NEL lev først 50-60 H2 stasjoner til Nikola med 1000MW +Europa!

Slettet bruker
NEL 11.04.2019 kl 14:01 8787

@bjornsimonsen, VP at @nelhydrogen: "We will deliver 1000 MW #electrolysers to power the first 50-60 #hydrogen refuelling stations for trucks for @nikolamotor in the USA. Now we’re looking at how to replicate this in Europe”
#HydrogenNow #FutureOfTransport
1 hour ago
------------------------
Hydrogen Europe@H2Europe
1 hour ago
There’re 200 FCEVs today in #Norway. We’ll keep incentives for FCEVs & phase out incentives for BEVs as we have many already, says @Akershusfylke Country Mayor Annette Solli while calling for European OEMs to develop European #hydrogen cars at @BWjetzt #mobility event in Brussels
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Sjaugen
11.04.2019 kl 14:04 6856

Er dette nyheter av dagen, eller bekreftelser på antagelser osv gitt tidligere?
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Tradinator
11.04.2019 kl 14:26 6761

Twitter i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Anywhere
11.04.2019 kl 14:30 6733

Gjesp!

Så, Simonsen sier at de skal levere 50-60 stasjoner til NEL. Vet dere hva det er i ordreverdi??
Ca 20 mill, tatt litt i, pr stasjon, og altså en totalverdi på 1 milliard.
Dette skal leveres over et par år og gir altså omsetning på 500 mill pr år, bare ørlite over dagens omsetning i NEL, som altså medfører underskudd i 100-mill klassen...Det vil bedres, ja, det må vi for all del tro, men det er begrenset resultat man kan oppnå på slike ordre...
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Anywhere
11.04.2019 kl 15:04 6606

Tigeren, hvordan kan du forklare Nikolas ordre på mange milliarder pr år, som du mener skal skyve NEL 100% på en måned?
Det er foreløpig ikke allverdens potensiale i Nikola-rammekontrakt slik Simonsen antyder. Vet du en del mer enn ham??
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2019 kl 15:15 6547

NEL ASA meldte den 28. juni at selskapet har fått en kontrakt på flere milliarder kroner på å levere 448 hydrogenstasjoner med produksjonsutstyr til lastebilprodusenten Nikola Motor Company i USA.
Kontrakten er på mange milliarder og den største kontrakten for elektrolysører og hydrogenfyllestasjoner noensinne, ifølge selskapets konsernsjef Jon André Løkke. Han lover feiring, og sier at selskapets produksjonsanlegg på Notodden for elektrolysører skal bli verdens største.
– Gratulerer, hvor viktig er denne kontrakten?
– Dette er kjempegøy! Det er jo en svært viktig kontrakt av flere årsaker, sier Løkke til E24.
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Anywhere
11.04.2019 kl 16:00 6410

Tigeren, hva er omsetningen på en solgt 20MW-stasjon fra NEL og hva er netto bidraget til selskapets resultat fra en slik? Har du ikke peiling på det, så aner du ikke hva grunnlaget ditt er for investering i NEL. Har du svaret, så har du respekt, men du lirer av deg bare utklipp uten virkelighetsnært innhold foreløpig..
Simonsen sier levering av 50-60 stasjoner til USA...Hver på ca 20MW, så det er utgangspunktet ditt for den foreløpige verdi av Nikolakontrakt om du kjenner tall bak.
Ja, de er mulige å finne, utfordringen er din!
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2019 kl 16:04 6378

Ja tusen takk. Nel er en solid vinner. Nel inngår milliardkontrakt med Nikola Motor - stiger til årsbeste på Oslo Børs, utdrag fra dn.no
Hydrogenselskapet Nel kan få inntekter på fire milliarder kroner for levering av utstyr til ladestasjoner i USA.
Publisert: 28.06.18 — 08.11
I mai bestilte det amerikanske ølkonsernet Anheuser-Busch 800 hydrogenlastebiler fra Nikola. Ordren kan gi Nel inntekter på fire milliarder kroner.
Hydrogenselskapet Nel har torsdag fått en kontrakt for levering av 448 elektrolysører og tilhørende pumpeutstyr til Nikola Motor Company, ifølge en melding fra selskapet.
Elektrolysører er en type utstyr som deler vann i hydrogen og oksygen, og er en måte å produsere fornybar energi på.
Leveringene starter i 2020 og er verd flere milliarder kroner, ifølge selskapet Nel ASA.
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Anywhere
11.04.2019 kl 16:12 6319

Men hva gir 50-60 stasjoner??
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
oppvigår
11.04.2019 kl 16:16 6282

We will deliver 1000 MW #electrolysers to power the first 50-60 #hydrogen refuelling stations for trucks for @nikolamotor in the USA. Now we’re looking at how to replicate this in Europe”
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Framtia
11.04.2019 kl 16:49 6187

De fleste her inne er noe bedre informert enn deg, så du kan vel få lov å tro hva du vil for min del! I tillegg er jeg rimelig sikkert på at de fleste er flinkere i matte også!...
Ordre verdien på disse stasjonene er antydet å ligge på ca 1,5 mrd dollar! Det gir et snitt på ca 8 elektrolysører pr stasjon og 6-8 dispensere. Hadde du ganget 20 millioner med 10 hadde du truffet bedre, men matte ligger ikke naturlig for alle! Lykke til!...
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Anywhere
11.04.2019 kl 17:23 6067

Jeg har anvendt feil kost pr stasjon, det ser jeg.
Ordreverdi for 28 stasjoner i forb med Anheuser-Busch var tidligere anslått til 4 mrd.
Det gir ca 8 milliarder for Nikolas 60 stasjoner.
NEL klarer å bygge 154 elektrolysører a 2,2 megawatt pr år. Dvs at de har kapasitet til dette i løpet av 3 år, og i teorien kan komme opp i en omsetning på 2,5 milliarder for Nikola. Det prises foreløpig NEL til 7 milliarder på....Jeg finner fortsatt ikke helt realismen i resulatgraden man må forvente for å gi den prisen på selskapet. I tillegg vil det komme marginpress, og lavere kostnad på produksjon skal gi lavere pris til Nikola, og lavere omsetning for NEL...
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
oppvigår
11.04.2019 kl 17:43 5979

Du ser at det snakkes om Europa også. Sannsynligvis med samme verdi. Da er vi oppe i 16-20 milliarder. Med elektrolyseører er vi oppe i ca. 30 milliarder, eller mer.
Her kommer det nok melding om snarlig utvidelse for å kunne levere dette og til andre kunder. Men det vil koste. Kursen skal opp.
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Framtia
11.04.2019 kl 17:52 5918

Innlegget er slettet
Dersom man trekker fra kostnader forbundet med omtalte effektivisering, kan vel i hovedsak Nel selge utstyr 40 % billigere, uten at dette gir dårligere resultat vs dagens situasjon....Jeg tenker at Nikola etter god forretningsskikk ikke er tjent med å ha en "sole supplier", som er tynt på marginene...
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
optimist68
11.04.2019 kl 17:57 5897

Det skrives nesten bare om Nikola kontrakten her. Den kan utvides også til europa osv.. Men har ikke Nel også fått betydelig rammeavtaler utover dette ? Her er det betydelige inntekter som kommer fra flere kunder
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2019 kl 18:09 5841

Veldig rart de Twitter de ge ut.
1. De sier at de ska levere. Det vet vi ikke, de har ikke fått ordern. De har "kontrakt", men ikke order.

2. Sedan sier de at de skal upprepa detta i Europa. Upprepa vadå? En europeisk variant av "we will deliver", en order som aldrig blir av?

3. Har ikke nel fått med sig att i Europa säljs kun Nikola tre? Og den er kategoriserat som medium haul. Nikola har sagt att batteri fungerar bättre då.

4. Gällande Europa hade nel ett avtal med h2v som man slarvade bort.

Vårt vänliga råd till nel;
Varför inte sköta de jobb man har istället för att hoppas upprepa ett jobb man ikke fått än?
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
oppvigår
11.04.2019 kl 18:18 5784

Nå får du følge med i timen de nærmeste dagene. Orker ikke å si annet til deg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2019 kl 18:21 5763

Folg med på nikola world. Her Kan det bli nyheter.
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2019 kl 18:27 5715

Innlegget er slettet
Shell har krävt att priset ska ned. Nikola også, omskrivet till att Nikola tar del av nels besparelse. Hydrogen är speciellt dyrt idag og det er bra att de försöker.
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Falketind
11.04.2019 kl 20:24 5478

Innlegget er slettet
Interessant å registrere at det med en gang det skrives noe positivt om Nel så dukker de samme personene opp og skal rakke ned på det som blir formidlet. Åpenbart at Nel og hydrogen for dem er svært ødeleggende for deres egne investeringer/forretningsvirksomhet. Jo, mer som blir skrevet av disse "selvpålagte" baiserne, jo sikrere er jeg på at NEL vil lykkes med sin forretningsvirksomhet og med dette blir markedsledende. Som aksjonær har stor glede av å være en langsiktig aksjonær med stor tro på at hydrogen vil bli en megatrend i årene fremover.
Redigert 11.04.2019 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
oppvigår
11.04.2019 kl 20:47 5408

Innlegget er slettet
Så du mener at dine er korrekte? Ser du bommer på prisen til stasjonene. Skal ikke si mer om det. Det får alle fine ut selv.
oppvigår
11.04.2019 kl 20:58 5371

Innlegget er slettet
Du er nok på villspor her.
Slettet bruker
11.04.2019 kl 23:03 5076

Innlegget er slettet
1000 MW elektrolysører koster i dag kr 9.6 milliarder
johnsen50
11.04.2019 kl 23:21 5017

E det ikke mulig å opprette en Nel tråd for Nel aksjonærer hvor man kan diskutere positive og negative ting. E så drita lei disse gymnasfisene med Gunnar i spissen som bare prater svada og kan ikke innse at hydrogen er kommer for å bli, og at dette fortsatt bare er starten. Orker ikke lenger å skrive på Nel tråden pga denne syke gjengen. Stå på Tigern, imponert at du holder ut.
John9
12.04.2019 kl 00:32 4838

Innlegget er slettet
Er nesten t5pc det her, dei skriker høgt når ein stiller spørsmål til det fundamentale.. Negativt resultat og 7mrd i verdi, usikker ordrereserve. Xyz og Gunnar42 peikar faktisk på relevante problemstillingar, og blir møtt av eit hysterisk tigerhylekor som vil til himmelen?! Våkn opp.
Slettet bruker
12.04.2019 kl 00:38 4827

Tiger og løpeguttene tåler ikke kritiske øyne, det er bare glansbilder det skal snakkes om. Hadde de bare holdt seg til fakta og nyheter, hadde det vært en ting. Men det kommer stort sett bare gammel nytt, og egne sannheter så det holder.
Keirax
12.04.2019 kl 06:13 4655

Har ikke så mye med det å gjøre, i hvert fall ikke for min del. Det er mest det paniske og desperate over at noen gidder å bruke hundrevis av innlegg på en aksje de ikke har eierinteresse i. Ofte i form av spamming og feilinformasjon, og i en nedlatende tone spesielt hvis aksjen har falt noen prosent. Og hvem f...... bryr seg vel om fundamentale tall i en oppstarts-, ikke bare aksje, men et helt nytt industrifelt. Det er jo bare å si at dette har man ikke tro på, etterfulgt av noen argumenter, men noen her virker som har gått ned i stillingsprosent i jobben sin kun for å spamme et fora for en aksje de ikke har tro på.
Hvorfor ikke bruke sin selvpålagte fortreffelighet til å finne seg en aksje de liker, og spam ned der i stedet. Jeg har også syntes det kommer litt mye fra Tigern fra tid til annen, men han forsøker i hvert fall å bidra med entusiasme og informasjon i en aksje han eier og tror på. Det kan man ikke si om alle andre her på forumet som bare gnager om overprising overprising overprising, og omtrent får utløsning om aksjen synker noen prosent. Faktum er at aksjen har steget veldig mye på relativt kort tid til tross for emisjoner.
De har nesten en milliard på bok, null gjeld og dette kan bli kjempestort hvis denne nye industrien får gjennomslag med blant annet Nikola i førersetet på transportsiden.

Det er det flere og flere som har tro på, ikke bare oss her på forumet, men relativt tunge aktører ute i verden.
Redigert 12.04.2019 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Framtia
12.04.2019 kl 06:44 4592

Trekker tilbake mine spydigheter og unnskylder! Ser at du reflekterer rundt " usikkerhetene" i samarbeider med Nikola...Jeg tror det blir for enkelt å multiplisere de første 28 stasjonene dedikert Anhauser. Denne ordren alene var i overkant av 500mill$, noe som tilsvarer 4,25mrd kroner. Dette gir et snitt på ca 152 mill pr. loaksjon. Det er antydet at ordren på 448 ekektrolysører med tilhørende fylleutstyr, beløper seg til ca 1,5mrd$. Jeg tror regnestykket inneholder endel uforutsigbare variabler, noe som sannsynlig vil gjøre det vanskelig å prissette avtalen foreløpig...Ingen av aktørene, hverken Nel eller Nikola antyder noe eksakt mht kontraktsverdier her...Nel hevder også at de vil selge på fremtidige kontrakter, der de baker inn " effektivisering", noe som er nødvendig for å akselerere denne industrien...Pris, kvalitet, volum er tydeligvis viktige triggere for at markedet skal konvertere til H2.
Uansett Lykke til om du er aksjonær og bidra gjerne med konstruktive diskusjoner.
Nikko
12.04.2019 kl 08:05 4408

Godt skrevet Keirax. Lurer på hva som driver disse typene...
rischioso
12.04.2019 kl 08:21 4327

Opstartsfase??

De har nå drevet innen hydrogen siden 1923 - de gikk aldri med overskudd den gang, de gikk aldri med overskudd siden, de går ikke med overskudd i dag og de virker heller ikke å gjøre det fremover.

MEN de klarer å holde hjulene såpass i gang med en skrytelogg fylt opp med ikke bindende milliard kontrakter og rammeavtaler hvor ting enten ikke har blitt noe av overhodet eller bare har endt opp med peanøtter.

Nå ser vi klare konturer av akkurat det samme med Nikola også - litt drypping her og der strukket over lang tid så det ikke blir noe profitt ut av det, men for all del - sikkert nok til å holde det i gang til neste emisjon så gjentar prosessen seg …

Lykke til!