wwbwb
10.04.2019 kl 18:48 3024

årsrapporten for 2018 som legges frem nå sent onsdag gjentar selskapet forventningene om positivt nettoresultat i 2019, tross alle problemene med Boeings Max 8-fly. Dette skal blant annet gjøres ved å kutte kostnadene med minst to milliarder kroner, skriver selskapet i årsrapporten.
I slutten av januar uttalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos at selskapet aldri ville bryte med lånebetingelsene, og varslet at det snart ville tjene penger.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/boeing-737-max/norwegian-fastholder-lonnsomhet-i-2019/2-1-585712
Hektar
10.04.2019 kl 18:57 2967

Økte inntekter med 10 milliarder fra fjoråret og det vil også øke kraftig i 2019. Blir spennende å se hvordan resultatet for Norwegian ser ut neste år.

seff forventer kjosern oxo iår at NAS vil gå med overskudd hehe

hva annet valg har han være ærlig å si at de sannsynligvis kommer til å gå med store tap oxo iår og at ny emisjon forventes ved juletider? LOL

positive er at de har fått utsatt flyleveransen og dermed fått mere tid men det blir neppe enkelt å rollover gjelden som forfaller

flyene kommer etter all sannsynlighet å stå i bakken igjennom sommer månedene og da trenger man ikke være einstein å skjønne hva som kommer til å skje





undrende
10.04.2019 kl 19:17 2815

Dette er vel først og fremst en erkjennelse av at NAS overhodet ikke kunne ha klart de forpliktelsene som var tenkt med sine flykjøp de nærmeste år.
Leste på en annen tråd her at MAX problemene så langt har medført 1200 kanselleringer;.....på en måned, er det mulig???
Regner med at de må lease inn flere fly i vår/sommer når høysesongen trer inn for å avhjelpe en allerede sprengt flåtekapasitet.
Og ingen flere flysalg fremover.
De gjenstår vel om lag 90 MAX leveranser de nærmeste år, fly som allerede har vanskeliggjort en JV avtale. Skal de nå holde tilbake Airbus kjøp, så er vel matematikken enkel;...det blir ingen JV avtale

Låner denne lenken av rischioso
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Rapporten-som-senket-Norwegian
Redigert 10.04.2019 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
undrende
10.04.2019 kl 19:23 2774

Kan ikke skjønne at detten papiret er verdt å ta inn i porteføljen, ikke under noen omstendighet nå.
habbu
10.04.2019 kl 19:41 2683

haha, stakkars dere med short posisjoner. Tipper vi har sett Norwegian på sitt aller laveste. Jeg tipper vi ender opp 6-7% i morgen. Andre innspill?
10.04.2019 kl 19:44 2667

Norwegian er vel nærmest konkurspriset.. Nyhetene i dag tyder vel på at de kanskje ikke går konkurs likevel? Jeg tipper vi starter over 40 i morgen og er tilbake over 45 etter Q1 25 april...

gode nyheter i aftes. Skal over 40kr i morgen :)
pedro1
10.04.2019 kl 19:48 2638

Kjos slenger ikke denne blekka ut og skuffer markedet om 2 uker. Dette var en meget positiv ettermiddag ???
undrende
10.04.2019 kl 19:53 2616

For de som ennå ikke har skjønt det, fjorårets store gulrot lovnad om en JV avtale er skrinlagt,

Ja, her bør det definitivt bli opptur. Dette er meget positivt.
undrende
10.04.2019 kl 20:04 2548

Hva skal de med en JV avtale nå da?
Primært så var det vel flykjøp av typen Airbus som var ment å inngå i en JV avtale.
Max flyene er vel i seg selv for øyeblikket ikke det første andre flyselskap vil binde seg i en avtale om å overta. Boeing har allerede satt 20% av Max produksjonen på vent.
Redigert 10.04.2019 kl 20:05 Du må logge inn for å svare

Kjenner ikke så godt til denne biten. Virker vel som en aksje som ikke trenger mye godt nytt for å løfte seg!
TomW
10.04.2019 kl 20:09 2502

Greit å lese hele saken før man gjengir ?

"American Airlines oppdaterte markedet tirsdag, hvor det venter at total omsetning pr tilgjengelig setemiles (ASM) vil utvikle seg flatt til opp en prosent på årsbasis i første kvartal, mot tidligere en flat utvikling til opp to prosent, ifølge en melding tirsdag.

Årsaken til endringen er blant annet nedstengningen av deler av statsapparatet i januar og Boeing 737 Max-problemene, opplyser selskapet.

Flyselskapet har måttet kansellere rundt 1.200 flyvninger som følge av Max-problemene "
undrende
10.04.2019 kl 20:15 2477

Ser dette først og fremst som en erkjennelse over at NAS har tatt innover seg at de økonomiske forpliktelsene fremover ikke var mulig å bære.
Greit nok det, da må de ta konsekvensene av det. Da har de også satt moderniseringsprosessen på vent, det velter en JV avtale, og det blir et mindre attraktivt oppkjøpscase. Det første som blir bekymringene fremover nå er eksisterende flåte, kan de betjene en stor sesongøkning uten alt for store ekstrautgifter? De sliter vist så det rekker allerede. 5 milliarder spart er vel omtrent det de brente i Q4
Det positive må vel fortsatt være et oppkjøpscase, hvor opprinnelig førstepri på leveranser av, iaff Airbus kan fortsette som en gulrot til en eventuell kjøper

Tror det er bra for et oppkjøp at de rydder opp først. Det er jo synd de ikke kan ta imot nye fly, men rent aksjemessig og dens utvikling tror jeg dette tar vekk en del frykt for finansene. Den prises vel nesten dithen at de linker, men dette er redusert fare for nå iallefall :).
undrende
10.04.2019 kl 20:44 2348

Har ikke trodd at NAS vil forsvinne fra denne verden noen gang. Altså konke og bli solgt i biter. De er nok mer interessante for en oppkjøper å fortsette å strukturere selskapet optimalt. Spørsmålet har for mitt vedkommende blitt til hvor dypt aksjekursen synker før det skjer
habbu
10.04.2019 kl 20:49 2324

Norwegian kommer til å gå så det griner fra 2020, det er jeg helt sikker på. Blir ikke noe "slaktoppkjøp" her i gården... Jeg har så troa og gleder meg til å følge utviklingen i mange år fremover
Redigert 10.04.2019 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
Hugoil
10.04.2019 kl 21:39 2201

Mye vilkårlig og lite grundig baissing over, bla.:
--
undrende
I dag kl 20:04
302
Hva skal de med en JV avtale nå da?
Primært så var det vel flykjøp av typen Airbus som var ment å inngå i en JV avtale.
--

Du må lese meldingen, altså dagens børsmelding (og ikke poste HO-artikkel som er gammelt nytt på det som de som følger med leste i internasjonale nyhetbyråer dagen før i OSEs åpnigstid):

"..is pleased to announce that it has reached an agreement with Airbus
S.A.S. for the rescheduling of part of the order book, including both A320neos
and A321LRs."

Det gjelder deler av ordreboken mot Airbus. Vi kan altså forvente melding om JV-avtalen fortsatt.
Videre; i tillegg til at NAS oppnår likviditetsfordelen ved utsettelsen, så oppnår de også en enda bedre forhandlingsituasjon for den resterende delen av JV`et - da disse flyene kan etterbestilles på de da enda mer tilfredsstillende vilkårene mellom den asiatiske aktøren og NAS. Det kommer an på asiaterens behov. Men NAS har oppnådd betydelig mer fleksibilitet ovenfor Airbus. En vinn-vinn situasjon for NAS.
Redigert 10.04.2019 kl 22:54 Du må logge inn for å svare

Tull og vas. Dersom verdiene i hele Norwegian konsernet er større enn gjelden og selskapets markedsverdi. Da vet vi hva som kan redde selskapet, kapitalisering. Denne kommer til å ta av. Det er bare å bestille billetter å vente på at flyet letter her skal vi oppover. Bare for å nevne noe Norwegian reward, Bank Norwegian

Når e24.no bare fremhever at BK har fått høyere lønn og ikke nevner et ord om årsrapporten, ja, - det er så absolutt et tegn på at det blir kursoppgang fremover.
Redaksjonelt går det bakover ved slike unnlatende omtaler.

gbkvinlog skrev Åpning i dag?
Synes selv det er mindre viktig hva kursen er dag for dag, men man kan jo sitte long og glemme alt, slik jeg gjorde med en bunke NAS aksjer som var plassert i en annen bank enn de som vanligvis benyttes ... -75,34%. Synes ikke det allikevel er avskrekkende fordi har ståltro på at NAS skyter fart igjen om ikke lenge.
TTT.
fleks
11.04.2019 kl 08:08 1607

Dejligt at se at 2 nye stor investor snart har solgt sig ud af NAS, de skader mere end de gavner aktie kursen. Det har vist sig flere gange at de skader aktie kurser og firma ved at være aktionærer. Hvis ikke nødvendigt at nævne navne her.

Pareto update target : NOK 100 reiterate Buy
Frodon
11.04.2019 kl 08:42 1498

Sparebank 1 har truffet vanvittig mye bedre med sitt kursmål på kr 35, enn Pareto har gjort på sine kursmål. Hva er det Pareto har bommet på i analysen sin?

Fra Sparebank 1 analysen:

«Keep Sell before Q1 2019 results - estimates updated with IFRS 16


Conclusion
We make no change to our recommendation/tp ahead of the Q1 2019 results (Sell report). We still find NAS expensive on EV/Sales when including operational leases in EV (this will become more visible in peer tables when estimates are updated with IFRS 16) and we expect the cash drain to continue in 2019. Our estimates are updated with IFRS 16 effects. Due to the change in accounting policies for operational leases, consensus estimates in Bloomberg for Q1 2019 seems outdated. Key focus areas when NAS reports Q1 will be pre-sold tickets (we expect NOK10.4bn), update on MAX problems/costs and update on cost-cutting programme (executing on a cost-cutting programme when the MAX aircraft is grounded could be harder to achieve). We expect production growth guidance for 2019 to be revised do»
Hektar
11.04.2019 kl 08:46 1473

SB1M har bommet gang på gang i heisaturen som har vært Norwegian siste 2,5 år. De anbefalte kjøp på 230+ før den raste til 170, anbefalte salg før den tok seg opp til 240, anbefalte hold den gangen når den raste igjen og anbefalte salg flere ganger bare en uke før IAG kom på banen og kursen gikk nesten 100%.

Blind høne finner også korn.
Buyin85
11.04.2019 kl 08:46 1466

Kan noen dele hovedmomentene fra Pareto analyse?

SP1 har vært spot on ift anbefaling. Tror ift dagens prising, er "Cash genereation". Dette fikk vi en smakebit i går, SP1 bommer med sitt nåværende fokus på IFRS,.

Det er jo en sparebank:)

We still expect the case to de-risking as growth level-off and 2019-21e should
be marked by improved cost on reduced yield pressure (i.e. margin uplift). As
such, we believe in the earnings potential - but note that we here are a
minority. To regain conviction, it will take time and must be proven by results,
in our view. Though, expectations are low and the upside potential high. Buy.
wwbwb
11.04.2019 kl 08:50 1444

EQUITY RESEARCH 11 April 2019 Research report prepared by DNB Markets, a division of DNB Bank ASA Industrials Q1 preview This report was completed and disseminated at 7:54 CET on 11 April 2019

BUY TP: NOK65.0



NORWEGIAN AIR SHUTTLE MAXimum turbulence Norwegian Air Shuttle has been badly hit by a NOK3bn rights issue, easing takeover speculation, rising fuel prices, soft bookings in Europe, and the recent Boeing 737 MAX accident. While the latter remains unresolved, we believe costs have so far been limited relative to the NOK3bn market cap loss post the accident, and we expect more clarity with the upcoming Q1 results (due on 25 April at 07:00 CET). Following a restricted period we have resumed coverage with a target price of NOK65 (N/A) and a BUY recommendation (NO REC).
Q1 preview. We forecast reported EBITDA of NOK156m (consensus is NOK-1,033m but not fully updated for IFRS16), based on a CASK excluding fuel and hedges of NOK0.33 and NOK485m savings from the NOK2bn cost-cutting programme. We expect no significant costs related to the Boeing 737 MAX situation in Q1.
Costs focus. Norwegian Air Shuttle has guided for a 2019 CASK of NOK0.295–0.3, assuming NOK2bn cost cuts – which it needs to secure its short- and long-term competiveness. Hence, any update here and on the situation following the recent Boeing 737 MAX accident will be key focus points in our view. Our 2019 CASK forecast of NOK0.295 (excluding fuel) assumes that all wet-lease costs related to the 737 MAX situation will be covered by Boeing.
Capex guidance seen lower. We expect the 2019 and 2020 capex guidance to be lowered to cUSD1.8bn (USD2bn) and cUSD2bn (USD2.4bn), respectively, on the back of the revised delivery schedule for the Airbus order, as announced yesterday.
Estimates. We have cut our 2019e net profit by cNOK530m and 2020e by cNOK340m following the weaker than expected traffic statistics, higher fuel price assumptions, and revised delivery scheduled for the Airbus order.
Attractive valuation; resuming coverage with a BUY and NOK65 target price. Our updated SOTP indicates a value of NOK47/share, excluding future deliveries and NOK81/share including, while its historical P/E adjusted for IFRS16 and the value of Bank Norwegian points to a value of NOK65/share. Key near-term share price triggers include asset sales and more clarity on the potential costs of the Boeing 737 MAX issue

Teknisk analyse er bare tull for denne type aksje. Dere må lære dere å bruke teknisk analyse på riktige aksjer, Norwegian er ikke en slik aksje. Hjelper ikke med teknisk analyse dersom det kom et høyt bud på Norwegian i morra!
consul
11.04.2019 kl 15:54 1254

Ikke uenig med deg, Bestinvest. Men når det gjelder oppkjøp vil teknisk analyse på alle aksjer være tull :)

Sparebank 1 har gjort en elendig analyse ved å sette kursmål på kr 35. Man setter ikke kursmål på et selskap hvor oppkjøp er noe sannsynlig. Det er uforsvarlig kunderådgivning. Hvorfor sette kursmål på 35? Hvorfor ikke heller ha en salgsanbefaling? Men du har ikke salganbefaling på en oppkjøpskandidat, da blir det hold er som korrekt. Nei, kan egentlig bare legge ned og pakke sammen hele meglerhuset.
habbu
11.04.2019 kl 21:38 1092

Det er/var utestående short på over 3 millioner aksjer. Kommer en saftig opptur her. Klassisk short squeeze.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 11.04.2019 kl 21:41 Du må logge inn for å svare

shortskvis må vel være det mest brukte ordet på HO (alle tråder), men samtidig det som inntreffer minst ;-)