksjer billigere nå.
Det ser lyst ut, det som irriterer meg er at ledelsen " holder igjenn" er forsiktige med info.
Noe som gir fabian og trendi mulighet til å fortsette som før.
Jeg kommer til å øke beholdninger fremover hvis denne prisingen holder seg, hvor mye avhenger av Kursutviklingen i PCIB..
Herman*
08.02.2018 kl 22:28 10176

Oxion: Argumentet ditt ang opsjoner holder ikke mål. De har ikke opsjoner som varer en dag, men flere år. Hvis kursen bare stiger til f eks 14 kroner, vil en med et par hundre tusen opsjoner tjene ca 800000, mens mange aksjonærer tjener ingenting. Med så generøse opsjonsprogrammer, lønner det seg å holde kursen så lav som mulig i en lengre periode. På sikt vil en nok se innsidekjøp og tilbakekjøp av aksjer, kanskje allerede mot slutten av året.
oxion
08.02.2018 kl 22:34 10158

Ja ser jo den, men de gir jo ikke bort aksjene heller, opsjoner\aksjer til ledende personer er en extra motivator.. Det er vel heller ingen fullmakt til å utstede flere opsjoner nå..
Svensson1
08.02.2018 kl 23:22 10116

In today's presentation, Dan Rosenbaum mention two times that a new study has been completed which supports arterial flexibility and hearth claims.
He also mention that it was about 30 days ago, in other words beginning of 2018 the study was completed.
(first time is about 6 minutes into the presentation, second time is in the Q&A about EFSA claim about 29 minutes into the presentation).

Any ideas about which study he is talking about?


Slettet bruker
09.02.2018 kl 00:27 10089

søppelledelsen beriker seg selv. dette har de holdt på med hele veien.
innsidekjøp og tilbakekjøp av aksjer, dream on. det kommer aldri, aldri til å skje.
ledelsen og styret tenker kun på seg selv.
selv ikke ny pharmaco ledelse, har de meldt, og det kommer heller ikke til å bli noen forandring i ledelsen. alt er bare basert på snusk.
Herman*
09.02.2018 kl 15:27 7071

Oxion: Er ikke mot opsjoner, men alt med måte. Nå har selskapet råd til å betale markedslønn, ledelsen kan kjøpe akskjer i markedet hvis de har tro på selskapet. For øvrig synes jeg det er oppsiktsvekkende at de sier at de i Q4 har inngått avtaler som er like stor eller større enn avtalen med Fishburg. Sistnevnte selger via 35000 apotek/butikker. Slike store avtaler skal jo børsmeldes. De trenger jo ikke si navet på kundene, så dette med konkurransemessige hensyn har jeg vanskelig for å svelge.
oxion
09.02.2018 kl 15:31 7064

Ja Svensson dette sier litt om NATTOPHARMAS potensial, bra link!!
Slettet bruker
09.02.2018 kl 15:57 7051

dette er mat for ose. selskapet har fått tilsnakk uttallige ganger tidligere.
men det er sikkert bløff som alt annet fra selskapet.
vi bischniss-gutta leker butikk
Slettet bruker
09.02.2018 kl 16:04 7041

Selskapet et totalt likegyldig til kursen. Tilbake på 9 der de vil ha den ser det ut til
Jono
09.02.2018 kl 16:32 7008

Takk for info oxion, men hvor kan jeg f.eks. kjøpe aksjer i PharmaCo? Som jeg har skrevet om, noen år siden jeg gav opp, sluttet å følge med, men kjekt å lese at noen ser lyst på framtiden til Natto, og helt enig med deg, det går rette veien selv om og "ting tar tid", ikke alt man kan informere om heller. Ja, har sikkert samme problem som deg, at for å kjøpe mer -- må selge noe annet først, og ikke like lett om dagen, men sikkert mange som meg -- angret for at de ikke lastet opp med REC aksjer til under en krone i går!
Slettet bruker
09.02.2018 kl 18:14 6968

vesta, med den ledelsen og holdning, kommer det ikke til å bli noen kursoppgang, eller nye aksjonærer inn.
markedet blir skremt av sånt søppel
Jono
09.02.2018 kl 18:27 6960

Trendi, og kanskje du ville blitt/vært en en frisk pust i/til styre og/eller daglig ledelse... ?
Herman*
09.02.2018 kl 20:35 6913

Trendi: Skulle ikke du sende inn noen spørsmål til presentasjonen?
karamell
09.02.2018 kl 20:56 6906

Trendi = kjøpt og betalt,
Innlegg fra Trendi = Noen ønsker lav kurs.
Slettet bruker
09.02.2018 kl 23:42 6847

Jeg har anmeldt Trendi, her er det mye som skurrer.
Jono
10.02.2018 kl 00:32 6827

Til et "troll" og som kanskje har drukket like meget rødvin som meg i kveld, og hva har du "anmeldt" Trendi for om jeg tør å spørre deg om, og greit at vi ikke liker noen her i kommentar-feltene, men ringer ikke Politiet -- om vi synes "noen" går oss imot heller, eller hva hva men et godt vinterbad, og som sikkert ville gjort deg godt! :)
Jono
10.02.2018 kl 00:49 6816

Herman, og takk for dine tanker om Natto sitt styre, og sikker mye å utsette på, men som sagt -- samme hvor meget noen ønsker å fortelle om nye og gode nyheter, er pålagt en form for taushetsplikt, og ikke for å forsvare styret i Natto, og som en som gammel aksjonær -- ikke synes noe om.....
Slettet bruker
10.02.2018 kl 12:16 6712

jono, godt svart. regner med at du ikke får noe vettug svar fra trollet.

når en sitter i en aksje og kursen og forhåpningene ikke går som en ønsker, blir det lett til at en blir blendet og ikke ser alle farene. da er det lett at en skal ta alle skribenter som er i mot det en skriver og forventer.
hvis det var noen som skulle ha blitt anmeldt, er det nettopp trollet for all haussingen og usannhetene som er blitt postet i alle år.
alle oppegående vet hvilken vei høna har sparket i alle hausseårene.

er det noe som burde vært gransket, er det vel natto, for dens opptreden. men såpass ser nok ikke loversen, for de er såpass blendet i aksjen.
enkelte av dere har sittet i aksjen i 8 år, og vært med på emisser, og vært med på nedturen. når oppturen ikke kommer, da er det lett for at en innbiller seg ting, og håper og tror at det snart skal snu. når det da ikke snur, så blir en pisst på alle som ikke er enig i det en selv mener.

ha en trendi dag

Herman*
12.02.2018 kl 15:15 6497

Trendi: Du har mye rett i det du skriver, men samtidig savner jeg en mer balansert tilnæring i dine skriverier. Hvis du konsekvent er 100% negativ, vil du jo garantert få en del rett når det gjelder et selskap som Natto. For å være litt mer fair, kan vi sette opp en oversikt over de positive og negative sidene ved selskapet og dets utvikling:

Positivt:
1) Har et bredt produktsortiment av høy kvalitet.
2) Har tilsynelatende fått tilbake litt av samme momentum som i 2016. Sterk vekst forventet i 2018.
3) Har en bred global distribusjon
4) Kan støtte seg på en del kliniske studier, verdien av dette er nok dog litt lavere enn selskapets ledelse vil ha oss til å tro.
5) Er nå profitabelt, og vil gradvis levere en fetere bunnlinje da veksten i inntekter vil være betydelig større enn veksten i kostnader.
6) Vil antagelig betale ut et utbytte på 2 kroner i 2019, forhåpentligvis mer etterhvert.

Negativt:
1) Har ikke klart å holde tritt med veksten i markedet i 2017
2) Har en tradisjon for å love mye og levere vesentlig mindre. Har derfor liten tillit i markedet.
3) Dårlig kostnadskontroll i 2H. Holder antagelig ikke lovnaden om vesentlig lavere kostnader etter pharma utskillelsen.
4) Bruker svært store ord om pharma potensialet, men har så langt mislykkes i å lande en akseptabel Pharma avtale.