-- Hei vi er fra SV, vi skal ha arven din.

Slettet bruker
11.04.2019 kl 14:23 11669

SV varslet at de vil vri skattesystemet slik at det blir mindre lønnsomt å investere i eiendom.

– Her får du flere fluer i en smekk: du reduserer overoppheting i boligmarkedet og du får flyttet privat kapital

Vil fjerne eiendomsfordeler og gi pengene til grønn industri
SVs nyvalgte nestleder, Torgeir Knag Fylkesnes, vil endre dagens skattesystem med mål om å bli kvitt oljeavhengigheten på to tiår.

– Vi må vri hele skattesystemet fra å favorisere eiendom, petroleum og finans, til å favorisere ny, grønn industri, sier Torgeir Knag Fylkesnes.

Han mener at Norge må skape flere hundre tusen nye arbeidsplasser som i dag er i oljenæringen, samtidig som vi skal kutte 60 prosent av klimagassutslippene innen 2030.

– Vi har veldig kort tid. Dette kan sammenlignes med tidligere krisesituasjoner i Norge, slik som gjenoppbyggingen etter 2. verdenskrig, sier han, og lanserer en rekke grep (se faktaboks).

Han mener at ingen større endringer i norsk økonomi har skjedd uten større politiske grep, og peker på aktiv politisk styring av industrialiseringen og utviklingen av velferdsstaten i etterkrigstiden og utviklingen av norsk oljeindustri.

– Dette var enorme politisk suksesser, vi kan alle være enige i det.

Slik vil SV endre

Senke skattene på arbeid og øke skattene på eiendom, arv og «alt ikke fornybart»

Bruke mer på næringsstøtte, Innovasjon Norge, næringsrettet forskning og offentlige innkjøp

Bedre avskrivningsregler for næringslivet

Ordninger som gjør det mer gunstig å satse på teknologi, industri og naturressurser og mindre gunstig å satse på finans og petroleum

Økt kontroll over naturressursene, spesielt i havet
Staten skal velger tre store nasjonale næringsprosjekter, men mer industri basert på naturressurser, digitalisering og en grønn infrastruktur.

https://e24.no/nyheter/skatt/vil-fjerne-eiendomsfordeler-og-gi-pengene-til-groenn-industri/24593696


Redigert 21.01.2021 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
velkjent
12.04.2019 kl 16:39 4475

Neivel,men jeg forstår at du ikke har lest artikkelen til Juel. Da er det jo best å befinne seg i sin "salige tro".
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
12.04.2019 kl 20:48 4422

Det er veldig fasinerende at så mange ikke skjønner det for det er ikke vanskelig. Alle som jobber i offentlig sektor og alle som går på Nav får lønn og penger fra oljeproduksjonen og alle private bedrifter og deres ansatte om betaler skatt. Hvis dere mener at dette ikke er tilfelle hvor kommer pengene fra da? Mener dere at offentlig sektor er et eget profit senter som generer masse penger? Hvis man skatter ihjel bedriftseiere slik at bedriften går konk hvor skal pengene komme fra da. Det er fryktelig skremmende å bo i er land med så mange ignoranter. Janteloven lenge leve. Det er vel bare en ting å si - eat the rich!
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
børst
13.04.2019 kl 12:33 4285

Ja, det koster jo penger å ta på seg forsørgerbyrden for borgere fra feilede stater i Afrika og Asia.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Bankerått
16.04.2019 kl 20:08 4086

Morsom debatt. Selv er jeg ikke rød (har en kort fortid i H) men SV er inne på noe her.

Problemet, ikke bare i Norge men verden over, er galopperende avstand mellom avkastning på aktiva og kapital, og avkastning på arbeid. Det er avkastning på arbeid - altså lønn - som sørger for en sterk middelklasse, som igjen driver økonomien. 10 personer med 1 million forbruker mye mye mer enn 1 person med 10 millioner. Så enkelt er det. Så kan du jo argumentere med "trickle down economics" at den ene personen med 10 mill skaper flere arbeidsplasser. Kanskje. Kanskje ikke. Mest sannsynlig ikke, enten så beholder han pengene selv og lar dem forrente seg, eller - nå i disse lavrentetider - gambler dem på børsen - _men mest sannsynlig_ (caps caps!) så havner pengene i eiendom. Noe som Siv Jensen faktisk er litt frustrert over, for det er nesten det samme som sparing, bort sett fra at det fører til boligprisøkning som fratar de minst formuende fra å spare. Så egentlig kun en formueforskyvning. Da kan de heller kastes på børsen i stedet.

For øvrig så er ikke arbeidsledigheten så skrikende høy (rundt 4 prosent) at det er et skrikende behov for flere arbeidsplasser. Det er heller behov for lønnsvekst.

Når det gjelder påstanden om at "bedrifter (og evt. de formuede) skattes i hjel". Hallo. Hva er kilden til denne påstanden? Mellom 2007 og 2015 så har inntektsskatten fra bedrifter stått for en stadig mindre del av statsbudsjettet og BNP. Da skal altså kuren være å senke skatten ytterligere?

Når det gjelder formueskatt (0,5 prosent, er det ikke?) og evt. arveavgift. Dette må sees i lys av seddelpressen satt i gang i etterkant av dotcom boblen og finanskrisen. Som sagt så øker avkastningen på aktiva og kapital eksponensielt - blant annet fordi disse blir mer verdt når mer penger sprøytes i økonomien. Men dersom disse pengene raskt akkumuleres hos et knippe høyt formuede, så mister denne stimulien sin effekt. Så ja, i så fall så må man "straffe" dem som tviholder på pengene, som de i realiteten fikk gratis.

Det er nemlig ikke så vanskelig å tjene penger når du først har penger. Du må ha seriøse problemer eller være under middels intelligent for at formuen din ikke skal vokse i dagens økonomi, selv uten at du gjør noe særlig.

Så mangemillionærene og milliardærene som sier "de har jobbet kjempehardt" for pengene og nå beskattes de en gang til, huffamegda. Jeg kan gjerne erstatte deg på dine strategimøter 2 ganger i uka hvis du går på kontoret mitt og tar deg av min saksbunke til 220 kroner timen.

Misforstå meg rett, det er enkelte som har jobbet hardt og jobbet seg opp - før de begynte å surfe på pengebølgen, men mesteparten har arvet en pengebunke, kastet den inn i økonomimaskinen og fått jackpot fra Draghi, Gjedrem og Øystein Olsen. De har vært smarte, skjønt spillet, men SÅ hardt har de ikke jobbet, det våger jeg å påstå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
16.04.2019 kl 20:19 4076

Bankerått

Takk for den. Veldig bra skrevet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Bankerått
16.04.2019 kl 20:53 4054

Det er noen som henviser til Steinar Juel her. Han protesterer vel på SSB og Aftenpostens fremstilling om at 10 prosent rikeste husholdningene eier halve Norges private formue og at 20 prosent eier 70 prosent av den samlede formuen:

- https://www.aftenposten.no/okonomi/i/opEgkR/De-10-prosent-rikeste-husholdningene-eier-halve-Norges-private-formue-Men-tankesmien-Civita-mener-ulikhetene-egentlig-er-mye-mindre

Juel mener at man må ta i betraktning statens pensjonsfond utland og fordele dem på alle nordmenn. Men ikke nok med det - han gir mest til de unge. Sitat "Istedenfor å fordele statens formue likt på alle, ville det mest korrekte vært å korrigere for at unge over sitt livsløp vil ha nytte av en større inntektsstrøm fra statens netto formue enn tilfellet er for eldre." På den måten jevner han ut formuesforskjellene.

Snedig, snedig. Jeg er jo relativt ung, og har dermed spørsmål - _hvor_ kan jeg henvende meg for å få renteavkastninger evt. kompensasjon for alternativkostnad for "mine" drøyt 5 millioner fra fondet?
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2019 kl 21:12 4040

Om du vil se hvordan trickle down economics egentlig fungerer så ta en titt på Rimi-Hagen ? Han flytter verdier ut av landet i en sinnsyk hastighet, penger han tjener på det norske folk som ender opp på konto i Sveits.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2019 kl 21:15 4032

Kun 2 korte kommentarer - formuesskatten begynner å "virke" for de små eiendomsinvestorene. For egen del eier jeg det samme som for 5 år siden. Formuesskatten for 5 år siden var 0 / i år er den ca NOK 80.000 for min del. For første gang betaler jeg også ørlite eiendomsskatt i Oslo - blir sikkert mer etterhvert. Gråter ikke - men tror kanskje ikke alle har fått med seg effekten av endringene som er gjennomført i verdsettelse av sekundærboliger i skattegrunnlaget - og hvordan det slår ut.

Det som jeg isolert sett bør gjøre for å betale mindre formuesskatt er nok å skaffe meg en vesentlig dyrere primærbolig og selge 1 eller 2 av sekundæroligene.

Ellers har et liv innenfor eiendom og finans lært meg hvor lett det er å se bakover å si at "alle måtte jo se at man skulle gjort det og det" for 10 år siden / slik er det aldri i det øyeblikket man skal ta en avgjørelse. Med enten arvede penger - eller hardt opptjente....Selv vet jeg virkelig ikke hva som blir vinnerne de neste 10 år. Prøver meg med de samme sentrale utleieboligene i Oslo jeg har idag og noen aksjer i usexy selskap med god inntjening og lav P/E på Oslo Børs .........
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Bankerått
16.04.2019 kl 21:25 4022

Hvis jeg skal tippe, så vil økt eiendomsskatt bli forsøkt å bli lesset over på leietakere i første omgang. Kanskje det vil føre til en større segregering og (enda) større leieprisforskjeller mellom indre og ytre by. Kommer an på om man får en lønnsvekst av betydning eller ikke, og hvorvidt innvandringen til Oslo tiltar eller ikke. Jeg tviler at det blir så mye rom for å øke leieprisene. Kanskje bort sett fra 2-roms. Sikkert noen som priser seg ut av markedet og selger. Eller bare tar sorgene på forskudd og selger hvis de er ute etter løpende avkastning (og ikke realisasjon en gang i fremtiden).
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2019 kl 21:35 4012

Det kan godt være Bankerått - jeg har vært heldig med mine leietagere (og pleid godt med de også da) - de har vært bemerkelsesverdig stabilie. Har ikke økt leier noe mer enn KPI og har moderne leiligheter. Dog ikke 2-roms, men 3 og 4-roms. Har ingen planer om å bli mer "haukete" på leien.

Det jeg ser i min bydel Grünerløkka er at det jevnt over er god etterspørsel på leietager siden og at vi ikke har fått noen økning i antall utleiebjekter i markedet i de årene jeg har drevet på---. Til tross for Eika Jans lovnad om at det skulle komme mange flere utleiebjekter i markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
16.04.2019 kl 21:41 4128

Økt eiendomsskatt gir rett og slett lavere boligpriser, og gjør at det koster mer for alle å bo. I hvertfall for de rike og fæle kapitalistene som eier egen bolig.

Gir neppe høyere leiepriser, men gjerne høyere bruttoyield på sikt, pga nedgang i boligprisene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Bankerått
16.04.2019 kl 21:53 4118

Leieprisene er nesten de samme nå som for 2 år siden. Derfor så har det enten kommet flere utleieboliger på markedet, eller så har flere utleieboliger blitt til eierboliger, spesielt siste del av 2017 og første del av 2018. Derfor har ikke leieprisene økt noe spesielt. Også pga. lav lønnsvekst (som igjen vekselvirker med lav KPI og dermed begrensede muligheter til å øke leia).
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2019 kl 15:49 4030

Angriper SVs forslag
Høyre omtaler SVs forslag om å peke ut enkeltnæringer Norge bør satse på i det grønne skiftet som «et gufs fra 70-tallet».

https://e24.no/nyheter/skatt/angriper-svs-forslag-om-aa-velge-vinnernaeringer/24601940
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Iz
20.04.2019 kl 08:29 3974

Du har mange gode poenger. For en familie med to voksne uten utdanning og yrkeserfaring og flere barn og leiepriser så vil det være mer lønnsomt å leve på stønader. Om den ene jobber fulltid så vil de uansett være avhengige av supplerende sosialhjelp. Og om en enslig med flere barn og lav lønn jobbet og bor i Oslo med dyre leiepriser så vil hun/ han også være avhengig av supplerende sosialhjelp mest sannsynlig. Så det lønner seg ikke å jobbe for en del. Tror om folk for eie egne boliger så får de mer tryghet og mer ansvar men vanskelig om prisene er høye. Å subsidiere bedrifter som aldri vil klare - vet ikke jeg- om alle skal i jobb så er det kanskje veien å gå...
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Iz
20.04.2019 kl 08:33 3971

Så enig med deg om boligpolitikken! Og skolemat og gratis tannlege er også bra. Men boligpolitikken slik den er nå må endres. Du har et godt forslag!
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
20.04.2019 kl 09:37 4124

Hva om staten oppretter et fond som kan hete feks dødskatten? Her kan alle som ikke ønsker skatt på arv sette inn disse pengene som skal gå til de som har minst fra før. De som er fattige i dag og som skal arve kan få beholde hele arven og muligens komme seg ut av fattigdommen? Eller er det bedre at staten tar en stor del av kaka til de fattige også slik at de forblir fattige. Er mange her inne som kommer til å si fra seg deler av arven sin. Det ser jeg på måten dere skriver. All ære til dere. Selv om enkelte allerede har fått sin arv og nå ønsker dødsskatten tilbake. God påske
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.04.2019 kl 09:52 4111

Noe av det dummeste jeg har sett.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
20.04.2019 kl 15:40 4062

Hehehehe. Nei det dummeste og frekkeste er han som vil ha tilbake arveavgiften og som skriver at han allerede har arvet og ikke har mer å arve. D r frekkhetens nådegave.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.04.2019 kl 16:59 4026

Ynwa
Skulle jeg nektet å overta arven mener du? Eller mener du at jeg skulle legge meg på kne foran skattemyndighetene og trygle dem om å få lov til å betale arveavgift?

Jeg er i min fulle rett til å ha meninger om arveavgift. De aller fleste land vi liker å sammenligne oss med har arveavgift. Dette er et virkemiddel for å forhindre større og større forskjeller blant folk. Også en rekke norske økonomer mener man burde gjeninnføre dette, og pså blir et spørsmål om når den skal slå inn og hvor høy den skal være.

Når Norges rikeste kvinne sier at hun ikke har gjort en dritt (hennes egne ord) for å få alle milliardene så må du vel se at det er noe galt. Andre folk må jobbe beinhardt for pengene sine og trekkes oppimot 50 % inntektsskatt. Hvis man ikke ser galskapen i dette så gir jeg opp. Da må du virkelig forklare hvorfor vi skal gjøre ting anderledes enn andre land.

Jeg vil også avslutte med en oppfordring til deg om å slutte med dette personfokuset du driver med. Ser du nylig har fått slettet et innlegg av adm. Du er ikke noe forumpoliti med rettigheter til å skjelle ut andre. Sånn er det med den saken. Bør rette og slett slutte med dine personangrep.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
20.04.2019 kl 17:40 4007

Hvis det er galskap å gi sine hardt opptjente verdier til barna sine, fremfor til staten, så er jeg steingal.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.04.2019 kl 17:49 4005

Er det egentlig noen som har sagt at du skal gi alt til staten? Hvor står det?

Har du og barna dine gått på skole?Har du eller en av dine nærmeste ligget på sykehus? Hvis den dagen kommer så tror jeg du vil være glad for at det finnes et velferdssystem.

Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
20.04.2019 kl 17:52 3994

Verken du eller jeg har påstått det, så den kan du trygt legge død.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
oivindl
20.04.2019 kl 18:53 3969

Det har du jo skrevet her, enten til barna eller staten.

"Hvis det er galskap å gi sine hardt opptjente verdier til barna sine, fremfor til staten, så er jeg steingal.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
21.04.2019 kl 00:28 3921

Flua jeg håper ikke du og dine følgesvenner tror at velferdsstaten er bygget på arveskatten? Den er en liten fis i havet for staten. Ca 1.4 milliarder innbringet den sånn ca pr år. Dvs ca 250 kr pr innbygger. Og når du får vite av meg at det meste av den inntekten forsvinner i byråkrati og innkreving etc så sitter ikke staten igjen med ei krone så tenker jeg du også ser hvor dustete det er å betale arveskatt som er skatten for allerede mange ganger før. Både av besteforeldre og foreldre. Om du ønsker enda mer penger til staten og velferden så skatt oss mer på inntekt, eiendom og kutt ut all subsidiering av renter. Øk formueskatten og utbytteskatten kraftig og mens du er i gang så ta med arbeidsgiveravgiften, selskapsskatten og moms på alt som er usunt. Da tenker jeg samfunnet hadde blitt bedre for oss alle.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
sveipen
21.04.2019 kl 00:47 3915

På denne tråden er det skrevet ufattelig mye svada. Til deg som skriver om formueskatt og bedriftsbeskatning.
Lær deg satsene før du skriver nedlatende om ting du ikke kan. De samme gjelder arveavgiften eller døds skatten der staten beslaglegge verdier de helt klart ikke har rett på. Og for dem som tror dette bare er verdier i kontakte penger? Er det mulig å forstå så lite.
Ja, bare slipp taperne Moksnes og Lysbakken til makten, så greier de å jage ut de såkalte rikingene som fremdeles skatter til Norge. Folk som kun har tjent penger på det politiske snakketøyet, og ellers ikke duger til noe burde aldri få makt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
21.04.2019 kl 09:19 3875

Sveipen

Har du virkelig ikke fått med deg at det ikke er arveavgift i Norge i motsetning til de fleste andre land?

Og rødt er faktisk langt større i Oslo enn hva FrP er ( for ordens skyld stemmer jeg ikke rødt)
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Odi.1
21.04.2019 kl 09:28 3867

SV ønsker at alt skal drives gjennom Staten, skal du en kveld kjøpe deg en hamburger, skal staten produsere denne fra a-å , når du reiser hjem i en statlig buss , til din statlige leilighet , skal du sove i 7 timer før du pliktmessig møter på din statlige arbeidsplass, utdannelsen din har staten bestemt , dog også hvor du skal virke til du dauuer, helst akkurat i det du blir pensjonist , for dette gagner staten og SV best.

Det pussige med SV , er at de kan samarbeide med Senterpartiet ( SP) ,, hvorfor skal Staten betale milliarder av kroner inn i landbruket når partier som SV vil at Staten skal eie alle gårder, og drifte dem med Statlige ansatte, og statlige modeller , helt ufattelig dette samarbeidet SV OG SP ??
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
21.04.2019 kl 09:30 3862

Din påstand var at det er galskap at noen barn mottar foreldrene sine verdier.
Jeg syntes ikke det er galskap. Derimot syntes jeg skatt på arv er galskap. Enten det er 15% eller 100. Du trenger ikke gjøre deg dummere enn du er.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
21.04.2019 kl 09:31 3861

Odi

Mener du virkelig dette eller er du bare frustrert og bitter?
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
21.04.2019 kl 09:34 3855

SV sin ideologi baserer seg på tvang og lite frihet. Men det er nok ikke like ekstremt som Odi her forkynner?
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Odi.1
21.04.2019 kl 09:41 3848

Dette er grunn ideologien til SV , ja

En sv,r som leser det, blir våt som en Finsk innsjø...

Du ser det best i Oslo, der de rasserer alle velfungerende private barnehager der de bruker argumentene at " INGEN " må tjene penger på å gjøre en god jobb, osv...
De sier de er mer liberale, men dette er kun Svada fra den Ekstremist siden i samfunnet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
21.04.2019 kl 09:43 3845

Ynwa

Jeg flere ganger skrevet på denne tråden at jeg synes det er feil at man skal betale høy skatt på inntekt. Dette er penger man har jobbet for isteden for å ha gullhår et visst sted fordi du har rike foreldre. Jeg synes at ærlig arbeid er viktig for den enkelte det gjelder og verdiene det skaper og at forholdene blir lagt til rette for dette. Jeg synes det er fullstendig galt at dette skal skattes så mye hardere enn penger man får uten å ha gjort noenting for det.

Forøvrig avslutter jeg diskusjonen med deg nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Iz
21.04.2019 kl 09:48 3841

Bra skrevet! Og også den dagen noen i familien blir født med funksjonshemninger og må kanskje ha mye ekstra støtte eller pleie resten av livet eller om noen blir skadd og blir invalid ... Velferdstat er viktig, veldig viktig!
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
21.04.2019 kl 09:49 3839

Odi -1

Jeg synes det er helt OK med private barnehager. Mer skeptisk til private helsetjenester men det er jo en helt annen diskusjon enn hva denne tråden dreier seg om. Ingenting er perfekt. Heller ikke SV og Rødt sitt arbeid for byen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Odi.1
21.04.2019 kl 09:53 3833

Ta for ett eksempel SV Ekstremisten som var ute å advarte bedrifter om å annonsere i en helt legal media "blogg" Kall det hva du vil Kalle.

Kun i gamle USSR Med KGB i spissen holdt på med slike Fasistiske og ekstremistiske holdninger, og press på befolkningen for å nedtrykket ytringsfriheten , og de frie valg .
I dag har vi Nord Korea , som det nærmeste SV Ideologien , dette sitter FAKTISK Arbeiderpartiet , og Senterpartiet å samarbeider med , tro det eller ei...


Eller hmm,,,, mulig vi skal gå i historien på dem også?? hehe , stikkord " avlytting" "overvåkning" , Og storbonden selveste Vidkun ...
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Karybdis
21.04.2019 kl 10:04 3815

Vi er fra SV og vi skal ha arven din........NEI, da hadde jeg heller laget meg et koselig St.Hans-bål!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
21.04.2019 kl 10:29 3796

Bra skrevet? Han vil ha tilbake arveskatten og innrømmer samtidig at han har arvet ferdig! Ikke bra skrevet, FREKT skrevet er det. Arveskatt har ingen ting med velferden å gjøre. Det er faktisk slik at fattige familier kanskje kan komme seg ut av fattigdommen den dagen de arver. Eller vil du at staten skal ta en del av familiens hardt opptjente penger slik at de som virkelig trenger det skal forbli fattig ?Er enig med deg at velferden er veldig viktig. Så da er d jo lurt å stemme på de som vil stenge oljekrana og samtidig åpne opp våre grenser og importere flere Navere og trygdede. Eller stemmekveg som noen liker å kalle de. Naiviteten lenge leve. Fjern inntektene og øk utgiftene er smart.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2019 kl 11:02 3776

I disse påsketider passer det seg å minne sosialistene om De Ti Bud:

7. Du skal ikke stjele

9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2019 kl 11:05 3771

Sosialismen er som en ondartet kreftsvulst. Den tiltrekker seg menneskehetens verste individer og dyrker frem menneskets verste iboende egenskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2019 kl 11:51 3749

Det finnes ikke noe liberalt med de som kaller seg liberale i dag. De er totalitære av natur og skjønner ikke hva ordet liberalisme (fra latin: »liber» som betyr «fri») betyr eller innebærer.

Når man tar pengene fra flittige Pål for å omfordele dem til late Per, og i tillegg er frekk nok til å kalle det rettferdig, da har man ikke skjønt stort, hverken av menneskerettigheter, logikk, fornuft, rettferdighet, eller frihet. Det er en «frihet» til å dra seg på sofaen som er bygd på noen andres tvang. Ergo er det ikke frihet. Det er tvang. Og dermed ikke liberalt, men totalitært.

Vi blir født på denne jorden med noen grunnleggende rettigheter. Retten til eget liv, personlig frihet, og privat eiendom. Det er våre medfødte menneskerettigheter som ingen stat eller institusjon har rett til å krenke. Privat eiendomsrett er også nedfelt bla. i FNs konvensjon for menneskerettigheter.

Privat eiendomsrett er eiendomsretten til ens egen akkumulerte arbeidsfortjeneste. Altså fruktene av ens eget arbeid. Det er derfor helt essensielt at eiendomsretten er ukrenkelig, for hvis man ikke kan eie ens egen akkumulerte arbeidsfortjeneste, så betyr det i praksis at man ikke lenger eier sitt eget arbeid, og hvis man ikke eier sitt eget arbeid så eier man heller ikke seg selv. Og hva er man da? jo, da er man en slave.

Om slaven får fri kost og losji av eieren, som i gamle dager, eller om slaven får beholde nok til å selv måtte dekke kost og losji spiller ingen rolle, logisk sett er man uansett en slave.

Vi er altså helt på ville veier her, og at vi bryter to av de ti bud med den største selvfølge, i et land med over 700 lover, 12.000 forskrifter, og 11.000 EU direktiver, burde kanskje være en liten vekker?
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare