Generalforsamling

7invest
KIT 11.04.2019 kl 23:41 1992

Fikk innkalling i dag, der aksjonærene bla skal stemmes over følgende :

6. Styrets erklæring av lønn m.v til ledende ansatte, deriblant :
- tilleggspensjon på 20% av grunnlønn
- kortsiktig incentivordninger med opp mot 65% av årslønn
- langsiktig incentiv med tegning av aksjer til 0,1 NOK (5,5M aksjer i 3 år fra Q2-16)
- langsiktig incentivårdning 2019-2025 ; nye 5M aksjer til 0,1NOK for "ledende ansatte"
"Antall tildelt aksjer vil øke lineært i intervallet 20-50% vekst. For å få full opptjening, må markedsverdien juster for utbytte og selskapets kjøp av egne aksjer øke med 50% eller mer".

10. Fullmakt til å utstede nye aksjer og "sette tilside aksjonærenes fortrinnsrett i henhold til aksjeloven"
- Aksjekapital kan økes til 1,7milliarder NOK
- Omfatter kapitalforhøyelse ved innskudd i annet enn penger"
- fullmakt til fusjon
- fullmakt til "fastsette vilkår for tegninger av aksjer & å endre vedtektene"

11. Fullmakt til å kjøpe egne aksjer

Må si at de "ledenende ansatte" har gode vilkår , både med lønn, pensjon, bonus og bonus aksjer (0.1 NOK....)
I pkt 10 virker som styret ber om "frie tøyler" til å jakte vekst (som guidet). Bouns blir knyttet opp mot mål på vekst, så her kan ledernes egne interesser komme i konflikt med aksjonærenes, dersom vekst jages "koste hva det koste vil".
Redigert 12.04.2019 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Landmannen
12.04.2019 kl 08:57 1884

7invest, det virker som du går inn for å finne feil, skulle jo nesten tro du var nyansatt journalist i VG....
La oss ta det punkt for punkt:
Punkt 6
tilleggspensjon - helt vanlig, på min arbeidsplass har vi 25 %
Kortsiktige incentivordninger - det er resultatorientert, så du får lese hele avnsittet
Lansiktig opsjonsordninger - også helt vanlig, og ble vedtatt for snart tre år siden

Punkt 10
Kitron skal vokse frem til en omsetning på 5 mrd i 2025, noe de vil gjøre ved fusjoner med eksisterende selskap. Ikke uvanlig da for overtagende part å utstede aksjer til den overtatte part som del av oppgjøret.

Punkt 11
Du synes her at de "ledenende ansatte" (din skrivefeil) har gode vilkår. Det er jeg enig i, og det synes jeg de skal ha. De har stort ansvar, til dels hårete mål, og de har gang på gang vist at de kan levere på det. Jeg er ikke bekymret for at de kommer til å jakte vekst for vekstens skyld. Vis meg gjerne et selskap du mener har hatt bedre kostnadskontroll og guiding på OSE, så skal jeg vurdere å gå inn der.

Hvis du er i mot, så kan du jo stille motforslag på salen på generalforsamlingen, det er din fulle rett som aksjonær, om du har 100 eller 1000 000 aksjer.

Selv ser jeg frem til utbytte, og er rimelig fornøyd, selv om jeg selvfølgelig gjerne hadde sett at kursen var noe høyere.
Slettet bruker
12.04.2019 kl 09:16 1862

Jeg går ut fra ledelsen har rimelig god månedslønn og er ansatt for å utføre en jobb, og ikke for å berike seg selv, klarer de ikke å utføre den jobben de er ansatt for, så får andre overta som klarer oppgaven uten å berike seg selv på opsjoner og annet lureri. Det er med å dra lasset de på gulvet også, da må de få opsjoner på lik linje. Enhver idiot skjønner at det er ikke riktig at en ledelse i et selskap, ikke ansatt for å berike seg selv med opsjoner i hytt og helv.. som går på bekostning av de øvrige aksjonærene i selskapet som selvfølgelig setter en stor brems på kursoppgangen.
Redigert 12.04.2019 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
7invest
12.04.2019 kl 14:51 1806

...og enhver idiot vet at man aldri kun skal stole på hva ledelsen i et selskap forteller, man må gjøre egne vurderinger. Nok av selskap hvor ledelsen har kjørt selskapet til bunns mens de lover gull og grønne skoger...

Så ja, jeg leter med kritisk blikk i alle selskap jeg eier. Foreløpig sitter jeg rolig i KIT.
Redigert 12.04.2019 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
olsen
13.04.2019 kl 02:28 1709

Det er fint, og klokt, å være kritisk - men i Kitron kan man enn så lenge være tilbakelent og nyte fremgangen.
Vargtas
21.04.2019 kl 16:55 1397

Og snart utbetales utbytte :) Det er bare å bli med videre på oppgangen .
Slettet bruker
22.04.2019 kl 18:55 1246

Hvilken triggere kan vi ha i vente? Og hva påvirker IT-sektoren vanligvis?

Denne har knapt bevegd seg 2% siden årsskiftet..Hva holder den igjen??